Heeft in mijn geval gelukkig geen belang; BR over mijn ijskoud lijk.pappaleo schreef:En het monteren van een basreflexpoort wordt makkelijker met een vlakke achterzijde.
Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)
Moderator: Beheerdersteam
Re: Project vertigo curved
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Project vertigo curved
Hap !Berre schreef:Heeft in mijn geval gelukkig geen belang; BR over mijn ijskoud lijk.pappaleo schreef:En het monteren van een basreflexpoort wordt makkelijker met een vlakke achterzijde.
Re: Project vertigo curved
En daarom heb ik de bassreflex aan de voorkant zitten. Ook omdat naar mijn idee de luidspreker minder gevoelig wordt qua plaatsing.
Update:
Afgelopen weekend langs geweest bij CarloJPB voor loodbitumen. Was gelijk een goede reden om eens te luisteren naar een deftig geluidssysteem. Gelijk ook een hoop tips en ideeën rijker.
Inmiddels zit alle loodbitumen op de lastig bereikbare plekken. Bij elkaar nu al zo'n 1,8 kg per frame. Het scheelt echt heel veel als je nu op de van loodbitumen voorziene delen klopt i.p.v. kale delen.
N.a.v. van de tips en ideeën van Carlo ben ik het volgende van plan:
Onder de luidspreker een filterkamer/ruimte maken. Dan is er wat makkelijker iets aan te passen aan het filter. Dan kan ik ook daar meteen de aansluiting doen d.m.v. speakon en blijft de achterkant mooi strak.
Dit zou ik op 2 manieren kunnen doen:
1. De zijplaten een aantal cm langer laten aan de onderkant en dan een voorkant er tegen aan maken.
2. Zelf een stel ellipsen maken zodra de rest al helemaal in elkaar zit, zodat ik d.m.v. een kopieerfrees de vorm overneem op een aantal stukken 18mm mdf.
De laatste methode is denk ik steviger, maar ik vraag me af of ik dat goed helemaal strak krijg. De eerst methode geeft geen naden in de zijplaten, maar is wel iets lastiger stevig te maken denk ik.
Hoeveel ruimte heeft een filter ongeveer nodig in de hoogte? Ik denk zelf aan 5-6cm, maar ik weet niet goed hoeveel ruimte een filter nodig heeft.
Update:
Afgelopen weekend langs geweest bij CarloJPB voor loodbitumen. Was gelijk een goede reden om eens te luisteren naar een deftig geluidssysteem. Gelijk ook een hoop tips en ideeën rijker.
Inmiddels zit alle loodbitumen op de lastig bereikbare plekken. Bij elkaar nu al zo'n 1,8 kg per frame. Het scheelt echt heel veel als je nu op de van loodbitumen voorziene delen klopt i.p.v. kale delen.
N.a.v. van de tips en ideeën van Carlo ben ik het volgende van plan:
Onder de luidspreker een filterkamer/ruimte maken. Dan is er wat makkelijker iets aan te passen aan het filter. Dan kan ik ook daar meteen de aansluiting doen d.m.v. speakon en blijft de achterkant mooi strak.
Dit zou ik op 2 manieren kunnen doen:
1. De zijplaten een aantal cm langer laten aan de onderkant en dan een voorkant er tegen aan maken.
2. Zelf een stel ellipsen maken zodra de rest al helemaal in elkaar zit, zodat ik d.m.v. een kopieerfrees de vorm overneem op een aantal stukken 18mm mdf.
De laatste methode is denk ik steviger, maar ik vraag me af of ik dat goed helemaal strak krijg. De eerst methode geeft geen naden in de zijplaten, maar is wel iets lastiger stevig te maken denk ik.
Hoeveel ruimte heeft een filter ongeveer nodig in de hoogte? Ik denk zelf aan 5-6cm, maar ik weet niet goed hoeveel ruimte een filter nodig heeft.
Re: Project vertigo curved
Hoe hoog het filter word is lastig te zeggen aangezien je de componenten nog niet hebt.
Je zou er ook kunnen kiezen om een aparte filterbox te maken die je naast de luidsprekers zet of in je audio meubel.
Als het filter niet al te groot word kun je het gewoon door het woofergat in je luidspreker plaatsen of Het filter opdelen in twee of drie delen zodat het makkelijk te plaatsen is.
