Metingen dempingsmateriaal achter RD-50
Moderator: Beheerdersteam
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Metingen dempingsmateriaal achter RD-50
Ben wat aan het experimenteren met diverse dempingsmaterialen achter de RD-50 in de bekende alu zuilen.
Gemeten op 2cm vanaf het membraam
Eerst wat freq. plotjes:
Geen demping
Baf
Twaron
Steenwol halfvol
Steenwol vol
Pritex
Straks wat BD plotjes
Gemeten op 2cm vanaf het membraam
Eerst wat freq. plotjes:
Geen demping
Baf
Twaron
Steenwol halfvol
Steenwol vol
Pritex
Straks wat BD plotjes
Laatst gewijzigd door ds23man op zo 18 jan 2015, 14:52, 4 keer totaal gewijzigd.
- firsttimer
- Berichten: 133
- Lid geworden op: do 25 feb 2010, 17:37
Re: Metingen dempingsmateriaal achter RD-50
Altijd zinnig dit soort onderzoek, good old steenwol doet het goed zo te zien in de metingen. Klinkt het ook een beetje? en/of zijn de verschillen hoorbaar?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Metingen dempingsmateriaal achter RD-50
De zuil ligt nu in een horizontale testopstelling zodat ik snel van materiaal kan wisselen, dus klankverschillen kan ik nog geen oordeel over vellen. Maar die zullen er zeker zijn gezien de invloed op de respons.
Re: Metingen dempingsmateriaal achter RD-50
Misschien meot ik toch maar gewoon naar steenwol dan voor mijn cardioide Econowaves.. Tegen de tijd dat ik ook tijd heb om te bouwen natuurlijk 
- pappaleo
- Berichten: 12412
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Metingen dempingsmateriaal achter RD-50
Heel interessant onderzoek.
Dit blijf ik even volgen.
Zit de steenwol gewoon los achter de unit, of zit er nog wat tussen?
Dit blijf ik even volgen.
Zit de steenwol gewoon los achter de unit, of zit er nog wat tussen?
Re: Metingen dempingsmateriaal achter RD-50
+1, ik blijf dit ook volgen 
Steenwol zou ik alleen niet gebruiken vanwege de schadelijkheid voor de gezondheid (niet lekker om die vezels in je longen te krijgen).
Een beter alternatief is dan misschien Akotherm.
Steenwol zou ik alleen niet gebruiken vanwege de schadelijkheid voor de gezondheid (niet lekker om die vezels in je longen te krijgen).
Een beter alternatief is dan misschien Akotherm.
- pappaleo
- Berichten: 12412
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Metingen dempingsmateriaal achter RD-50
Jij bedoelt D40?Chris_T schreef:+1, ik blijf dit ook volgen
Steenwol zou ik alleen niet gebruiken vanwege de schadelijkheid voor de gezondheid (niet lekker om die vezels in je longen te krijgen).
Een beter alternatief is dan misschien Akotherm.
Ik denk dat D20 zeker niet hetzelfde effect heeft als steenwol.
Juist vanwege die vezel- cq stoftroep die steenwol geeft vroeg ik mij af of hij er nog iets tussen geplaatst had.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Metingen dempingsmateriaal achter RD-50
De zuil ligt nu horizontaal en de steenwol zit er gewoon los in, in losse plukken, verder niets er tussen. Overigens is hij nu maar voor de helft gevuld. Verder valt steenwol wel mee qua schadelijkheid, glaswol is veel vervelender. Als steenwol zo schadelijk zou zijn, dan hadden we geen bouwvakker meer in Nederland!

