Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Ivo »

Ah, op die manier.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door SSassen »

Tsja, audio via USB, streaming, het zijn allemaal geknutselde oplossingen die nul belang hechten aan feitelijke audiokwaliteit en wat jitter betreft absoluut inferieur zijn aan SPDIF, dus daarmee rijst gelijk de vraag waarom je dit zou willen? Het lijkt wel of we met iedere nieuwe generatie audio liefhebbers verder weg geraken van kwaliteitsweergave puur omdat gebruiksgemak of interoperabiliteit tussen apparatuur kennelijk het belangrijkst is?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door hannesie »

Ik heb tot nu toe begrepen dat de USB aansluiting met een simpele PCM 27XX 16/48 gebeurt om de zaak in te stellen.
De S/PDIF dan om de/muzieksignaal door te geven en die kan ook op een hoger niveau mee.

En dan schakelen tussen de 2 digitale signalen die dan blijkbaar beide noch wel actief zijn, maar wel elkaar blijkbaar beïnvloeden.

Niet zo raar lijkt mij, zo is het volgens mij nooit bedoeld, en ontworpen als een ingebouwde pre/bronselectie.
Gebruikersavatar
ErikW
Berichten: 231
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 10:31
Locatie: Koudekerk aan den Rijn

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door ErikW »

dus daarmee rijst gelijk de vraag waarom je dit zou willen?
Soms moet je roeien met de riemen die je hebt. Het spelen via de USB aansluiting was tot nu toe "noodzaak", mijn huidige HTPC had alleen een optische uitgang (en USB). De Hifiberry digi gaat dan ook voor audio gebruikt worden en zal via de spdif aansluiting gaan werken. De HTPC zal dan hoofdzakelijk gebruikt gaan worden voor video, het geluid is daarbij voor mij ondergeschikt en zal via een Harman Kardon receiver lopen. Verder was het slechts een "experimentje" om eens te vergelijken. In mijn situatie zal het verder niet zo snel meer voorkomen dat beide ingangen een stream aangeboden krijgen.
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Ivo »

USB, de moderne dropveter-interlink.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door hannesie »

Ivo schreef:
USB, de moderne dropveter-interlink.
Voorlopig gaat het beter en is meer gebruikt dan Firewire, dus met de USB3 e.d. met de chips die telkens betere en hogere snelheid aan kunnen.
En dan ook a synchrone kunnen werken, dan gaat het zelfs beter en gebruiksvriendelijker als met andere interfaces.
Nu dan met de TV met optisch uit naar de DAC gaat goed, maar het zou zo maar kunnen dat dat over een poosje via USB verloopt.
Het heet niet voor niets de Universele Seriële Bus. :sure:
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Ivo »

Wifi Hans, wifi is de toekomst. En alufolie om je scrotum ivm de straling... :wink:
Gebruikersavatar
ovni
Berichten: 1015
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 21:25
Locatie: Lyts Kanaän

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door ovni »

Ivo schreef:
Wifi Hans, wifi is de toekomst. En alufolie om je scrotum ivm de straling... :wink:
:rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door FR_Aad »

Ivo schreef:
Wifi Hans, wifi is de toekomst. En alufolie om je scrotum ivm de straling... :wink:
En als je veel belt, om je hoofd. :mrgreen:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door hannesie »

Ivo schreef:
Wifi Hans, wifi is de toekomst. En alufolie om je scrotum ivm de straling... :wink:
Dat jeukt zo erg, en dan is het op mijn leeftijd niet meer zo belangrijk. :lagge:

Anders hebben we ook nog het blauwe tandje (bluetooth), dat bijt zich ook vast in de materie, en laat je luidsprekers direct koppelen aan de vloer en versterker.
HMDX-JAM-Jam-Bluetooth-Speaker-Blauw.png
Gebruikersavatar
ErikW
Berichten: 231
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 10:31
Locatie: Koudekerk aan den Rijn

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door ErikW »

Wifi Hans, wifi is de toekomst. En alufolie om je scrotum ivm de straling... :wink:
WiFi!? Dat is zoooooo 2014. Ik zeg meteen met minimaal 4G aan de slag :rock: :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Henkjan »

