Mijn eerste bouwproject: Evora (3-weg in ellipsvorm)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Project vertigo curved

Bericht door FR_Aad »

Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Project vertigo curved

Bericht door rikpost »

rodi schreef:
John, ik ga de kast toch spuiten, dus knoestjes maken niet uit. Ik ga de zijkanten van één laag(4mm) berkentriplex en 2 lagen 8mm buigplex(mahonie).

Om mezelf veel freeswerk, tijd en stofhappen te besparen heb ik inmiddels een cncbedrijf gevonden die dit voor een aantrekkelijk bedrag wil frezen.. 21mm berkenmultiplex kost voor een plaat bijna 90euro en 18mm berkenmultiplex rond de 40euro. Vanwege de kosten wil ik voor 18mm gaan. Echter twijfel ik of dit voldoende stevig is voor de voorkant van de kast.

Wat adviseren jullie als totale dikte voor de voorplaat?
-18mm berkenmultiplex +4/8/12/15mm mdf
-2 lagen berkentriplex op elkaar geplakt?
Gevoelsmatig zou ik zeggen ga voor minimaal 22mm bij elkaar.
Maar wanneer ik naar je ontwerp kijk zie ik elke maar kleine oppervlakten .
Dus in de praktijk zal 18 mm ook wel voldoende zijn .

Maar zoals Aad suggereerd ,je kan daar het kastmatarialen onderzoek in mee nemen.
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 503
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Project vertigo curved

Bericht door rodi »

Update:
In de afgelopen weken heb ik geprobeerd voor het cncbedrijf een cadtekeningen voor elkaar te krijgen, dit lukte me echter niet helemaal en het bedrijf kon ook niet alles helemaal frezen zoals ik wilde.

Oplossing: hrscharft gaat alles netjes frezen met zijn cncmachine.

Dus het werkelijke bouwen gaat nu beginnen :D
Emile
Berichten: 19
Lid geworden op: do 15 okt 2009, 21:12

Re: Project vertigo curved

Bericht door Emile »

Heeft iemand je al verteld dat als je het filter orgineel wilt houden, je de kast ook achteroverhellend moet bouwen.
Ik dacht ik zeg het maar even.
Emile.
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 503
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Project vertigo curved

Bericht door rodi »

Ik heb contact met speakerland gehad en daar is me verteld dat het geen probleem is, maar bedankt voor je waarschuwing.
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: Project vertigo curved

Bericht door JeroenGRT »

Rodi, beetje late reactie van mij maar wat je ook zou kunnen overwegen is een gesloten vertigo...ik heb de originele versie ook gehad...maar die 18w in een gesloten behuizing geeft wel een veel mooier plaatje

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=13869
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 503
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Project vertigo curved

Bericht door rodi »

Jeroen, ik heb jouw topic ooit met veel plezier al gelezen en het lijkt me zeer mooi, echter is mijn budget niet zo groot dat ik dat in één keer kan bouwen. Voorlopig wordt dit al een zeer grote verbetering t.o.v. wat ik nu heb staan. Een vriend van mij heeft ook het vertigopakket gebruikt en heeft daar een kasten voor gemaakt volgens een eerder ontwerp van mij. Die speakers klinken beter dan alles wat ik tot nu toe heb mogen beluisteren. Vooral dat 2 van die slanke speakers zo'n totaalplaatje kunnen weergeven vindt ik zo bijzonder. En gezien de hoge waf zijn ze ook zeer interessant.
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: Project vertigo curved

Bericht door JeroenGRT »

De vertigo is ook een hele mooie speaker! Je zou natuurlijk eerst jouw ontwerp de helft qua hoogte aan kunnen houden, en dan gesloten maken. Later kun je altijd nog subwoofers toevoegen. Je mag ook altijd even komen luisteren naar de gesloten vertigo, die topkast gaat al behoorlijk laag.
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 503
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Project vertigo curved

Bericht door rodi »

