Metingen dempingsmateriaal achter RD-50

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Metingen dempingsmateriaal achter RD-50

Bericht door ds23man »

Ben wat aan het experimenteren met diverse dempingsmaterialen achter de RD-50 in de bekende alu zuilen.
Gemeten op 2cm vanaf het membraam

Eerst wat freq. plotjes:

Geen demping
geen4.png
Baf
baf4.png
Twaron
twaron4.png
Steenwol halfvol
steen4.png
Steenwol vol
meersteen4.png
Pritex
pritex4.png
Straks wat BD plotjes
Laatst gewijzigd door ds23man op zo 18 jan 2015, 14:52, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
firsttimer
Berichten: 133
Lid geworden op: do 25 feb 2010, 17:37

Re: Metingen dempingsmateriaal achter RD-50

Bericht door firsttimer »

Altijd zinnig dit soort onderzoek, good old steenwol doet het goed zo te zien in de metingen. Klinkt het ook een beetje? en/of zijn de verschillen hoorbaar?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Metingen dempingsmateriaal achter RD-50

Bericht door ds23man »

De zuil ligt nu in een horizontale testopstelling zodat ik snel van materiaal kan wisselen, dus klankverschillen kan ik nog geen oordeel over vellen. Maar die zullen er zeker zijn gezien de invloed op de respons.
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Metingen dempingsmateriaal achter RD-50

Bericht door meiborg »

Misschien meot ik toch maar gewoon naar steenwol dan voor mijn cardioide Econowaves.. Tegen de tijd dat ik ook tijd heb om te bouwen natuurlijk :relax:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Metingen dempingsmateriaal achter RD-50

Bericht door pappaleo »

Heel interessant onderzoek. :mrgreen:
Dit blijf ik even volgen.

Zit de steenwol gewoon los achter de unit, of zit er nog wat tussen?
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Metingen dempingsmateriaal achter RD-50

Bericht door Chris_T »

+1, ik blijf dit ook volgen :)
Steenwol zou ik alleen niet gebruiken vanwege de schadelijkheid voor de gezondheid (niet lekker om die vezels in je longen te krijgen).
Een beter alternatief is dan misschien Akotherm.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Metingen dempingsmateriaal achter RD-50

Bericht door pappaleo »

Chris_T schreef:
+1, ik blijf dit ook volgen :)
Steenwol zou ik alleen niet gebruiken vanwege de schadelijkheid voor de gezondheid (niet lekker om die vezels in je longen te krijgen).
Een beter alternatief is dan misschien Akotherm.
Jij bedoelt D40?

Ik denk dat D20 zeker niet hetzelfde effect heeft als steenwol.
Juist vanwege die vezel- cq stoftroep die steenwol geeft vroeg ik mij af of hij er nog iets tussen geplaatst had.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Metingen dempingsmateriaal achter RD-50

Bericht door ds23man »

De zuil ligt nu horizontaal en de steenwol zit er gewoon los in, in losse plukken, verder niets er tussen. Overigens is hij nu maar voor de helft gevuld. Verder valt steenwol wel mee qua schadelijkheid, glaswol is veel vervelender. Als steenwol zo schadelijk zou zijn, dan hadden we geen bouwvakker meer in Nederland! :rofl: :rofl:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Metingen dempingsmateriaal achter RD-50

Bericht door ds23man »

Overigens heb ik een jaar of 20 geleden toen ik mijn studio bouwde 70m3 steenwol verwerkt zonder mondkapje, ik leef nog steeds en loop niet bij de longarts :lol:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Metingen dempingsmateriaal achter RD-50

Bericht door pappaleo »

ds23man schreef:
De zuil ligt nu horizontaal en de steenwol zit er gewoon los in, in losse plukken, verder niets er tussen. Overigens is hij nu maar voor de helft gevuld. Verder valt steenwol wel mee qua schadelijkheid, glaswol is veel vervelender. Als steenwol zo schadelijk zou zijn, dan hadden we geen bouwvakker meer in Nederland! :rofl: :rofl:
Inderdaad, het zit boven elk systeemplafond van elk kantoor waar ik tot nu toe gewerkt heb. Het kan natuurlijk wel wat stof veroorzaken en ik weet (nog) niet hoe de RD50 aan de achterzijde is afgewerkt. Ik ben dan altijd bang dat het stof schadelijk is voor de unit. Vandaar dat ik vroeg of je nog een scheiding zo had toegepast als een katoenen lap of iets dergelijks.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Metingen dempingsmateriaal achter RD-50

Bericht door ds23man »

Achterzijde van de RD is standaard afgewerkt met akoestisch schuim.
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Metingen dempingsmateriaal achter RD-50

Bericht door Dan »

Niet alle vezels zijn op lange termijn schadelijk voor de longen. Dat heeft te maken met inertheid, deeltjesgrootte en smelttemperatuur. Glasvezeldeeltjes kunnen oplossen en opgenomen/ afgevoerd worden. Keramische vezels doen dat niet en zijn schadelijk. Bijv. Keramab is door de hoge temp bestendigheid niet oke. Zeker de kleine deeltje zullen de longblaasjes blijven irriteren. Dat verklaart ook hoe gevaarlijk asbest is.
Verkrijgbaarheid zegt ook iet over het risico. Probeer maar eens een kilo plutonium te kopen. :rofl:

