De korf ontleent wel zijn stevigheid door bevestiging aan een kastwand. Zo zal de rand op een of andere manier moeten worden gedempt, anders krijg je een soort bel die kan gaan resoneren.Gerrit schreef:Door de drivers niet aan de baffle te bevestigen wordt het ook makkelijker om met verschillende vormen te experimenteren.
Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808 of Lowther PM2C
Moderator: Beheerdersteam
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808
Ik ben natuurlijk niet voor niets zo druk met dat ASP filter.
Nu toe aan het leukste deel van zelf speakers bouwen... Not.
Maar goed, alles in huis en de hoogglanswiki erbij gepakt. Just do it!
Nu toe aan het leukste deel van zelf speakers bouwen... Not.
Maar goed, alles in huis en de hoogglanswiki erbij gepakt. Just do it!
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808
Gisterenavond een zijstap gemaakt. Een vriend van mij was zo geintrigeerd door mijn project dat hij ze maar gewoon besteld heeft bij pureaudioproject. Na enkele weken waren alle benodigde onderdelen binnen op de Tangbands na. En laat ik die nu toevallig hebben liggen.
Wel spannend, want je kunt hem gerust een verwende luisteraar noemen. Vele speakers hebben de revue gepasseerd en daarbij werd niet op een eurootje meer of minder gekeken. B&W 804 D, Martin Logan the Summit, Focal Elektra, Sonus Faber Hommage, Chario Ursa Major zijn zo een paar luidsprekers die in zijn huiskamer gestaan hebben. Maar op een of andere manier kon hij het nooit vinden.
Na eerst even lekker een restaurantje bezocht te hebben, kon het in elkaar zetten van de Trio15 TB's beginnen. Vrijwel alles is met de hand in elkaar te zetten. En anderhalf uur later was dit het resultaat De luidsprekers werden vlot in de set gezet. Hij heeft gekozen voor de passieve versie. Ze worden aangestuurd door een paar flinke Pass Labs monoblokken. Voldoende vermogen voorhanden zeg maar.
Goed, muziek! Binnen enkele seconden vielen onze beide monden open van verbazing. Wat een soundstage. En met welk een gemak. De tangband is natuurlijk al ingespeeld, maar de EA's komen vers uit de doos. Ook ik heb de afgelopen jaren veel speakers gehoord, varierend van €500 tot €50000, maar deze speakers zijn in een 'league of their own'.
We hebben tot heel diep in de nacht genoten. Geen enkel stuk muziek dat we de Trio15 voorschotelden was ze te veel. Nooit werd het de beruchte 'soep'. En nooit werd het vermoeiend. "Ik geloof dat ik nog nooit zulke mooie en muzikale speakers heb gehad",was in het kort de conclusie van Kees. En als je je dan bedenkt dat deze speakers voor onder de €4000 in de woonkamer staan kun je niet anders concluderen dat dit een enorme value for money is.
Ik ben blij dat ik besloten heb deze na te bouwen. Ben dan ook erg benieuwd hoe ze klinken als ze actief worden aangestuurd, maar als ik de reviews mag geloven wordt het er dan alleen maar beter op. Op naar de garage...
Wel spannend, want je kunt hem gerust een verwende luisteraar noemen. Vele speakers hebben de revue gepasseerd en daarbij werd niet op een eurootje meer of minder gekeken. B&W 804 D, Martin Logan the Summit, Focal Elektra, Sonus Faber Hommage, Chario Ursa Major zijn zo een paar luidsprekers die in zijn huiskamer gestaan hebben. Maar op een of andere manier kon hij het nooit vinden.
Na eerst even lekker een restaurantje bezocht te hebben, kon het in elkaar zetten van de Trio15 TB's beginnen. Vrijwel alles is met de hand in elkaar te zetten. En anderhalf uur later was dit het resultaat De luidsprekers werden vlot in de set gezet. Hij heeft gekozen voor de passieve versie. Ze worden aangestuurd door een paar flinke Pass Labs monoblokken. Voldoende vermogen voorhanden zeg maar.
We hebben tot heel diep in de nacht genoten. Geen enkel stuk muziek dat we de Trio15 voorschotelden was ze te veel. Nooit werd het de beruchte 'soep'. En nooit werd het vermoeiend. "Ik geloof dat ik nog nooit zulke mooie en muzikale speakers heb gehad",was in het kort de conclusie van Kees. En als je je dan bedenkt dat deze speakers voor onder de €4000 in de woonkamer staan kun je niet anders concluderen dat dit een enorme value for money is.
