vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12872
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door jeroen_d »

Mooi dat je dit hebt ontdekt. :)
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

hannesie schreef:
Zo, dat scheelt een jas zeg, goed onderweg zo. :kwijl:

Blij dat je weer op de goede weg zit, had het niet verwacht, toppie.
Tja het is een leerproces :sure:
jeroen_d schreef:
Mooi dat je dit hebt ontdekt. :)
Thanx.
Heb gelijk een vraagje ,wanneer je een bult blijft houden op de x over mag je die frequentie dan iets uit elkaar trekken om op die manier energie kwijt te raken.
Zeg ik cross op 1000hrtz kan ik dan de laag mid op 950 zetten en de mid op 1000.
Of verschillende hellingen gebruiken zeg 12 en 24 door elkaar?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12872
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door jeroen_d »

Natuurlijk kan dat, het hangt af van de curve die je akoestisch meet. Ik raad je aan die zoveel mogelijk op een 4de orde te laten lijken, maar het belangrijkste is dat de fase voldoende gelijk loopt anders telt het niet netjes op. Dat laatste kan soms met filters van verschillende orde. Juist voor dit soort zaken heb ik uitgebreid uitleg gegeven voor wat ik bij CarloPJB heb gedaan. Je ziet dat ik daar ook hellingen uit elkaar heb getrokken, een filter vierde orde op 120Hz voor de woofers en voor de mids 2de orde op 150Hz, 1ste orde op 80Hz en shelving lowpass op 150Hz (dit laatste is voor dipoolcorrectie maar zou in jouw geval nodig kunnen zijn voor bafflestep correctie). Uiteindelijk was het akoestisch allemaal 4de orde met fasegelijkheid en nette optelling.

Wat ik daar niet heb gedaan, was niet nodig, is onderling de fase gelijktrekken door extra delay op een van de drivers in te stellen. Kun je ook nog doen met de DSP.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door ds23man »

Als je met een digitale xover werkt moet je je werkwijze aanpassen. Stap 1 is het vlak eqen van de verschillende drivers tot minimaal 2 octaven boven of onder de x-over frequenties. Daarna pas je 12db of 24db LR filters toe, deze sommen mooi op het overnamepunt. Daarna delay's toepassen om alles gelijk te krijgen in het tijdsdomein en je zult zien dat je een mooi vlakke karakteristiek krijgt met een minimum phase verloop.

Bruno legt dat hier mooi uit vanaf pagina 3:

http://www.grimmaudio.com/site/assets/f ... eakers.pdf

Op deze manier, heb je binnen een uur een kloppend filter.

Zoals je nu werkt, ben je nog tijden bezig.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12872
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door jeroen_d »

Klopt. Mijn methode is vanuit de achtergrond dat het eenvoudig na te bouwen moet zijn met analoge actieve filters en een minimum aan opamps. De methode van Bruno is puur op DSP gericht en natuurlijk ook fail-safe. Het leidt ook bijna zeker tot noodzaak van toepassen van delay's maar dat is niet erg. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden. Alles valt of staat wel met goede metingen...
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door ds23man »

En dat je alle drivers wel op dezelfde meetpositie meet.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

@jeroen & Gerhard.
Super bedankt voor de uitleg en ook de pdf .
Ga ik even op mijn gemak doorlezen .
Ps is een meter afstand wel genoeg om te meten met mijn luidsprekers.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door ds23man »

De meetafstand is geheel afhankelijk van de grootte van je systeem en meetruimte. Een klein 2 wegje kun je veel dichterbij meten dan laten we zeggen een dikke Vifa Basis. Meet je in een harde ruimte, zul je weer dichterbij moeten ivm reflecties. Een betrouwbare meting in het laag kun je in de gemiddelde woonkamer wel vergeten. Wat wel heel belangrijk is op welke luisteras je meet, die moet redelijk overeenkomen met de positie waarop je de speakers daadwerkelijk beluistert.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12872
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door jeroen_d »

rikpost schreef:
@jeroen & Gerhard.
Super bedankt voor de uitleg en ook de pdf .
Ga ik even op mijn gemak doorlezen .
Ps is een meter afstand wel genoeg om te meten met mijn luidsprekers.
In eerste instantie kun je op 1 meter van de baffle meten en dan zorg je dat je qua hoogte in het centrum van de driver zit. Ik meet dan vervolgens onder verschillende horizontale hoeken. Juist als je DSP hebt en delays kunt instellen is dit een handige methode om afzonderlijk voor de speakers te doen. Het is niet per se noodzakelijk om de faserelatie meteen goed te hebben, je kunt je eerst concentreren op de correcte amplitude respons en optimaliseren naar akoestisch 4de orde Linkwitz-Riley.

