High End kist radio project
Moderator: Beheerdersteam
Re: High End kist radio project
En is het een probleem als een speaker 8 ohm is of moet het perse 4 ohm zijn?
Bedankt voor de moeite!
Moet het trouwens perse 4 ohm zijn of kan 8 ohm ook?
Iemand advies voor een midwoofer max diameter 19cm rond de 100-150 euro (misschien van de scan speak classic serie om het in dezelfde serie te houden?)
Ik zit al een tijdje te kijken maar ik kom er niet echt wijs uit
Bedankt alvast!
Moet het trouwens perse 4 ohm zijn of kan 8 ohm ook?
Iemand advies voor een midwoofer max diameter 19cm rond de 100-150 euro (misschien van de scan speak classic serie om het in dezelfde serie te houden?)
Ik zit al een tijdje te kijken maar ik kom er niet echt wijs uit
Bedankt alvast!
- pappaleo
- Contacteer:
Ik heb even een simulatie gemaakt. De ScanSpeak 18W/4545-00 simuleert als volgt in een kastje van 13 liter:
Geel is de verwachte weergave in een gesloten kast en blauw is de weergave bij een afstemming op 40Hz.
Een basreflexpijpje toevoegen lijkt dus wel wat voordelen te hebben.
Een basreflexpijpje toevoegen lijkt dus wel wat voordelen te hebben.
Grote kans dat de conus uitslag met een BR pijpje ook minder word 
Is de conus uitslag te groot dan?
Advies voor een midwoofer a100-150€ is nog steeds welkom!
Advies voor een midwoofer a100-150€ is nog steeds welkom!
100 a 150 per woofer is wel erg veel. Kijk eens op de Dayton site, die hebben prima woofers voor een paar tientjes.
Maar zijn de verzendkosten dan in verhouding niet heel hoogLutkeveld schreef:Kijk eens op de Dayton site, die hebben prima woofers voor een paar tientjes.
Bedoelde meer voor selectie. Bestellen kan bij Nederlandse of Duitse sites.
Dat lijkt me niet zo realistisch, ik denk dat je dan op een formaat auto-accu uitkomt.Brabander schreef:Minimaal aantal speeluren rond de 15 uur,
Gewicht maakt me niet uit .
Met een budget van een rug lijkt me dat niet echt een item...SARK schreef:Maar zijn de verzendkosten dan in verhouding niet heel hoogLutkeveld schreef:Kijk eens op de Dayton site, die hebben prima woofers voor een paar tientjes.
Liever een dure driver met weinig verzendkosten dan een goedkope driver met veel verzendkosten
En geld besparen is altijd mooi.
15 uur is wel te doen hoor. Een 12v klasse D, DSP en RPi verbruiken samen op vol vermogen rond de 7W. Met je typische 7.2Ah loodzuur accu (<1 liter, 2.5kg, 20 euro) zit je al op de 10 uur. Dat is dan meer je worst case scenario.
15 uur is wel te doen hoor. Een 12v klasse D, DSP en RPi verbruiken samen op vol vermogen rond de 7W. Met je typische 7.2Ah loodzuur accu (<1 liter, 2.5kg, 20 euro) zit je al op de 10 uur. Dat is dan meer je worst case scenario.
Voor een verterker op een 12 Volt accu is 4 Ohm beter. Kun je meer Watt in kwijt. Bij 8 Ohm is dat nog maar de helft van 4 Ohm.Brabander schreef:En is het een probleem als een speaker 8 ohm is of moet het perse 4 ohm zijn?
7 Watt per kanaal of stereo?Lutkeveld schreef:15 uur is wel te doen hoor. Een 12v klasse D, DSP en RPi verbruiken samen op vol vermogen rond de 7W. Met je typische 7.2Ah loodzuur accu (<1 liter, 2.5kg, 20 euro) zit je al op de 10 uur. Dat is dan meer je worst case scenario.