SSassen schreef:
Tsja, audio via USB, streaming, het zijn allemaal geknutselde oplossingen die nul belang hechten aan feitelijke audiokwaliteit en wat jitter betreft absoluut inferieur zijn aan SPDIF, ....
is dat in begrijpelijke taal uit te leggen (of staat dat al ergens uitgelegd), want zowel spdif als usb gebruiken 2 koperen adertjes om e.e.a. aan elkaar te knopen? en er zijn toch zat kwalitatief goede USB geluidskaarten? (ja je merkt aan de vraag dat het gewenst is om de uitleg op j&j nivo te beginnen :hide: )
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door SSassen »

Henkjan schreef:
SSassen schreef:
Tsja, audio via USB, streaming, het zijn allemaal geknutselde oplossingen die nul belang hechten aan feitelijke audiokwaliteit en wat jitter betreft absoluut inferieur zijn aan SPDIF, ....
is dat in begrijpelijke taal uit te leggen (of staat dat al ergens uitgelegd), want zowel spdif als usb gebruiken 2 koperen adertjes om e.e.a. aan elkaar te knopen? en er zijn toch zat kwalitatief goede USB geluidskaarten? (ja je merkt aan de vraag dat het gewenst is om de uitleg op j&j nivo te beginnen :hide: )
Bij audio draait het om timing, je merkt het immers direct als iemand naast de maat meeklapt, of erger nog, een zangpartij verkeerd inzet, dat klinkt gelijk vals. In het verlengde daarvan is timing bij de reproductie van audio net zo belangrijk. Als je audio gaat streamen, of via allerlei andere vertaalslagen gaan aanbieden, b.v. via aansluitingen (b.v. USB) die niet voor audio reproductie zijn bedoeld loop je tegen problemen met timing aan.

Voor een correcte reproductie is timing, en in het verlengde daarvan, een stabiele tijdbasis, namelijk een vereiste. Een tijdbasis (klok) die verloopt, of erger nog, fluctueert met de aanbod van de muziek is een crimé, de ruimtelijke informatie die zo belangrijk is voor de grijze massa tussen onder oren wordt nu versmeerd en het hele geluidsbeeld klinkt rommelig en incoherent. Dit is zonder uitzondering het geval bij USB en streaming audio, prima voor een leuk deuntje tijdens het werk, of muziek luisteren in de auto, maar voor serieuze reproductie en HiFi (HyFy, dus niet HieFie) ongeschikt.

Als je iemand het verschil laat horen tussen een track van CD, afgespeeld op een CD speler met een correct geimplementeerde DAC en klok, en dezelfde track afgespeeld via de PC b.v. via USB, of streaming via WiFi (da's WhyFy, niet WieFie) dan is het verschil zonneklaar. SPDIF is mits er correct wordt gereclocked, duidelijke superieur aan USB/streaming/etc.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28477
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door ds23man »

Sander, hiermee diskwalificeer jij in een keer alle muziek die opgenomen/geproduceerd wordt via DAW's.......
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door FR_Aad »

Ik prijs mijzelf gelukkig dat ik de verschillen tussen ceedee en mijn PI niet hoor. Maakt mijn leven een stuk makkelijker. En kan ik genieten van waar het eigenlijk omgaat, de muziek. :hide:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Henkjan »

gooi je nou niet vanalles op een hoop? bij streaming komt de ruwe digitale informatie eerst in een buffer, en wordt vervolgens pas naar muziek "vertaald" en naar de DAC geleid, die timing issues komen toch pas bij die laatste stappen aan bod?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Pjotr »

I.d.d. Sander. Een beetje bijlezen en betere spullen gebruiken, kan geen kwaad. Zo te lezen is het USB spul waarop jij je baseert gewoon troep.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door hannesie »

De Amanero die meerdere mensen gebruiken als USB interface is het wel op een hoog niveau muziek beluisteren.
ES9018_int3a.jpg
http://amanero.com/
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door hsmeets »

Henkjan schreef:
gooi je nou niet vanalles op een hoop? bij streaming komt de ruwe digitale informatie eerst in een buffer, en wordt vervolgens pas naar muziek "vertaald" en naar de DAC geleid, die timing issues komen toch pas bij die laatste stappen aan bod?
+1
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28477
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door ds23man »

