High-end forse vloerstaander, d'Appolito H/M en actief laag

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Robin.vdP
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 20 mar 2013, 23:33

Re: High-end forse vloerstaander, d'Appolito H/M en actief l

Bericht door Robin.vdP »

Ai, beetje te druk geweest om hier nog wat updates te plaatsen. Terwijl ik zelf met heel veel plezier anderen hun projecten heb gevolgd tijdens mijn 'inlees-periode', dus misschien een goed voornemen om dit topic maar eens bij te werken. Oh, en de allerbeste wensen allemaal! :D

Ik heb geen zin om een heel lang verhaal te typen, dus ik maak er een foto update van. Nu maar hopen dat de foto's ook in chronologische volgorde geplaatst worden, daar heb ik hier eerder wel eens moeite mee gehad...
Bijlagen
Lading pla(n)kjes.
Lading pla(n)kjes.
Zo goed als alle ingrediënten bij elkaar...
Zo goed als alle ingrediënten bij elkaar...
Proefplaatsing van één speaker (plakjes gestapeld zonder lijm).
Proefplaatsing van één speaker (plakjes gestapeld zonder lijm).
Baskast in opbouw (proefplaatsing 2)
Baskast in opbouw (proefplaatsing 2)
Interieur baskast tm plak 15 van 37
Interieur baskast tm plak 15 van 37
Interieur volledig opgestapelde baskast
Interieur volledig opgestapelde baskast
Blik in binnenkant Mid-behuizing
Blik in binnenkant Mid-behuizing
Het lijmproces in volle gang (links topkast, rechts sub-cylinder met 'ingebakken' inslagmoeren)
Het lijmproces in volle gang (links topkast, rechts sub-cylinder met 'ingebakken' inslagmoeren)
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: High-end forse vloerstaander, d'Appolito H/M en actief l

Bericht door SSassen »

@Robin,

Leuk project!

Ik hoop echter wel dat je van plan bent om de buitenkant te voorzien van fineer of HPL? Anders kan ik je namelijk bijna garanderen dat de luidsprekers op enig moment gaan scheuren omdat het hout gaat werken. Feitelijk wil je het hele pakket met minimaal drie stevige draadeinden permanent op elkaar klemmen en zorg zeker voor een laklaag aan de binnenzijde én buitenzijde zodat vocht geen kans krijgt.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: High-end forse vloerstaander, d'Appolito H/M en actief l

Bericht door hannesie »

Mooi en kostbare kast met al dat multiplex, ben benieuwd naar het totaal, het komt mij enigszins bekend voor, is het ontwerp hier al een keer hier aan de orde geweest?

Edit: ik dacht dat dit blz.1 was, maar het klopt dus dat ik het eerder had gezien. :)
Laatst gewijzigd door hannesie op za 03 jan 2015, 23:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: High-end forse vloerstaander, d'Appolito H/M en actief l

Bericht door FR_Aad »

Ik weet niet wat ons Arno er van denkt maar het eerste wat in mij opkomt is, wil je wel stalen draadeinden in een verlijmde houtconstructie??
Staal reageerd toch anders op temperatuurswisselingen als multiplex? Krijg je dan niet juist scheuren?? (ik gooi maar even wat op hoor)
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: High-end forse vloerstaander, d'Appolito H/M en actief l

Bericht door SSassen »

FR_Aad schreef:
Ik weet niet wat ons Arno er van denkt maar het eerste wat in mij opkomt is, wil je wel stalen draadeinden in een verlijmde houtconstructie??
Staal reageerd toch anders op temperatuurswisselingen als multiplex? Krijg je dan niet juist scheuren?? (ik gooi maar even wat op hoor)
Het idee is wel om de boel zo vast te zetten (bij kamertemperatuur!) dat evt. rek en krimp geen noemenswaardig effect heeft. Maar inderdaad ben ik ook wel benieuwd naar Arno z'n advies in deze, die werkt vaker met hout dan de meesten op dit forum :D
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: High-end forse vloerstaander, d'Appolito H/M en actief l

Bericht door rikpost »

Ik heb dit bij een gekijksoortig project op dit forum oo gruwlijk fout zien gaan .
Trok zo krom als een banaan ,en scheurde aan alle kanten.