Gr.
Je zou er ook kunnen kiezen om een aparte filterbox te maken die je naast de luidsprekers zet of in je audio meubel.
Als het filter niet al te groot word kun je het gewoon door het woofergat in je luidspreker plaatsen of Het filter opdelen in twee of drie delen zodat het makkelijk te plaatsen is.
Gr.
Re: Project vertigo curved
Vanmiddag heb ik geprobeerd hoe goed het buigplex om de vorm heen te krijgen is: Erg goed, ik verwacht dat ik niet hoef te verwarmen en nat te maken.
Ook nog wat mdf gehaald om het frame af te maken. Onder andere het mdf om de filterkamer te maken. Ik ben nu van plan om de filterkamer van 4 plaatjes 15mm mdf te maken, geeft dus hoogte 60mm als ik geen afdekplaat beneden maak. Ik denk dat dit wel voldoende moet zijn, hooguit dat de dikke condensator van het laag er niet in past. Ik kan dan alsnog het basfilter in de baskast zelf plaatsen. Een aparte filterkamer vindt ik minder mooi.
Vanavond heb ik de buitenkant van de eerste ellips op maat gefreesd.
Ook al is het fris, als het droog is kan ik aan de slag. Winterjas aan en gaan!
Deze ellips wil ik van binnen zo ver mogelijk wegfrezen/zagen. Het buigplex ga ik hier omheen buigen. Ik wil van binnen zoveel mogelijk ruimte over houden. Wat is voldoende dik om stevig genoeg te zijn hiervoor?
Ook nog wat mdf gehaald om het frame af te maken. Onder andere het mdf om de filterkamer te maken. Ik ben nu van plan om de filterkamer van 4 plaatjes 15mm mdf te maken, geeft dus hoogte 60mm als ik geen afdekplaat beneden maak. Ik denk dat dit wel voldoende moet zijn, hooguit dat de dikke condensator van het laag er niet in past. Ik kan dan alsnog het basfilter in de baskast zelf plaatsen. Een aparte filterkamer vindt ik minder mooi.
Vanavond heb ik de buitenkant van de eerste ellips op maat gefreesd.
Ook al is het fris, als het droog is kan ik aan de slag. Winterjas aan en gaan!
Deze ellips wil ik van binnen zo ver mogelijk wegfrezen/zagen. Het buigplex ga ik hier omheen buigen. Ik wil van binnen zoveel mogelijk ruimte over houden. Wat is voldoende dik om stevig genoeg te zijn hiervoor?
Re: Project vertigo curved
@zweitse: Dankjewel!
Even weer wat stof wegblazen uit mijn topic. Het waren drukken weken, dus niet zoveel tijd om even achter de pc te kruipen. Wel weer wat verder gekomen:
Het eerste frame is nu echt bijna klaar om de wanden er omheen te gaan buigen!
Oftewel de filterruimte van de eerste speaker is gelijmd en wel. Ik wil voordat ik de wanden eromheen ga buigen eerst nog de interne bekabeling aanbrengen en ook het afdekplaatje voor de filterruimte klaar hebben.
Even weer wat stof wegblazen uit mijn topic. Het waren drukken weken, dus niet zoveel tijd om even achter de pc te kruipen. Wel weer wat verder gekomen:
Het eerste frame is nu echt bijna klaar om de wanden er omheen te gaan buigen!
Oftewel de filterruimte van de eerste speaker is gelijmd en wel. Ik wil voordat ik de wanden eromheen ga buigen eerst nog de interne bekabeling aanbrengen en ook het afdekplaatje voor de filterruimte klaar hebben.
Re: Project vertigo curved
Een erg mooi ontwerp
heb zelf in 2002 ook zoiets gemaakt echter was mijn achterkant van Carbon met Epoxy, dit was nadat ik een mal had veel eenvoudiger om te maken, daarom des te meer respect voor jou manier van bouwen
Ik wens je heel veel succes en ik zal af en toe dit draadje eens volgen om te zien hoe het er uiteindelijk uit gaat zien.
Ik wens je heel veel succes en ik zal af en toe dit draadje eens volgen om te zien hoe het er uiteindelijk uit gaat zien.
