USB Ground isoleren van PC

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

jordo81

USB Ground isoleren van PC

Bericht door jordo81 »

Hoi Allemaal,

Ik ben een tijdje stil geweest maar wil snel weer iets in de project gallery posten.

Ik zit nog wel met een dingetje.

Ik heb mijn best gedaan om mijn PC van de Voor- en Eind-versterker te isoleren qua grounds.
D.w.z. ik heb alleen de PC aan ground liggen en ik wil niet dat die verstoring van de PC terecht komt op mijn versterkers. Mijn versterkers zijn dus niet aangesloten op de ground (aarde)

Nu ging dat allemaal goed met een glasvezelkabel maar nu heb ik een Wave IO die via een Twisted Pear Teleporter naar de DAC gaat.
En nu is die ground van de PC met geen mogelijkheid te scheiden door de USB kabel.
Ik heb de Shielding doorgeknipt maar er is ook nog een - draad (behalve D+ en D-) die de kabel blijkbaar nodig heeft voor zijn signaalreferentie.

Vanmiddag kreeg ik ook weer een statische tik van het Teleporter/ Wave IO kastje.
Ik ben bang dat de vorige kaart stuk is gegaan door zo'n zelfde statische ontlading.

Weet iemand of dit op te lossen is? Zou ik een condensator kunnen plaatsen in de -signaal van de kabel om de ground zo galvnisch te scheiden ofzo? En zo ja, met welke waarde?

Alvast bedankt!

Jordo
jordo81

Re: USB Ground isoleren van PC

Bericht door jordo81 »

knuisje

Bericht door knuisje »

De waveio heeft toch al een galvanisch gescheiden i2s uitgang?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

USB galvanisch isoleren gaat niet zo makkelijk, i.i.g. niet met een paar condensatortjes. Google eens op "usb isolator". De meesten zijn alleen USB 1.1
jordo81

Bericht door jordo81 »

Hoi!

Ja ik gebruik inderdaad de geisoleerde headers.
Maar toch wordt de randaarde van de PC met de USB kabel gekoppeld aan de kast van de WaveIO, die van de DAC en de Eindversterker.

Er zijn inderdaad wel wat apparaten op de markt die dat galvanisch scheiden. Ik zal erop letten. Misschien het liefst eentje met USB 3 dan heb je nog wat extra headroom als die bestaan.

Ik heb deze gezien maar dat is onder het mom van 'o, het is voor je audio' wel een hele malle prijs:
http://www.hi-stands.eu/shop/index.php? ... 16&lang=nl

Misschien even in de medische hoek kijken :)

grt,

Jordo
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

waveio.JPG
Tja, wat wil je meer?

Heb je het gemeten of is het dat je het vermoeden hebt?
jordo81

Bericht door jordo81 »

Ja ik heb het gemeten.
Als ik ooms meet tussen de kast van de PC en de kast van de andere apperatuur dan is er een verbinding.
Die is er niet zodra ik de USB kabel los haal.

Ik had juist de PC apart geaard en de rest niet om de vervuiling van de PC buiten te houden.
Misschien dat het niet zoveel doet voor het I2S signaal maar wat doet het met alle andere signal grounds e.d....
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

hannesie schreef:
waveio.JPG
Tja, wat wil je meer?

Heb je het gemeten of is het dat je het vermoeden hebt?
Als alleen de i2s geïsoleerd is dan moet je dat bordje natuurlijk niet hard aan aarde hangen.
Vraag me af of dat wel reëel is.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Ik neem aan dat Jordo dit wel heeft gelezen?!?!
gnd.JPG
jordo81

Bericht door jordo81 »

Ik denk dat dit wel een goede kandidaat zou kunnen zijn:
http://ifi-audio.com/portfolio-view/acc ... ipurifier/

Die zou de High Speed wel aan moeten kunnen.
knuisje

Bericht door knuisje »