Echter dat was wel mdf en dat heeft eigenlijk weinig met hout te maken.
Volgens mij gaat dit gewoon helemaal goed met verlijmen.

Als je hem heel strak lijmt en mooi vlak schuurt is het ook hel mooi om hem in de blanke lak te zetten :kwijl:
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: High-end forse vloerstaander, d'Appolito H/M en actief l

Bericht door SARK »

rikpost schreef:
...Echter dat was wel mdf en dat heeft eigenlijk weinig met hout te maken.
Volgens mij gaat dit gewoon helemaal goed met verlijmen.
Helaas kan het ook bij multiplex misgaan: http://www.diyaudio.com/forums/full-ran ... ay-12.html
Bijlagen
Multiplex.jpg
Multiplex2.jpg
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: High-end forse vloerstaander, d'Appolito H/M en actief l

Bericht door FR_Aad »

Waar is Arno als je hem nodig hebt :lol:
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: High-end forse vloerstaander, d'Appolito H/M en actief l

Bericht door FR_Aad »

Waanzinnig project trouwens. Hopen dat zijn tweede poging wel werkt.

Maar eh, deze bouwer gebruikte draadeinden.
Bijlagen
image.jpg
Spekkie99
Berichten: 42
Lid geworden op: za 29 dec 2007, 13:33

Re: High-end forse vloerstaander, d'Appolito H/M en actief l

Bericht door Spekkie99 »

FR_Aad schreef:
Waanzinnig project trouwens. Hopen dat zijn tweede poging wel werkt.

Maar eh, deze bouwer gebruikte draadeinden.
Blijven die draadeinden erin of zijn het de lijmtangen om laag voor laag te kunnen lijmen?
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: High-end forse vloerstaander, d'Appolito H/M en actief l

Bericht door FR_Aad »

Spekkie99 schreef:

Blijven die draadeinden erin of zijn het de lijmtangen om laag voor laag te kunnen lijmen?
Even snel doorbladerend denk ik te begrijpen dat ze er permanent in zaten.


Linkje
http://www.diyaudio.com/forums/full-ran ... ray-2.html
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: High-end forse vloerstaander, d'Appolito H/M en actief l

Bericht door rikpost »

SARK schreef:
rikpost schreef:
...Echter dat was wel mdf en dat heeft eigenlijk weinig met hout te maken.
Volgens mij gaat dit gewoon helemaal goed met verlijmen.
Helaas kan het ook bij multiplex misgaan: http://www.diyaudio.com/forums/full-ran ... ay-12.html
Daar sta ik inderdaad van te kijken ,nu zijn die dingen wel extreem lang maar toch :think:
Zeker als het hout vrij over de draad enden heft kunnen bewegen is dit vreemd
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: High-end forse vloerstaander, d'Appolito H/M en actief l

Bericht door markbakk »

Als je alles in laagjes bouwt (dus ook de baffle) en de units voldoende ruim inbouwt zou een en ander wel moeten kunnen werken. Draadeinden zul je ook (flink) moeten voorspannen voordat ze de rek hebben gekregen die nodig is om de krimp op te vangen. Feitelijk is staal niet elastisch genoeg. Maar wat je ook doet, het geheel blijft een zwakke constructie.
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: High-end forse vloerstaander, d'Appolito H/M en actief l

Bericht door hrscharft »

Ben nog eens verder gaan zitten neuzen in het topic met die heeeeeeeeeeele hoge plankjes speakers die hier genoemd worden en daaruit blijkt dat de oorzaak JUIST ligt in het permanent monteren van de draadeinden. Hierdoor kan het hout op sommige plekken wel uitzetten en op de plaats waar de draadeinden zitten niet. Dit heeft vervolgens tot gevolg dat de lagen eigenlijk bol willen gaan staan maar wat niet kan waardoor ze dus breken.
Ik meen me te herinneren dat iemand hier op het forum een dergelijk probleem heeft gehad met (waren dat geen) Maxima klonen?