Re: Project vertigo curved
Dankjewel, mij lijkt een goede mal maken juist veel lastiger. Ik heb ook nog overwogen om met epoxy o.i.d. in de weer te gaan, maar wist niet goed hoe ik voldoende gewicht in de kastwanden moest krijgen. Daarom uiteindelijk maar voor hout gekozen.
Re: Project vertigo curved
Het eerste frame heb ik helemaal af kunnen maken inclusief een mooie constructie om de boel te buigen.
Ik kon het dus niet laten om dit buigen al even te proberen. De volgende keer eerst even los en de bekabeling aanbrengen, daarna ga ik de boel lijmen!
Nu dus even lekker veel foto's om mijn enhousiasme te delen!
Ik kon het dus niet laten om dit buigen al even te proberen. De volgende keer eerst even los en de bekabeling aanbrengen, daarna ga ik de boel lijmen!
Nu dus even lekker veel foto's om mijn enhousiasme te delen!
Re: Project vertigo curved
Had je er al lijm tussen of was dit enkel nog een proef buiging?
Als dat laatste het geval is zou ik ook de bitumen voor de wanden vast aanbrengen voordat je het er omheenbuigt en vast lijmt.
Als het eerste het geval is is dit helaas beetje mosterd na de maaltijd.
Maar ziet er top uit Rodi
Als dat laatste het geval is zou ik ook de bitumen voor de wanden vast aanbrengen voordat je het er omheenbuigt en vast lijmt.
Als het eerste het geval is is dit helaas beetje mosterd na de maaltijd.
Maar ziet er top uit Rodi
Re: Project vertigo curved
Dankjewel. Ik heb het nog niet gelijmd.
Wordt het buigen dan niet veel lastiger met loodbitumen?
Ook wil ik het hout van binnen impregneren met een mix van houtlijm en water. Dat schijnt het hout echt veel stijver te maken. Dus als ik dat wil kan ik pas later de loodbitumen aanbrengen.
Wordt het buigen dan niet veel lastiger met loodbitumen?
Ook wil ik het hout van binnen impregneren met een mix van houtlijm en water. Dat schijnt het hout echt veel stijver te maken. Dus als ik dat wil kan ik pas later de loodbitumen aanbrengen.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Project vertigo curved
ja, die tip snap ik ook niet helemaal.rodi schreef:Wordt het buigen dan niet veel lastiger met loodbitumen?
je plakt eerst bitumen op een plat oppervlakte wat je daarna gaat buigen, lijkt mij niet echt the way to go.
Buigen dan plakken, dat spul is buigzaam genoeg om op die wanden te plakken, maar als je dat vooraf gaat doen dan gaat dta geplakte spul werken omdat je de wand buigt.
Ik zou het achteraf plakken.
Re: Project vertigo curved
Eerst: mooi project met goede voortgang,
!
Heb je overwogen om de bitumen tussen twee (vrij dunne) houtlagen te verlijmen? Op die manier bouw je een heel resonantie-arme plaat op, die veel beter dempt dan een laag hout met aan een kant bitumen.
Het hout stijver maken is m.i. geen goed idee. Met de loodbitumen zul je de inwendige demping van de constructie wat verhogen en de resonantiefrequenties van de panelen zullen lager worden. Dat laatste effect is belangrijk voor een ongekleurde weergave van het middengebied. Ga je de panelen stijver maken, dan doe je het effect van de loodbitumen deels teniet, want de resonanties zullen dan weer op hogere frequenties komen. Zonder meten en rekenen kun je helaas niet voorspellen wat er gaat gebeuren, maar dit is de grote lijn.rodi schreef:Wordt het buigen dan niet veel lastiger met loodbitumen?
Ook wil ik het hout van binnen impregneren met een mix van houtlijm en water. Dat schijnt het hout echt veel stijver te maken. Dus als ik dat wil kan ik pas later de loodbitumen aanbrengen.
Heb je overwogen om de bitumen tussen twee (vrij dunne) houtlagen te verlijmen? Op die manier bouw je een heel resonantie-arme plaat op, die veel beter dempt dan een laag hout met aan een kant bitumen.
Re: Project vertigo curved
Ik kon een aluminium profiel waarvan we masten bouwden gebruiken als basis voor de malrodi schreef:Dankjewel, mij lijkt een goede mal maken juist veel lastiger. Ik heb ook nog overwogen om met epoxy o.i.d. in de weer te gaan, maar wist niet goed hoe ik voldoende gewicht in de kastwanden moest krijgen. Daarom uiteindelijk maar voor hout gekozen.
