breedbander met actieve sub ondersteuning voor op een SET?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
dubber
Berichten: 81
Lid geworden op: za 27 dec 2008, 16:15
Locatie: veendam

breedbander met actieve sub ondersteuning voor op een SET?

Bericht door dubber »

Hallo allemaal.
In een andere topic kreeg ik de tip om een luidspreker met een actieve sub te ondersteunen om de single ended buizen tube meer te ontlasten.
Ik heb een kleine single ended tube van een paar wattjes die geweldig klinkt.
Alleen hoe kun je dit het beste doen?
Stel je neemt een mooie breedbander als een ciare, markaudio, seas, etc en je wilt in elke zuil een klein subje van een 20 cm ongeveer
die het laag ondersteund.
Welke crossover punt moet je dan aan denken om de buizenampje te ontlasten?
Welke frequentie moet je de breedbander dan tunen?
En wat is de beste manier om actief te spelen, Hypex oid?
Graag wat suggesties want dit is nieuw terrein voor mij.
ik kan me prima redden met winisd.
Gebruikersavatar
MickRS
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 06 sep 2013, 20:55
Locatie: Medemblik

Re: breedbander met actieve sub ondersteuning voor op een SE

Bericht door MickRS »

Google maar eens op FAST speakers...
dubber
Berichten: 81
Lid geworden op: za 27 dec 2008, 16:15
Locatie: veendam

Re: breedbander met actieve sub ondersteuning voor op een SE

Bericht door dubber »

aha,
1 duidelijke uitleg, de rest gaat over snelle sprekers :rofl:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: breedbander met actieve sub ondersteuning voor op een SE

Bericht door wouter »

Heb er goede ervaringen mee:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=12456

Zou nu een monacor sam 100/200/300 d kiezen, ivm traploze faseregeling t.b.v. integratie sub en fullrange. Ik filter de fullrange passief.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: breedbander met actieve sub ondersteuning voor op een SE

Bericht door Henkjan »

ik zou wel de breedbander van t laag ontzien, bij voorkeur met een filter voor de eindversterkers. dit kan met een actief filter, maar kan ook met een passief filter (zoek op diy audio maar eens op passive line level filter, bv planet10 heeft daar wel e.e.a. mee gedaan)
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: breedbander met actieve sub ondersteuning voor op een SE

Bericht door Bertje »

En gebruik een fullrange met een lekker hoog rendement, zodat je met weinig vermogen toch nog wat volume haalt. Want dat is je eigenlijke probleem.
Je bent aan de klank van Dynaudio gecharmeerd, dus de uitdaging lijkt mij te zitten in een fullrange te vinden die naast een hoog rendement ook richting de klank van de Dyn's gaat.
Of actief gaan filteren: de SET op 15W75 + esotar en een hoger vermogen versterker op de 100W75? In muziek gaat het meeste vermogen toch in het laag zitten.
dubber
Berichten: 81
Lid geworden op: za 27 dec 2008, 16:15
Locatie: veendam

Re: breedbander met actieve sub ondersteuning voor op een SE

Bericht door dubber »

Ik heb besloten 2 systemen te bouwen.
De dyns zijn niet geschikt om met buizen te spelen, ze vergen te veel vermogen helaas.
En nu kan ik wel een single ended met een dikke 211 of 845 buis nemen oid maar dat vergt meteen een flinke investering.

Dus optie 1:
Mundorf 50 ampere continu voeding op 12 volt.
Pioneer P88RS actief aansturen met 2 x een becker ltd 4 kanaler waarbij ik de mogelijkheid open houd om de 24W100 op een gebrugde paar te zetten.
Actief filteren gaat dan via de pio.

Optie 2:
Een mooie breedbander zoals de visaton B200 (96 a 97 db) in een 100 liter kist eventueel aangevuld met een W200S actief en die dan op de kleine buizenbakje.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: breedbander met actieve sub ondersteuning voor op een SE

Bericht door FR_Aad »

Een B 200 verdiend wel wat mooiers als een W200S voor ondersteuning.
dubber
Berichten: 81
Lid geworden op: za 27 dec 2008, 16:15
Locatie: veendam

Re: breedbander met actieve sub ondersteuning voor op een SE

Bericht door dubber »

Zoals wat?
Niet te gek veel vermogen, lichte conus, dat soort dingen?
Misschien heeft ie geen extra ondersteuning nodig als de B100 in een 100 liter gesloten behuizing speelt?
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: breedbander met actieve sub ondersteuning voor op een SE

Bericht door FR_Aad »

Ik zou eerst eens kijken wat je met een leuk ontwerp uit een B 200 alleen kan krijgen.

