Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
muizenissen
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 24 okt 2011, 0:08
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door muizenissen »

meiborg schreef:
Hee, die had ik helemaal gemist! Ziet er goed uit, zijn ze al af?

Mvg Reinder
Lekker op tijd met m'n reactie, maar, nee :). Heb ze sindsdien wegens andere klussen (onder meer aan 't huis) niet meer uit de doos gehaald. Inmiddels heeft Leslie (tauremight) ze overgenomen en gaat-ie ze afmaken.

Wellicht binnenkort dus nog wat foto's!

Ik heb nog wel twee van die drivertjes liggen, misschien dat ik er nog eens twee maak voor mezelf.
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door nxs77 »

Om mijn speakertjes nog meer eigen te maken komen er in de achterkant kampo dt-107-3 tweeters. Ik heb op proef er nu eentje achter de rechter speakertje. Bevalt mij beter.
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door nxs77 »

Intussen de tweeters er netjes inzitten en wat een verschil zeg.
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door rjmulder »

Heb je er ook een fotootje van?
Robbert297
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 13:29

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door Robbert297 »

Ik heb een vraagje over dit project: Wat is de totale impedantie van de speakerset?
tslinkert
Berichten: 17
Lid geworden op: di 31 jul 2012, 16:21

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door tslinkert »

Er zit enkel een fullrange driver in. Afhankelijk van welke versie van de FRS8 je neemt, 4 ohm of 8 ohm.

nxs77, ik ben ook wel benieuwd naar de tweeter. Is het de Monacor DT107, en waarom heb je ze er bij gezet? Ik ben wel benieuwd hoe je ze op de achterkant gezet hebt en wat het idee daarachter is.
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door nxs77 »

Ik weet niet of het uit de monacor fabriek komt maar het is een kampo dt107 8ohm tweeter.
Ik geloof een aluminium dome ofzo... Niks bijzonders dus.
Maar met tweeters achterop vind ik het setje veel beter klinken. Wat meer hoog erbij maar dan indirect.
Bijlagen
image.jpg
Luisteraar
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 15 dec 2014, 13:24

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door Luisteraar »

Ik ben nieuw hier en heb al een heleboel gelezen. Ik vind het echter nog wel erg lastig en wil daarom simpel beginnen en het originele ontwerp van Meiborg gaan bouwen.
Nu loop ik echter tegen een klein probleempje aan. Het versterkertje wat er in zit kan ik niet meer terugvinden. De site kratradio waar ik dacht deze te kunnen kopen is uit de lucht. Weet iemand waar ik dit versterkertje nog wel kan krijgen?
Voor een voiding dacht ik aan een oplossing van Conrad Conrad

Vraag is dus waar haal ik de potmeter en versterkertje vandaan?
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door rjmulder »

Die versterkertjes kun je voor een paar euro via eBay bestellen.

Bv. http://www.ebay.nl/itm/MKll-Tripath-TA2 ... 20f4d0028e

Gisteren heb ik ook de luidsprekertjes besteld, materiaal (12mm MDF) heb ik hopelijk nog genoeg en wil hem volledig in verstek gaan maken. Als ik er aan denk zal ik wat fotootjes maken.
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door grimoire »

Blijkbaar kan het nog goedkoper... (4,70$)
http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R4 ... 24&_sop=15

Ook even zoeken op ta2024 power adapter (iets van 12$) want die heb je ook nodig als je niet als zo iets hebt

Welke potmeter kan je op kratradio wel vinden. Je hebt ze ook met ingebouwde potmeter, voor vergelijkbare prijs. zie ebay link
Tauremight
Berichten: 87
Lid geworden op: wo 24 jul 2013, 15:19

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door Tauremight »

muizenissen schreef:
meiborg schreef:
Hee, die had ik helemaal gemist! Ziet er goed uit, zijn ze al af?

Mvg Reinder
Lekker op tijd met m'n reactie, maar, nee :). Heb ze sindsdien wegens andere klussen (onder meer aan 't huis) niet meer uit de doos gehaald. Inmiddels heeft Leslie (tauremight) ze overgenomen en gaat-ie ze afmaken.

Wellicht binnenkort dus nog wat foto's!

Ik heb nog wel twee van die drivertjes liggen, misschien dat ik er nog eens twee maak voor mezelf.
haha tijdje geleden inderdaad de spulletjes van stephan over genomen, en voor een vriendin een setje afgemaakt.
afwerking is 100% haar keuze :rofl:
desalniettemin zijn ze erg leuk, en een hoge WAF factor :mrgreen:

een ta2024 erin, bedoeling is nog om er een usb bluetooth sticky erin te proppen zodat er via de telefoon afgespeeld kan worden.
in plaats van de 3,5mm jack kabel door de hoorn naar buiten.
IMG-20141224-WA0000.jpg
IMG-20141224-WA0001.jpg
Luisteraar
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 15 dec 2014, 13:24

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door Luisteraar »

Nou Tauremight, Lekkah printje op die kastjes hoor :rock:

Jij hebt verder geen potmeter meer geplaatst en maakt gebruik van de volumeregeling van de telefoon/laptop/tablet?
Tauremight
Berichten: 87
Lid geworden op: wo 24 jul 2013, 15:19

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door Tauremight »

gaten voor de speakers waren in het midden geplaatst, dus was geen ruimte boven of onder de speaker.
daarnaast straks met bluetooth is het mijn inziens een beetje overbodig omdat je via de telefoon inderdaad gewoon het volume harder en zachter kan zetten.
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door meiborg »

Leuk geworden! dat zebra printje kan ie wel hebben ;).