Ik had de achterkant gemaaktvan 20 lagen 800 grams/m² Carbon met epoxy (hand laminaat) is onder vacuüm ongeveer 12mm dik, dit is inderdaad lichter als MDF maar door de stijfheid van het materiaal zelf en het toepassen van verstevigingen om de 15 cm en loodbitumen en 5cm noppenschuim tegen de kastwanden, waren er bijna geen kast resonanties. De voorkant was wel in totaal 5 cm MDF.
Door de vorm hoefde er ook maar weinig wol in de behuizing, alleen een half zakje wol tussen 2/4 en 3/4 van de kast was voldoende.
Ik ben benieuwd wat je er van gaat maken, veel bouw plezier gewenst.
Re: Project vertigo curved
Als je het hout flink stijf maakt en goede bracing toepast, zeker in combinatie met de curves dan werkt dit ontzettend goed. Het bitumen heeft dan nog weinig werk om overgebleven hoogfrequent resonanties te dempen. In dit geval gaat dan het verhaal van massa toevoegen aan slappe panelen niet op. Dat is ook een slecht idee voor een 3-weg. Slappe panelen met veel demping werkt alleen goed in een separate behuizing voor de middentoner die daar los van staat. Als je ook goed het laag wilt weergeven is het verstandig de behuizing zo stijf mogelijk te maken.markbakk schreef:Eerst: mooi project met goede voortgang,!
Het hout stijver maken is m.i. geen goed idee. Met de loodbitumen zul je de inwendige demping van de constructie wat verhogen en de resonantiefrequenties van de panelen zullen lager worden. Dat laatste effect is belangrijk voor een ongekleurde weergave van het middengebied. Ga je de panelen stijver maken, dan doe je het effect van de loodbitumen deels teniet, want de resonanties zullen dan weer op hogere frequenties komen. Zonder meten en rekenen kun je helaas niet voorspellen wat er gaat gebeuren, maar dit is de grote lijn.rodi schreef:Wordt het buigen dan niet veel lastiger met loodbitumen?
Ook wil ik het hout van binnen impregneren met een mix van houtlijm en water. Dat schijnt het hout echt veel stijver te maken. Dus als ik dat wil kan ik pas later de loodbitumen aanbrengen.
Heb je overwogen om de bitumen tussen twee (vrij dunne) houtlagen te verlijmen? Op die manier bouw je een heel resonantie-arme plaat op, die veel beter dempt dan een laag hout met aan een kant bitumen.
Wat wel aan te bevelen zou zijn is het bedenken van een slimme manier om de middentoner niet al te hard aan de behuizing te koppelen. Dit voorkomt dat de stijve behuizing aan de buitenkant de trillingen van het chassis van de middentoner meepikt en uitstraalt.
Re: Project vertigo curved
Ik heb net de eerste laag gelijmd ( en nog geen loodbitumen aangebracht, sorry Harm, dit leek me niet handig.
)
@Mark en Jeroen: Ook heb ik overwogen om de loodbitumen tussen de lagen hout te doen, maar dit wil ik niet gaan doen omdat loodbitumen mijn inziens toch wat onregelmatig van dikte zijn.
Ik ben nu van plan om uiteindelijk de lagen te impregneren met de houtlijmmix of 2componentenhoutrotvuller o.i.d. tenminste volgens mij is dat goed als ik de reacties lees.
@Jeroen: was gezellig gisteren en ik heb een hoop geleerd!
Hoe zou ik dat ontkoppelen van de middentoner aan de behuizing voor elkaar kunnen krijgen?
Een laagje karton/iets anders zachts en schroeven met iets rubberachtigs eromheen zodat er ietwat beweging in zit?
Voor de nieuwsgierigen onder ons:
Carlo raadde mij aan een volledig op mijn kast afgestemd filter te laten maken i.p.v. een filter wat voor een andere kast bedoelt is. Ik ga Jeroen "inhuren" om een perfect op maat gemaakt filter te maken. Daarom kan ik ook een andere tweeter nemen en ik ben nu van plan om een AMT 19cm1.1 te gaan gebruiken.