Als je berekend hoeveel Ampèreuur aan accu´s je nodig hebt; moet je ook rekenen dat je ze maar voor 50% mag ontladen (tractieaccu's tot 70%), anders zijn ze snel kapot.
Stereo. De versterker verbruikt ongeveer 4, de Rpi 2 en de DSP 1 watt.
Klopt, in die schatting had ik er mee rekening gehouden dat je SLA accu's voor 20% moet vol laten.
Klopt, in die schatting had ik er mee rekening gehouden dat je SLA accu's voor 20% moet vol laten.
Anders de kist afwerken met zonnepanelen, laadt hij tussentijds weer een beetje op. Groen krat radio project.
Grotere accu is een betere optie, al helemaal wanneer hij vaak binnen gebruikt wordt, tenzij je hem mee neemt naar festivals of andere gevallen waar hij lang zonder stopcontact moet.
Je kan ook een zonnecel laadcontroller gebruiken; dan kan je kiezen tussen laden met een laptop voeding of zonnecel.
Je kan ook een zonnecel laadcontroller gebruiken; dan kan je kiezen tussen laden met een laptop voeding of zonnecel.
Ik heb inderdaad zitten denken om er zonnepanelen op te plaatsen maar dat kan later altijd nog wel, en als hij tien uur speelt ben ik daar ook wel tevreden mee.
Het gaat mij er meer om om zo,n hoog mogelijke geluids kwaliteit uit de redelijk kleine bekisting te krijgen.
Ik heb nog even naar speakers gekeken en kwam toen de volgende speaker tegen,
http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/15w-4531g00.pdf
Dit leek me wel een goede kandidaat samen met deze tweeters
http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/d2008-851100.pdf
Ik kwam deze woofer tegen op speaker&eco.nl bij de compacte luidsprekers (Reference A4 Mk II)
In een zelfbouw pakket met een kleine kast (10 liter inhoud ongeveer)
Met ongeveer de zelfde tweeter als die D2008.
Ofdeze,
http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/18w-4531g00.pdf
Deze zat in de Reference Monitor SE
Is dat wat?
Zo niet, zouden jullie me dan kunnen vertellen waar ik zoal op moet letten en wat er vooral belangrijk is bij het uitkiezen van de juiste speaker.
Gr.
Het gaat mij er meer om om zo,n hoog mogelijke geluids kwaliteit uit de redelijk kleine bekisting te krijgen.
Ik heb nog even naar speakers gekeken en kwam toen de volgende speaker tegen,
http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/15w-4531g00.pdf
Dit leek me wel een goede kandidaat samen met deze tweeters
http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/d2008-851100.pdf
Ik kwam deze woofer tegen op speaker&eco.nl bij de compacte luidsprekers (Reference A4 Mk II)
In een zelfbouw pakket met een kleine kast (10 liter inhoud ongeveer)
Met ongeveer de zelfde tweeter als die D2008.
Ofdeze,
http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/18w-4531g00.pdf
Deze zat in de Reference Monitor SE
Is dat wat?
Zo niet, zouden jullie me dan kunnen vertellen waar ik zoal op moet letten en wat er vooral belangrijk is bij het uitkiezen van de juiste speaker.
Gr.
Als je hem ook buiten wil gebruiken zou ik naar speakers kijken die daar geschikt voor zijn. Die een beetje tegen hoge luchtvochtigheid, temperatuurwisselingen en schokken en stoten kunnen.
Papier lijkt me daarbij nou niet meteen het meest robuuste materiaal.
Een beetje Michelins Pilot SX onder een 4x4?
Papier lijkt me daarbij nou niet meteen het meest robuuste materiaal.
Een beetje Michelins Pilot SX onder een 4x4?
En dat is precies waarom ik hem in modules maak, de speakers die ik net aangaf komen binnen te staan. voor buiten etc ga ik nog een setje bouwen maar dan cheap.
Dubbel werk, nergens voor nodig. Ik zal zo eens op driverjacht gaan en kijken met wat ik op de proppen kan komen.
