magnetostaat? of electrostaat!
Moderator: Beheerdersteam
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: magnetostaat? of electrostaat!
Krachten zijn niet gelijk verdeeld.
De uitslag is in het midden het grootst.
De uitslag is in het midden het grootst.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: magnetostaat? of electrostaat!
Sterker nog, de folie wringt en trekt onder spanning, kortom, het uitgangspunt om een rechthoekig, of vierkant frame te gebruiken voor de folie is verkeerd.Leeuwarden schreef:Krachten zijn niet gelijk verdeeld.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: magnetostaat? of electrostaat!
Voel ik hier een rond frame aankomen met een segmentering a la Quad?
Re: magnetostaat? of electrostaat!
Mmmmmm,ik ga dit even volgen......
Ik kan wel wat frames laten laseren als het nodig is.
Ik kan wel wat frames laten laseren als het nodig is.
Re: magnetostaat? of electrostaat!
Bij een bewegend membraan is de afstand tot de stator niet gelijk over het hele oppervlak. De elektronen zullen zich verplaatsen naar de plaats met de kleinste (of grootste) afstand waardoor de aandrijfkracht ook niet gelijk over het membraan is verdeeld.
Misschien is een vlak, zeer licht maar stijf membraan met een traditionele rolrand als ophanging een optie.
Misschien is een vlak, zeer licht maar stijf membraan met een traditionele rolrand als ophanging een optie.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: magnetostaat? of electrostaat!
Nee, geen segmentering, maar met alleen een rond frame zijn we er nog niet.Leeuwarden schreef:Voel ik hier een rond frame aankomen met een segmentering a la Quad?
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: magnetostaat? of electrostaat!
U bent warm ...richard schreef:Bij een bewegend membraan is de afstand tot de stator niet gelijk over het hele oppervlak. De elektronen zullen zich verplaatsen naar de plaats met de kleinste (of grootste) afstand waardoor de aandrijfkracht ook niet gelijk over het membraan is verdeeld.
Misschien is een vlak, zeer licht maar stijf membraan met een traditionele rolrand als ophanging een optie.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: magnetostaat? of electrostaat!
Bedankt Dre, ik hou het in gedachten.dre schreef:Mmmmmm,ik ga dit even volgen......
Ik kan wel wat frames laten laseren als het nodig is.
Re: magnetostaat? of electrostaat!
Het was vandaag ook truiendag.SSassen schreef:U bent warm ...
Re: magnetostaat? of electrostaat!
Rvs kan ook trouwens.SSassen schreef:Bedankt Dre, ik hou het in gedachten.dre schreef:Mmmmmm,ik ga dit even volgen......
Ik kan wel wat frames laten laseren als het nodig is.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: magnetostaat? of electrostaat!
Hoe wil je de folie dan bevestingen zodat de uitslag overal hetzelfde is?
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: magnetostaat? of electrostaat!
Het is niet alleen de bevestiging.Leeuwarden schreef:Hoe wil je de folie dan bevestingen zodat de uitslag overal hetzelfe is?
Re: magnetostaat? of electrostaat!
misschien wil je dat ook wel niet. De Quads hadden concentrische ringen die vertraagd werden aangestuurd. Op die manier kan je ook een puntbron simuleren.Leeuwarden schreef:... zodat de uitslag overal hetzelfde is?
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: magnetostaat? of electrostaat!
Inderdaad, vandaar dat ik in een eerdere reactie ook al aan de segmetering van Quad refereerde.richard schreef:misschien wil je dat ook wel niet. De Quads hadden concentrische ringen die vertraagd werden aangestuurd. Op die manier kan je ook een puntbron simuleren.Leeuwarden schreef:... zodat de uitslag overal hetzelfde is?
Re: magnetostaat? of electrostaat!
De keren dat ik een elektrostaat heb beluisterd vond ik de 'doorzichtigheid' van het geluidbeeld een erg sterk punt. Een 'electrostatisch hoogweergave' is een behoorlijke aanbeveling voor een tweeter. Het zwakke punt was weer dat het stereoplaatje focus miste.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: magnetostaat? of electrostaat!
Vertel...SSassen schreef:Het is niet alleen de bevestiging.Leeuwarden schreef:Hoe wil je de folie dan bevestingen zodat de uitslag overal hetzelfe is?
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: magnetostaat? of electrostaat!
Denk aan ladingsverdeling, mobiliteit van de electronen op de folie.Leeuwarden schreef:Vertel...SSassen schreef:Het is niet alleen de bevestiging.Leeuwarden schreef:Hoe wil je de folie dan bevestingen zodat de uitslag overal hetzelfe is?
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: magnetostaat? of electrostaat!
Er is ook hoogohmig gedoteerd mylar, het idee daarvan is dat de electronen wat minder snel over het oppervlak verplaatsen als met een gemetaliseerde folie. Een beetje zoals behangplaksel werkt, maar dan wat moderner.
Re: magnetostaat? of electrostaat!
Voor veel ESL-theorie (en praktijk) zie http://home.kpn.nl/verwa255/esl/esl_home.html.
Maar bezint eer gij begint, want het blijft "gewoon" een dipool: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=13334.
Maar bezint eer gij begint, want het blijft "gewoon" een dipool: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=13334.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: magnetostaat? of electrostaat!
Damn, uit puur enthousiasme gereageerd op een advertentie van Marktplaats... Gelukkig reageert ie (nog) niet terug. Eigenlijk wil ik ze niet maar het lijkt me zo leuk.... 
Re: magnetostaat? of electrostaat!
Zo'n 20 jaar geleden heb ik ze ook gemaakt, o.b.v. het boek van Fikier. Bouwkosten zijn laag, maar goede trafo's zijn prijzig en kwetsbaar. Een van mijn fraaie 1:150 final trafo's is helaas kapot gegaan en nu ligt het handeltje al weer een jaar of 18 op zolder en staan ze vermoedelijk niet meer goed op spanning. Ik heb daarna nog wel een electrostatische hoofdtelefoon gemaakt o.b.v. het draadprincipe, maar die is ook kapot. Ik ben nog steeds weg van het electrostatische geluid: moeiteloos en transparant. Met segmentering had ik er een hele aardige bas uit en was de plaatsing ook prima.
Ik zou ze nog wel eens willen maken, maar dan beter afgewerkt dan mijn oude exemplaren. Maar dan moeten er eerst weer goede trafo's komen. Ronde/ovale electrostaten klinkt leuk, maar de breedte wordt beperkt door de breedte van de folie en of ze er nu mooier op worden?
Ik vond nog een aardig linkje van een uitgebreide beschrijving van een verbeterde Fikier versie: http://www.audiocircuit.com/DIY/Electro ... rt-Vijncke
Ik zou ze nog wel eens willen maken, maar dan beter afgewerkt dan mijn oude exemplaren. Maar dan moeten er eerst weer goede trafo's komen. Ronde/ovale electrostaten klinkt leuk, maar de breedte wordt beperkt door de breedte van de folie en of ze er nu mooier op worden?
Ik vond nog een aardig linkje van een uitgebreide beschrijving van een verbeterde Fikier versie: http://www.audiocircuit.com/DIY/Electro ... rt-Vijncke
