Sub woofer filter

Actieve filters, DSP, MFB / servo controlled.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Re: Sub woofer filter

Bericht door Theduboracle »

Ik heb het antwoord al gevonden, maar even los van dat.
Ik meet -20volt op de L7915cv maar dat moet -15 volt zijn.
Ben ik nou echt zo dom dat je dit fout kan doen.
Heb alles al nagelopen en alles klopt, ook geen rook dus.
Het zijn 2 voedingen en op de andere L7915cv meet ik ook -20 volt.
Doe ik het 2 keer fout of goed ?
Totaal meet ik 35volt, dus de meter kan het ook niet zijn.

Hoe kan dat ?
Of hebben ze de tekst er verkeerd opgedrukt ?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Sub woofer filter

Bericht door Barry2001 »

Heb het hele verhaal niet gevolgd, maar een 7915 heeft een andere aansluiting dan z'n positieve broertje, de 7815, is dat bij jou bekend?
Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Re: Sub woofer filter

Bericht door Theduboracle »

Links massa, midden de ingang en rechts de uitgang.
Ik weet het .

Dat het ook 20 volt is vind ik ook apart, omdat die niet bestaat, wel de 24 volt versie.
Mocht de tekst toch fout zijn gedrukt.
Snap er niks van, heb al eerder dit soort schakelingen gemaakt zonder problemen.

](*,)
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Sub woofer filter

Bericht door Barry2001 »

Heb er al heel wat in de handen gehad in m'n leven, een foute opdruk heb ik nog nooit gezien :lol:
Gnd van je multimeter heb je aan het juiste punt hangen?
Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Re: Sub woofer filter

Bericht door Theduboracle »

dit is eh.
Bijlagen
mm.jpg
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Sub woofer filter

Bericht door Barry2001 »

Tsja. Daar moet gewoon - en + 15V staan. Dit heeft wel goed gewerkt, of nadat je het gebouwd hebt direkt al niet?
Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Re: Sub woofer filter

Bericht door Theduboracle »

Barry2001 schreef:
Tsja. Daar moet gewoon - en + 15V staan. Dit heeft wel goed gewerkt, of nadat je het gebouwd hebt direkt al niet?
Vandaag de laatste onderdeeltjes er in gezet en direct aangesloten.
Eerst meten natuurlijk en op bijde schakelingen meet ik -20 volt.
Dit is de eerste keer dat ik hem aangesloten heb.

Heb ook nog de laatste onderdeeltjes na de L7915 gehaalt maar direct op het pinnetje van de L7915 meet ik ook -20volt.
Alles schijnt toch goed te zijn, al is de input van de L7915 24volt, hij moet hem dan ook naar 15volt halen.
Ik kan het bijna niet geloven eigenlijk.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Sub woofer filter

Bericht door ray5150 »

Je meet wel bepaalde waarden, maar je geeft niet aan of je die meet ten opzichte van de GND, of de andere rail.
Ik vermoed dat er iets niet goed zit bij de trafo of de gelijkrichting.
Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Re: Sub woofer filter

Bericht door Theduboracle »

Ik meet gewoon tussen die punten, dus tussen de 2 spoelen van de trafo en de uitgangs pin van de L1915.

Zoals je het zegt krijg ik al het vermoeden dat het iets heel doms moet zijn.
Ik heb ook al eens uren bij een tl schakeling gezeten, nieuwe starter, spoel, tl en ik kreeg het verdomme niet voor elkaar om hem te laten branden.
Ik erger mij er dood aan, zo verstrooit en dom kan ik toch ook niet zijn.
Heb de schakeling tig keer al doorgenomen, ook die renkforce ging helemaal goed.
Anderen lachen hier om, zo simpel is het, ik ook eigenlijk.
Grrrrrrrrrrr :boos:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Sub woofer filter

Bericht door ray5150 »

"Tussen die punten"... wees nou een wat duidelijker....

en blijf to the point, niet allemaal randzaken erbij halen, is volstrekt niet relevant...
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Sub woofer filter

Bericht door Barry2001 »

Heb je een picje van je bouwsel?
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Re: Sub woofer filter

Bericht door CarloPJB »

Theduboracle schreef:
Ik meet gewoon tussen die punten, dus tussen de 2 spoelen van de trafo en de uitgangs pin van de L1915.