Valt wel mee, goedkoop kistje knal ik zo in elkaar.
Heb ik nog wel speakers voor. Dat word voor op het strand en klussen en dat soort dingen.
Die hoogwaardige set wil ik alleen binnen gebruiken (niet alleen thuis) no offence, maar laten we die discussie maar achterwege laten.
Maar om terug te komen op het onderwerp.
De speakers die ik aangaf is dat wat of is dat niks ?
Zo niet waar moet ik op letten bij het zoeken?
Bedankt voor de hulp in ieder geval!
Gr.
Heb ik nog wel speakers voor. Dat word voor op het strand en klussen en dat soort dingen.
Die hoogwaardige set wil ik alleen binnen gebruiken (niet alleen thuis) no offence, maar laten we die discussie maar achterwege laten.
Maar om terug te komen op het onderwerp.
De speakers die ik aangaf is dat wat of is dat niks ?
Zo niet waar moet ik op letten bij het zoeken?
Bedankt voor de hulp in ieder geval!
Gr.
Waardeloos systeem, maar dat is slechts mijn mening. Ik zou het gewoon een stevig geheel laten en goede weerbestendige speakers gebruiken, eventueel met een grill of doek. Dan heb je zowel binnen als buiten goed geluid, lagere kosten en minder gekloot met aparte modules. Als je per sé voor modules wilt gaan zal ik ophouden met mijn gezeik 
Qua speakers zou ik kijken, gebaseerd op jouw voorkeuren, naar types met een Fs van ~50hz en Vas van ~20l.
Response redelijk vlak tot 6kHz, en de tweeter het vanaf daar laten overnemen.
Het zou mooi zijn als de kost per driver laag blijft zodat je bipool kan gaan.
Dat heeft enorme voordelen voor kistradio gebruik.
Qua speakers zou ik kijken, gebaseerd op jouw voorkeuren, naar types met een Fs van ~50hz en Vas van ~20l.
Response redelijk vlak tot 6kHz, en de tweeter het vanaf daar laten overnemen.
Het zou mooi zijn als de kost per driver laag blijft zodat je bipool kan gaan.
Dat heeft enorme voordelen voor kistradio gebruik.
Nou voor een krat die je binnen gebruikt zou ik niet zo snel een bipool maken. Dan krijg je een soort bose systeem
.
Heb je de toegang tot een meetsysteem? En heb je ervaring met passieve wisselfilters maken? Evt kan je het ontwerp inc drivers en filter afkijken van een bestaand ontwerp.
Heb je de toegang tot een meetsysteem? En heb je ervaring met passieve wisselfilters maken? Evt kan je het ontwerp inc drivers en filter afkijken van een bestaand ontwerp.
Nee ik heb geen toegang tot een meet systeem, maar dat heeft de betere audio winkel vast wel
En ik heb ook geen ervaring met passieve wisselfilters maken. Maar het filteren wil ik gaan doen met een miniDSP.
Die speaker die ik voorstelde is
40 Hz
15.8 Vas
Respons zag ik niet bij de speciicaties staan.
En ik heb ook geen ervaring met passieve wisselfilters maken. Maar het filteren wil ik gaan doen met een miniDSP.
Die speaker die ik voorstelde is
40 Hz
15.8 Vas
Respons zag ik niet bij de speciicaties staan.
Hi,
ik heb een zelfgemaakte custom raspberry pi image gebaseert op volumio
die zelf een wifinetwerk aanmaakt waarme je kunt verbinden en dan kun je airplay gebruiken over dat wifinetwerk
als je interesse hebt wil ik in dit topic best wel een linkje zetten.
ik heb een zelfgemaakte custom raspberry pi image gebaseert op volumio
die zelf een wifinetwerk aanmaakt waarme je kunt verbinden en dan kun je airplay gebruiken over dat wifinetwerk
als je interesse hebt wil ik in dit topic best wel een linkje zetten.
Is de Midnight sensation niet een optie? Of is die te groot? Is maar en ideetje...