Voor zover ik weet is het doorgaans zo dat je bij een d'appolito opstelling te maken krijgt met vertikale 'lobing'. Nu heb ik gezocht naar een plaatje van hoe dat er dan uit ziet maar dat kan ik niet vinden. Hoe dan ook begrijp ik dat de tweeter in deze configuratie doorgaan op oorhoogte dient te zitten. Mijn speakers zijn vloerstaanders en daarmee is dat laatste dus niet het geval.
Ook heb ik wel eens begrepen dat bij een 2weg er ook sprake kan zijn van een soort lobing waardoor het soms handig is om de tweeter onder de midwoofer te plaatsen, dat zou dan een bijprodukt van het filter zijn. Ik probeer me een voorstelling te maken van hoe dat dan werkt en denk een idee te hebben maar dat is vast niet correct, onvolledig op zijn minst
Wat ik me nu dus afvroeg is of je datzelfde ook zou kunnen doen met een mtm, daarbij zal het dus geen zuivere dáppolito meer zijn maar dat geeft verder niet. Dus dat je de onderste en bovenste midwoofer niet dezelfde lowpass geeft om zo de lobe omhoog te richten.
Of, als dat niet kan, wat voor kunstje zou men dan uit kunnen halen om toch tot een juiste (acceptabele) frequentie respons te komen als je luisterhoogte aan de bovenkant van de bovenste midwoofer zit en ook nog, hoe belangrijk is de luister afstand in dit alles?
edit > typefoutjes