handig versterkertje; TDA7264 tri-amp 2.1-amp
Moderator: Beheerdersteam
handig versterkertje; TDA7264 tri-amp 2.1-amp
Dit is een nogal universeel versterkerontwerpje.
Het is bedoeld om bijvoorbeeld ingebouwd te worden in een luidsprekerbox (aktieve box met het State-variable 3-weg Linkwitz-Riley filter (http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=6&t=20313)) maar is ook bruikbaar voor 2.1 audio systemen.
Het is opgezet om met weinig onderdelen een redelijk vermogen beschikbaar te hebben.
Gekozen is voor de TDA7264. Dit is een stereoversterker met heel weinig externe komponenten en een vermogen van max 2x 20Watt aan de uitgang.
De print is zo ontworpen dat er twee versterkerchips op kunnen zodat er uiteindelijk een versterker van 4x20 watt beschikbaar is.
één van de twee chips wordt voorafgegaan door een opamp waardaao het mogelijk is om deze in brug te schakelen dan wel "rechtuit" te gebruiken. Dit kan worden gekozen met een paar jumpertjes bij de opamp.
De print is enkelzijdig en dus eenvoudig zelf te maken.
Ik ben benieuwd of dit ontwerp door anderen wordt gewaardeerd.
Het is bedoeld om bijvoorbeeld ingebouwd te worden in een luidsprekerbox (aktieve box met het State-variable 3-weg Linkwitz-Riley filter (http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=6&t=20313)) maar is ook bruikbaar voor 2.1 audio systemen.
Het is opgezet om met weinig onderdelen een redelijk vermogen beschikbaar te hebben.
Gekozen is voor de TDA7264. Dit is een stereoversterker met heel weinig externe komponenten en een vermogen van max 2x 20Watt aan de uitgang.
De print is zo ontworpen dat er twee versterkerchips op kunnen zodat er uiteindelijk een versterker van 4x20 watt beschikbaar is.
één van de twee chips wordt voorafgegaan door een opamp waardaao het mogelijk is om deze in brug te schakelen dan wel "rechtuit" te gebruiken. Dit kan worden gekozen met een paar jumpertjes bij de opamp.
De print is enkelzijdig en dus eenvoudig zelf te maken.
Ik ben benieuwd of dit ontwerp door anderen wordt gewaardeerd.
Re: handig versterkertje; TDA7264 tri-amp 2.1-amp
Leuk printje kan je hier wat meer over vertellen?
Ik zie namelijk een toepassing voor een 2.1 setje dat ik bij de PC heb staan.
Daar zit een brakke versterker in en dit is mogelijk een leuke vervanger.
Hoe stel je de kantel frequentie in en zijn de niveaus ook apart regelbaar?
Ik zie namelijk een toepassing voor een 2.1 setje dat ik bij de PC heb staan.
Daar zit een brakke versterker in en dit is mogelijk een leuke vervanger.
Hoe stel je de kantel frequentie in en zijn de niveaus ook apart regelbaar?
Re: handig versterkertje; TDA7264 tri-amp 2.1-amp
dit is geen filterprint maar een eindversterkergebeuren.
Als je iets zoekt met versterker kan je wellicht op Ebay kijken, daar zijn leuke printjes te vinden met 4x TDA2030, inclusief voeding en filter. De wisselfrekwentie ligt wel vast maar daar is misschien wel een oplossing voor te bedenken.
hier is een linkje
http://www.ebay.com/itm/TDA2030-2-1-Ste ... 4870469542
Als je iets zoekt met versterker kan je wellicht op Ebay kijken, daar zijn leuke printjes te vinden met 4x TDA2030, inclusief voeding en filter. De wisselfrekwentie ligt wel vast maar daar is misschien wel een oplossing voor te bedenken.
hier is een linkje
http://www.ebay.com/itm/TDA2030-2-1-Ste ... 4870469542
Re: handig versterkertje; TDA7264 tri-amp 2.1-amp
Weer een stapje verder
De versterker is op een alu plaat gemonteerd, met tussenvoeging van een alu-vulplaat omdat de ic's te ver van de rand af staan.
Op de alu plaat is ook het state-var filter geschroefd en erop aangesloten.
Dat gaf nog even een probleem omdat de voedings-nul een beetje brom gaf: te dun en niet op de goede plaats gesoldeerd.
Het is bijna acceptabel, je hoort nog wel wat als je dicht bij de speaker bent. Daar rest nog wat zoekwerk.
De trafo is nog maar voorlopig, eigenlijk net wat te lage spanning en vermogen. het statevar filter is van deze draad:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=6&t=20313
ik ga er ook nog een sub-filter voor maken zodat ik de spiralino's van een subje kan voorzien.
dat zal dan een LM1036 worden met een subfilter erachter.
