magnetostaat? of electrostaat!

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: magnetostaat? of electrostaat!

Bericht door Leeuwarden »

Krachten zijn niet gelijk verdeeld.

De uitslag is in het midden het grootst.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: magnetostaat? of electrostaat!

Bericht door SSassen »

Leeuwarden schreef:
Krachten zijn niet gelijk verdeeld.
Sterker nog, de folie wringt en trekt onder spanning, kortom, het uitgangspunt om een rechthoekig, of vierkant frame te gebruiken voor de folie is verkeerd.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: magnetostaat? of electrostaat!

Bericht door Leeuwarden »

Voel ik hier een rond frame aankomen met een segmentering a la Quad?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: magnetostaat? of electrostaat!

Bericht door dre »

Mmmmmm,ik ga dit even volgen......

Ik kan wel wat frames laten laseren als het nodig is.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11059
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: magnetostaat? of electrostaat!

Bericht door richard »

Bij een bewegend membraan is de afstand tot de stator niet gelijk over het hele oppervlak. De elektronen zullen zich verplaatsen naar de plaats met de kleinste (of grootste) afstand waardoor de aandrijfkracht ook niet gelijk over het membraan is verdeeld.
Misschien is een vlak, zeer licht maar stijf membraan met een traditionele rolrand als ophanging een optie.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: magnetostaat? of electrostaat!

Bericht door SSassen »

Leeuwarden schreef:
Voel ik hier een rond frame aankomen met een segmentering a la Quad?
Nee, geen segmentering, maar met alleen een rond frame zijn we er nog niet.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: magnetostaat? of electrostaat!

Bericht door SSassen »

richard schreef:
Bij een bewegend membraan is de afstand tot de stator niet gelijk over het hele oppervlak. De elektronen zullen zich verplaatsen naar de plaats met de kleinste (of grootste) afstand waardoor de aandrijfkracht ook niet gelijk over het membraan is verdeeld.
Misschien is een vlak, zeer licht maar stijf membraan met een traditionele rolrand als ophanging een optie.
U bent warm ...
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: magnetostaat? of electrostaat!

Bericht door SSassen »

dre schreef:
Mmmmmm,ik ga dit even volgen......

Ik kan wel wat frames laten laseren als het nodig is.
Bedankt Dre, ik hou het in gedachten.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11059
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: magnetostaat? of electrostaat!

Bericht door richard »

SSassen schreef:
U bent warm ...
Het was vandaag ook truiendag.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: magnetostaat? of electrostaat!

Bericht door dre »

SSassen schreef:
dre schreef:
Mmmmmm,ik ga dit even volgen......

Ik kan wel wat frames laten laseren als het nodig is.
Bedankt Dre, ik hou het in gedachten.
Rvs kan ook trouwens.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: magnetostaat? of electrostaat!

Bericht door Leeuwarden »

Hoe wil je de folie dan bevestingen zodat de uitslag overal hetzelfde is?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: magnetostaat? of electrostaat!

Bericht door SSassen »

Leeuwarden schreef:
Hoe wil je de folie dan bevestingen zodat de uitslag overal hetzelfe is?
Het is niet alleen de bevestiging.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11059
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: magnetostaat? of electrostaat!

Bericht door richard »

Leeuwarden schreef:
... zodat de uitslag overal hetzelfde is?
misschien wil je dat ook wel niet. De Quads hadden concentrische ringen die vertraagd werden aangestuurd. Op die manier kan je ook een puntbron simuleren.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: magnetostaat? of electrostaat!

Bericht door Leeuwarden »

richard schreef:
Leeuwarden schreef:
... zodat de uitslag overal hetzelfde is?
misschien wil je dat ook wel niet. De Quads hadden concentrische ringen die vertraagd werden aangestuurd. Op die manier kan je ook een puntbron simuleren.
Inderdaad, vandaar dat ik in een eerdere reactie ook al aan de segmetering van Quad refereerde.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11059
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: magnetostaat? of electrostaat!

Bericht door richard »

De keren dat ik een elektrostaat heb beluisterd vond ik de 'doorzichtigheid' van het geluidbeeld een erg sterk punt. Een 'electrostatisch hoogweergave' is een behoorlijke aanbeveling voor een tweeter. Het zwakke punt was weer dat het stereoplaatje focus miste.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: magnetostaat? of electrostaat!

Bericht door Leeuwarden »

Welke elektrostaten heb je beluisterd?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: magnetostaat? of electrostaat!

Bericht door Leeuwarden »

SSassen schreef:
Leeuwarden schreef:
Hoe wil je de folie dan bevestingen zodat de uitslag overal hetzelfe is?
Het is niet alleen de bevestiging.
Vertel...
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: magnetostaat? of electrostaat!

Bericht door SSassen »

Leeuwarden schreef:
SSassen schreef:
Leeuwarden schreef:
Hoe wil je de folie dan bevestingen zodat de uitslag overal hetzelfe is?
Het is niet alleen de bevestiging.
Vertel...
Denk aan ladingsverdeling, mobiliteit van de electronen op de folie.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: magnetostaat? of electrostaat!

Bericht door Leeuwarden »

Dat volg ik niet meer maar blijf wel volgen...
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11059
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: magnetostaat? of electrostaat!

Bericht door richard »

Er is ook hoogohmig gedoteerd mylar, het idee daarvan is dat de electronen wat minder snel over het oppervlak verplaatsen als met een gemetaliseerde folie. Een beetje zoals behangplaksel werkt, maar dan wat moderner.
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: magnetostaat? of electrostaat!

Bericht door mtb »

Voor veel ESL-theorie (en praktijk) zie http://home.kpn.nl/verwa255/esl/esl_home.html.
Maar bezint eer gij begint, want het blijft "gewoon" een dipool: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=13334.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: magnetostaat? of electrostaat!

Bericht door holco »

skyhighbed1.jpg
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: magnetostaat? of electrostaat!

Bericht door Leeuwarden »

Damn, uit puur enthousiasme gereageerd op een advertentie van Marktplaats... Gelukkig reageert ie (nog) niet terug. Eigenlijk wil ik ze niet maar het lijkt me zo leuk.... :?
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: magnetostaat? of electrostaat!

Bericht door FR_Aad »

:rofl:
Taita
Berichten: 164
Lid geworden op: wo 06 mar 2013, 20:33

Re: magnetostaat? of electrostaat!

Bericht door Taita »

Zo'n 20 jaar geleden heb ik ze ook gemaakt, o.b.v. het boek van Fikier. Bouwkosten zijn laag, maar goede trafo's zijn prijzig en kwetsbaar. Een van mijn fraaie 1:150 final trafo's is helaas kapot gegaan en nu ligt het handeltje al weer een jaar of 18 op zolder en staan ze vermoedelijk niet meer goed op spanning. Ik heb daarna nog wel een electrostatische hoofdtelefoon gemaakt o.b.v. het draadprincipe, maar die is ook kapot. Ik ben nog steeds weg van het electrostatische geluid: moeiteloos en transparant. Met segmentering had ik er een hele aardige bas uit en was de plaatsing ook prima.

Ik zou ze nog wel eens willen maken, maar dan beter afgewerkt dan mijn oude exemplaren. Maar dan moeten er eerst weer goede trafo's komen. Ronde/ovale electrostaten klinkt leuk, maar de breedte wordt beperkt door de breedte van de folie en of ze er nu mooier op worden?

Ik vond nog een aardig linkje van een uitgebreide beschrijving van een verbeterde Fikier versie: http://www.audiocircuit.com/DIY/Electro ... rt-Vijncke
Plaats reactie