welke goede houtlijm gebruiken voor MDF?

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: welke houtlijm?

Bericht door ray5150 »

@Dan, je gebruikt een product buiten de specificaties waarvoor het is gemaakt....Als je motorolie gebruikt om de BBQ aan te steken, moet je ook niet zeuren als het vlees niet te eten is...
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1508
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: welke houtlijm?

Bericht door Dan »

ray5150 schreef:
@Dan, je gebruikt een product buiten de specificaties waarvoor het is gemaakt....Als je motorolie gebruikt om de BBQ aan te steken, moet je ook niet zeuren als het vlees niet te eten is...
Laat dat de gebruikers van Viagra maar niet horen :rofl:
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: welke houtlijm?

Bericht door Arno »

Tussen de professionele pvac-lijmen zitten ook verschillen. De een is wat taaier, de ander weer wat brosser. De sneldrogende zijn vaak wat brosser na uitharding.
Als je een speakerkast in elkaar lijmt, hoef je echt geen bijzondere eisen te stellen aan de lijm (hoewel er op dit forum vast mensen te vinden zijn die de duurdere lijmen zelfs akoestische voordelen toedichten :mrgreen: ). Constructief stelt zo'n vierkante kist helemaal niets voor.
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1508
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: welke houtlijm?

Bericht door Dan »

Ik gebruik op dit moment houtrotvuller van Wilsor houtvulpasta om berkenmultiplex te verlijmen. Waanzinnig spul! Lijmt als een tierelier.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: welke houtlijm?

Bericht door ray5150 »

Gebruik je überhaupt wel iets waarvoor het bedoeld is ? :rofl:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: welke houtlijm?

Bericht door Pjotr »

Misschien moeten we deze maar eens vast lijmen: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 61&p=17314
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: welke houtlijm?

Bericht door SARK »

De houtlijm van de Action is prima geschikt om zowel houten/MDF-panelen te verlijmen als LP's mee schoon te maken ... @rikpost: De houtlijm schoonmaak methode werkt werkelijk als een tierelier :shock:
Neem even een LP waarvan het niet erg is als het label beschadigd raakt om het gevoel voor het aanbrengen van de lijm te krijgen maar ik kan je verzekeren dat een heleboel LP's van deze methode zullen opknappen (het gaat om het "haardvuurtje" hè, niet om de echte krassen die dwars over de groef lopen =; ).
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: welke houtlijm?

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef:
Misschien moeten we deze maar eens vast lijmen: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 61&p=17314
:mrgreen:
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: welke goede houtlijm gebruiken voor MDF?

Bericht door grimoire »

ik lijm ook met action lijm. goedkoop en effectief!
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 502
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: welke goede houtlijm gebruiken voor MDF?

Bericht door rodi »

Voor mijn project vertigo curved ga ik 2 lagen gebogen buigplex op elkaar lijmen.
Ik zoek lijm die een hoge sterkte heeft, 30minuten corrigeerbaar is, makkelijk uit te smeren en het moet goed verlijmen zonder dat het bijvoorbeeld 24uur onder hoge druk geperst moet worden.
En hoeveel heb ik ongeveer nodig voor 4m2 te verlijmen oppervlak?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: welke goede houtlijm gebruiken voor MDF?

Bericht door Pjotr »

30 minuten? Ga je niet redden met witte houtlijm. Dan kom je bij de 2K epoxy of PU lijm. B.v. Variobond van De IJssel: http://www.harjonpolyester.nl/index.php ... cat_id=176

Krijg je dit met buigmultiplex:
Baspoort_1.JPG
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: welke goede houtlijm gebruiken voor MDF?

Bericht door dre »

Ziet er goed uit die Variobond!
Prima tip! 8)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: welke goede houtlijm gebruiken voor MDF?

Bericht door Pjotr »

Het is wel leren werken met dat spul. Je moet heel schoon werken! Het droogt n.l. niet maar hardt uit en dat duurt wel een halve dag. Dus alle doekjes die gebruikt zijn om af te vegen etc. blijven heel lang kleverig en moet je oppassen dat je daarmee niet alles onder de epoxy smeert. Eenmaal uitgehard krijg je het moeilijk weer weg van tafel, gereedschap, kleren enz. Overtollige lijm op het werkstuk wordt knalhard en dat wordt zwaar schuren. Beste is om, nadat het een paar uur is uitgehard, overtollige lijm met een Stanleymes weg te snijden. De lijm is dan nog redelijk zacht maar is niet kleverig meer. Zelfde geldt voor 2K PU lijm (die van Bison b.v.).
Laatst gewijzigd door Pjotr op di 24 feb 2015, 17:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: welke goede houtlijm gebruiken voor MDF?

Bericht door dre »

Die Bison werk ik dagelijks mee,maar die andere had ik nog niet eerder gezien.

