Ultrazooom 2.0 : ze krijgen geen vleugels

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen vleugels

Bericht door ds23man »

Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen vleugels

Bericht door rikpost »

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen vleugels

Bericht door ds23man »

Dat is relatief, pak maar eens een AT mid en AMT tweet, kan ook aardig in de papieren lopen.....
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen vleugels

Bericht door Dan »

piet1955 schreef:
Dan schreef:
Het is toch een raar verhaal
Onderstaand plaatje impliceert dat je met een 17 cm baffle zonder correctie binnen 5 db zit van 150hz tot 18khz
Dat je hem niet al te hoog kunt belasten onder de 300 Hz begrijp ik maar jouw plaatje ziet er totaal anders uit.
BG RD.jpg
Zal vanavond de RD 40 eens meten in zijn gesloten kast met en zonder notch.
Kijken of we in de buurt komen.
Als je dat dan zou kunnen doen vanaf 150Hz zonder filter. Ik ben wel benieuwd eigenlijk.
Ben op dit moment aan het nadenken hoe ik het wil hebben. En juist het slanke spreekt me wel aan.
Maar zoals Gerhard al aangeeft: het moet wel heel blijven.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen vleugels

Bericht door rikpost »

ds23man schreef:
Dat is relatief, pak maar eens een AT mid en AMT tweet, kan ook aardig in de papieren lopen.....
klopt en dan moet je het niet te exclusief filteren want dan is het zelf duurder
Dan schreef:
piet1955 schreef:
Dan schreef:
Het is toch een raar verhaal
Onderstaand plaatje impliceert dat je met een 17 cm baffle zonder correctie binnen 5 db zit van 150hz tot 18khz
Dat je hem niet al te hoog kunt belasten onder de 300 Hz begrijp ik maar jouw plaatje ziet er totaal anders uit.
BG RD.jpg
Zal vanavond de RD 40 eens meten in zijn gesloten kast met en zonder notch.
Kijken of we in de buurt komen.
Als je dat dan zou kunnen doen vanaf 150Hz zonder filter. Ik ben wel benieuwd eigenlijk.
Ben op dit moment aan het nadenken hoe ik het wil hebben. En juist het slanke spreekt me wel aan.
Maar zoals Gerhard al aangeeft: het moet wel heel blijven.
Jij hebt Piet zijn luidsprekers nog niet gezien zeker ,die zijn nu niet echt slank te noemen .
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen vleugels

Bericht door ds23man »

Piet heeft twee koelkasten in zijn woonkamer..... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen vleugels

Bericht door Hans Nootdorp »

Walt schreef:
..... De JBL woofer is ongeveer 93dB en kan vast wel iets van 200W RMS aan, de B&G is 88dB en 70W RMS. Met een crossover op 300-400Hz zal iets van 40% van het vermogen naar het mid/hoog gaan.
.............
Walter, ik ben wel benieuwd waar je de wijsheid van de spectrale vermogensverdeling als functie van de cross-overfrequentie vandaan hebt? Die informatie is natuurlijk universeel bruikbaar voor de bepaling van het crossover-punt van een systeem.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen vleugels

Bericht door markbakk »

Blijkt David Graebener begin dit jaar ook nog te zijn overleden...

Maar ik begrijp toch even iets niet. De folie van de RD50 is toch van polyester? Het lijkt me stug dat de aluminiumlaag dan last krijgt van metaalmoeheid. Wat wel kan is dat het aluminium is losgekomen van de folie. Dat heb ik al bij heel veel HT-bandjes gezien, maar in mijn beleving kwam dat altijd door te veel vermogen, niet door vervorming van het bandje. De bandjes worden dan waarschijnlijk te heet en de lijmlaag laat los. Of de boel laat los omdat de magnetische krachten de lijmverbinding lostrekken. Waarschijnlijk een combi, heb ik altijd gedacht. De foto nog eens bekijkend zou dit hier ook kunnen zijn gebeurd.

[Edit]Walter verwijst naar dit plaatje (of een vergelijkbaar diagram). De bron ben ik even kwijt:
powerdistr copy.~png.jpg
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen vleugels

Bericht door jeroen_d »

Ik heb dat loskomen zelfs bij gloednieuwe neo3 tweeters gezien. Het is simpelweg geen product met de afwerking zoals ik die ken van andere drivers en zeker niet in die prijscategorie.
piet1955
Berichten: 577
Lid geworden op: wo 17 mar 2010, 19:23
Locatie: Best

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen vleugels

Bericht door piet1955 »

De RD40 op ~1m met 1/6 oktaaf smoothing, geen filter.
Bijlagen
2015-01-29_016  smoothed.png
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen vleugels

