Dipool met AMT , AT en 15" .
Moderator: Beheerdersteam
Re: Langst lopend dipool project ;-) Nieuwe Foto`s
Het is natuurlijk maar net of je het mooi vindt, maar zou die zwarte strook ook met carbonfolie kunnen?
Kan morgen wel even kijken met Photoshop, of het lukt.
Het oppervlak van nu, is dat een vorm van HPL?
Kan morgen wel even kijken met Photoshop, of het lukt.
Het oppervlak van nu, is dat een vorm van HPL?
Re: Langst lopend dipool project ;-) Nieuwe Foto`s
Hoi Hans,
De grote baffle is trespa en de mid hoog is van MDF waar een afwerklaag opzit . Deze is niet spiegelglad .
Echt carbon vindt ik prachtig , hoe de beleving van folie is weet ik niet maar je voorstel spreekt mij wel aan
Groet,Carlo
De grote baffle is trespa en de mid hoog is van MDF waar een afwerklaag opzit . Deze is niet spiegelglad .
Echt carbon vindt ik prachtig , hoe de beleving van folie is weet ik niet maar je voorstel spreekt mij wel aan
Groet,Carlo
Re: Langst lopend dipool project ;-) Nieuwe Foto`s
Ik weet niet juist welke afmetingen je zult nodig hebben, maar in de modelbouwwereld vind je betaalbare carbon, zowel in plaatvorm als in losse stof. Ik haal mijn modelbouwcarbon altijd hier: http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... Fiber.html
Zeer betaalbaar en ondanks dat het een Chinese onderneming is hebben ze een europees distributiecentrum, ergo, geen verassingen met de douane en snelle levering!
Zeer betaalbaar en ondanks dat het een Chinese onderneming is hebben ze een europees distributiecentrum, ergo, geen verassingen met de douane en snelle levering!
Re: Langst lopend dipool project ;-) Nieuwe Foto`s
Sorry, vandaag een beetje ingestort (griepje) ,en wel nog even geprobeerd, maar PS6 is wel weer een heel beetje anders als wat ik het laatst (PS4) deed met dat soort grappen als dit, knippen en plakken e.d..hannesie schreef:Het is natuurlijk maar net of je het mooi vindt, maar zou die zwarte strook ook met carbonfolie kunnen?
Kan morgen wel even kijken met Photoshop, of het lukt.
Het oppervlak van nu, is dat een vorm van HPL?
Concentreren is nu wat moeilijker.
Re: Langst lopend dipool project ;-) Nieuwe Foto`s
Zou niet mijn keuze zijn (heb niets met carbon) maar in dit topic is er carbon folie gebruikt
viewtopic.php?f=59&t=17819
viewtopic.php?f=59&t=17819
Re: Langst lopend dipool project ;-) Nieuwe Foto`s
Orbit , bedankt voor de tip , mooie site.
Leer vind ik zelf ook erg mooi en heb ik al eens mee gewerkt.
Daarom denk ik dat dat in deze situatie haast niet toe te passen is. De baffle is maar 12 mm dik en met de bovenkant met hoeken kleiner dan 90 ° ( om nog niet over de onderste punten te beginnen) en een achterkant die altijd in het zicht blijft zitten er wat haken en ogen aan.
Komt ook nog bij dat de openingen van AT en AMT niet groot genoeg zijn om de dikte van het leer kwijt te kunnen.
Leer vind ik zelf ook erg mooi en heb ik al eens mee gewerkt.
Daarom denk ik dat dat in deze situatie haast niet toe te passen is. De baffle is maar 12 mm dik en met de bovenkant met hoeken kleiner dan 90 ° ( om nog niet over de onderste punten te beginnen) en een achterkant die altijd in het zicht blijft zitten er wat haken en ogen aan.
Komt ook nog bij dat de openingen van AT en AMT niet groot genoeg zijn om de dikte van het leer kwijt te kunnen.
Re: Langst lopend dipool project ;-) Nieuwe Foto`s
Hier ook eens updaten .
Sinds vorige week is de aansturing van de dipools werkend , nog niet af , maar er komt geluid uit .
Aanstaande vrijdag met 1 baffle en UcD/DLCP op reis voor metingen .
Zal deze week even een reis frame maken wat ik er omheen kan schroeven zodat het een en ander minder kwetsbaar is .
Sinds vorige week is de aansturing van de dipools werkend , nog niet af , maar er komt geluid uit .
Aanstaande vrijdag met 1 baffle en UcD/DLCP op reis voor metingen .
Zal deze week even een reis frame maken wat ik er omheen kan schroeven zodat het een en ander minder kwetsbaar is .
Re: Langst lopend dipool project ;-) Nieuwe Foto`s
Graag ontopic en netjes houden aub
Re: Langst lopend dipool project ;-) Nieuwe Foto`s
Net de bekabeling voor Mid en Hoog met koperdraad van een overbodige spoel bedraad. Klinkt wat aangenamer dan 0,75 VD draad wat ik voor tijdelijk had gebruikt .
Verder staan de baffle's nu op 1 meter uit de achterwand , 25 cm meer is in dit geval een stuk aangenamer
Verder staan de baffle's nu op 1 meter uit de achterwand , 25 cm meer is in dit geval een stuk aangenamer
Re: Dipool met AMT , AT en 15" .
Nog steeds geen foto's maar wel een systeem dat ondertussen klinkt als ......
De definitieve filtercomponenten kunnen besteld worden.
De definitieve filtercomponenten kunnen besteld worden.
Re: Dipool met AMT , AT en 15" .
