mtm lobe richten

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
ief

mtm lobe richten

Bericht door ief »

Naar aanleiding van mijn nieuwe aanschaf rijzen er weer allemaal vragen en een daarvan is de volgende.

Voor zover ik weet is het doorgaans zo dat je bij een d'appolito opstelling te maken krijgt met vertikale 'lobing'. Nu heb ik gezocht naar een plaatje van hoe dat er dan uit ziet maar dat kan ik niet vinden. Hoe dan ook begrijp ik dat de tweeter in deze configuratie doorgaan op oorhoogte dient te zitten. Mijn speakers zijn vloerstaanders en daarmee is dat laatste dus niet het geval.

Ook heb ik wel eens begrepen dat bij een 2weg er ook sprake kan zijn van een soort lobing waardoor het soms handig is om de tweeter onder de midwoofer te plaatsen, dat zou dan een bijprodukt van het filter zijn. Ik probeer me een voorstelling te maken van hoe dat dan werkt en denk een idee te hebben maar dat is vast niet correct, onvolledig op zijn minst :)

Wat ik me nu dus afvroeg is of je datzelfde ook zou kunnen doen met een mtm, daarbij zal het dus geen zuivere dáppolito meer zijn maar dat geeft verder niet. Dus dat je de onderste en bovenste midwoofer niet dezelfde lowpass geeft om zo de lobe omhoog te richten.

Of, als dat niet kan, wat voor kunstje zou men dan uit kunnen halen om toch tot een juiste (acceptabele) frequentie respons te komen als je luisterhoogte aan de bovenkant van de bovenste midwoofer zit en ook nog, hoe belangrijk is de luister afstand in dit alles?

edit > typefoutjes
Laatst gewijzigd door ief op ma 12 jan 2015, 22:47, 2 keer totaal gewijzigd.
markbakk

Re: mtm lobe richten

Bericht door markbakk »

Met een MTM, eventueel volgens Joe, bereik je een verticaal symmetrisch afstraalgedrag rond de als van de tweeter. De lob waarbinnen je amplitudegedrag ongeveer constant is, is ook smaller dan bij een TM of MT, vooral omdat de twee middentoners interferentie gaan produceren buiten de as. Of dat nu op de luisterafstand een probleem is, tsja... Je kunt de curve ook optimaliseren op de as van de bovenste middentoner. Of de kast wat achterover zetten.

Ee deel van de lol van een MTM zit hem in het filter, dat bestaat uit minder onderdelen dan een filter voor een 2,5-weg (als je het goed doet). Lagere kosten dus, ook omdat de seriespoel voor de middentoners kleiner uitpakt. En tenminste in theorie kun je volgens J d'A een hele nette faseovergang verkrijgen wanneer je zijn filtertechniek weet te implementeren.

Het voordeel van een 2,5-weg is dan weer dat je een middentoner mooi op de flank van de bafflestep kunt filteren, zodat verdere correctie daarvoor niet nodig is. Zonder elektrisch filter zal de lob van gezamenlijke output van de bovenste middentoner en de tweeter eronder inderdaad omhoog gericht staan, maar zodra je daar een filter tussen zet, verandert dat uiteraard weer. Dat is maar goed ook!
Jag

Bericht door Jag »

Maar het enige wat je beinvloedt is het overgangsgebied tussen tweeter en woofer toch?
markbakk

Bericht door markbakk »

En het bereik waarin het samenspel van de twee middentoners al bundeling creëert. Dat is ook een van de mooie dingen van een MTM.
ief

Bericht door ief »

Ik ga het antwoord nog is 4 x lezen mark (en is wat verder lezen uberhaupt)

Vooralsnog heb ik ze iets hoger gezet en iets achterover geheld en ik geloof dat ik nu redelijk tevreden ben.

Tnx!
ief

Bericht door ief »

Voor mijn nieuwschierigheid, zou een waveguide hier nog voordeel kunnen hebben? (ivbm lager kunnen crossen/ mooiere overgang kwa beamerij)
markbakk

Bericht door markbakk »

Ja. Het enige nadeel: de middentoners zullen verder uit elkaar moeten.
Chris_T

Bericht door Chris_T »

Met http://www.tolvan.com/index.php?page=/xdir/xdir.php kan je mooi zien hoe de lobbing eruit gaat zien, afhankelijk van driver positie en faseverschil tussen de drivers (bijvoorbeeld door een filter).
Dit is wel worst case, want in het echt bundelen de drivers + filteren zorgt er ook voor dat er minder interferentie optreedt.
ief

Bericht door ief »

Ik heb er wat mee zitten spelen en vooralsnog roept het meer vragen op als dat het beantwoord ben ik bang.

Wat me ook steeds weer op valt is het volgende, zoals Mark aan geeft is het wenselijk om de drivers zo dicht mogelijk bij elkaar te hebben, ten minste, dat hoor/ lees ik altijd. Kijk ik echter naar 99 % van de commerciele ontwerpen dan is dat zelden het geval. Zou dat simpelweg een esthetische afweging zijn of word de soep, zoals vaker, ook hier niet zo heet gegegeten? Dat geld dan ook voor het offset plaatsen trouwens, dat zie je ook zelden (in zuilen bijv) Dat dat voor het visuele (of het niet hoeven maken van links en rechts) is kan ik me wel iets bij voorstellen trouwens.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”