Ultrazooom 2.0 : ze krijgen geen vleugels
Moderator: Beheerdersteam
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen vleugels
Dat is relatief, pak maar eens een AT mid en AMT tweet, kan ook aardig in de papieren lopen.....
Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen vleugels
Als je dat dan zou kunnen doen vanaf 150Hz zonder filter. Ik ben wel benieuwd eigenlijk.piet1955 schreef:Zal vanavond de RD 40 eens meten in zijn gesloten kast met en zonder notch.Dan schreef:Het is toch een raar verhaal
Onderstaand plaatje impliceert dat je met een 17 cm baffle zonder correctie binnen 5 db zit van 150hz tot 18khz
Dat je hem niet al te hoog kunt belasten onder de 300 Hz begrijp ik maar jouw plaatje ziet er totaal anders uit.
Kijken of we in de buurt komen.
Ben op dit moment aan het nadenken hoe ik het wil hebben. En juist het slanke spreekt me wel aan.
Maar zoals Gerhard al aangeeft: het moet wel heel blijven.
Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen vleugels
klopt en dan moet je het niet te exclusief filteren want dan is het zelf duurderds23man schreef:Dat is relatief, pak maar eens een AT mid en AMT tweet, kan ook aardig in de papieren lopen.....
Jij hebt Piet zijn luidsprekers nog niet gezien zeker ,die zijn nu niet echt slank te noemen .Dan schreef:Als je dat dan zou kunnen doen vanaf 150Hz zonder filter. Ik ben wel benieuwd eigenlijk.piet1955 schreef:Zal vanavond de RD 40 eens meten in zijn gesloten kast met en zonder notch.Dan schreef:Het is toch een raar verhaal
Onderstaand plaatje impliceert dat je met een 17 cm baffle zonder correctie binnen 5 db zit van 150hz tot 18khz
Dat je hem niet al te hoog kunt belasten onder de 300 Hz begrijp ik maar jouw plaatje ziet er totaal anders uit.
Kijken of we in de buurt komen.
Ben op dit moment aan het nadenken hoe ik het wil hebben. En juist het slanke spreekt me wel aan.
Maar zoals Gerhard al aangeeft: het moet wel heel blijven.
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen vleugels
Walter, ik ben wel benieuwd waar je de wijsheid van de spectrale vermogensverdeling als functie van de cross-overfrequentie vandaan hebt? Die informatie is natuurlijk universeel bruikbaar voor de bepaling van het crossover-punt van een systeem.Walt schreef:..... De JBL woofer is ongeveer 93dB en kan vast wel iets van 200W RMS aan, de B&G is 88dB en 70W RMS. Met een crossover op 300-400Hz zal iets van 40% van het vermogen naar het mid/hoog gaan.
.............
Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen vleugels
Blijkt David Graebener begin dit jaar ook nog te zijn overleden...
Maar ik begrijp toch even iets niet. De folie van de RD50 is toch van polyester? Het lijkt me stug dat de aluminiumlaag dan last krijgt van metaalmoeheid. Wat wel kan is dat het aluminium is losgekomen van de folie. Dat heb ik al bij heel veel HT-bandjes gezien, maar in mijn beleving kwam dat altijd door te veel vermogen, niet door vervorming van het bandje. De bandjes worden dan waarschijnlijk te heet en de lijmlaag laat los. Of de boel laat los omdat de magnetische krachten de lijmverbinding lostrekken. Waarschijnlijk een combi, heb ik altijd gedacht. De foto nog eens bekijkend zou dit hier ook kunnen zijn gebeurd.
[Edit]Walter verwijst naar dit plaatje (of een vergelijkbaar diagram). De bron ben ik even kwijt:
Maar ik begrijp toch even iets niet. De folie van de RD50 is toch van polyester? Het lijkt me stug dat de aluminiumlaag dan last krijgt van metaalmoeheid. Wat wel kan is dat het aluminium is losgekomen van de folie. Dat heb ik al bij heel veel HT-bandjes gezien, maar in mijn beleving kwam dat altijd door te veel vermogen, niet door vervorming van het bandje. De bandjes worden dan waarschijnlijk te heet en de lijmlaag laat los. Of de boel laat los omdat de magnetische krachten de lijmverbinding lostrekken. Waarschijnlijk een combi, heb ik altijd gedacht. De foto nog eens bekijkend zou dit hier ook kunnen zijn gebeurd.
[Edit]Walter verwijst naar dit plaatje (of een vergelijkbaar diagram). De bron ben ik even kwijt:
Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen vleugels
Ik heb dat loskomen zelfs bij gloednieuwe neo3 tweeters gezien. Het is simpelweg geen product met de afwerking zoals ik die ken van andere drivers en zeker niet in die prijscategorie.
Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen vleugels
De RD40 op ~1m met 1/6 oktaaf smoothing, geen filter.
Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen vleugels
Dat ziet er totaal anders uit dan een RD50 met vleugels.....
Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen vleugels
Mijn RD40 speelt in ~12 liter gesloten en heeft Clothmat + Pritex + ~8 gram Twaron per liter achter zich.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen vleugels
Mijn meting is op 4 meter afstand. De meting van BG en Piet op 1 meter.Dan schreef:Dat ziet er totaal anders uit dan een RD50 met vleugels.....
Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen vleugels
ds23man, hoe denk jij over de uitspraak van Mark dat het waarschijnlijk eerder een elektrisch probleem zou zijn dan mechanisch?
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen vleugels
Volgens mij puur een electrisch probleem.
Ik heb ook wel een paar vouwtjes in de strips. Die worden warm, zetten uit en hebben een andere uitzettings coëficient als de kunstof folie en dan krijg je die vouwtjes. Philips ooit eens onderzoek naar gedaan of het invloed heeft op de weergave, was ten tijde van de RSQ8. Schijnt geen merk/meetbare invloed te hebben.
Ik heb ook wel een paar vouwtjes in de strips. Die worden warm, zetten uit en hebben een andere uitzettings coëficient als de kunstof folie en dan krijg je die vouwtjes. Philips ooit eens onderzoek naar gedaan of het invloed heeft op de weergave, was ten tijde van de RSQ8. Schijnt geen merk/meetbare invloed te hebben.
Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen vleugels
Dat zou wel eens kunnen. En dan denk ik zo: de aluminiumgeleider wordt warm en de polyesterfolie ook. Die laatste heeft een uitzettingscoëfficiënt die vier keer zo hoog is. Nou zal de folie niet zo warm worden als het aluminium, maar het totaal zal zeker gaan vervormen, waarbij het niet ondenkbaar is dat het aluminium door de 0,2% rekgrens gaat en plastisch vervormt. Bij afkoelen daarna zal de lijmlaag wel worden losgetrokken.
Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen vleugels
Echt bevorderlijk lijkt een losse lijmlaag me niet,een paar kleine plekjes is geen probleem natuurlijk maar als dit effect de overhand gaat krijgen is het net zoiets als een loszittende spider of rolrand.
Misschien dat een waveguide/hoorn voor de B&G kan helpen het rendement en de diepgang op te krikken zodat er minder elektrisch vermogen in hoeft.
Groetjes Walter
Misschien dat een waveguide/hoorn voor de B&G kan helpen het rendement en de diepgang op te krikken zodat er minder elektrisch vermogen in hoeft.
Groetjes Walter
Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen vleugels
Om goed te kunnen vergelijken zou je dezelfde meting er naast moeten zetten. Misschien zul je toch een line array met midwoofers moeten opzetten om het 6db/m afvallen te compenseren. Dat lijkt me beter dan vleugels. Dus dan toch een 3 weg systeem?ds23man schreef:Mijn meting is op 4 meter afstand. De meting van BG en Piet op 1 meter.Dan schreef:Dat ziet er totaal anders uit dan een RD50 met vleugels.....
Het idee van een waveguide is ook een goeie trouwens.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen vleugels
Het is combinatie van diverse factoren:
1. Door het gebrek aan een baffle moet ik een keer zoveel vermogen in het laagmid pompen.
2. Mijn af en toe asociale luisterniveaus.
3. De Ncores draaien op 4 ohm waardoor ze er 400 watt in kunnen pompen.
Oplossingen:
1. Vleugels
2. xoverpunt wat verhogen
3. Vermogen Ncore verlagen
4. Iets van een beveiliging.
1. Door het gebrek aan een baffle moet ik een keer zoveel vermogen in het laagmid pompen.
2. Mijn af en toe asociale luisterniveaus.
3. De Ncores draaien op 4 ohm waardoor ze er 400 watt in kunnen pompen.
Oplossingen:
1. Vleugels
2. xoverpunt wat verhogen
3. Vermogen Ncore verlagen
4. Iets van een beveiliging.
Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen vleugels
5) 3-weg systeem ervan maken
6) waveguide toepassen
7) kleinere luisterruimte toepassen
6) waveguide toepassen
7) kleinere luisterruimte toepassen
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen vleugels
Waveguides zijn leuk, maar kunnen weer problemen in het hoog afstraalgedrag veroorzaken:
http://techtalk.parts-express.com/showt ... de-testing
http://techtalk.parts-express.com/showt ... de-testing
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen vleugels
Dat kan soms -als je de ruimte hebt en geen last veroorzaakt- heel lekker zijn.ds23man schreef:2. Mijn af en toe asociale luisterniveaus.
Denk je dat op een normaal huiskamerniveau waarbij er wel luid gespeeld wordt, maar het geluidsniveau in Breda (Kraftwerk Elektrokardiogramm) bij lange na niet gehaald wordt, de boel wel heel gebleven was?
Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen vleugels
Dat geeft de burger moed. Dat dan weer wel.ds23man schreef:Dan zal er geen probleem zijn.