Die tweeter heeft dezelfde diameter als de originele scanspeak echter kan ik de maten van de achterkant nog niet vinden. Wie kan me hiermee helpen?
@Mark en Jeroen: Ook heb ik overwogen om de loodbitumen tussen de lagen hout te doen, maar dit wil ik niet gaan doen omdat loodbitumen mijn inziens toch wat onregelmatig van dikte zijn.
Ik ben nu van plan om uiteindelijk de lagen te impregneren met de houtlijmmix of 2componentenhoutrotvuller o.i.d. tenminste volgens mij is dat goed als ik de reacties lees.
@Jeroen: was gezellig gisteren en ik heb een hoop geleerd!
Hoe zou ik dat ontkoppelen van de middentoner aan de behuizing voor elkaar kunnen krijgen?
Een laagje karton/iets anders zachts en schroeven met iets rubberachtigs eromheen zodat er ietwat beweging in zit?
Voor de nieuwsgierigen onder ons:
Asterduc heeft me half januari al aan het denken gezet over de tweeter en toen ik later bij Carlo over de vloer kwam werd dat alleen maar meerasterduc schreef:De Ringstraler vind ik zelf heel mooi klinken, maar hij is niet ieder's keuze. Hij vormt met de 12M een mooie combinatie.
Heb je trouwens de Beryllium overwogen? ben je wel een paar honderd euro meer kwijt!
Carlo raadde mij aan een volledig op mijn kast afgestemd filter te laten maken i.p.v. een filter wat voor een andere kast bedoelt is. Ik ga Jeroen "inhuren" om een perfect op maat gemaakt filter te maken. Daarom kan ik ook een andere tweeter nemen en ik ben nu van plan om een AMT 19cm1.1 te gaan gebruiken.
Die tweeter heeft dezelfde diameter als de originele scanspeak echter kan ik de maten van de achterkant nog niet vinden. Wie kan me hiermee helpen?
Re: Project vertigo curved
Dat is waar als je over een perfecte luisterruimte beschikt. Of buiten luistert. In een normale kamer zal de laagfrequente prut van modale resonanties en galmveld het meeste van je noeste arbeid je kast zo stijf mogelijk te maken redelijk teniet doen. En loodbitumen enkelzijdig op hele stijve dikke panelen plakken werkt niet echt heel goed om de midfrequente lekken tegen te gaan. Het is de kunst om een middenweg te vinden. Maar het idee om de middentoner te ontkoppelen is dan weer prima.jeroen_d schreef:Als je ook goed het laag wilt weergeven is het verstandig de behuizing zo stijf mogelijk te maken.
Re: Project vertigo curved
Het is volgens mij geen excuus om een slechte laagweergave te maken omdat de luisterruimte toch roet in het eten zal gooien. Bagger op bagger stapelen lijkt mij niet de juiste weg. Ondanks de stevige invloed van de ruimte is een stijvere kast of betere woofer direct hoorbaar.
Het was gisteren gezellig en ook wel leuk om de verbazing te zien bij rodi over wat een echt goede condensator voor positieve dingen doet met het geluid. Vooral omdat hij van tevoren nogal skeptisch was, hij vond het gehoormatig een grote stap van de ook niet kinderachtige Audyn Cap Plus of Jantzen Silver Z-cap naar de dure Mundorf SGO.
Het was gisteren gezellig en ook wel leuk om de verbazing te zien bij rodi over wat een echt goede condensator voor positieve dingen doet met het geluid. Vooral omdat hij van tevoren nogal skeptisch was, hij vond het gehoormatig een grote stap van de ook niet kinderachtige Audyn Cap Plus of Jantzen Silver Z-cap naar de dure Mundorf SGO.
Re: Project vertigo curved
Dat lijkt me een goed plan!rodi schreef:Hoe zou ik dat ontkoppelen van de middentoner aan de behuizing voor elkaar kunnen krijgen?
Een laagje karton/iets anders zachts en schroeven met iets rubberachtigs eromheen zodat er ietwat beweging in zit?
Re: Project vertigo curved
Verbazend genoeg blijft een grote groep mensen op het forum hardnekkig beweren dat er geen hoorbaar verschil is tussen condensatoren....
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Project vertigo curved
Klopt ja. Is geldig voor elk standpunt dat je inneemt. Geldt dus net zo hard voor jou als ieder ander.ds23man schreef:
