Ik ben van plan wat te gaan experimenteren met een bafflestep+zobel voor m'n Alpair 12
Heb dit ook gedaan voor de CHR70 en dit beviel prima.
Moet ik daarbij de weerstand van m'n spoel niet "optellen" bij de weerstand die daar parallel aan staat om ervoor te zorgen dat het kantelpunt tussen weerstand en spoel niet te vroeg ligt?
Baffle step+ zobel netwerk
Moderator: Beheerdersteam
- Bart_Venner
Re: Baffle step+ zobel netwerk
Hallo Bart,
Het is al een tijdje geleden dat je deze vraag gepost hebt, maar wie weet lees je het nog.
Lbsc en Rbsc worden samen ook wel een low shelf filter genoemd.
Daarbij bepaalt Lbsc het kantelpunt en Rbsc de mate van demping.
Als Lbsc nu een interne weerstand heeft, dan zal dit tot een (klein) verlies onder het kantelpunt leiden en daarnaast het kantelpunt ook verschuiven.
Het verlies kun je compenseren door Rbsc weer groter te maken.
De verschuiving voorkom je door de spoelweerstand in de berekening mee te nemen (optellen met de luidspreker impedantie).
Wat de nieuwe waarde van Rbsc moet zijn kun je makkelijk uitrekenen door het filternetwerk als een spanningsdeler te beschouwen.
Onder het kantelpunt geldt:
Verlies(dB) = 20*log(Rx / Rload +1)
Waarbij Rx = Rspoel * Rbsc / Rspoel + Rbsc
Boven het kantelpunt geldt:
Demping(dB) = 20*log(Rbsc / Rload +1)
Eerst bepaal je hoeveel verlies de serieweerstand van de spoel geeft.
Als voorbeeld neem ik een spoel met Rdc = 1ohm en als belasting een luidspreker van 6 ohm.
Ik ga verder uit van een maximale bafflestep compensatie van 6dB, ideaal gezien zou Rbsc dan 6 ohm moeten zijn.
Rx = 1*6/ 1+6 = 0.857 ohm
Verlies(dB) = 20*log(0.857 / 6 +1) = 1.16dB
Om 6 dB verzwakking aan te houden moet de totale demping dus 7.16dB zijn.
7.16 = 20* log(Rbsc / 6 +1)
oftewel:
(10^(7.16/20) -1)*6 = Rbsc
Rbsc = 7.68ohm
Doordat Rbsc iets groter is geworden, zal het verlies ook iets groter zijn dan men in eerste instantie vanuit was gegaan.
Dat betekent dus dat je niet exact weer 6dB verzwakking krijgt, meer iets minder.
Voor een BSC bij een luidspreker is dit in de meeste gevallen verwaarloosbaar.
Mocht je het toch precies uit willen rekenen, dan moet je de berekening gewoon een paar keer herhalen met de nieuw gevonden waarde voor Rbsc.
Hier zijn nog een paar plaatjes om het verhaal wat duidelijker te maken: Bafflestep compensatie van 6dB met ideale componenten. Verlies veroorzaakt door het gebruik van een spoel met Rdc = 1.0 ohm. Gecompenseerd voor het verlies, je ziet dat de BSC weer bijna 6dB is maar niet helemaal.
Voor een luidsprekerfilter is dit echter voldoende.
Het is al een tijdje geleden dat je deze vraag gepost hebt, maar wie weet lees je het nog.
Lbsc en Rbsc worden samen ook wel een low shelf filter genoemd.
Daarbij bepaalt Lbsc het kantelpunt en Rbsc de mate van demping.
Als Lbsc nu een interne weerstand heeft, dan zal dit tot een (klein) verlies onder het kantelpunt leiden en daarnaast het kantelpunt ook verschuiven.
Het verlies kun je compenseren door Rbsc weer groter te maken.
De verschuiving voorkom je door de spoelweerstand in de berekening mee te nemen (optellen met de luidspreker impedantie).
Wat de nieuwe waarde van Rbsc moet zijn kun je makkelijk uitrekenen door het filternetwerk als een spanningsdeler te beschouwen.
Onder het kantelpunt geldt:
Verlies(dB) = 20*log(Rx / Rload +1)
Waarbij Rx = Rspoel * Rbsc / Rspoel + Rbsc
Boven het kantelpunt geldt:
Demping(dB) = 20*log(Rbsc / Rload +1)
Eerst bepaal je hoeveel verlies de serieweerstand van de spoel geeft.
Als voorbeeld neem ik een spoel met Rdc = 1ohm en als belasting een luidspreker van 6 ohm.
Ik ga verder uit van een maximale bafflestep compensatie van 6dB, ideaal gezien zou Rbsc dan 6 ohm moeten zijn.
Rx = 1*6/ 1+6 = 0.857 ohm
Verlies(dB) = 20*log(0.857 / 6 +1) = 1.16dB
Om 6 dB verzwakking aan te houden moet de totale demping dus 7.16dB zijn.
7.16 = 20* log(Rbsc / 6 +1)
oftewel:
(10^(7.16/20) -1)*6 = Rbsc
Rbsc = 7.68ohm
Doordat Rbsc iets groter is geworden, zal het verlies ook iets groter zijn dan men in eerste instantie vanuit was gegaan.
Dat betekent dus dat je niet exact weer 6dB verzwakking krijgt, meer iets minder.
Voor een BSC bij een luidspreker is dit in de meeste gevallen verwaarloosbaar.
Mocht je het toch precies uit willen rekenen, dan moet je de berekening gewoon een paar keer herhalen met de nieuw gevonden waarde voor Rbsc.
Hier zijn nog een paar plaatjes om het verhaal wat duidelijker te maken: Bafflestep compensatie van 6dB met ideale componenten. Verlies veroorzaakt door het gebruik van een spoel met Rdc = 1.0 ohm. Gecompenseerd voor het verlies, je ziet dat de BSC weer bijna 6dB is maar niet helemaal.
Voor een luidsprekerfilter is dit echter voldoende.
- Bart_Venner
Dat is alleen maar precies wat ik zocht ja, ben blij dat ik wel in de goede richting zat
Ga het vanavond even rustig lezen in ieder geval.
Bedankt!
Ga het vanavond even rustig lezen in ieder geval.
Bedankt!
Graag gedaan
.
Uitrekenen is trouwens niet een must hoor, vaak moet je de bsc toch op gehoor 'afstemmen'.
Uitrekenen is trouwens niet een must hoor, vaak moet je de bsc toch op gehoor 'afstemmen'.