Ik ben zeker benieuwd naar jouw speakers en kom ooit graag een keer luisteren, maar dit ga ik pas doen als ik er ook de centen voor heb. :wink:

Nu eerst maar eens dit voor elkaar krijgen, want het wordt mijn eerste echte zelfbouwspeaker waarbij het er ook netjes uit moet zien.
Voorlopig wacht ik met smart op het alle materialen voor het frame. Dan kan ik weer verder. :D
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: Project vertigo curved

Bericht door JeroenGRT »

Volgmodus aan
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Project vertigo curved

Bericht door hrscharft »

Ploatje :)
Bijlagen
DSC_0010.JPG
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 503
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Project vertigo curved

Bericht door rodi »

Ziet er goed uit!
Joland
Berichten: 170
Lid geworden op: wo 08 sep 2010, 13:46

Re: Project vertigo curved

Bericht door Joland »

Zeker heel fraai. Nu al.
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4164
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Re: Project vertigo curved

Bericht door asterduc »

mooi project hoor, maar ...

de moeilijkheidsgraad voor de kast ligt toch behoorlijk hoog voor een eerste project. Ik hoop dat je dit aan gaat kunnen en dan zul je beslist een uiterst mooie en exclusieve speaker hebben.

De Ringstraler vind ik zelf heel mooi klinken, maar hij is niet ieder's keuze. Hij vormt met de 12M een mooie combinatie.
Heb je trouwens de Beryllium overwogen? ben je wel een paar honderd euro meer kwijt!

Om de keuze van het MDF zou ik me niet teveel zorgen maken. Het meerendeel van de speakers tot in de tienduizenden euros is daarmee gemaakt. Het grote voordeel van multiplex vind ik het lagere gewicht, de weerstand tegen valbreuk en het betere schroefwerk. Deze voordelen zijn voornamelijk van toepassing bij mobiele kasten.
Ik ben ook geneigd om te denken dat multiplex 'een eigen klank' heeft, terwijl dat bij MDF niet het geval is.

Het eerder gemelde achterover hellen is bij de gebruikte drivers minder kritisch. Ruud heeft daar imo gelijk. De reden zie ik vooral bij de ondiepe middentoner. De dome van de 12M staat vertikaal bijna gelijk met de tweeterdome. De alignment wordt daardoor minder verstoord. Bij de 12MU bvb is dat een heel ander verhaal.
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Project vertigo curved

Bericht door hrscharft »

De Baffles zijn inmiddels ook gereed. Nu even op zoek naar een doos om het hele zaakje (zo'n 15kg aan multiplex) in te verpakken en op te sturen.
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 503
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Project vertigo curved

Bericht door rodi »

asterduc schreef:
mooi project hoor, maar ...

de moeilijkheidsgraad voor de kast ligt toch behoorlijk hoog voor een eerste project. Ik hoop dat je dit aan gaat kunnen en dan zul je beslist een uiterst mooie en exclusieve speaker hebben.

De Ringstraler vind ik zelf heel mooi klinken, maar hij is niet ieder's keuze. Hij vormt met de 12M een mooie combinatie.
Heb je trouwens de Beryllium overwogen? ben je wel een paar honderd euro meer kwijt!

Om de keuze van het MDF zou ik me niet teveel zorgen maken. Het meerendeel van de speakers tot in de tienduizenden euros is daarmee gemaakt. Het grote voordeel van multiplex vind ik het lagere gewicht, de weerstand tegen valbreuk en het betere schroefwerk. Deze voordelen zijn voornamelijk van toepassing bij mobiele kasten.
Ik ben ook geneigd om te denken dat multiplex 'een eigen klank' heeft, terwijl dat bij MDF niet het geval is.