En een cd speler buffert ook gewoon.
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Dan »

Leuke discussie.
Ik hoor het verschil niet tussen gestreamd of een CD
Sterker nog: ik heb gestreamde opnamen gehoord die zo realistisch waren qua plaatsing dat ik me afvroeg of het nog beter kan.
Daarbij vielen geproduceerde opnamen finaal door de mand. Dwz. de fouten die in de eindmix zaten. Dingen die groot horen te klinken stonden te ver naar achter en vice versa. Directe opnamen met slechts een paar grootmembraan microfoons klonken extreem realistisch ofwel letterlijk verbazingwekkend.
Dus de hele discussie over cd's en streaming is voor mij pertinent flauwekul.
Alles dat van 20 tot 20Khz correct weergegeven wordt met een dynamisch bereik van 80 decibel kan fantastisch klinken. Of het nu via een CD, een harde schijf of een stickje en zelfs via een platenspeler of bandrecorder wordt weergeven.
Daarbij zeg ik dan niets over de kwaliteit van de gebruikte apparatuur, die moet wel goed zijn natuurlijk. High End is zo verschrikkelijk subjectief.
Gebruikersavatar
ErikW
Berichten: 231
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 10:31
Locatie: Koudekerk aan den Rijn

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door ErikW »

Gisteravond (euuh nacht) nog even wat muziek geluisterd anders dan de Top2000 radio stream :D
Afgezien van de discussie of in het algemeen USB wel of geen optimale wijze is om een DAC aan te sluiten.
In het geval van de AS2.100 geeft het aansluiten via spdif een duidelijk hoorbare verbetering t.o.v. het aansluiten via USB. Je hoeft geen doorgewinterde luisteraar te zijn om dat te horen.

Helaas is er nu wel een probleempje. Gisteren had ik al dat het volume af en toe niet te regelen was. Zowel via de AB als via de knoppen van het toetsenbordje gebeurde er niets :think: . Ook het uitschakelen werkte niet. Inmiddels is het volume meer niet dat wel te bedienen. Gisteravond dacht ik al te zien dat het blauwe ledje op het toetsenbordje wat varieerde in helderheid. Als eerste even het toetsenbordje gewisseld (ik heb twee modules dus ook twee toetsenbordjes). Dat is het dus niet, het probleem blijft. Straks maar even de boel open maken en het kabeltje omwisselen en hopen dat dat het is (als ik dat tweede kabeltje nog kan vinden dan 8-[ ). Het probleem heeft verder geen hoorbare invloed op het geluid.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door Henkjan »

je hebt wel master/slave op het juiste exemplaar staan? paneeltje = master
Gebruikersavatar
ErikW
Berichten: 231
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 10:31
Locatie: Koudekerk aan den Rijn

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door ErikW »

Yep, dat staat allemaal goed. Ik ben er door schade en schande achtergekomen dat je ook niet moet proberen om aan beide modules een paneeltje te hangen :oops: . Dan klopt inderdaad de master slave setting niet meer en dan krijg je de boel ook niet goed ingesteld. Een beetje rommelen aan het flatcable-tje en dan gaat het (soms) wel weer, dat kabeltje is verdachte nummer 1 in ieder geval.
Maar ik denk dat er nog een probleempje met de Hypex AB is (was).
Ik heb een hele tijd een een oude AB van een Samsung/Ziggo decoder gebruikt om die modules te bedienen, dit werkte prima voor aan/uit en volume. Maar voor de selectie van de input kreeg ik die AB niet aan de praat.
Die Hypex AB is niet zo duur dus die heb ik een week of twee geleden aangeschaft.
De modules ingesteld voor de Hypex AB en werken maar het leek wat minder vlotjes te reageren met de Hypex AB maar goed het werkte goed genoeg. Naar aanleiding van deze problemen dan voor alle zekerheid maar eens een nieuw batterijtje erin zetten..... helaas ik heb zat CR2032's maar er zat een CR2025 in de Hypex AB. Dan maar even het batterijtje er uit en opnieuw plaatsen ..... je weet maar nooit.
Maar dan zie je dus dat er onder het batterijtje op de print de tekst is gedrukt "CR2032".
Nu dus maar eens een CR2032 erin gezet en dat lijkt een stik beter te gaan :D
Die CR2025 is natuurlijk net wat dunner dan de CR2032, dat zou net het kleine beetje verschil kunnen maken waardoor die AB af toe net niet lekker werkt.