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door rjmulder »

Vandaag de luidsprekers binnen gekregen wat zijn ze groot :lol:
Van het weekend de zaagtafel maar eens aanzetten en plankjes gaan zagen.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door Barry2001 »

Mooi gedaan die zebraprint! Mooi van zelfbouw, afstemmen op de eindgebruiker. Ongeacht wat je er Elf van vindt toch?
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door rjmulder »

Van het weekend een poging gedaan om een kastje in elkaar te zetten met alles in verstek gezaagd maar helaas is dat mislukt, het gaat niet zo goed als ik had verwacht op de zaagtafel.
Ga nu dus de kastjes dus niet meer in verstek maken, later maar eens uitzoeken waarom het niet goed en hoe het te fixen is.
Michielw
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 08 mar 2015, 16:16

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door Michielw »

Zelfbouwaudio.nl

Hallo,
Ik ben een newbie, hier, en met boxen bouwen.
Na de aanschaf van een chinees smsl sa50 versterkertje ben ik enthousiast geworden, om zelf wat te gaan bouwen. Ik kan zagen, timmer en solderen.
Maar de audiotechniek is iets geheel nieuws voor mij.
Om er in te komen, wil ik simpel en goedkoop beginnen met dit leuke ontwerp(thanks!)
Wellicht iets luxer, misschien met usb-oplaadpuntje, bluetooth en tpa3116 2.1 versterker, met wat meer vermogen en waarmee ook een passieve subwoofer kan worden aangestuurd.
Dan hier de newbie-vragen.
Kan de versterker (ivm geintegreerde potmeters) ook vlak onder de speaker op de schuinen plank gemonteerd worden, of verstoort dat het geluid?
Ik zou graag a la dit ontwerp, ook een subwoofer willen maken, bv 2x zo hoog en breed of 2x zo breed en diep en met bv een visaton WS17E woofer?(of ander lowbudget suggesties?) Maar hoe bereken je of dit kan(volume?)? En hoe groot moet het begin en het einde van de hoorn reflex zijn? Misschien bij de woofer wel leuk om de hoorn boven te hebben, kan dat?
Is het ook niet beter de hoek onder in de kast, waar de hoorn begint, ook rond te maken?
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door nxs77 »

Dit kun je zelf doen met WinISD. Dan kun je zelf simuleren.
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door meiborg »

Leuk, goed begin om eens kennis te maken met deze hobby!

Je kunt het zo uitgebreid maken als je zelf wil, dus ook met subwoofer erbij. Via Chinese warehouse sites & Ebaai kan je alles-in-een gadgets kopen met bijvoorbeeld een usb en sdkaart aansluiting, bluetooth connectiviteit en radio etc. Kijk anders eens in de verschillende kist & kratradio topics hier en op Gathering of Tweakers voor ideeën op dat vlak.

Zoals gezegd kan je een subwoofer simuleren in Winisd. Dit kun je gratis downloaden. Als je er mee aan de gang gaat, maak dan een draadje zodat we je kunnen helpen. Belangrijk is om een highpass (hoge tonen doorlaatfilter) en Lowpass (lage tonen doorlaatfilter) mee te simuleren bijvoorbeeld, let op de poort snelheid, maximale uitslag etc. Als je daarmee een basreflex hebt gesimuleerd, kun je de poort omrekenen naar een hoornreflex kanaal, dit kun je weer simuleren met Hornresp een ander programma.

Qua meer vermogen etc, je zit met zulke breedbanderstjes wel aan een beperkte rms natuurlijk. Echter als je ze met sub wil ondersteunen kan je de kastjes net zo goed gesloten maken, meer belastbaar en met een wat hoger overname punt moet dat wel lukken denk ik. De versterker zou ik neit te dicht bij de magneet van de breedbander plaatsen, beter is het om hem bijvoorbeeld tegen de achter wand te plaatsen.

Enfin, ik ben benieuwd wat je er allemaal van wil/gaat maken!

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door nxs77 »

meiborg schreef:
Leuk, goed begin om eens kennis te maken met deze hobby!

Je kunt het zo uitgebreid maken als je zelf wil, dus ook met subwoofer erbij. Via Chinese warehouse sites & Ebaai kan je alles-in-een gadgets kopen met bijvoorbeeld een usb en sdkaart aansluiting, bluetooth connectiviteit en radio etc. Kijk anders eens in de verschillende kist & kratradio topics hier en op Gathering of Tweakers voor ideeën op dat vlak.