De versterker is op een alu plaat gemonteerd, met tussenvoeging van een alu-vulplaat omdat de ic's te ver van de rand af staan.
Op de alu plaat is ook het state-var filter geschroefd en erop aangesloten.
Dat gaf nog even een probleem omdat de voedings-nul een beetje brom gaf: te dun en niet op de goede plaats gesoldeerd.
Het is bijna acceptabel, je hoort nog wel wat als je dicht bij de speaker bent. Daar rest nog wat zoekwerk.
De trafo is nog maar voorlopig, eigenlijk net wat te lage spanning en vermogen. het statevar filter is van deze draad:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=6&t=20313
ik ga er ook nog een sub-filter voor maken zodat ik de spiralino's van een subje kan voorzien.
dat zal dan een LM1036 worden met een subfilter erachter.
Re: handig versterkertje; TDA7264 tri-amp 2.1-amp
Die trafo was echt niet toepasbaar, met name omdat er teveel strooiveld was.
Ik heb nu een ringkern van 2x15V erop staan en dat geeft een goed resultaat, iets meer spanning en geen brom of andere geluiden meer.
Nu nog inbouwen in een kast, maar dan moet er ook een inschakelrelais in en dergelijke attributen.
Ik heb nu een ringkern van 2x15V erop staan en dat geeft een goed resultaat, iets meer spanning en geen brom of andere geluiden meer.
Nu nog inbouwen in een kast, maar dan moet er ook een inschakelrelais in en dergelijke attributen.
Re: handig versterkertje; TDA7264 tri-amp 2.1-amp
Zo, het heeft wel even geduurd maar ik blijf er mee bezig.
Bij het bouwen van een aktieve luidspreker zit je met het probleem van het inschakelen.
Dat heb ik op de volgende manier opgelost:
neem een dubbelpolig relais met voldoend zware kontakten, plaats dat aan de secundaire zijde tussen trafo en gelijkrichter.
Met twee kleine dioden en een elko maak je een voldoende spanning om dit relais via een externe schakelaar te bedienen en daarmee de versterker in en uit te schakelen.
Zie het bijgevoegde schema:
Via een standaard audiokabeltje kan je het naar een voorversterker brengen waar je ook de schakelaar zet.
Bij het bouwen van een aktieve luidspreker zit je met het probleem van het inschakelen.
Dat heb ik op de volgende manier opgelost:
neem een dubbelpolig relais met voldoend zware kontakten, plaats dat aan de secundaire zijde tussen trafo en gelijkrichter.
Met twee kleine dioden en een elko maak je een voldoende spanning om dit relais via een externe schakelaar te bedienen en daarmee de versterker in en uit te schakelen.
Zie het bijgevoegde schema:
Via een standaard audiokabeltje kan je het naar een voorversterker brengen waar je ook de schakelaar zet.
Re: handig versterkertje; TDA7264 tri-amp 2.1-amp
Op de TDA7264 zit een standby aansluiting, als die iets later van stroom wordt voorzien heb je geen schakelgeluiden.
Aad
Aad
Re: handig versterkertje; TDA7264 tri-amp 2.1-amp
daarvoor is het netwerkje R12, R13 en C15 , en dat werkt ook.
Het enige nadeel aan het inschakelnetwerkje is dat het relais met ca 22Volt wordt gevoed, eigenlijk een vrij hoge spanning om naast een signaalleiding te hebben. Daarom gebruik ik een snoer met aan de ene kant een 3,5mm jackplug en aan de andere kant (in de regelversterker) een ouderwetse 3-polige DIN plug. Zo kan er geen verkeerde spanning op de signaalcircuits komen.
Jac
Het enige nadeel aan het inschakelnetwerkje is dat het relais met ca 22Volt wordt gevoed, eigenlijk een vrij hoge spanning om naast een signaalleiding te hebben. Daarom gebruik ik een snoer met aan de ene kant een 3,5mm jackplug en aan de andere kant (in de regelversterker) een ouderwetse 3-polige DIN plug. Zo kan er geen verkeerde spanning op de signaalcircuits komen.
Jac
Re: handig versterkertje; TDA7264 tri-amp 2.1-amp
weer een stapje verder: het gebruik van een 3,5mm jackplug is geen succes: tijdens het insteken van de plug worden de twee signaalkontakten kortgesloten, dat veroorzaakt nogal wat stoorsignalen waar we niet van houden.
Besloten is om over te gaan op de vertrouwde 5-polige din pluggen en stereo parrallelsnoer. Dan kan het inschakelcircuit geheel gescheiden blijven van het audiosigmaal.
Verder ben ik bezig met een nieuwe versie van de print waarop het inschakelcircuit ook een plaatsje heeft gekregen.
