Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Henkjan »

gaaf dit zeg :goedzo:

btw: er is dacht ik iemand in Dordt die van z'n RPi af wil :hide:
Gebruikersavatar
ErikW
Berichten: 231
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 10:31
Locatie: Koudekerk aan den Rijn

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door ErikW »

btw: er is dacht ik iemand in Dordt die van z'n RPi af wil :hide:
Oeps, laat maar.... Pi nummer twee is zojuist binnen :lol: O:) \:D/
Eerst maar eens de nodige ontwikkel tooltjes er op zetten.
Gebruikersavatar
ErikW
Berichten: 231
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 10:31
Locatie: Koudekerk aan den Rijn

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door ErikW »

Het prototype is al een eindje gevorderd. Er is een simple C programmaatje dat draai onder Raspian.
Het resultaat gaat naar een LCD. Er moet nog wel veel gebeuren.
Wat te doen wanneer de AS2.100 in standby gaat? En het lijkt er op dat communicatie met de USB HID van de AS2.100 niet al te stabiel is. Dat tijd zal dat uitwijzen.
Leuk om mee te knutselen is het in ieder geval wel . :D
zie hier de eerste resultaten.
2015-01-23 14.05.23.jpg
Beide Blanda's zijn voorzien van een subje met een XLS10. Dit is nog "ruw bouw", van het voorjaar moet het één geheel worden.
Hier zal ik een apart draadje voor aanmaken als het zover is.
2015-01-23 14.05.39.jpg
Bewegende beelden zeggen in dit geval wat meer :D
Het display geeft het volume en de geselecteerde ingang aan.
Dit werkt zowel met bij bediening via de remote en/of via het toetsenbordje.
Taita
Berichten: 164
Lid geworden op: wo 06 mar 2013, 20:33

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Taita »

Ik ben bij Hypex in Groningen langs geweest en heb de USB audio via Android daar getest. Dat werkt prima (al zal de geluidskwaliteit vergeleken met SPDIF minder zijn). Ik heb gelijk een AS2.100 meegenomen en ben die nu aan het testen. Ik loop daarbij tegen een onvoorzien probleem aan. Ik wil de hypex gebruiken om actief te filteren en dit filter af te stemmen door de frequentierespons in te meten en te laden in de software van Hypex. Ik had verwacht dat ik de frequentierespons zou kunnen gebruiken zoals ik deze in Arta genereer uit een gated impuls en daar kan opslaan als een tekstfile. Bij passieve filtering lees ik deze in in boxcalc en dat gaat prima.

Ik zie nu echter dat de software van Hypex niet de frequentie respons verwacht, maar de impuls respons. Het bewerken (truncaten) vindt dan in de Hypex software plaats. Helaas kan ik de impulsrespons in de demo mode van Arta niet opslaan. Dat betekent dat ik een licentie op Arta moet aanschaffen voor 79 euro. Daar had ik niet op gerekend. Ik zie dat ook nergens in dit forum staan. Daarom mijn vraag: is er een alternatieve werkwijze om de de meting in de Hypex software te gebruiken?
Taita
Berichten: 164
Lid geworden op: wo 06 mar 2013, 20:33

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Taita »

Ik heb inmiddels wat meer ervaring opgedaan met mijn AS2.100. Ik heb hem eerst een tijdje als stereo versterker gebruikt. Daarbij vielen enkele zaken op: het losse, gemakkelijke karakter en verder is het laag veel strakker/gecontroleerder dan met mijn NAD 2100.

Verder ben ik gaan experimenteren met de DSP. Soms lijkt de software de AS2.100 via de USB niet te zien, maar met wat trucjes gaat dat nu goed. Ik gebruik één computer om zowel de AS2.100 aan te sturen, een externe geluidskaart (Tascam) voor de metingen en een externe DAC. Hoewel ik het jammer vind dat ik geen impuls kan inladen is dat niet een heel groot probleem omdat ik de grafiek in Arta en de grafiek in de software van Hypex gewoon boven elkaar zet. De filtermogelijkheden zijn zeer uitgebreid en met combinaties van biquads kun je vrij snel complexere correcties maken. Nieuw filter inladen, even meten en opnieuw corrigeren kan heel snel. Een lastig te filteren tweeweg systeem had in twee uurtjes een mooie lineaire output.

Ik heb een luisterproef gedaan tussen de AS2.100 tweeweg en dezelfde tweeweg met complex analoog filter alles in mono. Wat direct opvalt is de schone, realistische weergave waarbij de instrumenten mooi los van elkaar komen. Het analoge systeem klinkt als door een gordijn, waarbij instrumenten meer in elkaar over vloeien. Ik ben erg benieuwd naar het resultaat in stereo, maar daarvoor heb ik nog een AS2.100 nodig.
Gebruikersavatar
ErikW
Berichten: 231
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 10:31
Locatie: Koudekerk aan den Rijn

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door ErikW »

Hoi Taita, kun je voor het meten niet gewoon de Hypex Filter Designer software gebruiken?
Vanaf versie 3.01 zou dat moeten kunnen. Ik heb het zelf echter nog niet geprobeerd.