-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Metingen dempingsmateriaal achter RD-50
Overigens heb ik een jaar of 20 geleden toen ik mijn studio bouwde 70m3 steenwol verwerkt zonder mondkapje, ik leef nog steeds en loop niet bij de longarts 
- pappaleo
- Berichten: 12412
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Metingen dempingsmateriaal achter RD-50
Inderdaad, het zit boven elk systeemplafond van elk kantoor waar ik tot nu toe gewerkt heb. Het kan natuurlijk wel wat stof veroorzaken en ik weet (nog) niet hoe de RD50 aan de achterzijde is afgewerkt. Ik ben dan altijd bang dat het stof schadelijk is voor de unit. Vandaar dat ik vroeg of je nog een scheiding zo had toegepast als een katoenen lap of iets dergelijks.ds23man schreef:De zuil ligt nu horizontaal en de steenwol zit er gewoon los in, in losse plukken, verder niets er tussen. Overigens is hij nu maar voor de helft gevuld. Verder valt steenwol wel mee qua schadelijkheid, glaswol is veel vervelender. Als steenwol zo schadelijk zou zijn, dan hadden we geen bouwvakker meer in Nederland!![]()
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Metingen dempingsmateriaal achter RD-50
Achterzijde van de RD is standaard afgewerkt met akoestisch schuim.
Re: Metingen dempingsmateriaal achter RD-50
Niet alle vezels zijn op lange termijn schadelijk voor de longen. Dat heeft te maken met inertheid, deeltjesgrootte en smelttemperatuur. Glasvezeldeeltjes kunnen oplossen en opgenomen/ afgevoerd worden. Keramische vezels doen dat niet en zijn schadelijk. Bijv. Keramab is door de hoge temp bestendigheid niet oke. Zeker de kleine deeltje zullen de longblaasjes blijven irriteren. Dat verklaart ook hoe gevaarlijk asbest is.
Verkrijgbaarheid zegt ook iet over het risico. Probeer maar eens een kilo plutonium te kopen.
Hier staat een aardig stukje over vezels: https://www.google.nl/url?sa=t&source=w ... pJrTljmF9g
Verkrijgbaarheid zegt ook iet over het risico. Probeer maar eens een kilo plutonium te kopen.
Hier staat een aardig stukje over vezels: https://www.google.nl/url?sa=t&source=w ... pJrTljmF9g
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Metingen dempingsmateriaal achter RD-50
Sonogrammetjes:
Geen demping
Baf
Twaron
Steenwol halfvol
Steenwol vol
Pritex
Geen demping
Baf
Twaron
Steenwol halfvol
Steenwol vol
Pritex
Laatst gewijzigd door ds23man op zo 18 jan 2015, 14:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Metingen dempingsmateriaal achter RD-50
Goed werk! Heb je een fotootje van de opstelling? Het is me nog niet helemaal duidelijk waar het dempingsmateriaal geplaatst is.
Re: Metingen dempingsmateriaal achter RD-50
Ik zie nog steeds niet duidelijk. Vanavond maar even een leesbrilletje opzetten
.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Metingen dempingsmateriaal achter RD-50
Het is gewoon dempingsmateriaal in de kast achter de driver, responses zijn op ongeveer 2 cm vanaf het membraam ( voorzijde) gemeten.
Re: Metingen dempingsmateriaal achter RD-50
Misschien dat deze plaatjes wat meer duidelijkheid geven??Martijn M schreef:Ik zie nog steeds niet duidelijk. Vanavond maar even een leesbrilletje opzetten.
Re: Metingen dempingsmateriaal achter RD-50
Niet perse, ik vermoed dat je met D20 ook goede resultaten haalt.pappaleo schreef:Jij bedoelt D40?Chris_T schreef:+1, ik blijf dit ook volgen
Steenwol zou ik alleen niet gebruiken vanwege de schadelijkheid voor de gezondheid (niet lekker om die vezels in je longen te krijgen).
Een beter alternatief is dan misschien Akotherm.
Ik denk dat D20 zeker niet hetzelfde effect heeft als steenwol.
Volgens de datasheet heeft de dikte van het materiaal veel meer invloed dan de dichtheid: Ik twijfel er i.i.g. niet meer aan dat het goed werkt
@Ds23man (of mag ik je ook Gerard noemen?)