Het eerder gemelde achterover hellen is bij de gebruikte drivers minder kritisch. Ruud heeft daar imo gelijk. De reden zie ik vooral bij de ondiepe middentoner. De dome van de 12M staat vertikaal bijna gelijk met de tweeterdome. De alignment wordt daardoor minder verstoord. Bij de 12MU bvb is dat een heel ander verhaal.
Ik weet dat het als eerste project gelijk best uitdagend is. Mijn oorspronkelijke idee was nog veel uitdagender, namelijk ook het zelf de drivers kiezen en het filter maken. Echter heb ik geen kennis en apparatuur om te meten. Daarom ga ik uit van een bestaand pakket van Speakerland. Echter vind ik de originele kast niet zo mooi. Doordat ik de baffle nagenoeg even groot maak als het origineel is een filteraanpassing als het goed is niet nodig, althans dat heeft Ruud van Speakerland mij verteld toen ik mijn idee voorlegde.

Vanwege het niet kunnen ontwerpen van een filter en de kosten heb ik de beryllium tweeter niet overwogen. Ik zou eerder voor een goedkopere tweeter gaan, omdat ik me afvraag of ik het verschil wel hoor. Ik hoorde bij speakerland wel het verschil tussen de vivace, vertigo en de vertigo plus. Ik heb uiteindelijk gekozen voor de vertigo omdat deze voor mij het meest neutraal en compleet klonk. Bijzonder vindt ik vooral dat zo'n slanke speaker zo diep kan gaan en toch neutraal blijven.

Dus als het goed is zit het uitdagende alleen in het in elkaar bouwen van de kast en daar doe ik de onderdelen die ik zelf niet goed kan uitbesteden en blijven er alleen de bouwfasen over die ik denk ik wel kan met wat hulp van een handige broer en vriend. Die vriend heeft overigens als een setje vertigo's staan met nagenoeg dezelfde vorm, op basis van tekeningen en berekeningen van mij.

Het is overigens niet mijn eerste project, ik heb ooit wel subwoofers gebouwd en ook vorig jaar zelf een kast gemaakt om mijn audioapparatuur in te kunnen plaatsen. Het witte gedeelte is van Ikea, de rest heb ik zelf gemaakt uit een stel gefineerde platen en kastmateriaal als scharnieren enzo.
hrscharft schreef:
De Baffles zijn inmiddels ook gereed. Nu even op zoek naar een doos om het hele zaakje (zo'n 15kg aan multiplex) in te verpakken en op te sturen.
Ik wacht met smart! :D
Bijlagen
IMG_20140923_155009419_HDR.jpg
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 503
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Project vertigo curved

Bericht door rodi »

Het pakket is binnen! :rock:

En ik heb gelijk wat klein freeswerk kunnen doen. Een aantal ellipsen is afgerond zodat ik één framewerkje al even kon passen

Het begin is er! :D
Bijlagen
het pakket!
het pakket!
IMG_0296 - kopie.JPG
De ellipsen voor het afronden
De ellipsen voor het afronden
de freesopstelling
de freesopstelling
Close-up na het freeswerk
Close-up na het freeswerk
ff testen of het past
ff testen of het past
Berre
Berichten: 516
Lid geworden op: do 13 sep 2012, 18:17
Locatie: Antwerpen

Re: Project vertigo curved

Bericht door Berre »

Heb vorig jaar iets gemaakt wat er op lijkt. 50 L, 100 cm hoog, tweeweg, vier kruisvormige bracings en inwendig afgewerkt met slap gemonteerde, dempende vinylpaneeltjes (vloerbekleding) Klinkt voortreffelijk en beter dan ik had verhoopt. Wanden zijn drie lagen 8 mm "vliegtuigplex". Boven- en onderpaneel 18 mm MDF. De kast is volledig verlijmd zonder spijkers of schroeven. Voorpaneel twee maal 18 mm MDF.
Bijlagen
sp1.jpg
sp3.jpg
sp4.jpg
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Project vertigo curved

Bericht door hrscharft »

Zozo dat past idd precies.

