GU50 PP versterker
Moderator: Beheerdersteam
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: GU50 PP versterker
Nog even de proef op de som genomen en een aantal willekeurige paartjes gemaakt met de 5 EF184's die ik heb liggen. Anodespanning met de pot gelijk gesteld, dit komt eruit:
107V
103V
104V
106V
106V
105V
109V
Lijkt erop dat ik in de eerste test dus ook wel de worst case situatie te pakken had, maar dit lijkt me goed bruikbaar.
107V
103V
104V
106V
106V
105V
109V
Lijkt erop dat ik in de eerste test dus ook wel de worst case situatie te pakken had, maar dit lijkt me goed bruikbaar.
Re: GU50 PP versterker
Netjes, heb je er al geluid mee kunnen maken ??
Barry2001 schreef:Nog even de proef op de som genomen en een aantal willekeurige paartjes gemaakt met de 5 EF184's die ik heb liggen. Anodespanning met de pot gelijk gesteld, dit komt eruit:
107V
103V
104V
106V
106V
105V
109V
Lijkt erop dat ik in de eerste test dus ook wel de worst case situatie te pakken had, maar dit lijkt me goed bruikbaar.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: GU50 PP versterker
Ja, hij staat nu aan, dus het spijkerplankje met de RPI aangesloten, 1 kanaal. Ik hoor niks vreemds, maar over kwaliteit valt zo nog niks te zeggen. Wil het eigenlijk vanmiddag eens aan laten staan, kijken of het een beetje stabiel blijft.
Heb overigens de ruststroom van de GU50's iets teruggeschroefd, die staat op 40mA nu. Op de scoop zie ik geen verschil als ik een sinus aanbied tussen 40 en 50mA, zal later met 2 kanalen en een goede luistertest nog eens bepalen of er verschil te horen is.
Heb overigens de ruststroom van de GU50's iets teruggeschroefd, die staat op 40mA nu. Op de scoop zie ik geen verschil als ik een sinus aanbied tussen 40 en 50mA, zal later met 2 kanalen en een goede luistertest nog eens bepalen of er verschil te horen is.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: GU50 PP versterker
Barry2001 schreef:5 stuks EF184 zijn binnengekomen. Mooi buisje om te zien, rooster is zo'n spanrooster:
G2 en G3 (pin 8 en 9) heb ik verwisseld, Rg2 is 4k7 geworden en de kathode weerstand 78 Ohm (68 Ohm + 10 ohm).
Ik heb 2 paartjes gemaakt, A en B.
De anode spanningen zijn nu:
A 120 en 126V
B 119 en 124V
Dit komt meer in de buurt.
Rg2 heb ik iets kleiner gemaakt, 3k3:
A 114 en 115V
B 118 en 122V
Rg2 nog kleiner, 2k2:
A 120 en 106V (?)
B 124 en 116V
Rg2 maar weer teruggezet naar 3k3.
Als ik vervolgens weer de potmeter aansluit op de kathodes, dus 47 Ohm pot met 47 ohm naar gnd en ik regel 'm zo af dat de spanningen gelijk zijn:
A 109V
B 103V
Volgens mij hebben we hier een wenselijke situatiedit ziet er meer in lijn uit uit dan met de 6J9P's.
Op de uitgang zie ik nu 18mV brom 100Hz in deze houtje touwtje opstelling, dat is er zeker uit te krijgen in een kast straks. Als ik 1kHz aanbied op de ingang beginnen de toppen af te vlakken bij zo'n 15V, dus iets van 30W zit je dan. Ingangssignaal zit dan op 800mV trouwens.
Blok aan de ingang, eigenlijk best netjes, iets overshoot.
For the record, terugkoppeling is nog steeds de variant met 180k vanaf de anode. Het RC filter zit er ook nog steeds in op de uitgang, heb dit er eens uit gehaald. Met ingang kortgesloten of aan de toonfiets geen probleem, als ik de ingang laat loshangen toch weer oscillaties. Met het RC filter is het in alle situaties zo stabiel als een huis, laat 'm er maar in zitten.
Tsja, heb het idee dat we nu ergens zijn
Het heeft nu een uur of 2 aangestaan, geen vreemde dingen, ik meet geen vreemde zaken en ik hoor ook niks vreemds. Denk dat dit de uitgangssituatie gaat worden, de aktviteiten gaan richting behuizing nu
Re: GU50 PP versterker
Geeft niet,je heb nog iets van een maand.Barry2001 schreef:
vakantie is ook voorbij dus vaart zal er wel een beetje uit zijn vrees ik
Re: GU50 PP versterker
Zo, dat gaat hier goed vooruit
.
