breedbander met actieve sub ondersteuning voor op een SET?
Moderator: Beheerdersteam
breedbander met actieve sub ondersteuning voor op een SET?
Hallo allemaal.
In een andere topic kreeg ik de tip om een luidspreker met een actieve sub te ondersteunen om de single ended buizen tube meer te ontlasten.
Ik heb een kleine single ended tube van een paar wattjes die geweldig klinkt.
Alleen hoe kun je dit het beste doen?
Stel je neemt een mooie breedbander als een ciare, markaudio, seas, etc en je wilt in elke zuil een klein subje van een 20 cm ongeveer
die het laag ondersteund.
Welke crossover punt moet je dan aan denken om de buizenampje te ontlasten?
Welke frequentie moet je de breedbander dan tunen?
En wat is de beste manier om actief te spelen, Hypex oid?
Graag wat suggesties want dit is nieuw terrein voor mij.
ik kan me prima redden met winisd.
In een andere topic kreeg ik de tip om een luidspreker met een actieve sub te ondersteunen om de single ended buizen tube meer te ontlasten.
Ik heb een kleine single ended tube van een paar wattjes die geweldig klinkt.
Alleen hoe kun je dit het beste doen?
Stel je neemt een mooie breedbander als een ciare, markaudio, seas, etc en je wilt in elke zuil een klein subje van een 20 cm ongeveer
die het laag ondersteund.
Welke crossover punt moet je dan aan denken om de buizenampje te ontlasten?
Welke frequentie moet je de breedbander dan tunen?
En wat is de beste manier om actief te spelen, Hypex oid?
Graag wat suggesties want dit is nieuw terrein voor mij.
ik kan me prima redden met winisd.
Re: breedbander met actieve sub ondersteuning voor op een SE
Google maar eens op FAST speakers...
Re: breedbander met actieve sub ondersteuning voor op een SE
aha,
1 duidelijke uitleg, de rest gaat over snelle sprekers
1 duidelijke uitleg, de rest gaat over snelle sprekers
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: breedbander met actieve sub ondersteuning voor op een SE
Heb er goede ervaringen mee:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=12456
Zou nu een monacor sam 100/200/300 d kiezen, ivm traploze faseregeling t.b.v. integratie sub en fullrange. Ik filter de fullrange passief.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=12456
Zou nu een monacor sam 100/200/300 d kiezen, ivm traploze faseregeling t.b.v. integratie sub en fullrange. Ik filter de fullrange passief.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: breedbander met actieve sub ondersteuning voor op een SE
ik zou wel de breedbander van t laag ontzien, bij voorkeur met een filter voor de eindversterkers. dit kan met een actief filter, maar kan ook met een passief filter (zoek op diy audio maar eens op passive line level filter, bv planet10 heeft daar wel e.e.a. mee gedaan)
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Berichten: 1311
- Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
- Locatie: Lunteren
- Contacteer:
Re: breedbander met actieve sub ondersteuning voor op een SE
En gebruik een fullrange met een lekker hoog rendement, zodat je met weinig vermogen toch nog wat volume haalt. Want dat is je eigenlijke probleem.
Je bent aan de klank van Dynaudio gecharmeerd, dus de uitdaging lijkt mij te zitten in een fullrange te vinden die naast een hoog rendement ook richting de klank van de Dyn's gaat.
Of actief gaan filteren: de SET op 15W75 + esotar en een hoger vermogen versterker op de 100W75? In muziek gaat het meeste vermogen toch in het laag zitten.
Je bent aan de klank van Dynaudio gecharmeerd, dus de uitdaging lijkt mij te zitten in een fullrange te vinden die naast een hoog rendement ook richting de klank van de Dyn's gaat.
Of actief gaan filteren: de SET op 15W75 + esotar en een hoger vermogen versterker op de 100W75? In muziek gaat het meeste vermogen toch in het laag zitten.
Re: breedbander met actieve sub ondersteuning voor op een SE
Ik heb besloten 2 systemen te bouwen.