Bedankt voor de BD's. Het verteld hetzelfde verhaal eigenlijk.
Maar er zitten nog best wel wat restjes rond -20dB, verdwijnen die ook als je het tijdsvenster kleiner maakt?
Re: Metingen dempingsmateriaal achter RD-50
Ik weet niet of je watervalplotjes kan maken. Deze zeggen veel over de snelheid waarmee resonanties uitsterven.
Re: Metingen dempingsmateriaal achter RD-50
Maar die staan er toch al? Een sonogram is gewoon van 'bovenaf' bekeken.
Aantal perioden v.s. amplitude.
Aantal perioden v.s. amplitude.
Re: Metingen dempingsmateriaal achter RD-50
Kende ik nog niet.Chris_T schreef:Maar die staan er toch al? Een sonogram is gewoon van 'bovenaf' bekeken.
Aantal perioden v.s. amplitude.
Als ik ze dan goed bekijk, is de constatering dan juist dat er zonder demping bij 3,5 en 5 kHz enige resonantie zit die er bij de steenwol bijna is verdwenen? Het gedrag bij 300 en 600 Hz is dan ook beter.
Re: Metingen dempingsmateriaal achter RD-50
Jep
.
Maar er zit vrij veel rommel onderin, ik vraag mij daarom af wat nu van de meetomgeving is en wat van de driver+kast.
Maar er zit vrij veel rommel onderin, ik vraag mij daarom af wat nu van de meetomgeving is en wat van de driver+kast.
Re: Metingen dempingsmateriaal achter RD-50
Volgens mij zie je ook een mooi interferentie-effect. Maar ik vind een 3D-CSD of BD toch fijner.
Laatst gewijzigd door markbakk op vr 16 jan 2015, 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Metingen dempingsmateriaal achter RD-50
Gaaf hoor ! Niks mis met good old steenwol wat demping betreft ! Enne, over op Arta ?
De verbetering met, of zonder steenwol is heel behoorlijk. Maar ik denk op deze metingen eerlijk gezegd dat je nog steeds een probleem'pje' hebt bij 3,5kHz, en misschien ook wat bij 5kHz. Na 6 perioden (=2ms) pas op -6dB zitten, is eigenlijk niet heel erg goed daar vrees ik.
(Kan voor mij ook misschien verklaren, hoe ik jouw set vond klinken toen. Dat was : heel mooi, dynamisch, spectraal mooi in balans. Maar bij korte 'transients', nogal onnatuurlijk 'clicky'. Denk aan een tik op een snare, bass drum, of een pluk aan een bassnaar).
Enig idee wat die rinkel kan zijn daar ? Kastafmeting, driver...?
Ook enig idee wat die gekke schuine lijn tussen 2 en 4k, onder -20dB kan zijn ? Niet dat die zorgwekkend lijkt hoor, gewoon benieuwd
.
De verbetering met, of zonder steenwol is heel behoorlijk. Maar ik denk op deze metingen eerlijk gezegd dat je nog steeds een probleem'pje' hebt bij 3,5kHz, en misschien ook wat bij 5kHz. Na 6 perioden (=2ms) pas op -6dB zitten, is eigenlijk niet heel erg goed daar vrees ik.
(Kan voor mij ook misschien verklaren, hoe ik jouw set vond klinken toen. Dat was : heel mooi, dynamisch, spectraal mooi in balans. Maar bij korte 'transients', nogal onnatuurlijk 'clicky'. Denk aan een tik op een snare, bass drum, of een pluk aan een bassnaar).
Enig idee wat die rinkel kan zijn daar ? Kastafmeting, driver...?
Ook enig idee wat die gekke schuine lijn tussen 2 en 4k, onder -20dB kan zijn ? Niet dat die zorgwekkend lijkt hoor, gewoon benieuwd