Prima spul:groot vullend vermogen,weinig krimp en geen rare reacties met lak.
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 502
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: welke goede houtlijm gebruiken voor MDF?

Bericht door rodi »

Goede tip!
Is er ook iets wat kant en klaar uit de pot te smeren is?
Het zou wel wat korter corrigeerbaar mogen zijn, het gaat me er vooral om dat het goed lijmt zonder 24uur onder hoge druk tegen elkaar geperst te zijn. Ik haal de benodigde druk voor houtlijm van 5kg/cm2 niet. Voor de rest zou houtlijm prima volstaan denk ik.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: welke goede houtlijm gebruiken voor MDF?

Bericht door dre »

Voor dat werk zou ik toch houtlijm gebruiken.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: welke goede houtlijm gebruiken voor MDF?

Bericht door Arno »

Ik heb onlangs gewerkt met een smeerbare (kambare) ms-polymeer. Dat is dus eigenlijk een soort Polymax, maar dan dunner. Er zit geen water in, dus het brengt geen extra spanning in het materiaal tijdens het verlijmen (dat doet witte houtlijm dus wel, dat wil eigenlijk opkrullen - de verkeerde kant op). Het is 1 komponent, stinkt niet, je hebt ruim de tijd om te corrigeren, en je gereedschap kun je reinigen met wasbenzine. En het lijmt als een malle op allerlei ondergronden. Als je dat met kam nr.2 aanbrengt, volstaat het in principe om het aan te drukken en de uiteinden met tape vast te zetten.
Het is wel een soort rubber, dus dat moet in jouw geval niet een nadeel zijn.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: welke goede houtlijm gebruiken voor MDF?

Bericht door dre »

Hé Arno

Heb je een merk/type?
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: welke goede houtlijm gebruiken voor MDF?

Bericht door Arno »

dre schreef:
Hé Arno

Heb je een merk/type?
Ja: MS-Floor van Bijlard. Zoals de naam al doet vermoeden is die lijm ontwikkeld voor parketleggers. Bij parketleggen is het een erg groot voordeel dat er geen water in zit.

Of het particulier te krijgen is weet ik niet.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: welke goede houtlijm gebruiken voor MDF?

Bericht door Arno »

Gewone bruislijm lijkt me ook nog wel een goeie optie in dit geval. Wel smerig.
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 502
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: welke goede houtlijm gebruiken voor MDF?

Bericht door rodi »

Maar dat moet 4 uur geklemd worden met 6kg/cm2... Dat is nog meer druk als bij normale houtlijm. Ik zoek iets zoals polymax, maar dan voor grote oppervlakken dus kambaar...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: welke goede houtlijm gebruiken voor MDF?

Bericht door Pjotr »

Goeie tip. Maar of dat rubberachtige nu een voordeel of een nadeel is met buigmultiplex? Blijft dus enigszins verend begrijp ik? Kan mij goed voorstellen dat je dat dat ook dempend werkt, wat een voordeel is bij parketvloeren en kastwanden. Aan de andere kant wordt het met 2K epoxy en PU juist loeistijf. Moet ook geklemd worden, maar alleen om het op zijn plaats te houden.
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 502
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: welke goede houtlijm gebruiken voor MDF?

Bericht door rodi »

Het hout moet juist niet veren. Zie mijn bouwtopic. Gebogen zijwanden om een frame. Moet juist super rigide worden. Ik neig naar zo'n PU lijm en hoop dat er iets moois bij de bouwmarkt te vinden is.
Laatst gewijzigd door rodi op za 07 mar 2015, 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: welke goede houtlijm gebruiken voor MDF?

Bericht door Pjotr »

rodi schreef:
Ik neig naar zo'n PU lijm en hoop dat er iets moois bij de bouwmarkt te vinden is.
Yup, dat is deze: http://www.bison.nl/nl-nl/producten/649 ... 2k-expert/

Is wel duurde dan die epoxy van Harjon. En om de juiste mengverhouding te krijgen is een digitale keukenweegschaal onmisbaar. En pas op met de harder, is uitermate irriterend. Sowieso latex handschoentjes gebruiken en een veiligheidsbril (moet je met epoxy ook trouwens). W.d.b. zijn die 2K lijmen geen fris goedje om mee te werken.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: welke goede houtlijm gebruiken voor MDF?

Bericht door Henkjan »

rodi schreef:
Het hout moet juist niet veren. Zie min topic vertigo curved. Gebogen zijwanden om een frame. Moet juist super rigide worden. Ik neig naar zo'n PU lijm en hoop dat er iets moois bij de bouwmarkt te vinden is.
of vraag anders bij een Bouwcenter, meer op de profi gericht maar ze leveren wel aan particulieren (die in 010 in elk geval wel)
Plaats reactie