Als je dan later na filtering de correcte akoestische respons hebt bereikt, dan zet je de microfoon bv midden tussen tweeter en middentoner en controleer je of de fases over elkaar heen lopen. Dat zal dan zeker niet zo zijn, maar is goed te krijgen met instellen van delay.

Zo kun je dat ook met woofer en middentoner doen. Waar je dan ook nog rekening mee moet houden is je luisterpositie. De woofer zit namelijk veel lager dan je luisterhoogte en zal dus een langere weg afleggen. Dit vraagt om wat extra delay op het midhoog.

Om het echt goed te krijgen moet je dus ook nog wat geometrie doen, bij gebrek aan kunnen meten op luisterpositie in een dode kamer.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

OkIdo ja de delays heb ik goed ingesteld door tussen de units te meten .
Ik heb daarmee net zo lang de delay versteld tot ik de hoogste output had op de wisselfrequentie.
Alleen als ik dan recht voor de hoogmid meet en de laagmid mee pak meet ik de laagmid weer onder een andere hoek en is dan ook niet meer helemaal coherent met de hoogmid.

Misschien de volgende keer toch een breedband :lol:

Ik zou wel eens buiten willen meten maar het weer laat dat voorlopig niet toe.
Ik heb ook hele mooie software van Grounsound daarmee zou je het perfecte filter moeten kunnen maken.
Probleem is dat het voor mij nog al ingewikkeld is :think:

Er ligt dus nog een uitdaging ,probleem met handmatig filters bouwen is dat er soms onvoorspelbare bulten of dips in de curve komen.
Waarschijnlijk omdat er nog te veel rommel in de slopes zit wat bij elkaar word opgeteld.
Het moet dus nog beter kunnen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door ds23man »

Heb je X-over wizzard advanced?
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

ds23man schreef:
Heb je X-over wizzard advanced?
Ja die zat bij de DNC28
Maar ik heb het gewoon handmatig gedaan en meetn met Arta

Maar met de software maak je wel wat mooiere filters dat gaat mij niet lukken.
Op papier dan weet niet of de winst ook klankmatig is.
Bijlagen
groundsound.jpg
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door ds23man »

Fijn die software met dongle......
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door ds23man »

Importeer je die meting naar xover wizzard of zit je nou steeds een correctie te doen en daarna weer een meting?
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

ds23man schreef:
Importeer je die meting naar xover wizzard of zit je nou steeds een correctie te doen en daarna weer een meting?

Ehhh dat laatste ja :oops: :oops: :oops:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door ds23man »

Dan ben je nog wel effe bezig........
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

Klopt maar daar heb ik wel meer inzicht door gekregen .
Maar ik ga mij maar eens in de software verdiepen
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

mede door de advance software van Groundsound heb ik wat mooiere filters kunnen bouwen .
Op zich vond ik het al best lekker klinken maar ik had zo'n mijn twijfels over mijn metingen.

En ik zat gewoon nog al met wat onduidelijkheden die ik met meten tegen kwam .

Ik heb daarom de hulp van Jeroen ingehuurd .
Jeroen gaat anders te werk en meet elke unit afzonderlijk op onder 0,15,30,45,en 60 gr.
Daarna worden de meetgegevens gemiddeld .

Zijn ervaring is dat je dan op 30 gr een curve hebt die redelijk lijkt op die van de gemiddelde som van de metingen.
Daar heeft Jeroen dan de EQ in REW gemaakt die ik weer in de Groundsound software heb gezet.
Groundsound leek dat wat minder goed te doen of het moet aan de resolutie van de curve liggen dat moet ik nog eens uitzoeken .