Verder op in het genoemde topic is er een prof fabrikant die het probleem heeft ondervangen door om de zoveel lagen een siliconen laag toe te voegen in de stack. Eigenlijk gewoon hetzelfde als wat je ziet bij de krimpnaden in grote betonvloeren. Dit is misschien iets om over na te denken.
Een aantal lagen op elkaar lijmen en bijvoorbeeld om de 20cm een laag siliconen of ander rubber toe te voegen van een mm of 2 a 3.
Als je het echt exact zou willen doen zijn er vast nog wel geleerden hier op het forum die dat willen/kunnen uitrekenen voor je. Dus hoeveel mm rek je nodig hebt voor een stapeltje multiplex van 20cm zelf heb ik die kennis zo even niet bij de hand.

Gr,

Harm.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: High-end forse vloerstaander, d'Appolito H/M en actief l

Bericht door John P »

Mijn instinct zegt mij dat je met elastische lijm een heel eind kan komen om dit soort problemen te ondervangen. Ik ken elastische lijm alleen bij het aanbrengen van tegels op een werkende ondergrond. Heeft iemand ervaring met elastische lijmen en hout?
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: High-end forse vloerstaander, d'Appolito H/M en actief l

Bericht door FR_Aad »

Arno waar ben je???
Robin.vdP
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 20 mar 2013, 23:33

Re: High-end forse vloerstaander, d'Appolito H/M en actief l

Bericht door Robin.vdP »

hahaha ja, Arno, waar ben je? :)

In afwachting van het verlossende antwoord, alvast iedereen bedankt voor het meedenken! Een openscheurende kast zou nogal zonde zijn van al mijn moeite.

Nu denk ik ook wel dat houtwerking echt niet zo mysterieus en complex is als soms wordt gedacht... ik vergelijk het een beetje met de uitzetting van bevriezend water: als het niet gehinderd wordt is er niks aan de hand. Met als extra complexiteit de directionele werking van houtvezels.

In mijn kast zitten geen draadeinden of houten dwarsverbindingen die anders werken dan het multiplex. De platen zijn volledig onderling verlijmd met steeds een serie 3,5 x 30 mm schroefjes die voor de lijmdruk moeten zorgen. Ik neem aan dat zulke kleine schroefjes de houtwerking niet zullen frustreren.

Wel dwars op de multiplex platen zit de baffle van MDF, welke ik volledig zou willen verlijmen op het multiplex. Het MDF is vochtwerend en van zeer hoge persing, volledig om-en-om professioneel gespoten, dus zou niet of nauwelijks moeten werken. In dat MDF zitten de metalen speakerunits gemonteerd. Aan de onderzijde heeft de baffle een slordige 2 mm om vrij te bewegen tot het de MDF cilinder tegenkomt waar de sub in gemonteerd is. Die zit ook weer dwars in de kast verlijmd (zie eerdere afbeeldingen in dit topic).

Ik denk dat dit geheel wel goed gaat komen, maar zeker weten doe ik het niet... dit zijn tenslotte de eerste speakers die ik bouw!

-- Edit: even een paar foto's ter verduidelijking; zie foto omschrijvingen.
Bijlagen
de (nu nog ongespoten) mdf baffle valt in een uitsparing in de multiplex kast
de (nu nog ongespoten) mdf baffle valt in een uitsparing in de multiplex kast
de cilinder met sub (bovenop) zal in een (nog te frezen) gat in de kast komen - positie aangeduid met de mdf ring
de cilinder met sub (bovenop) zal in een (nog te frezen) gat in de kast komen - positie aangeduid met de mdf ring
de baffle en sub-cilinder ten opzichte van elkaar - de baffle komt vast aan de topkast, de cilinder aan de baskast welke los van elkaar staan met ca 1,5 mm tussenruimte (dikte van 1 laagje in multiplex)
de baffle en sub-cilinder ten opzichte van elkaar - de baffle komt vast aan de topkast, de cilinder aan de baskast welke los van elkaar staan met ca 1,5 mm tussenruimte (dikte van 1 laagje in multiplex)
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: High-end forse vloerstaander, d'Appolito H/M en actief l

Bericht door markbakk »

Ik vermoed dat je met het direct verlijmen van de baffle op de laagjesconstructie uit bent op een potentiële ramp. Plaatmaterialen vertonen juist veel werking in de dwarsrichting, worden ze droger, dan worden ze ook dunner, soms met meer dan 10 procent. De verlijmde baffle duwt dan de laagjes netjes uit elkaar en weg is je kast.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: High-end forse vloerstaander, d'Appolito H/M en actief l

Bericht door rho »