Heb je nog veel geweld moeten gebruiken om het allemaal op de juiste plek te passen? Ik kan me namelijk nog herinneren dat ik wat twijffels had bij de constructie toen ik het hier even in elkaar probeerde te passen zonder afgeronde hoeken. Maar blijkbaar waren die twijffels ongegrond :)
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 503
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Project vertigo curved

Bericht door rodi »

Het zit allemaal heel mooi strak als ik de hoeken afrond, dus klein beetje geweld is wel nodig.( paar flinke meppen met de hand is voldoende.)

Ik ben er wel achter gekomen dat ik bij de ellipsen aan de achterkant een recht stukje van 18mm breed had moeten tekenen. Dat had me nu wat vijlwerk gescheeld, maar dat is ook zo gebeurd. Ik weet dat ik er nog wel aan gedacht had, maar blijkbaar toch vergeten in de definitieve tekening.
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Project vertigo curved

Bericht door hrscharft »

Ik zou het niet met een vijl doen. Persoonlijk zou ik het hele frame in elkaar lijmen en als laatste alle vlakke kantjes in 1 keer er aan schuren met een vlakke plank met daarop een stukje korrel 60 of 80 geplakt met dubbelzijdig tape. De plank hoeft maar iets langer te zijn als dat de speakers zelf zijn.

Sowiezo is dat een handige tool om te hebben bij een project als dit. Je zult namelijk vast nog wel meer momenten tegen komen in de bouw waarin zo iets goed van pas komt.
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 503
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Project vertigo curved

Bericht door rodi »

Bedankt voor de tip, ga ik denk ik zeker nog gebruiken!

Echter is het denk ik nu niet handig. Het gaat nu namelijk om een recht stukje aan de binnenkant van de ellips, waar deze precies in de achtersteun valt. Het lijkt me erg lastig om dat te schuren met de lange lat, als ik ook nog eens moet zorgen dat het hele frame dan stevig moet staan op de ronde kant.

Daarom heb ik met wat handgereedschap één van de ellipsen zo gemaakt zodat hij perfect past. Deze vorm wil ik dan precies overnemen met de kopieerfrees. Moet ik alleen wel zorgen dat de ellipsen perfect uitgelijnd op elkaar komen te liggen en goed blijven liggen, maar dat is een kwestie van voldoende lijmtangen en goed de tijd nemen bij het uitlijnen.

Of is er een makkelijkere manier om de ellipsen perfect uitgelijnd op elkaar te leggen?
Bijlagen
Before...
Before...
After...Niet super netjes, maar wel doeltreffend.
After...Niet super netjes, maar wel doeltreffend.
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Project vertigo curved

Bericht door hrscharft »

Ah okee aan de binnenkant. Ik dacht aan de buitenkant.

Maar is het niet makkelijker om een ronde vijl te nemen en een paar halen uit de staanders te raspen? Op die manier creeer je ook nog eens een groter lijmoppervlak.

Dus de zijkanten van de staanders een beetje uitvijlen zodat de elipsen passen.
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 503
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: Project vertigo curved

Bericht door rodi »

Is ook een idee. Of met arondfrees met grote radius een stuk wegfrezen. Radius 10mm is de grootste die ik heb. Is veel makkelijker en dan zijn ze alle uitsparungen precies gelijk. Dan heb echter wel 3 ellipsen die ik nu al een beetje bewerkt heb. Als er ruimte tussen blijft, wat adviseren jullie als lijm/opvulling?
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: Project vertigo curved

Bericht door hrscharft »

beetje bruislijm.

een afrondfrees gaat niet helemaal werken den ik tenzij je een rig maakt die onder een hoek staat zodat je van ondiep naar dieper freest.
het moet immers een taps toelopende uitsparing worden. Vandaar dat ik de ronde vijl opperde (zogenaamde rattestaart) Als je die onder een hoek er doorhaalt krijg je automatisch dat tapse.

die kruising komt ook niet zo heel krek lijkt me. uiteindelijk plak je het ook nog eens allemaal aan elkaar met de buitenwanden immers.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”