De dyns zijn niet geschikt om met buizen te spelen, ze vergen te veel vermogen helaas.
En nu kan ik wel een single ended met een dikke 211 of 845 buis nemen oid maar dat vergt meteen een flinke investering.
Dus optie 1:
Mundorf 50 ampere continu voeding op 12 volt.
Pioneer P88RS actief aansturen met 2 x een becker ltd 4 kanaler waarbij ik de mogelijkheid open houd om de 24W100 op een gebrugde paar te zetten.
Actief filteren gaat dan via de pio.
Optie 2:
Een mooie breedbander zoals de visaton B200 (96 a 97 db) in een 100 liter kist eventueel aangevuld met een W200S actief en die dan op de kleine buizenbakje.
De dyns zijn niet geschikt om met buizen te spelen, ze vergen te veel vermogen helaas.
En nu kan ik wel een single ended met een dikke 211 of 845 buis nemen oid maar dat vergt meteen een flinke investering.
Dus optie 1:
Mundorf 50 ampere continu voeding op 12 volt.
Pioneer P88RS actief aansturen met 2 x een becker ltd 4 kanaler waarbij ik de mogelijkheid open houd om de 24W100 op een gebrugde paar te zetten.
Actief filteren gaat dan via de pio.
Optie 2:
Een mooie breedbander zoals de visaton B200 (96 a 97 db) in een 100 liter kist eventueel aangevuld met een W200S actief en die dan op de kleine buizenbakje.
Re: breedbander met actieve sub ondersteuning voor op een SE
Een B 200 verdiend wel wat mooiers als een W200S voor ondersteuning.
Re: breedbander met actieve sub ondersteuning voor op een SE
Zoals wat?
Niet te gek veel vermogen, lichte conus, dat soort dingen?
Misschien heeft ie geen extra ondersteuning nodig als de B100 in een 100 liter gesloten behuizing speelt?
Niet te gek veel vermogen, lichte conus, dat soort dingen?
Misschien heeft ie geen extra ondersteuning nodig als de B100 in een 100 liter gesloten behuizing speelt?
Re: breedbander met actieve sub ondersteuning voor op een SE
Ik zou eerst eens kijken wat je met een leuk ontwerp uit een B 200 alleen kan krijgen.
En uitbreiden kan met een TIW 200
http://www.rumoh.eu/nl/visaton/1239-vis ... 00-xs.html
Of als het bijvoorbeeld iets groter mag een Scanspeak 26W4534g00
http://www.rumoh.eu/nl/scanspeak/1435-s ... overy.html
En uitbreiden kan met een TIW 200
http://www.rumoh.eu/nl/visaton/1239-vis ... 00-xs.html
Of als het bijvoorbeeld iets groter mag een Scanspeak 26W4534g00
http://www.rumoh.eu/nl/scanspeak/1435-s ... overy.html
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Berichten: 1311
- Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
- Locatie: Lunteren
- Contacteer:
Re: breedbander met actieve sub ondersteuning voor op een SE
Maar heb je wel wat luisterervaring met genoemde fullrangers? Want luisteren zegt meer dan pagina's forumtekst...dubber schreef:Ik heb besloten 2 systemen te bouwen.
De dyns zijn niet geschikt om met buizen te spelen, ze vergen te veel vermogen helaas.
En nu kan ik wel een single ended met een dikke 211 of 845 buis nemen oid maar dat vergt meteen een flinke investering.
Re: breedbander met actieve sub ondersteuning voor op een SE
Alleen met tannoy,s en de ciare hx201
De set voor op de kleine buizen hoeft ook niet helemaal "high end" te zijn
Aangezien er toch weinig kan tippen aan de esotar tweeters.
De set voor op de kleine buizen hoeft ook niet helemaal "high end" te zijn
Aangezien er toch weinig kan tippen aan de esotar tweeters.