Ik zou het ook niet doen. Ik zou een constructie overwegen waarbij je het front elastisch aan de kast bevestigd. Boutjes die in het front door een rubber huls gaan of iets in die richting. Tussen kast en baffle dan een rubber/siliconen laag steken.
Anders zie ik je mooi kast ook binnen de kortste keren scheuren.
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: High-end forse vloerstaander, d'Appolito H/M en actief l

Bericht door hrscharft »

aah lees nu pas dat er geen draadeinden in je kast komen dat is een goed ding ;)

Maar zelfs die schroeven zou ik niet doen of er iig na het lijmen van een laag weer uit draaien. Je zou kunnen overwegen om een externe klem te maken van een aantal draadeinden een boven en een onderkant en een stel moeren. Op die manier kun je veel mooier en beter klemmen dan met een stel schroefjes. Mijn ervaring is dat je met schroeven toch niet de gewenste druk haalt voor een witte houtlijm verbinding voor dat ze 'over de kop draaien'

En tja die 'pot' voor de woofer daarvan staat de draad haaks op de draad van de kast. Ook eigenlijk niet zo lekker voor wat betreft de constuctie die jij wilt gaan maken.
Laatst gewijzigd door hrscharft op ma 05 jan 2015, 18:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: High-end forse vloerstaander, d'Appolito H/M en actief l

Bericht door dre »

Als ik het zo zou doen,werd de binnen en de buitenzijde van de kast geschilderd om vochtwerking te beperken.
Ik denk dat je het dan kan voorkomen.
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Re: High-end forse vloerstaander, d'Appolito H/M en actief l

Bericht door CarloPJB »

Asterduc heeft ook eens met lagen gewerkt. Had hij er niet houten staven in , van boven tot onder en deze mee verlijmt ?
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: High-end forse vloerstaander, d'Appolito H/M en actief l

Bericht door Arno »

Nou, ik ben er hoor! :mrgreen:

Maar de antwoorden zijn al wel zo'n beetje gegeven. Als niets de werking van het multiplex (in dit geval dus in de hoogte van de speaker) dwarszit, dan gaat dit in principe gewoon goed. Dus geen vertikale bracings, doorlopende deuvelstokken etc., maar óók geen mdf baffle. Het maakt niet uit of die baffle van V313 vochtwerend mdf is, rondom gespoten, want het probleem ligt bij het multiplex. Dat moet vrij kunnen bewegen, en als je die baffle vast verlijmt op de romp, is er een grote kans dat het misgaat.
Misschien kun je de baffle uit meerdere delen maken, dus met een soort horizontale dilatatievoegen? Of iets bedenken met slobgaten?

Er zijn inderdaad altijd gevallen bekend waarbij het wel goed is gegaan. Het heeft ook sterk te maken waar je ze bouwt (verwarmde garage of houten schuurtje) en welke schommelingen in vochtigheid ze moeten gaan trotseren.

Het is in ieder geval een spannend project wat je je op de hals gehaald hebt :D

Is het door en door Baltisch berken, of bouwmarkt berken-mix?
Robin.vdP
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 20 mar 2013, 23:33

Re: High-end forse vloerstaander, d'Appolito H/M en actief l

Bericht door Robin.vdP »

De baffle opdelen zou kunnen, maar heeft niet mijn voorkeur. Begrijp ik uit die suggestie dat het wel moet lukken als ik maar een beperkt aantal plakjes overspan?

Die slobgaten zat ik zelf ook aan te denken (hoewel ik de term niet kende :D ), maar hoe ga ik dat blijvend op voldoende spanning houden??

En dan die cilinder nog, iemand enig idee hoe ik die werkings-bestendig kan maken? Zit daar zelf nog op te puzzelen.

Het hout is het beste was ik bij de houthandel kon krijgen, dus zeker geen bouwmarkt kwaliteit. Maar of het dan door en door Baltisch berken is weet ik niet. De klus omgeving is wel gunstig, want op mijn warme en droge zolderkamer.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: High-end forse vloerstaander, d'Appolito H/M en actief l

Bericht door ds23man »

Robin.vdP schreef:
. De klus omgeving is wel gunstig, want op mijn warme en droge zolderkamer.
En dan hoop ik voor je dat het gebruikte materiaal daar minimaal een jaar vertoefd heeft....
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”