Je moet zorgen dat de PC massa niet verder komt dan de IL715 isolator ic. Het ic vormt de scheiding tussen de pc massa en de dac massa. Verder alle kasten aan de randaarde hangen. De audio massa alleen bij de audio uitgang van de dac op een punt via 100 ohm met de kast verbinden. Een usb isolator moet je niet aan beginnen als je nog enige eisen stelt aan de geluidskwaliteit. En heb je die telporter echt nodig? Je kunt dan beter een langere usb kabel gebruiken.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Als de verbinding tussen twee toestellen (PC, versterker) zwevend is is er geen aardverbinding.Dan moeten beide aan de randaarde, je krijgt dan geen aardlus.
Anders is een van de toestellen (versterker) ook zwevende en kan, via allerhande lekwegen zelfs op de netspanning (tov massa= ander toestel) komen.
Anne
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Een PC moet altijd aan aarde.
Die schakelende voeding die daar in zit vind dat erg prettig schijnt iets met levensduur te maken te hebben.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Kappa7 schreef:
Een PC moet altijd aan aarde.
Die schakelende voeding die daar in zit vind dat erg prettig schijnt iets met levensduur te maken te hebben.
De gebruiker vindt dat vooral erg prettig :o .De schakelende voeding begint met een ontstoorfilter met condensatortjes naar de massa.Komt de netspanning, in serie met die Ctjes op de kast, voelt dan weer niet prettig :twisted: .
Anne
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Niet zeuren, een PC MOET aan de randaarde vanwege de veiligheid. Dat sommigen dat niet doen is hun eigen verantwoording.

En ja, bij USB moet de gnd van het USB apparaat aan de gnd van de PC zitten om goed te werken. Daar zit ook een aparte gnd draad voor in de kabel apart van de mantel.

Zo te lezen is een synchrone USB naar S/PDIF omzetter hier het handigste. S/PDIF is geïsoleerd door een trafo'tje of optisch . En anders USB naar 12S en dan de I2S galvanisch scheiden. I2S is veel makkelijker galvanisch te scheiden dan USB
jordo81

Bericht door jordo81 »

Bedankt allemaal voor de reacties,

Helaas maakt dit het er allemaal niet eenvoudiger op...

Even wat zaken op een rijtje:

- Als uitgangspunt: PC aan randaarde. Zoveel is duidelijk en dat is nu het geval.
- De Pre-Amp/DAC en de Eind-Amp heb ik niet op de randaarde aangesloten.
- Voor het WaveIO system gebruikte ik Toslink met een optische kabel die ervoor zorgde dat er ook geen aarde connectie bestond tussen de PC en de andere kasten.
- De WaveIO die via een USB kabel aan de PC hangt zet DSD om in I2s.
- Deze transporter ik via de LVDS signal met de Teleporter naar de DAC omdat I2S draden max 10cm lang mogen zijn. In de DAC kast zelf heb ik geen plaats voor de extra voeding en de WaveIO daarom deze opzet.
- De I2S signaaldraden zijn galvanisch gescheiden echter komt er door de V- draad van de USB toch verbinding met de randaarde. De shielding van de UTP kabel van de Teleporter zet de andere kasten weer in verbinding met de randaarde.
- De Shield van de USB had ik bij wijze van experiment doorgeknipt (de V- ook maar die is toch nodig zoals Pjotr ook zegt)

Voor de duidelijkheid; De Wave IO zorgt voor een veel betere geluidskwaliteit dan de Toslink kabel die ik had.

Nu is de vraag, en eigenlijk ook jullie onderlinge discussie:
Moeten de andere kasten nu wel of niet aan randaarde?
En zo ja hoe kan dit gedaan worden zonder dat de PC's randaarde (theoretische) verstoringen op gaat wekken bij de Per-Amp/ DAC en Ein-Amp.

Nu zie ik, als ik de verschillende opmerkingen een beetje filter, 3 mogelijke oplossingen:
1. PC aan randaarde, andere kasten niet en de USB ground galvanisch scheiden met bijvoorbeeld de Ipurifier. Volgens Knuisje compromiteerd dit de geluidskwaliteit. Ik zie hier zelf wel een (simple) oplossing in.
2. PC aan randaarde, DAC/Pre-Amp, Eind-Amp aan randaarde met 100 Ohm weerstand (?) En ook een weerstand in de V- van de USB (?)
3. PC aan randaarde, WaveIO en zijn PSU helemaal floating maken. Dus alles op plastic studs en zorgen dat de mantel van de USB connector van de Waveio geen contact maakt met het chassis. En dan de andere kasten niet op randaarde. Dit heb ik geprobeerd maar ik was er nog niet helemaal in geslaagd. Mede omdat er een min kabel van de Isolated output van de WavIO naar de PSU van de Teleporter moet.

