Dipool met AMT , AT en 15" .

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Langst lopend dipool project ;-) Nieuwe Foto`s

Bericht door hannesie »

Het is natuurlijk maar net of je het mooi vindt, maar zou die zwarte strook ook met carbonfolie kunnen?
Kan morgen wel even kijken met Photoshop, of het lukt.

Het oppervlak van nu, is dat een vorm van HPL?
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Re: Langst lopend dipool project ;-) Nieuwe Foto`s

Bericht door CarloPJB »

Hoi Hans,

De grote baffle is trespa en de mid hoog is van MDF waar een afwerklaag opzit . Deze is niet spiegelglad .

Echt carbon vindt ik prachtig , hoe de beleving van folie is weet ik niet maar je voorstel spreekt mij wel aan \:D/

Groet,Carlo
Orbit_be
Berichten: 141
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 22:15
Locatie: Sint-Pieters-Leeuw

Re: Langst lopend dipool project ;-) Nieuwe Foto`s

Bericht door Orbit_be »

Ik weet niet juist welke afmetingen je zult nodig hebben, maar in de modelbouwwereld vind je betaalbare carbon, zowel in plaatvorm als in losse stof. Ik haal mijn modelbouwcarbon altijd hier: http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... Fiber.html

Zeer betaalbaar en ondanks dat het een Chinese onderneming is hebben ze een europees distributiecentrum, ergo, geen verassingen met de douane en snelle levering!
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Langst lopend dipool project ;-) Nieuwe Foto`s

Bericht door richard »

Carbon, of zwart leer.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Langst lopend dipool project ;-) Nieuwe Foto`s

Bericht door hannesie »

hannesie schreef:
Het is natuurlijk maar net of je het mooi vindt, maar zou die zwarte strook ook met carbonfolie kunnen?
Kan morgen wel even kijken met Photoshop, of het lukt.

Het oppervlak van nu, is dat een vorm van HPL?
Sorry, vandaag een beetje ingestort (griepje) ,en wel nog even geprobeerd, maar PS6 is wel weer een heel beetje anders als wat ik het laatst (PS4) deed met dat soort grappen als dit, knippen en plakken e.d..
Concentreren is nu wat moeilijker. :oops: sorry
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Langst lopend dipool project ;-) Nieuwe Foto`s

Bericht door FR_Aad »

Zou niet mijn keuze zijn (heb niets met carbon) maar in dit topic is er carbon folie gebruikt

viewtopic.php?f=59&t=17819
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Re: Langst lopend dipool project ;-) Nieuwe Foto`s

Bericht door CarloPJB »

Orbit , bedankt voor de tip , mooie site.

Leer vind ik zelf ook erg mooi en heb ik al eens mee gewerkt.
Daarom denk ik dat dat in deze situatie haast niet toe te passen is. De baffle is maar 12 mm dik en met de bovenkant met hoeken kleiner dan 90 ° ( om nog niet over de onderste punten te beginnen) en een achterkant die altijd in het zicht blijft zitten er wat haken en ogen aan.
Komt ook nog bij dat de openingen van AT en AMT niet groot genoeg zijn om de dikte van het leer kwijt te kunnen.
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Re: Langst lopend dipool project ;-) Nieuwe Foto`s

Bericht door CarloPJB »

Hier ook eens updaten .

Sinds vorige week is de aansturing van de dipools werkend , nog niet af , maar er komt geluid uit .

Aanstaande vrijdag met 1 baffle en UcD/DLCP op reis voor metingen .

Zal deze week even een reis frame maken wat ik er omheen kan schroeven zodat het een en ander minder kwetsbaar is .
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Langst lopend dipool project ;-) Nieuwe Foto`s

Bericht door Wowly »

:schoon: Opgeschoond :schoon:

Graag ontopic en netjes houden aub
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Re: Langst lopend dipool project ;-) Nieuwe Foto`s

Bericht door CarloPJB »

Net de bekabeling voor Mid en Hoog met koperdraad van een overbodige spoel bedraad. Klinkt wat aangenamer dan 0,75 VD draad wat ik voor tijdelijk had gebruikt .

Verder staan de baffle's nu op 1 meter uit de achterwand , 25 cm meer is in dit geval een stuk aangenamer :lol:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Langst lopend dipool project ;-) Nieuwe Foto`s

Bericht door ds23man »

:foto: :foto: :foto: :foto:
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Re: Dipool met AMT , AT en 15" .

Bericht door CarloPJB »

Nog steeds geen foto's maar wel een systeem dat ondertussen klinkt als ...... \:D/

De definitieve filtercomponenten kunnen besteld worden.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Dipool met AMT , AT en 15" .

Bericht door jeroen_d »

Ik zal straks wel een verslagje van de meetsessie van gisteren posten, waarbij we meteen het complete filterontwerp hebben gedaan.
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Re: Dipool met AMT , AT en 15" .