Hier staat een aardig stukje over vezels: https://www.google.nl/url?sa=t&source=w ... pJrTljmF9g
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Metingen dempingsmateriaal achter RD-50

Bericht door ds23man »

Sonogrammetjes:

Geen demping
geen3.png
Baf
baf3.png
Twaron
twaron3.png
Steenwol halfvol
steen3.png
Steenwol vol
meersteen3.png
Pritex
pritex3.png
Laatst gewijzigd door ds23man op zo 18 jan 2015, 14:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Metingen dempingsmateriaal achter RD-50

Bericht door Martijn M »

Goed werk! Heb je een fotootje van de opstelling? Het is me nog niet helemaal duidelijk waar het dempingsmateriaal geplaatst is.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Metingen dempingsmateriaal achter RD-50

Bericht door ds23man »

Achter de driver in de behuizing:
_DSC1335.JPG
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Metingen dempingsmateriaal achter RD-50

Bericht door Martijn M »

Ik zie nog steeds niet duidelijk. Vanavond maar even een leesbrilletje opzetten :sure: .
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Metingen dempingsmateriaal achter RD-50

Bericht door ds23man »

Het is gewoon dempingsmateriaal in de kast achter de driver, responses zijn op ongeveer 2 cm vanaf het membraam ( voorzijde) gemeten.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Metingen dempingsmateriaal achter RD-50

Bericht door FR_Aad »

Martijn M schreef:
Ik zie nog steeds niet duidelijk. Vanavond maar even een leesbrilletje opzetten :sure: .
Misschien dat deze plaatjes wat meer duidelijkheid geven??
Bijlagen
image.jpg
image.jpg
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Metingen dempingsmateriaal achter RD-50

Bericht door Chris_T »

pappaleo schreef:
Chris_T schreef:
+1, ik blijf dit ook volgen :)
Steenwol zou ik alleen niet gebruiken vanwege de schadelijkheid voor de gezondheid (niet lekker om die vezels in je longen te krijgen).
Een beter alternatief is dan misschien Akotherm.
Jij bedoelt D40?

Ik denk dat D20 zeker niet hetzelfde effect heeft als steenwol.
Niet perse, ik vermoed dat je met D20 ook goede resultaten haalt.
Volgens de datasheet heeft de dikte van het materiaal veel meer invloed dan de dichtheid:
absorbtiewaarden_akotherm.png
Ik twijfel er i.i.g. niet meer aan dat het goed werkt :lol:

@Ds23man (of mag ik je ook Gerard noemen?)
Bedankt voor de BD's. Het verteld hetzelfde verhaal eigenlijk.
Maar er zitten nog best wel wat restjes rond -20dB, verdwijnen die ook als je het tijdsvenster kleiner maakt?
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Metingen dempingsmateriaal achter RD-50

Bericht door richard »

Ik weet niet of je watervalplotjes kan maken. Deze zeggen veel over de snelheid waarmee resonanties uitsterven.
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Metingen dempingsmateriaal achter RD-50

Bericht door Chris_T »

Maar die staan er toch al? Een sonogram is gewoon van 'bovenaf' bekeken.
Aantal perioden v.s. amplitude.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Metingen dempingsmateriaal achter RD-50

Bericht door richard »

Chris_T schreef:
Maar die staan er toch al? Een sonogram is gewoon van 'bovenaf' bekeken.
Aantal perioden v.s. amplitude.
Kende ik nog niet.
Als ik ze dan goed bekijk, is de constatering dan juist dat er zonder demping bij 3,5 en 5 kHz enige resonantie zit die er bij de steenwol bijna is verdwenen? Het gedrag bij 300 en 600 Hz is dan ook beter.
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Metingen dempingsmateriaal achter RD-50

Bericht door Chris_T »

Jep :).
Maar er zit vrij veel rommel onderin, ik vraag mij daarom af wat nu van de meetomgeving is en wat van de driver+kast.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Metingen dempingsmateriaal achter RD-50

Bericht door markbakk »

Volgens mij zie je ook een mooi interferentie-effect. Maar ik vind een 3D-CSD of BD toch fijner.
Laatst gewijzigd door markbakk op vr 16 jan 2015, 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MarcoSQ
Berichten: 1106
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 20:45
Locatie: Mijdrecht

Re: Metingen dempingsmateriaal achter RD-50

Bericht door MarcoSQ »

Gaaf hoor ! Niks mis met good old steenwol wat demping betreft ! Enne, over op Arta ?

De verbetering met, of zonder steenwol is heel behoorlijk. Maar ik denk op deze metingen eerlijk gezegd dat je nog steeds een probleem'pje' hebt bij 3,5kHz, en misschien ook wat bij 5kHz. Na 6 perioden (=2ms) pas op -6dB zitten, is eigenlijk niet heel erg goed daar vrees ik.
(Kan voor mij ook misschien verklaren, hoe ik jouw set vond klinken toen. Dat was : heel mooi, dynamisch, spectraal mooi in balans. Maar bij korte 'transients', nogal onnatuurlijk 'clicky'. Denk aan een tik op een snare, bass drum, of een pluk aan een bassnaar).

Enig idee wat die rinkel kan zijn daar ? Kastafmeting, driver...?

Ook enig idee wat die gekke schuine lijn tussen 2 en 4k, onder -20dB kan zijn ? Niet dat die zorgwekkend lijkt hoor, gewoon benieuwd :).
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”