Die plankjes, komt me bekend voor
,een tijdje geleden heeft een forumlid zoiets aangeboden, weet niet meer wie.
Valt goed mee dat die 184 wat minder spreidig hebben, rare russen toch.
Op het printje heb je de massa van de negatieve spannng en de HS aan elkaar gezet.Klopt wel, maar best is om die pas bij de elco-min die buiten de print zit aan elkaar te zetten.
Anne
Die plankjes, komt me bekend voor
Valt goed mee dat die 184 wat minder spreidig hebben, rare russen toch.
Op het printje heb je de massa van de negatieve spannng en de HS aan elkaar gezet.Klopt wel, maar best is om die pas bij de elco-min die buiten de print zit aan elkaar te zetten.
Anne
Re: GU50 PP versterker
Ja Jullie zijn Erg hard gegaan
en knap zoals je alle problemen een voor een hebt weten op te lossen
Goed team work
en knap zoals je alle problemen een voor een hebt weten op te lossen
Goed team work
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: GU50 PP versterker
Die plankjes komen van marktplaats, als iemand ook interesse heeft (hij had nog meer liggen) kan ik de afzender nog wel even opzoeken. Het is van hetzelfde mahonie waar Voyager http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... it=voyager ook van gemaakt is. Lijkt zo vrij dof/mat, met een beetje lak erop komt het tot leven en zie je een mooie houtnerf.Ah!buis schreef:Zo, dat gaat hier goed vooruit.
Die plankjes, komt me bekend voor,een tijdje geleden heeft een forumlid zoiets aangeboden, weet niet meer wie.
Valt goed mee dat die 184 wat minder spreidig hebben, rare russen toch.
Op het printje heb je de massa van de negatieve spannng en de HS aan elkaar gezet.Klopt wel, maar best is om die pas bij de elco-min die buiten de print zit aan elkaar te zetten.
Anne
Vwb de massa, heb je gelijk in, weet niet of dit hier zoveel uitmaakt, klein stukje.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: GU50 PP versterker
Dank u!Bert61 schreef:Ja Jullie zijn Erg hard gegaan
en knap zoals je alle problemen een voor een hebt weten op te lossen
Goed team work
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: GU50 PP versterker
Wat materiaal besteld om de kast te bouwen, is onderweg. Heb besloten om er een ingangsselectie met volumeregeling bij in te bouwen. Waarom ook niet, ik heb de print liggen uit het vorig preamp project.
Voor zover mogelijk de overige printen ook al even opgebouwd, met van links naar rechts de inschakelvertraging voor de hoogspanning, ingangsselectie met volumeregeling, Kaku, en de stuurprint voor de nixies. Het voedingsprintje en en het printje waar de nixies op komen zijn nog niet binnen, maar al wel verstuurd vanuit iTead.
Voetjes voor de GU50 zijn ook binnen gekomen, ook in China besteld. Op de een of andere manier zie ik hier in Europa alleen die ruggedized uitvoeringen aangeboden met een korf er omheen, niet deze voetjes.
Wachten is nu op het kastmateriaal, kan elk moment binnen komen en dan kunnen we weer verder. Het wordt een soort van framebouw waar alles in komt te zitten, met aan de buitenkant plaatmateriaal dusdanig dat voetjes, schroefjes e.d. niet zichtbaar zijn.
Voor zover mogelijk de overige printen ook al even opgebouwd, met van links naar rechts de inschakelvertraging voor de hoogspanning, ingangsselectie met volumeregeling, Kaku, en de stuurprint voor de nixies. Het voedingsprintje en en het printje waar de nixies op komen zijn nog niet binnen, maar al wel verstuurd vanuit iTead.
Voetjes voor de GU50 zijn ook binnen gekomen, ook in China besteld. Op de een of andere manier zie ik hier in Europa alleen die ruggedized uitvoeringen aangeboden met een korf er omheen, niet deze voetjes.
Wachten is nu op het kastmateriaal, kan elk moment binnen komen en dan kunnen we weer verder. Het wordt een soort van framebouw waar alles in komt te zitten, met aan de buitenkant plaatmateriaal dusdanig dat voetjes, schroefjes e.d. niet zichtbaar zijn.
Re: GU50 PP versterker
Gelukkig zijn de buizen nogal groot
anders zou 't zoeken worden, waar zit hiertussen de versterker ?
