Maar ik hoor tot de minderheid van de bevolking die deze dagen nog werkt......
Project 09 een TBSpeaker.
Moderator: Beheerdersteam
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Project 09 een TBSpeaker.
Ben jaloers. Ik zou ook best lekker aan mijn filters willen klooien vandaag.
Maar ik hoor tot de minderheid van de bevolking die deze dagen nog werkt......
](./images/smilies/eusa_wall.gif)
Maar ik hoor tot de minderheid van de bevolking die deze dagen nog werkt......
Re: Project 09 een TBSpeaker.
Je had zaterdag toch nog een dagje extra?
Ik mag straks even 12km fietsen om een bobine op te gaan pikken.....
Iedereen is aan het werk,dus er is geen auto te lenen.
Ik mag straks even 12km fietsen om een bobine op te gaan pikken.....
Iedereen is aan het werk,dus er is geen auto te lenen.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Project 09 een TBSpeaker.
Die heb ik ook nuttig gebruikt. Mijn topic is ook niet helemaal up-to-date.dre schreef:Je had zaterdag toch nog een dagje extra?![]()
Dat kan alleen maar goed voor je zijndre schreef:Ik mag straks even 12km fietsen om een bobine op te gaan pikken.....
Iedereen is aan het werk,dus er is geen auto te lenen.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Project 09 een TBSpeaker.
Heb jij er maar 1? Met zo'n verdelertje erachter?
Mijn Renaultje Clio had er 4.
Mijn Renaultje Clio had er 4.
Re: Project 09 een TBSpeaker.
Nee,4 losse in een behuizing.
Om het prijziger te maken.
Later zijn ze naar 2 losse gegaan.
Om het prijziger te maken.
Later zijn ze naar 2 losse gegaan.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Project 09 een TBSpeaker.
Bobine weer defect?dre schreef:En voor je het weet begin je weer opnieuw.....
Re: Project 09 een TBSpeaker.
Zo staat het er nu voor.
Leo heeft er zondag even naar geluisterd.
Ik laat het voorlopig even zo.
Leo heeft er zondag even naar geluisterd.
Ik laat het voorlopig even zo.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Project 09 een TBSpeaker.
Had vergadering vanavond. Ja, ik heb ze gehoord, maar wel ná de Termino's. Dan wordt beoordelen moeilijk.
Ze waren op het moment van beluisteren nog verschillend. Degene met de tangband tweeter klonk beter.
Maar al met al was het helemaal niet verkeerd. Als ik nog wat filteronderdelen voor de Mission Impossible binnen heb en een paar aanpassingen gedaan heb, dan gaan we ze eens samen beluisteren en vergelijken.
Ze waren op het moment van beluisteren nog verschillend. Degene met de tangband tweeter klonk beter.
Maar al met al was het helemaal niet verkeerd. Als ik nog wat filteronderdelen voor de Mission Impossible binnen heb en een paar aanpassingen gedaan heb, dan gaan we ze eens samen beluisteren en vergelijken.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Project 09 een TBSpeaker.
De faseverschillen bij 4-6 kHz zijn in deze meting eh... toch heel groot? Het is destructief en de som curve ligt lager dan de individuele curves. Of is dat aan iets anders te wijten? Wel leuk dat je met de termino een soort referentie hebt van hoe iets zou moeten (kunnen) klinkendre schreef:Zo staat het er nu voor.
Leo heeft er zondag even naar geluisterd.
Ik laat het voorlopig even zo.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Project 09 een TBSpeaker.
Inderdaad, bij 4,5kHz lijken ze in tegenfase te zijn. Op de plaats van de microfoon dan. Zet je de microfoon bij deze frequentie zoveel lager of hoger dat het weglengteverschil 3,5 cm groter of kleiner wordt, dan zijn ze in fase. Stond de microfoon bij meting van woofer en tweeter op dezelfde positie en is de somcurve berekend of ook gemeten?wouter schreef:De faseverschillen bij 4-6 kHz zijn in deze meting eh... toch heel groot? Het is destructief en de som curve ligt lager dan de individuele curves. Of is dat aan iets anders te wijten?
De meting zegt dus niks zonder dat je de exacte omstandigheden weet.
Die termino staat op een andere (gunstigere) plaats in de luisterruimte en is van een dermate kwaliteit dat ie als referentie ontmoedigend werkt.wouter schreef:Wel leuk dat je met de termino een soort referentie hebt van hoe iets zou moeten (kunnen) klinken
Ik had dus eerst de termino gehoord, daarna één kast van de TBSpeaker, met een tweeter die er bij wijze van experiment in zat en niet helemaal correct afgefilterd was. Daarna de tweede kast (ook mono) met de Tangband tweeter.