Twee van dit soort probleempjes door elkaar maakt het wel wat lastiger om uit te zoeken wat er niet goed gaat :?
Gebruikersavatar
ErikW
Berichten: 231
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 10:31
Locatie: Koudekerk aan den Rijn

Re: Hypex AS2.100 vragen / opmerkingen

Bericht door ErikW »

Na het probleempje met de remote te hebben opgelost ook een nieuw flatcable-tje geknepen.
Hiermee is het probleem met de bediening verholpen.

Voor de definitieve uitvoering is al het touch keypad aanwezig, echter mis ik een indicatie van het volume en de gekozen ingang.
Het was mij opgevallen dat wanneer de HFD software is gestart de volume schuif en de input indicatie in het programma mee veranderen wanneer je de AS2.100 bediend met de remote of met het toetsenbordje. Dat zou betekenen dat deze informatie dus via de USB aansluiting wordt gecommuniceerd. Aangezien de USB aansluiting in mijn huidige setup toch niet meer nodig is zou het een mogelijkheid zijn om hier bijvoorbeeld een simpele Raspberry Pi met een 2 X16 LCD op aan te sluiten.
Eerst maar eens een mailtje naar Hypex er aan gewaagt met het nederige verzoek om informatie over het protocol dat over de USB poort gaat. Helaas hebben ze besloten om dit niet openbaar te maken.... kan ik mij ook wel iets bij voorstellen.
Maar veel heb ik niet nodig, alleen de informatie over het volume, de input slectie en de Mute instelling.

Dus onder Windows wat USB "snoopers" geïnstalleerd en met wat speurwerk zowaar kunnen uitdokteren hoe het ea werkt.
Bij bediening van het volume, input selectie en Mute wordt er een USB interrupt gegenereerd waarbij een blok van 32 bytes aan data kan worden uitgelezen. De waarde voor het volume , voor de input en voor de mute instelling hebben een aparte byte in dat blok. Het de waarden voor het volume (byte8 gerekend vanaf byte0) lopen ogenschijnlijk wat raar, dit begint bij 160 (helemaal zacht) t/m 255 en dan truncated naar 0.... 6 (decimaal) . De input selectie (byte2) heeft een waarde van 1=Analoog, 2=S/PDIF en 3=Analoog. En Mute instelling (byte9) 0=unmute en 1=mute.

Nu nog even flink het stof de C++ skils geblazen :relax: , een oud laptop je met Debian voorzien van de C compiler en via USB aangesloten op de As2.100 (master).
Het resultaat ....... redelijk. Het programma laat live de instellingen op het scherm zien.
Het loshalen en weer aansluiten van de USB kabel wordt goed verwerkt maar er is een probleem wanneer de AS2.100 wordt uitgezet. Bij weer inschakelen wordt de AS2.100 niet (goed) gedetecteerd. Dit was mij eerder al eens opgevallen met de AS2.100 aan een ander (linux) gebaseerd XMBC systeempje en dit zou aan de AS2.100 kunnen liggen. Met "grof software geweld" kan linux wordt geforceerd om de USB apparaten opnieuw te detecteren en in te stellen. Dus voor nu werkt dit maar het verdient geen schoonheidsprijs.
Wat plaatjes (zegt niet veel maar plaatjes kijken is leuk :mrgreen: )
as2100display1.jpg
as2100display1.jpg (4.73 KiB) 289 keer bekeken
as2100display2.jpg
as2100display2.jpg (4.67 KiB) 289 keer bekeken
as2100display3.jpg
as2100display3.jpg (4.76 KiB) 289 keer bekeken
Het basis principe werkt.
De volgende stap, de oude laptop moet een Raspberry Pi worden en de output moet naar een 2 X 16 LCD. Dit kan een redelijk compact geheel worden. Uiteindelijk moet dit geheel in een F.A.S.T. worden ingebouwd. Eerst maar weer eens hobby centjes verzamelen voor de volgende RPI en LCD 8-[ .
Plaats reactie