Anne
anders zou 't zoeken worden, waar zit hiertussen de versterker ?
Anne
Re: GU50 PP versterker
Je bedoeld deze dingen zeker Barry ?

Heb die hier ook liggen en vind het wel wat hebben. Behalve het klik lipje dan.
Laat maar weer snel vakantie komen

Heb die hier ook liggen en vind het wel wat hebben. Behalve het klik lipje dan.
Laat maar weer snel vakantie komen
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: GU50 PP versterker
Ruimte genoegAh!buis schreef:Gelukkig zijn de buizen nogal groot![]()
anders zou 't zoeken worden, waar zit hiertussen de versterker ?![]()
Anne
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: GU50 PP versterker
Bijna, kijk maar aan het begin van dit draadje, die lijken er veel op. Ik heb dus de korf eraf gezaag, op m'n spijkerplankje waren ze onbruikbaar. De buizen zitten er zo vast in dat je ze er amper meer uitkrijgt, ook niet met dat schroefdopje op de bovenkant. Nu is dit natuurlijk ook de bedoeling van een ruggedized voet, maar in mijn experimentele opstelling met buizen wisselen dus nietTubeHead schreef:Je bedoeld deze dingen zeker Barry ?
Heb die hier ook liggen en vind het wel wat hebben. Behalve het klik lipje dan.
Laat maar weer snel vakantie komen
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: GU50 PP versterker
Behuizing. Ik heb een frame gemaakt van alu staf, 15mm in het vierkant. Ik wil hier de versterker zelf in gaan bouwen, met losse paneeltjes voor- onder- boven- achter. Deze manier van bouwen heeft als voordeel straks dat je van zowel boven- als onderkant goed overal bij kan.
De buisvoeten e.d. komen ook in dit frame zodat je straks geen voeten, schroeven e.d. in de bovenplaat ziet. De stukjes staf zitten met hoekprofieltjes aan elkaar, de verticale tussen stukjes zitten direct met een verzonken boutje op het boven- en onderstuk. Ik heb overal draad in getapt zodat de M3 schroefjes direkt in het frame zitten.
De stukjes mahonie worden tegen de zijkanten aan geschroefd:
Al wat aan het tekenen geweest met de panelen, dit wordt de bovenplaat, 2.5mm dik alu:
Paneel achterkant:
Voorpaneel moet ik nog even uitmeten, de potmeter van de volumeregeling is eindelijk binnen gekomen (was nalevering). En het is natuurlijk wenselijk dat deze past in de uitsparing in het voorpaneel..
Hoe nu verder, ik denk dat het wat passen en meten wordt waar wat komt in het frame. De volgorde ga ik dit keer anders doen tov de preamp, daar heb ik de bovenplaat als laatst getekend / laten maken. Reuze onhandig natuurlijk, het is dan erg lastig de precieze plaats te bepalen van de gaten. Omdat de buizen door de gaten komen moet dit echt in het midden, anders ziet dit er niet uit. Bovenplaat bestellen (Schaeffer) en dan de boel uitrichten en monteren.
De buisvoeten e.d. komen ook in dit frame zodat je straks geen voeten, schroeven e.d. in de bovenplaat ziet. De stukjes staf zitten met hoekprofieltjes aan elkaar, de verticale tussen stukjes zitten direct met een verzonken boutje op het boven- en onderstuk. Ik heb overal draad in getapt zodat de M3 schroefjes direkt in het frame zitten.
De stukjes mahonie worden tegen de zijkanten aan geschroefd:
Al wat aan het tekenen geweest met de panelen, dit wordt de bovenplaat, 2.5mm dik alu:
Paneel achterkant:
Voorpaneel moet ik nog even uitmeten, de potmeter van de volumeregeling is eindelijk binnen gekomen (was nalevering). En het is natuurlijk wenselijk dat deze past in de uitsparing in het voorpaneel..
Hoe nu verder, ik denk dat het wat passen en meten wordt waar wat komt in het frame. De volgorde ga ik dit keer anders doen tov de preamp, daar heb ik de bovenplaat als laatst getekend / laten maken. Reuze onhandig natuurlijk, het is dan erg lastig de precieze plaats te bepalen van de gaten. Omdat de buizen door de gaten komen moet dit echt in het midden, anders ziet dit er niet uit. Bovenplaat bestellen (Schaeffer) en dan de boel uitrichten en monteren.