Daarom was ik vrij voorzichtig met mijn oordeel. Dat zijn degenen die mijn MI gehoord hebben tenslotte ook.
Ik denk dat, als we allebei zover zijn dat we een gezamenlijke luistersessie kunnen houden, een meer weloverwogen uitspraak kunnen doen.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Project 09 een TBSpeaker.
Ik kan me niet herinneren dat ik bij een 2-weg speaker die goed meet qua fasegedrag in het overgangsgebied dat bepaalde delen heel goed optellen terwijl andere delen meer dan 90 graden verschil zijn. Ik denk dus dat je geen gelijk hebt. De output van beide drivers is dermate hoog dat een uitdoving plaatsvindt. Er kan een mic positie gevonden worden waarop dat niet zo is maar dat is dan heel dichtbij de baffle... of op een positie waar de drivers dan in een ander gebied niet goed optellen. Tenminste, dat verwacht ik.pappaleo schreef:Inderdaad, bij 4,5kHz lijken ze in tegenfase te zijn. Op de plaats van de microfoon dan. Zet je de microfoon bij deze frequentie zoveel lager of hoger dat het weglengteverschil 3,5 cm groter of kleiner wordt, dan zijn ze in fase. Stond de microfoon bij meting van woofer en tweeter op dezelfde positie en is de somcurve berekend of ook gemeten?wouter schreef:De faseverschillen bij 4-6 kHz zijn in deze meting eh... toch heel groot? Het is destructief en de som curve ligt lager dan de individuele curves. Of is dat aan iets anders te wijten?
De meting zegt dus niks zonder dat je de exacte omstandigheden weet.
Globaal een goede positie voor de overgang zie je tussen de akoestische centra in, dus halverwege 'center tot center' ofwel halverwege de hart op hart. Meestal net iets boven de rolrand van de woofer, in de richting van de tweeter
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Project 09 een TBSpeaker.
Bij 4,5kHz is de golflengte toch 7cm ? Een halve golflengte is 3,5 cm. Dus ik blijf erbij dat als je het weglengteverschil van de units naar de microfoon met 3,5 cm weet te wijzigen door de microfoon een andere positie te geven dat het een heel ander plaatje zou opleveren.
Maar mijn punt was dat je niets aan de grafiek hebt als je de omstandigheden niet kent en maar aannames doet.
Maar mijn punt was dat je niets aan de grafiek hebt als je de omstandigheden niet kent en maar aannames doet.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Project 09 een TBSpeaker.
Het kan zijn inderdaad, als de mic te dicht bij de tweeter zit krijg je een dip. Maar dan wel op de overnamefrequentie.
Zit de dip ergens anders en is hij destructief (dus meer dan 90 graden faseverschil) dan zie ik dat niet goed komen op een andere positie zonder dat er in een ander gebied weer een probleem verschijnt.
Maar goed, het kan zijn dat ik het verkeerd zie. Kan het me alleen niet herinneren en heb best heel veel (fabrieks)speakers opgemeten.
Zit de dip ergens anders en is hij destructief (dus meer dan 90 graden faseverschil) dan zie ik dat niet goed komen op een andere positie zonder dat er in een ander gebied weer een probleem verschijnt.
Maar goed, het kan zijn dat ik het verkeerd zie. Kan het me alleen niet herinneren en heb best heel veel (fabrieks)speakers opgemeten.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Project 09 een TBSpeaker.
Weet jij dan precies wat voor meting dit is? Dat kan André alleen zeggen. Voor hetzelfde geld zijn het 2 nearfield metingen van beide units (microfoon dus niet op 1 positie) en is de blauwe lijn een berekende somcurve ipv een meetresultaat.wouter schreef:Het kan zijn inderdaad, als de mic te dicht bij de tweeter zit krijg je een dip. Maar dan wel op de overnamefrequentie.
Zit de dip ergens anders en is hij destructief (dus meer dan 90 graden faseverschil) dan zie ik dat niet goed komen op een andere positie zonder dat er in een ander gebied weer een probleem verschijnt.
Maar goed, het kan zijn dat ik het verkeerd zie. Kan het me alleen niet herinneren en heb best heel veel (fabrieks)speakers opgemeten.