Zoals gezegd kan je een subwoofer simuleren in Winisd. Dit kun je gratis downloaden. Als je er mee aan de gang gaat, maak dan een draadje zodat we je kunnen helpen. Belangrijk is om een highpass (hoge tonen doorlaatfilter) en Lowpass (lage tonen doorlaatfilter) mee te simuleren bijvoorbeeld, let op de poort snelheid, maximale uitslag etc. Als je daarmee een basreflex hebt gesimuleerd, kun je de poort omrekenen naar een hoornreflex kanaal, dit kun je weer simuleren met Hornresp een ander programma.

Qua meer vermogen etc, je zit met zulke breedbanderstjes wel aan een beperkte rms natuurlijk. Echter als je ze met sub wil ondersteunen kan je de kastjes net zo goed gesloten maken, meer belastbaar en met een wat hoger overname punt moet dat wel lukken denk ik. De versterker zou ik neit te dicht bij de magneet van de breedbander plaatsen, beter is het om hem bijvoorbeeld tegen de achter wand te plaatsen.

Enfin, ik ben benieuwd wat je er allemaal van wil/gaat maken!

Mvg Reinder
Ik heb mijn setje ook met subje. En dat vind ik wel beter klinken.
Puur persoonlijk dus...
Michielw
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 08 mar 2015, 16:16

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door Michielw »

meiborg schreef:
Leuk, goed begin om eens kennis te maken met deze hobby!

Je kunt het zo uitgebreid maken als je zelf wil, dus ook met subwoofer erbij. Via Chinese warehouse sites & Ebaai kan je alles-in-een gadgets kopen met bijvoorbeeld een usb en sdkaart aansluiting, bluetooth connectiviteit en radio etc. Kijk anders eens in de verschillende kist & kratradio topics hier en op Gathering of Tweakers voor ideeën op dat vlak.

Zoals gezegd kan je een subwoofer simuleren in Winisd. Dit kun je gratis downloaden. Als je er mee aan de gang gaat, maak dan een draadje zodat we je kunnen helpen. Belangrijk is om een highpass (hoge tonen doorlaatfilter) en Lowpass (lage tonen doorlaatfilter) mee te simuleren bijvoorbeeld, let op de poort snelheid, maximale uitslag etc. Als je daarmee een basreflex hebt gesimuleerd, kun je de poort omrekenen naar een hoornreflex kanaal, dit kun je weer simuleren met Hornresp een ander programma.

Qua meer vermogen etc, je zit met zulke breedbanderstjes wel aan een beperkte rms natuurlijk. Echter als je ze met sub wil ondersteunen kan je de kastjes net zo goed gesloten maken, meer belastbaar en met een wat hoger overname punt moet dat wel lukken denk ik. De versterker zou ik neit te dicht bij de magneet van de breedbander plaatsen, beter is het om hem bijvoorbeeld tegen de achter wand te plaatsen.

Enfin, ik ben benieuwd wat je er allemaal van wil/gaat maken!

Mvg Reinder
Bedankt voor de tips! Ik spring nog van de hak op de tak, dus beloof nog niks, maar ben begonnen met winISD :-) en in ieder geval 4x FRS8 4Ohm besteld en 2 ta2024's. Ga in ieder geval zeker 1 zo'n setje maken, en mogelijk de tweede uitgebreider... Mede gezien de Chinese levertijden duurt het waarschijnlijk nog even voordat ik met updates kom. Wellicht wel met vragen:-)
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door meiborg »

Ik ben benieuwd!
Gebruikersavatar
carbon
Berichten: 233
Lid geworden op: za 26 okt 2013, 12:41

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door carbon »

het ziet er allemaal perfect uit, leuk draadje te volgen :D
Michielw
Berichten: 31
Lid geworden op: zo 08 mar 2015, 16:16

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door Michielw »

Het project begint meters te maken.
Ik heb er voor gekozen oud hout uit mijn schuur te gebruiken, waardoor het op een workmate gezaagde 18 multiplex is geworden. Toch wel wat meer werk om dit netjes naadloos te krijgen, maar het gaat wel lukken.
Het worden 2 setjes, beide actief, 1 helemaal wit met inbouw speakers en voor alleen volumeknop. De andere opbouw speakers met voor: USB-laadpunt, mini jack in, switch jack/bluetooth, power en volume. Intern een ta2024 versterker, bluetooth-to-audio usb(alleen voor power)stick a $2,50. Voor het laadpunt had ik zelf een omvormer van 12-5 volt willen maken, maar veel makkelijker was een auto-usb-lader van 1,50 open te breken en te gebruiken, gelijk ook makkelijk voor de bt-stick. Is het raadzaam om deze stick en omvormer zo ver mogelijk bij de versterker vandaan te plaatsen? En heeft bluetoorh last van de magneet?

Het wachten is nu nog op ontvangst van de versterkers en potmeters uit China. Ipv de pormeters (10st voor 5$) had ik een doosje vol componenten ontvangen :-( deze hoefde niet terug en heb ik inmiddels voor 50€ verkocht, worden hele goedkope setjes zo :-)
Mezelf meteen verwend met een mooie Muse DAC TDA1543 voor 36€

Wordt vervolgd
Bijlagen
image.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”