Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

stijnO
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 10 apr 2011, 14:20

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door stijnO »

Na wat problemen met de AF-DAC2 (o.a. een slecht contactje in een van de kabels waardoor de dac af en toe weg viel) heb ik een paar weken geleden eindelijk de AF-dac2 (gebouwd voor mijn ouders) goed bij mij thuis kunnen vergelijken met de dddac 1794 (4 decks + cinemag trafo). Beide dacs waren aangesloten op een pc met foobar (wasapi driver, dddac via usb en AF-Dac2 via toslink).

Beide dacs klonken erg mooi en gedetailleerd. Het voornaamste verschil was dat de dddac naar mijn mening iets minder scherp is bij de hoge tonen (wat ik persoonlijk mooier vind, andere luisteraar hoorde dit verschil ook), maar dit zou mogelijk ook kunnen komen door de uitgangstrafo’s of het verschil in aansluiting (usb vs toslink).

Ik vind dat je een erg mooie dac ontworpen hebt, zeker voor het bedrag (de helft van mijn dddac versie).

Bedankt,
Stijn
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door Mr Tube »

Als je de AFDAC II voorziet van die cinemag trafo's dan maak je ook nog een sprong.
Laatst ook de AFDAC met de DDDAC vergeleken met een hele club en dat viel weer in het voordeel uit van de AFDAC, beide waren voorzien van de Cinemag trafo´s.

Ik denk dat het verschil vooral zit in de signaaloverdracht naar de versterker, ik had ook een scherp randje af en toe en dat was weg na het vervangen van de interlink. Dit viel op tijdens een Interlink luistertest waarbij verschillende goede en dure interlinks beschikbaar waren.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door knuisje »

Bedankt voor de complimenten, altijd mooi om zoiets te lezen!
Gebruikersavatar
RNacoustics
Berichten: 381
Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
Contacteer:

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door RNacoustics »

Mr Tube schreef:
Als je de AFDAC II voorziet van die cinemag trafo's dan maak je ook nog een sprong.
Laatst ook de AFDAC met de DDDAC vergeleken met een hele club en dat viel weer in het voordeel uit van de AFDAC, beide waren voorzien van de Cinemag trafo´s.

Ik denk dat het verschil vooral zit in de signaaloverdracht naar de versterker, ik had ook een scherp randje af en toe en dat was weg na het vervangen van de interlink. Dit viel op tijdens een Interlink luistertest waarbij verschillende goede en dure interlinks beschikbaar waren.
Ja, dat ging om mijn AFDAC :yeah:
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door bas focal m180 »

RNacoustics schreef:

Ja, dat ging om mijn AFDAC :yeah:
Zo te horen is jouw dag helemaal goed.
ToTo
Berichten: 445
Lid geworden op: zo 30 apr 2006, 19:52
Locatie: Mol-Postel België

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door ToTo »

Ook mijn spullen zijn binnen :-)
Ziet er allemaal super uit.

Nu een behuizing bedenken waarin ook mijn Odroid, Amanero en cinemag trafo's een plekje kunnen krijgen.
Het 220v gedeelte krijgt zijn eigen kastje.
Met een mooie 7 polige haakse stekkerverbinding tussen de 2 behuizingen.

Plan is om een "shoebox" kast te gaan maken.
4mm dik aluminium met de afmetingen: 200mm breed, 100mm hoog en ongeveer 350mm diep.
Voedingskast ook van 4mm dik aluminium met de afmetingen: 100mm breed, 100mm hoog en dezelfde diepte als de Afdac2 behuizing.

Ik wil het alu niet een kleur geven.
Maar wellicht is het mooi om er blanke lak op te spuiten.

Foto's komen wel als we bezig zijn.
audiofreak10
Berichten: 75
Lid geworden op: zo 26 okt 2014, 18:34
Locatie: Almelo

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door audiofreak10 »

Heb sinds kort ook mijn AFDAC aan het spelen en ben zeer happy er mee.
Deze dac klinkt wel anders dan mijn dddac maar de gebruiksmogelijkheden zijn beter.

Ik heb nog een stel cinemag uitgangstrafo's liggen en wil deze ook eens op de AFDAC proberen.
Zit alleen een beetje er mee hoe deze aan te sluiten, ik wil graag ook gebalanceerd uit.
Bij de dddac wordt de uitgang van de cinemag's se aangesloten.
Heeft iemand een idee hoe deze cinemag's aan te sluiten op de AFDAC met behoud van gebalanceerd uit?
Alvast bedankt voor de moeite.

Groet,

Johan
Gebruikersavatar
RNacoustics
Berichten: 381
Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
Contacteer:

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door RNacoustics »

audiofreak10 schreef:
Heb sinds kort ook mijn AFDAC aan het spelen en ben zeer happy er mee.
Deze dac klinkt wel anders dan mijn dddac maar de gebruiksmogelijkheden zijn beter.