Ik ben blij dat ik besloten heb deze na te bouwen. Ben dan ook erg benieuwd hoe ze klinken als ze actief worden aangestuurd, maar als ik de reviews mag geloven wordt het er dan alleen maar beter op. Op naar de garage...
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808
Ik vind het erg mooi. Wat mij vooral opvalt is het gemak en de snelheid. Het ene moment is het laag er, het volgende moment is het alweer verdwenen. Niks dreunen niks resonantie. Het laag is volop aanwezig en komt met bv Trentemoller serieus laag, maar wordt nooit vermoeiend. Kees heeft zijn B&W weggedaan omdat ie gek werd van het laag. Heeft uiteraard ook met de akoestiek van zijn huis te maken gehad.
We hebben nummers opgezet waarvan we weten dat heel veel serieuse installaties daarmee door de knieen gaan, maar daar hebben we ze vooralsnog niet op kunnen betrappen. Denk dat de controle van de pass versterkers natuurlijk echt wel meehelpt. En dan te bedenken dat die woofers echt nog nagelnieuw zijn...
We hebben nummers opgezet waarvan we weten dat heel veel serieuse installaties daarmee door de knieen gaan, maar daar hebben we ze vooralsnog niet op kunnen betrappen. Denk dat de controle van de pass versterkers natuurlijk echt wel meehelpt. En dan te bedenken dat die woofers echt nog nagelnieuw zijn...
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808
Da's goed nieuws!
Owja, ik heb sinds vorige week ook wat in de gang staan.
Owja, ik heb sinds vorige week ook wat in de gang staan.
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808
De plannen wisselen nog een beetje en zolang ik de boel nog niet compleet heb is dat ook geen punt. Maar ik denk dat ik voor een breedbander ga.
Ik heb in ieder geval nu 4x Alpha 15a en een MiniDSP liggen.
Ik heb in ieder geval nu 4x Alpha 15a en een MiniDSP liggen.
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808
Yep. In combinatie met de tangband w8 1808. Die laatste is ontwikkeld voor gebruik in open baffle.
Ik heb zelf nu de Jordan jx92s in de vtl kast (transmissielijn), maar gisteren dus voor het eerst de tb gehoord en dat is toch echt een klasse beter. De conus van de 1808 weegt iets van 11 gram...
Overigens heb ik natuurlijk ook even fotootjes gemaakt van de opbouw en componenten van het filter
Ik heb zelf nu de Jordan jx92s in de vtl kast (transmissielijn), maar gisteren dus voor het eerst de tb gehoord en dat is toch echt een klasse beter. De conus van de 1808 weegt iets van 11 gram...
Overigens heb ik natuurlijk ook even fotootjes gemaakt van de opbouw en componenten van het filter
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808
Ik ben al even aan het zoeken naar de maten van de baffle en een schema van het filter, maar kan daar maar weinig over vinden. Wel heb ik gezien dat er een soortgelijk bouwpakket te koop is bij blue planet audio.
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808
Ik ben er al even mee bezig en heb alle info in huis om ze te bouwen. Nu dus ook het passieve filter. De afmetingen van de orginele versie zijn ook te vinden op de site van pureaudioproject.
Maar ja, ik wilde natuurlijk nog wel een soort van eigen draai eraan geven. Bij mij zullen de baffles net even smaller zijn, wat precies past bij het asp filter dat destijds ontworpen is door jeroen. Ook voor de ontkoppeling van de baffles heb ik nog wel ideeen die nog net even beter zouden moeten zijn dan het orgineel. En ook de Ikea feel wil ik eruit hebben. Zo denk ik eraan de beugels te verlijmen met de staanders en zie je geen bouten en moeren meer. Oh ja, en de baffles zullen blind gemonteerd worden...
Verder zal bij mij de TB aangestuurd worden door een single ended buizenversterker de woofers door een zware ss versterker.
Maar ja, ik wilde natuurlijk nog wel een soort van eigen draai eraan geven. Bij mij zullen de baffles net even smaller zijn, wat precies past bij het asp filter dat destijds ontworpen is door jeroen. Ook voor de ontkoppeling van de baffles heb ik nog wel ideeen die nog net even beter zouden moeten zijn dan het orgineel. En ook de Ikea feel wil ik eruit hebben. Zo denk ik eraan de beugels te verlijmen met de staanders en zie je geen bouten en moeren meer. Oh ja, en de baffles zullen blind gemonteerd worden...
Verder zal bij mij de TB aangestuurd worden door een single ended buizenversterker de woofers door een zware ss versterker.
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808
Wel mooi dat je die beugels heb kunnen maken.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808
Leuk project Mick! Ook hier altijd nog een wens dit eens te gaan doen. Wat bedoel je met een ss versterker? Of is dit solid state?