Bericht door CarloPJB »

jeroen_d schreef:
Ik zal straks wel een verslagje van de meetsessie van gisteren posten, waarbij we meteen het complete filterontwerp hebben gedaan.
Ik durfde mij daar niet aan te wagen , bang dat ik de helft zou vergeten :hide:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Dipool met AMT , AT en 15" .

Bericht door Walt »

Ik ben zeer benieuwd naar de metingen en de filteropzet!

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Dipool met AMT , AT en 15" .

Bericht door ray5150 »

Ik zie liever een paar foto's. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Dipool met AMT , AT en 15" .

Bericht door Henkjan »

ray5150 schreef:
Ik zie liever een paar foto's. :mrgreen:
Moet je gewoon een blz terug kijken
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Dipool met AMT , AT en 15" .

Bericht door ds23man »

Die zijn al belegen HJ..... :lol:
Gebruikersavatar
CarloPJB
Berichten: 1786
Lid geworden op: wo 30 aug 2006, 21:09
Locatie: Mijnsheerenland

Re: Dipool met AMT , AT en 15" .

Bericht door CarloPJB »

Henkjan schreef:
ray5150 schreef:
Ik zie liever een paar foto's. :mrgreen:
Moet je gewoon een blz terug kijken

:mrgreen: :rofl:


Er valt weinig meer te zien dan dat , wel te horen =P~
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Dipool met AMT , AT en 15" .

Bericht door jeroen_d »

De baffle van Carlo geeft natuurlijk niet zo'n ideaal plaatje als we hebben kunnen zien bij Gerrit. Dit betekent dat het filteren enige extra aandacht vraagt.

Hieronder zie je wat metingen van middentoner en tweeter. Het dipool gedrag is duidelijk te herkennen, -3dB bij 45 graden en -6dB bij 60 graden, echter de diffractie op de baffle gooit roet in het eten waardoor het boven 1kHz niet overal even mooi is.
C-Quenze.png
AMT.png
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Dipool met AMT , AT en 15" .

Bericht door jeroen_d »

Het midhoog wordt passief gefilterd, Carlo gebruikt een 6-kanaalsversterker dus 3 per stereokant. Dat is voor sub, dipool laag en passief gefilterd midhoog.

Voor het passieve filter beginnen we met rendement correctie gecombineerd met een notch. De AMT heeft namelijk een resonantie bij 1700Hz. De AMT heeft een ohmse impedantie waardoor de rendementsaanpassing eenvoudig met een serieweerstand kan worden gedaan. Daarachter wordt direct parallel aan de tweeter een notch geplaatst.

Voor optimalisatie van het notch circuit is de meting op 60 graden gebruikt, deze vertoont het minste diffractie-effecten en is hiervoor het beste bruikbaar.
Bijlagen
notch.png
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Dipool met AMT , AT en 15" .

Bericht door jeroen_d »

Na een tijdje schaven aan het complete passieve filter zijn we op het volgende uitgekomen met een 2de orde filter. Waarom 2de orde: dat filtert de drivers al afdoende en houdt het aantal componenten laag. Met een eerste orde filter was geen goede fase aansluiting te krijgen en werd bovendien het overlappingsgebied erg groot waardoor je veel interferentie tussen de drivers krijgt.

Je ziet dat het resultaat bepaald niet vlak is. Dat zou met een hogere orde filter vast beter gelukt zijn. Maar waarom zouden we dat doen als Carlo de DLCP ter beschikking heeft? :)
De DLCP kan niets meer doen aan correcte fase aansluiting tussen de drivers, terwijl amplitude correcties geen enkel probleem zijn.
Bijlagen
passief filter.png
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Dipool met AMT , AT en 15" .

Bericht door jeroen_d »

Hier is te zien dat de fase aansluiting bijzonder goed is gelukt.
Bijlagen
fase-aansluiting.png
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Dipool met AMT , AT en 15" .

Bericht door jeroen_d »

En dit zijn de elektrische filtercurves die deze mooie fase-aansluiting mogelijk maken, hun amplitude en fasedraaiing, zoals te meten op de klemmen van middentoner en tweeter.
Bijlagen
elektrische filtercurves.png
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Dipool met AMT , AT en 15" .

Bericht door jeroen_d »

De filtercurves van het passieve filter, gemeten onder hoeken van 0 t/m 60 graden, zijn geimporteerd in REW zodat de gewenste EQ settings voor de DLCP kunnen worden bepaald.

Je kunt hier al een denkbeeldige lijn doorheen trekken die de gemiddelde respons rondom de speaker aangeeft. Wat we namelijk NIET hebben gedaan is EQ toepassen op de 15 graden curve waaronder de speaker beluisterd zal worden. Dat geeft namelijk een vreemde respons onder andere hoeken dan 15 graden. We hebben dus gekozen voor EQ op het gemiddelde.
Bijlagen
curves passief filter 0 tot 60 graden.jpg
gemiddelde respons 0 tot 60 graden.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”