Ik heb nog een stel cinemag uitgangstrafo's liggen en wil deze ook eens op de AFDAC proberen.
Zit alleen een beetje er mee hoe deze aan te sluiten, ik wil graag ook gebalanceerd uit.
Bij de dddac wordt de uitgang van de cinemag's se aangesloten.
Heeft iemand een idee hoe deze cinemag's aan te sluiten op de AFDAC met behoud van gebalanceerd uit?
Alvast bedankt voor de moeite.

Groet,

Johan
Sorry Johan, maar ik had jou PB met jou vraag nog niet opgemerkt.
Zie hier hoe ik het gedaan hebt:

Achter de gebalanceerde uitgangen van de AFDAC-2 heb ik de trafo's geschakeld.
- op de + rode draad van de trafo
- op de - de bruine draad
- gele draad = out + pen 2 van xlr aansluiting
- oranje draad = out - pen 3 van xlr
de G van de gebalanceerde uitgang AFDAC print, gaat rechtstreeks naar pen 1 van de xlr aansluiting
- de uitgang van de trafo moet je afsluiten met een weerstand van 10K
De afscherming + aarde van de CineMag behuizing heb ik niet aangesloten.
Zie ook schema van CineMag
Je zult merken dat het geluidsbeeld van de AFDAC-2 nu meer in de buurt komt van de DDDAC.

Ik ben benieuwd naar jou bevindingen.

NB Ik kom met mijn AFDAC-2 naar zelfbouwdag in Alphen.
Bijlagen
CMLI-15-15B.pdf
(197.64 KiB) 387 keer gedownload
audiofreak10
Berichten: 75
Lid geworden op: zo 26 okt 2014, 18:34
Locatie: Almelo

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door audiofreak10 »

Hartelijk dank voor je antwoord.
Ik neem aan dat de weerstand van 10k dan op aansluiting 2 en 3 van de xlr moet?

Groet,

Johan
Gebruikersavatar
Motorfret
Berichten: 258
Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 23:04
Locatie: omg. nijmegen

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door Motorfret »

audiofreak10 schreef:
Heb sinds kort ook mijn AFDAC aan het spelen en ben zeer happy er mee.
Deze dac klinkt wel anders dan mijn dddac maar de gebruiksmogelijkheden zijn beter.
Kun je de verschillen omschrijven?
Gebruikersavatar
RNacoustics
Berichten: 381
Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
Contacteer:

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door RNacoustics »

audiofreak10 schreef:
Hartelijk dank voor je antwoord.
Ik neem aan dat de weerstand van 10k dan op aansluiting 2 en 3 van de xlr moet?

Groet,

Johan
Beter is vlak achter de trafo's. Ik heb zelf de trafo's op een printplaatje gemonteerd.
Bijlagen
IMG_0697.jpg
audiofreak10
Berichten: 75
Lid geworden op: zo 26 okt 2014, 18:34
Locatie: Almelo

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door audiofreak10 »

De cinemag's zitten erin. :D
Zoals verwacht een totaal ander klankbeeld.
Was de AFDAC zonder de cinemag's wat harder in het hoog t.o.v. de dddac, dit is nu totaal verdwenen.
De dddac speelde wat analoger om het zo maar te noemen, ik vind nu dat de AFDAC zeker op hetzelfde niveau speelt.
En dit nog zonder het ians I2S reclock board wat ik wel in de dddac heb zitten.
Geluidsbeeld is breder en dieper geworden en het scherpe randje in het hoog is ook verdwenen.
Stemmen staan wat meer naar voren, ben er nu helemaal super tevreden mee.
Nu een kast gaan bestellen zodat ik ook de ians reclocker en het isolatie board van diy audio er in kan bouwen wat ook weer een hele verbetering gaat geven.

Groet,

Johan
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door BertDB »

Peter,

ik ondervind behoorlijk veel dat de DAC geen signaal doorgeeft.
Meestal staat ie volledig uit (geen power).
Als ik 'em dan insteek, geeft ie geen geluid (wel een LOCK) ondanks dat er audio op een ingang staat.
Door hem even in standby te zetten en dan weer aan is het geluid er plots wel.

Enig idee?
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door meiborg »

Ik twijfel of ik er ook aan zal gaan, een goede dac achter mijn minidsp 2x8 haalt misschien dat zweempje "kweeniezogoedwathetis" weg wat ik mis als ik mijn Xonar essence direct op de Aurex aansluit en het dsp gedeelte grofweg nadoe met EQ. Echter, ik houd niet van solderen, zie er als een berg tegenop een project als dit en betalen voor kant en klaar commercieel: DACHT HET NIET :mrgreen: .

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door knuisje »

BertDB schreef:
Peter,

ik ondervind behoorlijk veel dat de DAC geen signaal doorgeeft.
Meestal staat ie volledig uit (geen power).
Als ik 'em dan insteek, geeft ie geen geluid (wel een LOCK) ondanks dat er audio op een ingang staat.
Door hem even in standby te zetten en dan weer aan is het geluid er plots wel.