Bericht door Dan »

Dat ziet er totaal anders uit dan een RD50 met vleugels.....
piet1955
Berichten: 577
Lid geworden op: wo 17 mar 2010, 19:23
Locatie: Best

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen vleugels

Bericht door piet1955 »

Mijn RD40 speelt in ~12 liter gesloten en heeft Clothmat + Pritex + ~8 gram Twaron per liter achter zich.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen vleugels

Bericht door ds23man »

Dan schreef:
Dat ziet er totaal anders uit dan een RD50 met vleugels.....
Mijn meting is op 4 meter afstand. De meting van BG en Piet op 1 meter.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen vleugels

Bericht door Walt »

ds23man, hoe denk jij over de uitspraak van Mark dat het waarschijnlijk eerder een elektrisch probleem zou zijn dan mechanisch?

Groetjes Walter
piet1955
Berichten: 577
Lid geworden op: wo 17 mar 2010, 19:23
Locatie: Best

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen vleugels

Bericht door piet1955 »

Volgens mij puur een electrisch probleem.
Ik heb ook wel een paar vouwtjes in de strips. Die worden warm, zetten uit en hebben een andere uitzettings coëficient als de kunstof folie en dan krijg je die vouwtjes. Philips ooit eens onderzoek naar gedaan of het invloed heeft op de weergave, was ten tijde van de RSQ8. Schijnt geen merk/meetbare invloed te hebben.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen vleugels

Bericht door markbakk »

Dat zou wel eens kunnen. En dan denk ik zo: de aluminiumgeleider wordt warm en de polyesterfolie ook. Die laatste heeft een uitzettingscoëfficiënt die vier keer zo hoog is. Nou zal de folie niet zo warm worden als het aluminium, maar het totaal zal zeker gaan vervormen, waarbij het niet ondenkbaar is dat het aluminium door de 0,2% rekgrens gaat en plastisch vervormt. Bij afkoelen daarna zal de lijmlaag wel worden losgetrokken.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen vleugels

Bericht door Walt »

Echt bevorderlijk lijkt een losse lijmlaag me niet,een paar kleine plekjes is geen probleem natuurlijk maar als dit effect de overhand gaat krijgen is het net zoiets als een loszittende spider of rolrand.

Misschien dat een waveguide/hoorn voor de B&G kan helpen het rendement en de diepgang op te krikken zodat er minder elektrisch vermogen in hoeft.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen vleugels

Bericht door Dan »

ds23man schreef:
Dan schreef:
Dat ziet er totaal anders uit dan een RD50 met vleugels.....
Mijn meting is op 4 meter afstand. De meting van BG en Piet op 1 meter.
Om goed te kunnen vergelijken zou je dezelfde meting er naast moeten zetten. Misschien zul je toch een line array met midwoofers moeten opzetten om het 6db/m afvallen te compenseren. Dat lijkt me beter dan vleugels. Dus dan toch een 3 weg systeem?

Het idee van een waveguide is ook een goeie trouwens.
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen vleugels

Bericht door Dan »

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen vleugels

Bericht door ds23man »

Het is combinatie van diverse factoren:

1. Door het gebrek aan een baffle moet ik een keer zoveel vermogen in het laagmid pompen.
2. Mijn af en toe asociale luisterniveaus.
3. De Ncores draaien op 4 ohm waardoor ze er 400 watt in kunnen pompen.

Oplossingen:

1. Vleugels
2. xoverpunt wat verhogen
3. Vermogen Ncore verlagen
4. Iets van een beveiliging.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen vleugels

Bericht door Walt »

5) 3-weg systeem ervan maken
6) waveguide toepassen
7) kleinere luisterruimte toepassen :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen vleugels

Bericht door ds23man »

Waveguides zijn leuk, maar kunnen weer problemen in het hoog afstraalgedrag veroorzaken:

http://techtalk.parts-express.com/showt ... de-testing
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen vleugels

Bericht door pappaleo »

ds23man schreef:
2. Mijn af en toe asociale luisterniveaus.
Dat kan soms -als je de ruimte hebt en geen last veroorzaakt- heel lekker zijn.

Denk je dat op een normaal huiskamerniveau waarbij er wel luid gespeeld wordt, maar het geluidsniveau in Breda (Kraftwerk Elektrokardiogramm) bij lange na niet gehaald wordt, de boel wel heel gebleven was?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen vleugels

Bericht door ds23man »

Dan zal er geen probleem zijn.
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen vleugels

Bericht door Dan »

ds23man schreef:
Dan zal er geen probleem zijn.
Dat geeft de burger moed. Dat dan weer wel. :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”