Wel lijken de metingen die ik heb gemaakt redelijk over heen te komen .
het tunen van het laag kwam veel nauwkeuriger dan ik had gedacht en dat is enorm opgeknapt.

kwestie dus van echt op de 0.5 hertz na op de goede frequentie zitten als je een notch plaatst .
ik heb nu veel dieper laag zonder hinderlijk boem en ik zit met de bank tegen de muur .
Dat was zonder DSP dus niet gelukt :D

Het filter wat we er daarna in geladen hebben klonk weer mooier dan mijn eigen filter .
gisteravond heeft Jeroen nog een filter op de desktop gemaakt met een nog mooier frequentie verloop .

dit lijkt inderdaad nog weer wat beter te klinken .

Kortom het was een leerzame middag die duidelijk zijn vruchten heeft afgeworpen.
ik heb nu ook mooie meetfiles om nog eens mee te stoeien mocht ik daar behoefte aan hebben.

eerst maar weer eens lekker luisteren .

Jeroen Bedankt :rock:
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

Binnen de motorclub hebben we ook een audio clubje van zes man.
niet in het zelfbouw segment maar mensen die exclusieve apparatuur met elkaar combineren .
Netfilters kabels enz.

Nu ben ik al bij alle andere langs geweest maar alle ander bij mij nog niet ,tenminste niet met mijn huidige set.
gister avond was het dus mijn buurt .
ik had eerst een foto reportage over de bouw laten zien ,dat was op zich al erg leuk .
en het voorkomt ook allerlei individuele vragen tijdens de luistersessies.

ik had gevraagd eigen muziek mee te nemen en kritisch te zijn ,zelf denk ik namelijk nog van alles te horen .
dus ik had mij ook al op heel wat commentaar ingesteld .
maar dat zou ik dan weer goed kunnen gebruiken bij het verdere fine tunen.

welnu het commentaar bleef uit ze vonden het allemaal prachtig :think:
termen als snel detail controle muzikaal enz .
vooral de controles in het laag vond men indrukwekkend .
ik moet ook zeggen dat is enorm voor uit gegaan sinds het bezoek van Jeroen.

Dit was echt wel een lekkere positieve opsteker .
het gekke is dat ik gisteren ook zelf echt van de muziek genoten heb ,waar ik voorheen moeite mee had .
waarschijnlijk omdat je alleen maar op het geluid aan het richten bent en niet op de muziek.

Dit was echt weer even luisteren in een andere context .
ik blijf voorlopig dan ook maar even van de knoppen af .

Kortom maak je niet gek ,dat doet de DSP wel voor je :mrgreen:
Gebruikersavatar
rodi
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:39

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rodi »

Ik wil alleen maar even aan je kwijt dat ik het een supertof project vind! 8)
ief
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 16:22
Locatie: Groningen

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door ief »

Hoe zit dat als je de units afzonderlijk meet close range, koppel je de rest dan evengoed af of hoeft dat niet? (en hoe doe je dat als je van wat grotere afstand meet, vervangende weerstand er aan hangen of...? :hide: )
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

rodi schreef:
Ik wil alleen maar even aan je kwijt dat ik het een supertof project vind! 8)
Dat is voor mij al genoeg,dank je we hoor :goeie:
ief schreef:
Hoe zit dat als je de units afzonderlijk meet close range, koppel je de rest dan evengoed af of hoeft dat niet? (en hoe doe je dat als je van wat grotere afstand meet, vervangende weerstand er aan hangen of...? :hide: )
Hallo Ief.
Of je de units nu close range meet of van een afstand ,je zet dan los van de te meten unit de units uit in de software.
Kwetstie van een vinkje.
Die vraag van die vervangende weerstand snap ik even niet.
Je meet op grotere afstand op dezelfde manier ,bedoel je de verschillen in output mischien?
ief
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 16:22
Locatie: Groningen

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door ief »

Jij werkt natuurlijk aktief, dan gaat m'n vraag niet op.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door rikpost »

20150405_142215.jpg
Van het weekeind eindelijk de woofers van frontjes voorzien.
Gelijk een stuk rustiger zo 8)
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: vierweg systeem met Dynaudio esotar en audio technology

Bericht door Walt »

Zie ik het nou goed en is die rolrand van de AT nou weer vervormd?

Groetjes Walter
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”