En uitbreiden kan met een TIW 200
http://www.rumoh.eu/nl/visaton/1239-vis ... 00-xs.html

Of als het bijvoorbeeld iets groter mag een Scanspeak 26W4534g00
http://www.rumoh.eu/nl/scanspeak/1435-s ... overy.html
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: breedbander met actieve sub ondersteuning voor op een SE

Bericht door Bertje »

dubber schreef:
Ik heb besloten 2 systemen te bouwen.
De dyns zijn niet geschikt om met buizen te spelen, ze vergen te veel vermogen helaas.
En nu kan ik wel een single ended met een dikke 211 of 845 buis nemen oid maar dat vergt meteen een flinke investering.
Maar heb je wel wat luisterervaring met genoemde fullrangers? Want luisteren zegt meer dan pagina's forumtekst... :beer:
dubber
Berichten: 81
Lid geworden op: za 27 dec 2008, 16:15
Locatie: veendam

Re: breedbander met actieve sub ondersteuning voor op een SE

Bericht door dubber »

Alleen met tannoy,s en de ciare hx201

De set voor op de kleine buizen hoeft ook niet helemaal "high end" te zijn
Aangezien er toch weinig kan tippen aan de esotar tweeters.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: breedbander met actieve sub ondersteuning voor op een SE

Bericht door richard »

dubber schreef:
Ik heb besloten 2 systemen te bouwen.
De dyns zijn niet geschikt om met buizen te spelen, ze vergen te veel vermogen helaas.
Een esotar heeft toch wel een hoog rendement? Bij Speaker&Co zeiden ze me ooit dat het eigenlijk zonde was om deze tweeter met de middentoners en woofers van Dynaudio te combineren.
Met Focal op midden en laag zou je veel beter resultaten kunnen behalen.
dubber
Berichten: 81
Lid geworden op: za 27 dec 2008, 16:15
Locatie: veendam

Re: breedbander met actieve sub ondersteuning voor op een SE

Bericht door dubber »

http://www.dynaudio.com/images/auto/mob ... MD330D.pdf

Als ik de grafiek zo bekijk dan is het een 92 db vanaf 3000 hz.
Niet verkeerd overigens en ik heb hem ook al samen met de JA-8008 van Jantzen gezien.
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: breedbander met actieve sub ondersteuning voor op een SE

Bericht door Bertje »

dubber schreef:
Alleen met tannoy,s en de ciare hx201
De set voor op de kleine buizen hoeft ook niet helemaal "high end" te zijn
Aangezien er toch weinig kan tippen aan de esotar tweeters.
Dan volg ik je niet helemaal, want je vond die kleine buizenbak wel héél erg goed klinken toch? Dan zou ik 'm juist wel voor de "haaiend" set gaan toepassen. Keuzes keuzes... :rofl:
dubber
Berichten: 81
Lid geworden op: za 27 dec 2008, 16:15
Locatie: veendam

Re: breedbander met actieve sub ondersteuning voor op een SE

Bericht door dubber »

Die klinkt ook erg goed, zelfs beter dan welke thuis versterker ik gehoord heb.
Maar jij weet ook wat die beckers kunnen, daar kan ook geen audison, genesis, focal, of wat dan ook tegen op :)
Overigens wil ik de optie open houden om extern te filteren, dus als ik dan eens een dikke single ended kan vinden om
te testen dan weet ik of dat misschien "the holy grale" is.
Gelukkig nog niet helemaal door de opties heen he.
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: breedbander met actieve sub ondersteuning voor op een SE

Bericht door Bertje »

Klopt en eigenlijk is dat best raar, want die hele Becker is een LM12 met een OP275 opamp ervoor. Soort van chipamp dus..wel heel netjes opgebouwd, maar je verwacht op voorhand niet de prestaties.
Las ook jouw fullrange luisterervaring topic net, dus jij had daar ook al over nagedacht.... :hide:
dubber
Berichten: 81
Lid geworden op: za 27 dec 2008, 16:15
Locatie: veendam

Re: breedbander met actieve sub ondersteuning voor op een SE

Bericht door dubber »

Het leken me 2 onverenigbare werelden dus dan maar los van elkaar.
En eigenlijk deed die Ciare het boven verwachting goed.
Je opmerking over de opamps gaan me boven het petje Rob, dat is meer jouw expertise ;)
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: breedbander met actieve sub ondersteuning voor op een SE

Bericht door Zweitse »

Die Ciare is gewoon een hele mooie unit :mrgreen:
dubber
Berichten: 81
Lid geworden op: za 27 dec 2008, 16:15
Locatie: veendam

Re: breedbander met actieve sub ondersteuning voor op een SE

Bericht door dubber »

wat te denken van een ciare in een 30 liter gesloten?
ondersteund door een dayton ps270-88 met een 80 watt rms ampje.
zie onderstaande foto.
Bijlagen
winisd.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”