Re: breedbander met actieve sub ondersteuning voor op een SE
Een esotar heeft toch wel een hoog rendement? Bij Speaker&Co zeiden ze me ooit dat het eigenlijk zonde was om deze tweeter met de middentoners en woofers van Dynaudio te combineren.dubber schreef:Ik heb besloten 2 systemen te bouwen.
De dyns zijn niet geschikt om met buizen te spelen, ze vergen te veel vermogen helaas.
Met Focal op midden en laag zou je veel beter resultaten kunnen behalen.
Re: breedbander met actieve sub ondersteuning voor op een SE
http://www.dynaudio.com/images/auto/mob ... MD330D.pdf
Als ik de grafiek zo bekijk dan is het een 92 db vanaf 3000 hz.
Niet verkeerd overigens en ik heb hem ook al samen met de JA-8008 van Jantzen gezien.
Als ik de grafiek zo bekijk dan is het een 92 db vanaf 3000 hz.
Niet verkeerd overigens en ik heb hem ook al samen met de JA-8008 van Jantzen gezien.
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Berichten: 1311
- Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
- Locatie: Lunteren
- Contacteer:
Re: breedbander met actieve sub ondersteuning voor op een SE
Dan volg ik je niet helemaal, want je vond die kleine buizenbak wel héél erg goed klinken toch? Dan zou ik 'm juist wel voor de "haaiend" set gaan toepassen. Keuzes keuzes...dubber schreef:Alleen met tannoy,s en de ciare hx201
De set voor op de kleine buizen hoeft ook niet helemaal "high end" te zijn
Aangezien er toch weinig kan tippen aan de esotar tweeters.
Re: breedbander met actieve sub ondersteuning voor op een SE
Die klinkt ook erg goed, zelfs beter dan welke thuis versterker ik gehoord heb.
Maar jij weet ook wat die beckers kunnen, daar kan ook geen audison, genesis, focal, of wat dan ook tegen op
Overigens wil ik de optie open houden om extern te filteren, dus als ik dan eens een dikke single ended kan vinden om
te testen dan weet ik of dat misschien "the holy grale" is.
Gelukkig nog niet helemaal door de opties heen he.
Maar jij weet ook wat die beckers kunnen, daar kan ook geen audison, genesis, focal, of wat dan ook tegen op
Overigens wil ik de optie open houden om extern te filteren, dus als ik dan eens een dikke single ended kan vinden om
te testen dan weet ik of dat misschien "the holy grale" is.
Gelukkig nog niet helemaal door de opties heen he.
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Berichten: 1311
- Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
- Locatie: Lunteren
- Contacteer:
Re: breedbander met actieve sub ondersteuning voor op een SE
Klopt en eigenlijk is dat best raar, want die hele Becker is een LM12 met een OP275 opamp ervoor. Soort van chipamp dus..wel heel netjes opgebouwd, maar je verwacht op voorhand niet de prestaties.
Las ook jouw fullrange luisterervaring topic net, dus jij had daar ook al over nagedacht....
Las ook jouw fullrange luisterervaring topic net, dus jij had daar ook al over nagedacht....
Re: breedbander met actieve sub ondersteuning voor op een SE
Het leken me 2 onverenigbare werelden dus dan maar los van elkaar.
En eigenlijk deed die Ciare het boven verwachting goed.
Je opmerking over de opamps gaan me boven het petje Rob, dat is meer jouw expertise
En eigenlijk deed die Ciare het boven verwachting goed.
Je opmerking over de opamps gaan me boven het petje Rob, dat is meer jouw expertise
Re: breedbander met actieve sub ondersteuning voor op een SE
Die Ciare is gewoon een hele mooie unit 
Re: breedbander met actieve sub ondersteuning voor op een SE
wat te denken van een ciare in een 30 liter gesloten?
ondersteund door een dayton ps270-88 met een 80 watt rms ampje.
zie onderstaande foto.
ondersteund door een dayton ps270-88 met een 80 watt rms ampje.
zie onderstaande foto.