Misschien optie 4:
PC aan de randaarde, de andere kasten niet en alleen de V- van de USB galvanisch scheiden (de shielding was al doorgeknipt)

Ik heb nog nooit zoiets ingewikkelds meegemaakt al Randaarde, Signaal referentie, Shielding, min, ground en weet ik veel allemaal! ](*,)
Laatst gewijzigd door jordo81 op zo 25 jan 2015, 17:33, 1 keer totaal gewijzigd.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

3. PC aan randaarde, WaveIO en zijn PSU helemaal floating maken. Dus alles op plastic studs en zorgen dat de mantel van de USB connector van de Waveio geen contact maakt met het chassis.
Wie weet als je hier mee begint, kost relatief weinig moeite en geld, en misschien de snelste resultaat. :mrgreen:

Bij mij in de woonkamer heb ik ook geen randaarde, wat denk bij de meeste mensen zo is.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Zelf hou ik alle kasten op de randaarde net als het sherm van de trafo's
De signaal aarde en de rest van alle aardes eigenlijk ook hang ik of met de 100 ohm of met een diode brug aan de randaarde.
Dat zou dus ook gelden voor jou wave0 al zou ik die los houden en laten zweven zo dat je gebruik kan maken van de galvanische scheiding die op de uitgang van de wave0 zit.
jordo81

Bericht door jordo81 »

Ok maar die randaarde is dan voornamelijk voor de veiligheid?
Zoals al eerder gezegd; de meeste hebben niet eens randaarde in de woonkamer. Ikzelf heb officieel helemaal geen aarde in mijn woning...

Ik ga eerst mijn uiterste best doen alles wat met de WaveIO in verbinding staat te laten zweven.
Ik zal de opening aan de achterkant van de kast waar de USB ingang van de WaveIO zit uitvijlen en isoleren met tape.
De WaveIO op plastic Studs zetten evenals de voedingen die ermee in verbinding staan. Als het dán nog niet lukt....

Maar als ik de kasten toch allemaal aan randaarde zou leggen, zou ik de boel van de aarde van de PC dan kunnen scheiden door een 100Ohm weerstand in-line te plaatsen?
(ff schetsje maken hoor)
Bijlagen
randaarde.jpg
jordo81

Bericht door jordo81 »

Wat bedoel je eigenlijk met een Diode brug Kappa?

Zou ik diodes in plaats van weerstanden kunnen plaatsen?
Of moet je echt met een rectifier aan de slag gaan?

Maar zou het een idee zijn om in de randaarde van de versterkers een extra weerstand te plaatsen zodat de aarde van de PC via de weg van de minste weerstand afvloeid en niet door wil dringen naar de aarde van de versterkers?
Eigenlijk wat je doet met de signal-aardes maar dan met de randaarde? Of denk ik nu te mechanisch? :think:
Bijlagen
randaarde-diode.jpg
jordo81

Bericht door jordo81 »

hannesie schreef:
3. PC aan randaarde, WaveIO en zijn PSU helemaal floating maken. Dus alles op plastic studs en zorgen dat de mantel van de USB connector van de Waveio geen contact maakt met het chassis.
Wie weet als je hier mee begint, kost relatief weinig moeite en geld, en misschien de snelste resultaat. :mrgreen:

Ok dat is vast gelukt! De Wave IO staat op Plastic Studs. De Connector housing is gescheiden van het Chassis d.m.v. 600V 3M Isolatie tape en ook de voeding staat op Plastic Studs.
Er is nu geen (rand)aarde connectie tussen de PC en de andere kasten dus dat is goed :)

Nu dan alleen nog de vraag;
Moeten de andere kasten nu wel of niet aan randaarde aangesloten worden en zo ja, hoe?!

Ik hoor graag of mijn schetsen enigszins iets van een doeltreffend effect zouden kunnen bewerkstelligen of dat dit absoluut niet zo werkt.

Grt,

Jordo
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Ja ik heb het gemeten.
Als ik ooms meet tussen de kast van de PC en de kast van de andere apperatuur dan is er een verbinding.
Die is er niet zodra ik de USB kabel los haal.

Ik had juist de PC apart geaard en de rest niet om de vervuiling van de PC buiten te houden.
Misschien dat het niet zoveel doet voor het I2S signaal maar wat doet het met alle andere signal grounds e.d....
En dat is dan ook meetbaar? Je had het over een Ohmse weerstand die je kon meten. :D
jordo81

Bericht door jordo81 »

Haha jij laat je ook niet zomaar iets wijsmaken he?! ;)

Ik moet eerlijk toegeven dat ik met het piepje meet op de multimeter. Als ik een piepje hoor is er contact en hoor ik hem niet, dan niet.
De waarden heb ik eigenlijk niet naar gekeken.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Heb maar even een tekening voor je gemaakt.
Dat maakt het misschien wat duidelijker.
Zo eigenlijk.PNG
knuisje

Bericht door knuisje »

Perfect plaatje. :goedzo:
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”