Die USB interface van de AS2.100 is inderdaad niet 100% stabiel.
Daar gebeurd zeker wat raars mee, wanneer je versterker in standby zet en daarna weer aan wordt in ieder geval het HID gedeelte van de USB interface niet meer gedetecteerd door de host (zowel op Windows als op Linux is dat het geval).
Even de USB plug eruit en er weer in is meestal voldoende om de communicatie weer opgang te brengen.
Helaas levert dat wel wat hoofdbrekers op voor mijn LCD projectje :?
Taita
Berichten: 164
Lid geworden op: wo 06 mar 2013, 20:33

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Taita »

Ik heb versie 2.12 van de software gedownload van de website van Hypex. Dat zit in software/firmware package R1.10. Als er nog een nieuwe software versie is houden ze het goed verborgen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door ds23man »

De HFD met meetfunctie kun je hier downloaden:

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 29&t=16990
Taita
Berichten: 164
Lid geworden op: wo 06 mar 2013, 20:33

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Taita »

THX, had ik nog niet gezien. Na 2,5 jaar is de software nog steeds beta zie ik. Afijn ik heb het even snel geprobeerd, enkele bevindingen:
- Er wordt een frequentiesweep gebruikt in plaats van een impuls meting. De tabbladen met de impuls en het gaten (truncate) worden kennelijk niet gebruikt.
- Geen correctiefile van de microfoon mogelijk
- De weergevers worden afzonderlijk getoond, het vinkje sum levert geen totaalbeeld op
- De meting wijkt flink af van wat ik in Arta meet
Al met al is deze functionaliteit dus nogal brak geïmplementeerd en heeft er geen doorontwikkeling plaatgevonden op de eerste beta,

Ik krijg het gevoel dat Hypex mooie producten heeft en goede ideeën, maar er niet in slaagt om daarvan een breed succes te maken. Typisch Nederlands: tevreden zijn met de succesjes en ondertussen tijd verliezen. Als die Ncore zo geweldig is maak dan een goede versterker en zet die in de markt in plaats van te prutsen met zelfbouwers en gelimiteerde beschikbaarheid. Als Hypex in de US had gezeten was het een commercieel succes geweest vergelijkbaar met een bedrijf als Schiit.
Laatst gewijzigd door Taita op ma 02 feb 2015, 23:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door FR_Aad »

Google eens naar Hypex :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door ds23man »

Vreemd dat jij afwijkende resultaten krijgt en de software werkt gewoon goed, kijk maar in het Ultrazooom draadje. Verder is Hypex momenteel HFD opnieuw aan het schrijven.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door ds23man »

Om de som aan te geven moet je per driver wel het hokje include aanvinken...
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door ds23man »

Overigens is er een truuk om een correctie voor de microfoon toe te passen. Maak een omgekeerde curve en zet die in de dsp voordat je gaat meten. Probleem opgelost.........
Gebruikersavatar
ErikW
Berichten: 231
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 10:31
Locatie: Koudekerk aan den Rijn

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door ErikW »

Zo, het ea opgebouwd op gaatjes bord en software een beetje aangepast zodat het LCD een volume "bar" toont.
Het display gaat nu mee aan en uit met de AS2.100. Hiervoor moet wel bij het inschakelen wel even de USB worden onderbroken zodat het HID van de Hypex opnieuw wordt gezien door de Rapberry Pi. Twee relaistjes klaren dit klusje. Vandaar ook alle USB kabels 8-[
Een heel enkele keer wordt het HID van de AS2.100 wel gezien maar genereert deze geen interrupts wanneer bijvoorbeeld het volume wordt bedient. De As2.100 moet dan met de hoofdschakelaar worden uit- en aangezet. Beide AS2.100 modules hebben dit verschijnsel.
Gelukkig gebeurd dit niet echt heel vaak. Nu maar wachten op het voorjaar zodat er gebouwd kan aan worden aan de definitieve Subs waarin dit display dan weer moet worden geïntegreerd.
Wat bewegende beelden.... Tot zover de "kaping" van dit topic met dit LCd uitstapje :mrgreen:
2015-02-07 09.20.03.jpg
2015-02-07 09.20.55.jpg
Taita
Berichten: 164
Lid geworden op: wo 06 mar 2013, 20:33

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Taita »

ds23man schreef:
Vreemd dat jij afwijkende resultaten krijgt en de software werkt gewoon goed, kijk maar in het Ultrazooom draadje. Verder is Hypex momenteel HFD opnieuw aan het schrijven.
Ik heb er nog wat meer tijd in gestoken en mijn bevindingen in het topic over de meetfunctie geplaatst http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 0#p1741210. Het is inderdaad vreemd dat ik verschillen constateer en de rest niet. Is er wellicht een nieuwe software versie door Hypex op de download pagina geplaatst waar deze bug in geslopen is?

Inmiddels heb ik twee AS2.100d's. Door te meten in Arta heb ik overigens goede resultaten bereikt met een twee weg systeem (ik zal mijn bevindingen in een topic plaatsen dat ik eerder over dat systeempje geopend heb). Ik ben dan ook best enthousiast over het product. Het filteren, uploaden, meten, luisteren en weer compenseren is een fluitje van een cent. Wat dat betreft gaat dit veel beter en sneller dan met passieve filters en is het resultaat ook heel goed.
Plaats reactie