Zoals je het zegt krijg ik al het vermoeden dat het iets heel doms moet zijn.
Ik heb ook al eens uren bij een tl schakeling gezeten, nieuwe starter, spoel, tl en ik kreeg het verdomme niet voor elkaar om hem te laten branden.
Ik erger mij er dood aan, zo verstrooit en dom kan ik toch ook niet zijn.
Heb de schakeling tig keer al doorgenomen, ook die renkforce ging helemaal goed.
Anderen lachen hier om, zo simpel is het, ik ook eigenlijk.
Grrrrrrrrrrr :boos:

Heb je het toen ook eens zonder condensator geprobeerd ??? Is een van de meest voorkomende storingen in TL verlichting.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Sub woofer filter

Bericht door ray5150 »

Barry2001 schreef:
Heb je een picje van je bouwsel?
Paar bladzijden terug, Barry :
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 4#p1697874
Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Re: Sub woofer filter

Bericht door Theduboracle »

CarloPJB schreef:
Theduboracle schreef:
Ik meet gewoon tussen die punten, dus tussen de 2 spoelen van de trafo en de uitgangs pin van de L1915.

Zoals je het zegt krijg ik al het vermoeden dat het iets heel doms moet zijn.
Ik heb ook al eens uren bij een tl schakeling gezeten, nieuwe starter, spoel, tl en ik kreeg het verdomme niet voor elkaar om hem te laten branden.
Ik erger mij er dood aan, zo verstrooit en dom kan ik toch ook niet zijn.
Heb de schakeling tig keer al doorgenomen, ook die renkforce ging helemaal goed.
Anderen lachen hier om, zo simpel is het, ik ook eigenlijk.
Grrrrrrrrrrr :boos:

Heb je het toen ook eens zonder condensator geprobeerd ??? Is een van de meest voorkomende storingen in TL verlichting.
Die condensator in de starter ?
Nee gewoon een nieuwe starter.
Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Re: Sub woofer filter

Bericht door Theduboracle »

ray5150 schreef:
"Tussen die punten"... wees nou een wat duidelijker....

en blijf to the point, niet allemaal randzaken erbij halen, is volstrekt niet relevant...
Randzaken maken het wellicht wat gezeligger.

Precies wat je zegt, op die plekken heb ik gemeten.
Van massa naar de negatieve uitgang -15 volt.
Wat is daar nou fout aan te meten.
En de optelsom daarvan, op + en - dan meet ik 35 volt.
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Re: Sub woofer filter

Bericht door CarloPJB »

Theduboracle schreef:
CarloPJB schreef:
Theduboracle schreef:
Ik meet gewoon tussen die punten, dus tussen de 2 spoelen van de trafo en de uitgangs pin van de L1915.

Zoals je het zegt krijg ik al het vermoeden dat het iets heel doms moet zijn.
Ik heb ook al eens uren bij een tl schakeling gezeten, nieuwe starter, spoel, tl en ik kreeg het verdomme niet voor elkaar om hem te laten branden.
Ik erger mij er dood aan, zo verstrooit en dom kan ik toch ook niet zijn.
Heb de schakeling tig keer al doorgenomen, ook die renkforce ging helemaal goed.
Anderen lachen hier om, zo simpel is het, ik ook eigenlijk.
Grrrrrrrrrrr :boos:

Heb je het toen ook eens zonder condensator geprobeerd ??? Is een van de meest voorkomende storingen in TL verlichting.


