Gainclone LM3886

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

The big J
Berichten: 11
Lid geworden op: do 11 okt 2007, 20:51

Gainclone LM3886

Bericht door The big J »

Ik had al jaren printjes+chipjes liggen voor 2 LM3886 eindversterkertjes. Ooit icm een voedingsprintje gekocht op Ebay. Vorige week eindelijk eens mee begonnen alleen zijn er een aantal dingen waar ik niet helemaal uitkom.
Er zat netjes een 'boodschappenlijstje' bij alleen was die helaas niet compleet. Zoals in het schema en op de print te zien is (en ook logisch is :D ) is er een diode/gelijkrichter nodig. Er staat alleen nergens vermeld welke ik nodig ben. Degene die ik ken hebben twee pootjes en vier vormen dan samen een gelijkrichter (correct me if i'm wrong) Hier is echter plek voor in totaal 4 pootjes...
Kan ik hiervoor de gelijkrichter van de laatste foto voor gebruiken? (tekst op de gelijkrichter 9052 KBPC10-04) En zo ja hoe wordt dit dan aangesloten op de print?

Dan nog een andere vraag. In het schema staan de weerstanden R in (10K ohm) en R L (8 ohm) Ik begrijp niet helemaal goed hoe en waar deze op de print komen. Is het in het geval van bijv. R in zo dat ik de weerstand aan 1 van de pootjes van C5 kan solderen en dan naar een aardepunt?
Zo zijn er overigens meer aardepunten aangegeven; moet ik daar vandaan steeds een draadje naar een aardepunt leggen?

Ik ben overigens een behoorlijke electronica noob dus als ik dingen helemaal fout heb of je hebt andere opmerkingen/tips etc: Ik leer graag bij!
Bijlagen
Schema voeding
Schema voeding
Schema versterker
Schema versterker
Print voeding
Print voeding
Print versterker
Print versterker
Gelijkrichter
Gelijkrichter
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Gainclone LM3886

Bericht door Zweitse »

Ik denk dat je dit model moet hebben.
Brugcel
Gebruikersavatar
wdd
Berichten: 103
Lid geworden op: za 19 jun 2010, 18:35
Locatie: Rotselaar (B)

Re: Gainclone LM3886

Bericht door wdd »

Rin is een potentiometer (om het volume te regelen) die wordt vanaf de ingang die naar de top van de potmeter gaat via de loper naar de print verbonden.
RL is je luidspreker (8 ohm dus).
Alle aardpunten zullen op de print wel met elkaar verbonden zijn, je hoeft hier dus maar 1 draadje aan te solderen (hoop ik)
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Gainclone LM3886

Bericht door nl3prc »

Zweitse schreef:
Ik denk dat je dit model moet hebben.
Brugcel
die is voor 600 volts en maar 4 Ampére
Maar voor het aansluiten kan je beter even een foto van de onderkant van het print posten

denk dat Deze beter is

GBPC5001
Bijlagen
Brugcel-GBPC5001.jpg
Brugcel-GBPC5001.jpg (15.76 KiB) 1255 keer bekeken
The big J
Berichten: 11
Lid geworden op: do 11 okt 2007, 20:51

Re: Gainclone LM3886

Bericht door The big J »

Dank jullie, ben al een stuk wijzer.
Dit is de onderkant van de print.

De 4 gaatjes linksonder zijn die waar de brugcel zou moeten komen
Bijlagen
Onderkant voeding print
Onderkant voeding print
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Gainclone LM3886

Bericht door Ah!buis »

Een beetje veel stroom is wel zo veilig, de hoge spanning is maar een maximum toegelaten dus hoog zat.
http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... uctId=6106
Er ontbreekt wel een verbinding, middenaftakking op trafo of twee wikkelingen in serie.
Anne
Bijlagen
IMG_2.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Gainclone LM3886

Bericht door ray5150 »

Een brugcel als deze past iets beter op de print.
http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... uctId=2299
Brugcel-TS50P06G.jpg
Brugcel-TS50P06G.jpg (14.14 KiB) 1204 keer bekeken
Gebruikersavatar
wdd
Berichten: 103
Lid geworden op: za 19 jun 2010, 18:35
Locatie: Rotselaar (B)

Re: Gainclone LM3886

Bericht door wdd »

De versterker zoals getekend heeft één enkele voedingspanning (+ en gnd) en de voorgestelde voeding heeft zowel een positieve als een negatieve uitgang ?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Gainclone LM3886

Bericht door Ah!buis »

wdd schreef:
De versterker zoals getekend heeft één enkele voedingspanning (+ en gnd) en de voorgestelde voeding heeft zowel een positieve als een negatieve uitgang ?
Oh ja ? :o
Anne
Bijlagen
IMG_3.jpg
Gebruikersavatar
wdd
Berichten: 103
Lid geworden op: za 19 jun 2010, 18:35
Locatie: Rotselaar (B)