Enig idee?
Misschien het muterelais? Hoor je hem na een paar seconde klikken als je de dac aanzet?
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door BertDB »

Dat hoor ik telkens klikken, dus dat lijkt het prima te doen.
Het is ook niet altijd.. heel moeilijk om een oorzaak aan te duiden dus
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door knuisje »

Misschien nog eens alle (stekker) verbindingen nalopen?
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door Muug »

stijnO schreef:
Na wat problemen met de AF-DAC2 (o.a. een slecht contactje in een van de kabels waardoor de dac af en toe weg viel) heb ik een paar weken geleden eindelijk de AF-dac2 (gebouwd voor mijn ouders) goed bij mij thuis kunnen vergelijken met de dddac 1794 (4 decks + cinemag trafo). Beide dacs waren aangesloten op een pc met foobar (wasapi driver, dddac via usb en AF-Dac2 via toslink).

Beide dacs klonken erg mooi en gedetailleerd. Het voornaamste verschil was dat de dddac naar mijn mening iets minder scherp is bij de hoge tonen (wat ik persoonlijk mooier vind, andere luisteraar hoorde dit verschil ook), maar dit zou mogelijk ook kunnen komen door de uitgangstrafo’s of het verschil in aansluiting (usb vs toslink).

Ik vind dat je een erg mooie dac ontworpen hebt, zeker voor het bedrag (de helft van mijn dddac versie).

Bedankt,
Stijn
Het zou wel cool zijn om de afdac2, de dddac, de afdac-lb in gewone modus, de afdac-lb in NOS-modus eens uitgebreid met elkaar te vergelijken en daar verslag van te brengen. En waarom niet een HK-DAC erbij? En je kan zelfs een vergelijkingsronde doen waarin enkel ongemodificeerde versies meedoen, en dan versies met modificaties zoals Cinemag-trafo's
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door FR_Aad »

Muug schreef:
stijnO schreef:
Na wat problemen met de AF-DAC2 (o.a. een slecht contactje in een van de kabels waardoor de dac af en toe weg viel) heb ik een paar weken geleden eindelijk de AF-dac2 (gebouwd voor mijn ouders) goed bij mij thuis kunnen vergelijken met de dddac 1794 (4 decks + cinemag trafo). Beide dacs waren aangesloten op een pc met foobar (wasapi driver, dddac via usb en AF-Dac2 via toslink).

Beide dacs klonken erg mooi en gedetailleerd. Het voornaamste verschil was dat de dddac naar mijn mening iets minder scherp is bij de hoge tonen (wat ik persoonlijk mooier vind, andere luisteraar hoorde dit verschil ook), maar dit zou mogelijk ook kunnen komen door de uitgangstrafo’s of het verschil in aansluiting (usb vs toslink).

Ik vind dat je een erg mooie dac ontworpen hebt, zeker voor het bedrag (de helft van mijn dddac versie).

Bedankt,
Stijn
Het zou wel cool zijn om de afdac2, de dddac, de afdac-lb in gewone modus, de afdac-lb in NOS-modus eens uitgebreid met elkaar te vergelijken en daar verslag van te brengen. En waarom niet een HK-DAC erbij? En je kan zelfs een vergelijkingsronde doen waarin enkel ongemodificeerde versies meedoen, en dan versies met modificaties zoals Cinemag-trafo's
Volgens mij wordt er volgende maand in Alphen het een en ander naast elkaar gezet.
Gebruikersavatar
Motorfret
Berichten: 258
Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 23:04
Locatie: omg. nijmegen

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door Motorfret »

zoiets staat min of meer al gepland voor de luisterdag in Alphen.
Gebruikersavatar
RNacoustics
Berichten: 381
Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
Contacteer:

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door RNacoustics »

Motorfret schreef:
zoiets staat min of meer al gepland voor de luisterdag in Alphen.
Yes, the battle of the DAC's :yeah:
Kaalabs
Berichten: 41
Lid geworden op: zo 30 nov 2014, 14:51

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door Kaalabs »

Weet iemand of er ooit een outline van de 2013 PCB van de AFDAC-2 is gemaakt? Ben alle berichten doorgegaan maar kijk er blijkbaar overheen... Heb een zipfile gevonden met de 2012 pcb dat wel.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door knuisje »

De outlines zijn hetzelfde.
Kaalabs
Berichten: 41
Lid geworden op: zo 30 nov 2014, 14:51

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door Kaalabs »

Ha Peter, je hebt natuurlijk helemaal gelijk! Het is mij echter om de juiste plaatsing van de headers te doen... Gebruik ik voor het bepalen en documenteren van het bedradingsschema. Kan ik ook zelf maken uiteraard maar dan valt het wel uit de toon; ben een beetje detailfreak, ik weet het ;-)
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door knuisje »

Your wish is my command. O:)
Bijlagen
Afdac2v03-outline.pdf
(32.84 KiB) 114 keer gedownload
Plaats reactie