Die condensator in de starter ?
Nee gewoon een nieuwe starter.
Nee , die condensator die in de voeding is opgenomen. Hangt er meestal los in.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Sub woofer filter

Bericht door ds23man »

Toch wel weer verbazingwekkend dat je zo'n simpel voedinkje niet aan de gang krijgt.................
Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Re: Sub woofer filter

Bericht door Theduboracle »

CarloPJB schreef:
Theduboracle schreef:
CarloPJB schreef:

Heb je het toen ook eens zonder condensator geprobeerd ??? Is een van de meest voorkomende storingen in TL verlichting.


Die condensator in de starter ?
Nee gewoon een nieuwe starter.
Nee , die condensator die in de voeding is opgenomen. Hangt er meestal los in.
Zo een groot aluminium ding ? voor een fase verschuiving ?
Een condensator in de smoorspoel zul je wel niet bedoelen.

Was gewoon het simpelste van het simpelste, smoorspoel, starter, en een tl buis.
De nooit niet snap schakeling dus.
Heb soms wel meer van die rare dingen trouwens.
Onze buitenschuur heeft ook een vreemde storing, soms gaat de aardlek er uit bij grotere vermogens.
Heb de hele zooi doorgemeten vanaf de meterkast maar kan echt niks vinden.
Keurig 0 ohm.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Sub woofer filter

Bericht door ds23man »

Dat kan jij niet meten, op zijn minst heb je een meggertester nodig. En kennis............ :mrgreen:
Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Re: Sub woofer filter

Bericht door Theduboracle »

ds23man schreef:
Dat kan jij niet meten, op zijn minst heb je een meggertester nodig. En kennis............ :mrgreen:
En hoeveel ohm is er voor nodig om aan 0.03A te komen ?
:lagge:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Sub woofer filter

Bericht door ds23man »

Theduboracle schreef:
ds23man schreef:
Dat kan jij niet meten, op zijn minst heb je een meggertester nodig. En kennis............ :mrgreen:
En hoeveel ohm is er voor nodig om aan 0.03A te komen ?
:lagge:
Ga jij je eerst maar eens verdiepen in hoe een aardlekschakelaar werkt. Jij hebt een isolatielek in je systeem zitten en adviseer je dringend om een erkende installateur in te schakelen. Heb je een goede brandverzekering?
Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Re: Sub woofer filter

Bericht door Theduboracle »

Ik lees net dat de L1915 ook spanning kan regelen.
Ik meet ook andere spanningen op de 2 spoelen namelijk, het verschild 1 volt.
Misschien dat via de massa die 1 volt de L1975 verregeld.

Even uittesten.......
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Sub woofer filter

Bericht door ray5150 »

Zijn er ook minder goede brandverzekeringen dan ? 8-[
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Sub woofer filter

Bericht door Barry2001 »

Op de foto, is de onderste de 7915? Dan zit de elco daar verkeerd om.
Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Re: Sub woofer filter

Bericht door Theduboracle »

ds23man schreef:
Theduboracle schreef:
ds23man schreef:
Dat kan jij niet meten, op zijn minst heb je een meggertester nodig. En kennis............ :mrgreen:
En hoeveel ohm is er voor nodig om aan 0.03A te komen ?
:lagge:
Ga jij je eerst maar eens verdiepen in hoe een aardlekschakelaar werkt. Jij hebt een isolatielek in je systeem zitten en adviseer je dringend om een erkende installateur in te schakelen. Heb je een goede brandverzekering?
Ik zal je het vertellen, een aarlek schakelaar meet het verschil tussen uitgaande en binnenkomende stroom door 2 spoelen om de fase en de nul.
Is er meer dan 0.03A verlies valt hij uit.
Electromechanisch dan, maar jij mag er best elektronica voor verzinnen hoor, zo kom je wel over.
:lagge: :lagge: :lagge:

En nou niet meer zeuren.
Laatst gewijzigd door Theduboracle op di 20 jan 2015, 19:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Actieve Luidsprekerelektronica”