Ik zal straks wel een verslagje van de meetsessie van gisteren posten, waarbij we meteen het complete filterontwerp hebben gedaan.
Re: Dipool met AMT , AT en 15" .
Ik durfde mij daar niet aan te wagen , bang dat ik de helft zou vergetenjeroen_d schreef:Ik zal straks wel een verslagje van de meetsessie van gisteren posten, waarbij we meteen het complete filterontwerp hebben gedaan.
Re: Dipool met AMT , AT en 15" .
Ik ben zeer benieuwd naar de metingen en de filteropzet!
Groetjes Walter
Groetjes Walter
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Dipool met AMT , AT en 15" .
Moet je gewoon een blz terug kijkenray5150 schreef:Ik zie liever een paar foto's.![]()
Re: Dipool met AMT , AT en 15" .
Henkjan schreef:Moet je gewoon een blz terug kijkenray5150 schreef:Ik zie liever een paar foto's.![]()
Er valt weinig meer te zien dan dat , wel te horen
Re: Dipool met AMT , AT en 15" .
De baffle van Carlo geeft natuurlijk niet zo'n ideaal plaatje als we hebben kunnen zien bij Gerrit. Dit betekent dat het filteren enige extra aandacht vraagt.
Hieronder zie je wat metingen van middentoner en tweeter. Het dipool gedrag is duidelijk te herkennen, -3dB bij 45 graden en -6dB bij 60 graden, echter de diffractie op de baffle gooit roet in het eten waardoor het boven 1kHz niet overal even mooi is.
Hieronder zie je wat metingen van middentoner en tweeter. Het dipool gedrag is duidelijk te herkennen, -3dB bij 45 graden en -6dB bij 60 graden, echter de diffractie op de baffle gooit roet in het eten waardoor het boven 1kHz niet overal even mooi is.
Re: Dipool met AMT , AT en 15" .
Het midhoog wordt passief gefilterd, Carlo gebruikt een 6-kanaalsversterker dus 3 per stereokant. Dat is voor sub, dipool laag en passief gefilterd midhoog.
Voor het passieve filter beginnen we met rendement correctie gecombineerd met een notch. De AMT heeft namelijk een resonantie bij 1700Hz. De AMT heeft een ohmse impedantie waardoor de rendementsaanpassing eenvoudig met een serieweerstand kan worden gedaan. Daarachter wordt direct parallel aan de tweeter een notch geplaatst.
Voor optimalisatie van het notch circuit is de meting op 60 graden gebruikt, deze vertoont het minste diffractie-effecten en is hiervoor het beste bruikbaar.
Voor het passieve filter beginnen we met rendement correctie gecombineerd met een notch. De AMT heeft namelijk een resonantie bij 1700Hz. De AMT heeft een ohmse impedantie waardoor de rendementsaanpassing eenvoudig met een serieweerstand kan worden gedaan. Daarachter wordt direct parallel aan de tweeter een notch geplaatst.
Voor optimalisatie van het notch circuit is de meting op 60 graden gebruikt, deze vertoont het minste diffractie-effecten en is hiervoor het beste bruikbaar.
Re: Dipool met AMT , AT en 15" .
Na een tijdje schaven aan het complete passieve filter zijn we op het volgende uitgekomen met een 2de orde filter. Waarom 2de orde: dat filtert de drivers al afdoende en houdt het aantal componenten laag. Met een eerste orde filter was geen goede fase aansluiting te krijgen en werd bovendien het overlappingsgebied erg groot waardoor je veel interferentie tussen de drivers krijgt.
Je ziet dat het resultaat bepaald niet vlak is. Dat zou met een hogere orde filter vast beter gelukt zijn. Maar waarom zouden we dat doen als Carlo de DLCP ter beschikking heeft?
De DLCP kan niets meer doen aan correcte fase aansluiting tussen de drivers, terwijl amplitude correcties geen enkel probleem zijn.
Je ziet dat het resultaat bepaald niet vlak is. Dat zou met een hogere orde filter vast beter gelukt zijn. Maar waarom zouden we dat doen als Carlo de DLCP ter beschikking heeft?
De DLCP kan niets meer doen aan correcte fase aansluiting tussen de drivers, terwijl amplitude correcties geen enkel probleem zijn.
Re: Dipool met AMT , AT en 15" .
Hier is te zien dat de fase aansluiting bijzonder goed is gelukt.
Re: Dipool met AMT , AT en 15" .
En dit zijn de elektrische filtercurves die deze mooie fase-aansluiting mogelijk maken, hun amplitude en fasedraaiing, zoals te meten op de klemmen van middentoner en tweeter.
Re: Dipool met AMT , AT en 15" .
De filtercurves van het passieve filter, gemeten onder hoeken van 0 t/m 60 graden, zijn geimporteerd in REW zodat de gewenste EQ settings voor de DLCP kunnen worden bepaald.
Je kunt hier al een denkbeeldige lijn doorheen trekken die de gemiddelde respons rondom de speaker aangeeft. Wat we namelijk NIET hebben gedaan is EQ toepassen op de 15 graden curve waaronder de speaker beluisterd zal worden. Dat geeft namelijk een vreemde respons onder andere hoeken dan 15 graden. We hebben dus gekozen voor EQ op het gemiddelde.
Je kunt hier al een denkbeeldige lijn doorheen trekken die de gemiddelde respons rondom de speaker aangeeft. Wat we namelijk NIET hebben gedaan is EQ toepassen op de 15 graden curve waaronder de speaker beluisterd zal worden. Dat geeft namelijk een vreemde respons onder andere hoeken dan 15 graden. We hebben dus gekozen voor EQ op het gemiddelde.