Re: GU50 PP versterker
Zou je misschien de bovenplaat dubbel kunnen uitvoeren (evt halve dikte)?
Schroeven met verzonken kop in de onderste en dan de ander er bovenop (geplakt ?).Geen last van uit center zittende buizen.
BV, zeker Boven Voor ? Is hier Bekende Vlaming
Anne
Schroeven met verzonken kop in de onderste en dan de ander er bovenop (geplakt ?).Geen last van uit center zittende buizen.
BV, zeker Boven Voor ? Is hier Bekende Vlaming
Anne
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: GU50 PP versterker
Leuke manier om een chassis te bouwen!
Inspiratie voor een volgend project.
Heb je de volumeprint zelf ontworpen?
Inspiratie voor een volgend project.
Heb je de volumeprint zelf ontworpen?
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: GU50 PP versterker
Bekende VlamingAh!buis schreef:Zou je misschien de bovenplaat dubbel kunnen uitvoeren (evt halve dikte)?
Schroeven met verzonken kop in de onderste en dan de ander er bovenop (geplakt ?).Geen last van uit center zittende buizen.
BV, zeker Boven Voor ? Is hier Bekende Vlaming![]()
Anne
De 2 platen op elkaar plakken wordt ook niet mooi, omdat de GU50 voetjes een opstaande rand hebben. Ik wil niet alleen de schroeven niet zien, maar de voetjes ook niet. Altijd wat he
Moeten nog bevestigingsgaatjes in, de breedte van het frame is 400mm. 2 x de stafdikte hier vanaf getrokken is 370mm. Als ik het paneeltje 370mm maak valt íe precies tussen het frame. Ik denk dat eronder teveel van het goede is, je zit dan al 15mm beneden de bovenplaat die ook nog eens 2.5mm dik is.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: GU50 PP versterker
Dank! Ook de eerste keer dat ik het zo doe, het is zo echt solide als een tank. Alu dus je kunt eenvoudig draad tappen om er een boutje in te draaien voor bevestiging printen e.d.. Heb alles 2.5mm geboord met de kolomboormachine dus recht, beetje olie en vervolgens draad tappen.RobertD schreef:Leuke manier om een chassis te bouwen!
Inspiratie voor een volgend project.
Heb je de volumeprint zelf ontworpen?
En ik bouw alles in/op dit frame, dus je kunt altijd overal van alle kanten erbij. De houten zijkanten zijn puur decoratie. Wel moet dit goed vast zitten omdat je 'm straks hieraan optilt, ik heb al gaten in het frame geboord om met flinke houtschroeven de zijpanelen vast te zetten.
Alle printen zijn eigen ontwerp. Schema van de volumeprint staat hieronder, ingangsselectie, motorsturing van de potmeter en volumeregeling (zelfde print als in de Voyager preamp, had er nog 1 over dus waarom niet):
Re: GU50 PP versterker
Afstandsbusjes ? Zitten ze wat dieperBarry2001 schreef:De 2 platen op elkaar plakken wordt ook niet mooi, omdat de GU50 voetjes een opstaande rand hebben. Ik wil niet alleen de schroeven niet zien, maar de voetjes ook niet. Altijd wat he![]()
Nog iets ter overweging
De gevoeligheid van de ingang is nogal groot.Geeft ruimte voor tegenkoppeling.Die vanaf de anodes van de eindtrap doen nml niks aan de vervorming van de voorversterker.Zou bijv. zo kunnen, Anne
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: GU50 PP versterker
Weer even aktief geweest daar
Waarom is die kathode ontkoppeling nodig? En de 8 Ohm aansluiting, ik moet dan weer terug naar deze opzet:
Probleem is dan dat de bias weerstanden (bij mij nu 10 Ohm) niet meer aan gnd hangen, daar heb ik bij m'n bias meet printje wel rekening mee gehouden. Of begrijp ik je verkeerd?
Probleem is dan dat de bias weerstanden (bij mij nu 10 Ohm) niet meer aan gnd hangen, daar heb ik bij m'n bias meet printje wel rekening mee gehouden. Of begrijp ik je verkeerd?
Re: GU50 PP versterker
Kan hoogstens gaan oscilleren als 't meekoppeling blijkt (wikkelrichting in UGT onbekend).Dan evt anode-aansluitingen verwisselen of andere kant 8 Ω aan massa.Koppel-C's voor/eindversterker kruisen kan ook nog.
Zou ook nog kunnen met enkel plaatselijk tegenkoppelen, Anne