Re: Gainclone LM3886

Bericht door wdd »

:oops: Als je het onderste boven moet lezen 8-[
Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 1587
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

Re: Gainclone LM3886

Bericht door pvanlingen »

Dit zijn de brugcellen die op de print horen:

KBPC3510L

http://www.ebay.com/itm/2PCS-NEW-High-C ... 0817319827

Paul.
Bijlagen
P1010120.JPG
P1010119.JPG
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Gainclone LM3886

Bericht door ray5150 »

Prijzige jongens, Paul ! :mrgreen:
Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 1587
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

Re: Gainclone LM3886

Bericht door pvanlingen »

Ja ze zijn niet echt goedkoop.
Ik heb een wat groter aantal besteld en dat scheelde wel in de prijs.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Gainclone LM3886

Bericht door Kappa7 »

wdd schreef:
:oops: Als je het onderste boven moet lezen 8-[
Een min teken op zijn kop ziet er inderdaad heel anders uit
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Gainclone LM3886

Bericht door Ah!buis »

pvanlingen schreef:
Ja ze zijn niet echt goedkoop.
Ik heb een wat groter aantal besteld en dat scheelde wel in de prijs.
Die zijn om op een koelplaat te zetten, zwaar overdreven.
Zou 't dan maar gewoon bij die door Ray voorgesteld houden
http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... uctId=2299
Sterk zat en als 't nog mooi past ook :D
Anne
The big J
Berichten: 11
Lid geworden op: do 11 okt 2007, 20:51

Re: Gainclone LM3886

Bericht door The big J »

Bedankt voor alle reacties!
Ik heb inmiddels een soortgelijke als Ray voorstelt besteld.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Gainclone LM3886

Bericht door ray5150 »

Wel even goed opletten of de pinout van de brugcel goed overeenkomt met die van de PCB, voor je hem erop soldeert.
(of de AC in, + uit en, - uit op de zelfde plek zitten als op de print dus.)
The big J
Berichten: 11
Lid geworden op: do 11 okt 2007, 20:51

Re: Gainclone LM3886

Bericht door The big J »

Zo, alle onderdeeltjes zijn (al een tijdje) binnen en ik heb eindelijk weer tijd gehad om verder te bouwen. De printjes zijn inmiddels af en ik ben aan het testen geslagen. De ringkerntrafo die ik heb zou 2x 22V moeten zijn. Als ik heb onbelast meet geeft hij ongeveer 26,5V dus dat zit wel goed. Na gelijkrichten en afvlakken zou ik volgens mij dan ongeveer op + en - 32V uit moeten komen. Ik meet echter de helft daarvan. Iemand enig idee wat ik verkeerd kan hebben gedaan?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Gainclone LM3886

Bericht door ray5150 »

Heb je wel een trafo met een middenaftakking gebruikt ?
En de extra verbinding daarvoor gelegd zoals Anne aangaf ?

:foto:
The big J
Berichten: 11
Lid geworden op: do 11 okt 2007, 20:51

Re: Gainclone LM3886

Bericht door The big J »

Aha, die middenaftakking heeft mijn trafo niet. Als ik de twee wikkelingen in serie zet heb ik wel de verwachte spanning.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Gainclone LM3886

Bericht door FR_Aad »

maak eens een foto van de trafo?
The big J
Berichten: 11
Lid geworden op: do 11 okt 2007, 20:51

Re: Gainclone LM3886

Bericht door The big J »

Hierbij de foto's.

De twee roze draden zijn de 220v primair
Rood en grijs heb ik doorverbonden en geel en blauw gaan naar de voedingsprint. Daar geven ze 2x ongeveer 31V.
Aan de uitgang meet ik nu ongeveer - 28V en + 39,5V :?
Bijlagen
De trafo
De trafo
Hoe ik het nu aangesloten heb
Hoe ik het nu aangesloten heb
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Gainclone LM3886

Bericht door ray5150 »

Normaal gesproken wordt geel en blauw doorverbonden en aan de GND gekoppeld, en rood en grijs aangesloten aan de schakeling.
rin-230v-e.gif
Ik zie op de foto dat dit niet gedaan is, je gebruikt nu de netaarde als massapunt.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Gainclone LM3886

Bericht door Zweitse »

Als ik het als leek bekijk moeten geel en blauw aan elkaar, en op de middelste aansluiting, rood en grijs moeten dan op de buitenste klemmen. De aarde die nu aangesloten zit hoort daar naar mijn idee niet.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Gainclone LM3886

Bericht door Zweitse »

Zweitse schreef:
Als ik het als leek bekijk moeten geel en blauw aan elkaar, en op de middelste aansluiting, rood en grijs moeten dan op de buitenste klemmen. De aarde die nu aangesloten zit hoort daar naar mijn idee niet.
Ik zie dat Ray mij net voor is.
Plaats reactie