Daarbij nog een extraatje: gebleken is dat tijdens het uitschakelen de mute-functie niet aktief is. Daardoor worden de stoorsignalen die bij het uitschakelen van de voorversterker ontstaan doorgegeven. Om dat te verhelpen is een circuitje toegevoegd waarmee de mute-funktie geactiveerd wordt voordat de voedingsspanningen afgeschakeld worden. Dit circuit is een uitbreiding van het inschakelcircuit.
Besloten is om over te gaan op de vertrouwde 5-polige din pluggen en stereo parrallelsnoer. Dan kan het inschakelcircuit geheel gescheiden blijven van het audiosigmaal.
Verder ben ik bezig met een nieuwe versie van de print waarop het inschakelcircuit ook een plaatsje heeft gekregen.
Daarbij nog een extraatje: gebleken is dat tijdens het uitschakelen de mute-functie niet aktief is. Daardoor worden de stoorsignalen die bij het uitschakelen van de voorversterker ontstaan doorgegeven. Om dat te verhelpen is een circuitje toegevoegd waarmee de mute-funktie geactiveerd wordt voordat de voedingsspanningen afgeschakeld worden. Dit circuit is een uitbreiding van het inschakelcircuit.
Re: handig versterkertje; TDA7264 tri-amp 2.1-amp
Leuk project, kun je wat meer vertellen over het mute-schakelingetje, heb je daar misschien een schema van? Ben benieuwd hoe je dat hebt opgelost.
Re: handig versterkertje; TDA7264 tri-amp 2.1-amp
De schakeling is getest met de TDA7264. Bij een ander IC-type werkt het mute/standby gebeuren mogelijk op een andere manier.
hier nog wat toelichting:
Zodra de voorversterker ingeschakeld wordt krijgt transistor T1 via schakelaar SW1 stroom en zal gaan geleiden.
Het relais komt op en de versterker krijgt spanning/stroom.
Omdat T1 geleid kunnen T3 en T2 niet in geleiding komen. Met R12, R13 en C8 wordt de TDA nu netjes ingeschakeld.
Wanneer de voorversterker uitgeschakeld wordt valt de stuurdtroom voor T1 weg en zal het relais afvallen. Tegelijkertijd komen nu T3 en T2 in geleiding ,er is immers nog spanning in de voedingselko's. Doordat T2 in geleiding is wordt de versterker snel in de mute-mode gezet.
Je kan dan nu een 2-aderig afgeschermde kabel gebruiken om de voorversterker met de eindversterkers te verbinden.
Zodra de voorversterker ingeschakeld wordt krijgt transistor T1 via schakelaar SW1 stroom en zal gaan geleiden.
Het relais komt op en de versterker krijgt spanning/stroom.
Omdat T1 geleid kunnen T3 en T2 niet in geleiding komen. Met R12, R13 en C8 wordt de TDA nu netjes ingeschakeld.
Wanneer de voorversterker uitgeschakeld wordt valt de stuurdtroom voor T1 weg en zal het relais afvallen. Tegelijkertijd komen nu T3 en T2 in geleiding ,er is immers nog spanning in de voedingselko's. Doordat T2 in geleiding is wordt de versterker snel in de mute-mode gezet.
Je kan dan nu een 2-aderig afgeschermde kabel gebruiken om de voorversterker met de eindversterkers te verbinden.
Re: handig versterkertje; TDA7264 tri-amp 2.1-amp
Er is ook een aangepaste lay-out gemaakt waar alles een plaatsje heeft gekregen.
De print is enkelzijdig opgezet met 4 draadbruggen erin.
Binnenkort laat ik hem afdrukken.
Binnenkort laat ik hem afdrukken.
Re: handig versterkertje; TDA7264 tri-amp 2.1-amp
Tof bedacht. Is er een reden dat je geen voltage supervisor IC hebt gebruikt? Dat is een stuk eenvoudiger.
Re: handig versterkertje; TDA7264 tri-amp 2.1-amp
Het zijn interessant chipjes maar voor hier zie kik niet direkt een voordeel.
Ze zijn gemaakt om een lage spanning te bewaken, kleiner dan 7V. Dat gebeurt wel heel nauwkeurig en met een spanningsdeler kan je ook een hogere spanning bewaken maar dan moet je toch de uitgang nog aanpassen aan het mute-systeem van de TDA.
Ik maak hier gebruik van het inschakelcircuit met het relais. Zodra dat geen sturing meer krijgt wordt de versterker gemuted en klaar is Kees.
Ze zijn gemaakt om een lage spanning te bewaken, kleiner dan 7V. Dat gebeurt wel heel nauwkeurig en met een spanningsdeler kan je ook een hogere spanning bewaken maar dan moet je toch de uitgang nog aanpassen aan het mute-systeem van de TDA.
Ik maak hier gebruik van het inschakelcircuit met het relais. Zodra dat geen sturing meer krijgt wordt de versterker gemuted en klaar is Kees.