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808
Heb je het schema van het passieve filter via Pureaudioproject verkregen?
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808
Nou ja, laten maken
Bij mij is de hoek ook net anders, omdat de speakers 6 cm smaller zijn. Gisteren had ik dus ineens de orginelen on handen. En dan had ik dat gewoon exact goed ingeschat obv fotos. De juiste dikte en de juiste breedte
Bij mij is de hoek ook net anders, omdat de speakers 6 cm smaller zijn. Gisteren had ik dus ineens de orginelen on handen. En dan had ik dat gewoon exact goed ingeschat obv fotos. De juiste dikte en de juiste breedte
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808
Ss = solid state
En het filter heb ik niet van pureaudio. Maar gisteren foto's gemaskt van print en componenten, dus is nu prima te kopieren als je ze passief wil aansturen
En het filter heb ik niet van pureaudio. Maar gisteren foto's gemaskt van print en componenten, dus is nu prima te kopieren als je ze passief wil aansturen
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808
MickRS schreef:Nou ja, laten maken![]()
Bij mij is de hoek ook net anders, omdat de speakers 6 cm smaller zijn. Gisteren had ik dus ineens de orginelen on handen. En dan had ik dat gewoon exact goed ingeschat obv fotos. De juiste dikte en de juiste breedte
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808
Ik had lang het idee dat ik dat zelf wel zou doen. Maar zonder zetbank krijg je dat gewoon niet echt mooi. Dus gewoon tekeningen aangeleverd. Kostte mij 120€.
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808
Krijgen we die foto's ook nog een keer te zienMickRS schreef:Maar gisteren foto's gemaskt van print en componenten, dus is nu prima te kopieren als je ze passief wil aansturen
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808
Via pb. Ik heb de afgelopen maanden regelmatig contact gehad met Ze'ev de eigenaar van puraudioproject. Die vent is echt aardig en super open in zijn communicatie. Denk an Nelson op het diy audio forum. Eerlijk gezegd voelt het net niet echt lekker om ze gewoon on line te zetten.
Overigens werkt zijn manier van werken dus wel. Want uiteindelijk heb ik Kees gezegd om Ze'ev gewoon te mailen. Kees had ook afgesproken dat wanneer ze niet zouden bevallen ze teruggestuurd konden worden. Enige kosten zouden de verzendkosten zijn.
Interessant is dat het passieve filter crosst bij iets van 400hz. Eigenlijk tegen de consensus in dat een EA niet hoger dan 250 zou moeten spelen. Bij mij begin ik met een xo bij 150hz, gewoon omdat dat nu zo in het filter is. Volgens Ze'ev scheelt dat niet echt veel. 400 is wat warmer, 150 strakker. Zelf stuurt hij ze actief asn en crosst bij 250.
Overigens werkt zijn manier van werken dus wel. Want uiteindelijk heb ik Kees gezegd om Ze'ev gewoon te mailen. Kees had ook afgesproken dat wanneer ze niet zouden bevallen ze teruggestuurd konden worden. Enige kosten zouden de verzendkosten zijn.
Interessant is dat het passieve filter crosst bij iets van 400hz. Eigenlijk tegen de consensus in dat een EA niet hoger dan 250 zou moeten spelen. Bij mij begin ik met een xo bij 150hz, gewoon omdat dat nu zo in het filter is. Volgens Ze'ev scheelt dat niet echt veel. 400 is wat warmer, 150 strakker. Zelf stuurt hij ze actief asn en crosst bij 250.
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808
Als crossen op 400 een optie is heb ik meer keuzes voor wat ik er boven zet. Een 4/4,5 inch breedbander zou dat net kunnen halen.
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808
In theorie heb je gelijk. Je moet alleen wel een FR nemen die het goed doet in OB en ook behoorlijk efficient is.
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808
Deze aanbieding scheelt natuurlijk ook al een slok op en borrelFR_Aad schreef:Als crossen op 400 een optie is heb ik meer keuzes voor wat ik er boven zet. Een 4/4,5 inch breedbander zou dat net kunnen halen.
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808
Ik zag ze vorige week ja. Probleem is dat ik hier thuis nog geen bouwvergunning heb en ik geen idee heb of ze langer dan een weekend blijven staan.Zweitse schreef:Deze aanbieding scheelt natuurlijk ook al een slok op en borrelFR_Aad schreef:Als crossen op 400 een optie is heb ik meer keuzes voor wat ik er boven zet. Een 4/4,5 inch breedbander zou dat net kunnen halen.
(Excuses voor de vervuiling Mick)
