Welke platenspeler?

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ARK-Deurne
Berichten: 157
Lid geworden op: zo 29 sep 2013, 14:23

Welke platenspeler?

Bericht door ARK-Deurne »

Dag heren,

Al een hele tijd ben ik fan van Vinyl, maar nog nooit een eigen speler in het bezit gehad.
Nu heb ik sinds kort een eigen huisje, een eigen TV meubel en heb het zover geschopt dat de platenspeler ook onder de WAF valt! \:D/

Natuurlijk heb ik me al een hele poos rot gestaard op de platenspelers op MP, maar wat je dan in de kuip haalt? Moet je toch een beetje afwachten.

Ik heb me laten verleiden door Thorens (Tuurlijk!) maar wat, welke en waarom? :hide:
Dat is natuurlijk een vraag die meer over smaak gaat dan kwaliteit.
Ik ben niet op zoek naar een USB platenspeler, maar meer naar iets met een Vintage look (eventueel met phonotrap).

Kort uitleg!!!

Opzoek naar: "Vintage" Platenspeler
Budget: tot E250,- (Ik hoop hier een redelijke speler voor te vinden)
Voorkeur: Thorens (overtuig me anders van een betere/mooiere speler ;) )
Overige: Opzoek naar een platenspeler voor beginnende audiofielen
Dus geen vlooienmarktspul, maar ook geen platenspeler met goudenpootjes :sure:
(Eventueel met phonotrap)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Welke Merk/Type raden jullie mij aan?
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1508
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Welke platenspeler?

Bericht door Dan »

Voor dat bedrag kun je een mooie TD160 kopen. Maar ik heb gezien dat de prijzen behoorlijk door het dak gaan. Kon je vorig jaar een TD160 die een kleine renovatie nodig had voor 100 eur kopen, tegenwoordig gaan de opknappers voor 150 de deur uit.
maar welk type moet je nu nemen? Ik denk zelf eentje met een metalen subplatter. En voor 250 mag je verwachten dat er geen werk meer aan is. Die moet puntgaaf zijn en een fatsoenlijk element hebben. Liefst met een dikke MDF bodemplaat en nieuwe bekabeling.
Je kan ook voor eentje gaan met een SME2009 arm. Die koop je vanaf 350. Dat zou ik persoonlijk doen.
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Welke platenspeler?

Bericht door Chris_T »

Platenspelers zijn weer helemaal 'hip' :).
Waarschijnlijk heb je er niet veel aan, maar mocht je besluiten om toch voor een nieuwe te gaan dan is de: Stanton STR8-150 misschien wel een mooie.
Kost wel wat met ca. €450, maar wordt ook gezien als een geduchte tegenhanger van de Technics 1200 (zo niet een beter).
Ander naaldje erin en spelen maar.
Heeft btw ook een spdif uitgang :lol:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Welke platenspeler?

Bericht door Barry2001 »

Chris_T schreef:
Platenspelers zijn weer helemaal 'hip' :).
Waarschijnlijk heb je er niet veel aan, maar mocht je besluiten om toch voor een nieuwe te gaan dan is de: Stanton STR8-150 misschien wel een mooie.
Kost wel wat met ca. €450, maar wordt ook gezien als een geduchte tegenhanger van de Technics 1200 (zo niet een beter).
Ander naaldje erin en spelen maar.
Heeft btw ook een spdif uitgang :lol:
TS zoekt vintage. Dit is het tegenovergstelde :shock:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Welke platenspeler?

Bericht door Barry2001 »

Vwb de keuze, maak eerst voor jezelf uit of je een direct drive wil of een riem aangedreven, of misschien heb je die keuze al gemaakt?

Ook helemaal aan de vinyl hier :D Thorens spelers zijn degelijk en hip, prijzen lopen nog steeds op. Als je naar een speler gaat kijken ga dan ook kijken, koop er nooit zo 1 op afstand via MP ofzo. Het meeste is eenvoudig te vervangen/repareren aan zo'n speler, maar waar je echt op moet letten of er speling in het lager zit, dat repareer je niet zo even. Of het ding niet bv lang droog heeft gelopen. Verder kun je het zo gek maken als je zelf wilt, Thorens zijn ook zat vervangingsplinten voor te koop, originele snaren, etc.
Ook goede spelers en misschien wat ondergewaardeerd kan bv Dual zijn, zou je ook nog eens naar kunnen kijken.
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Welke platenspeler?

Bericht door Chris_T »

Barry2001 schreef:
TS zoekt vintage. Dit is het tegenovergstelde :shock:
Maar het is gebaseerd op de Technics SL1200 en dat is dan weer wel vintage :sure:
Het is i.i.g. een mooi alternatief, wat anders dan die goedkope usb meuk.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Welke platenspeler?

Bericht door Barry2001 »

Chris_T schreef:
Barry2001 schreef:
TS zoekt vintage. Dit is het tegenovergstelde :shock:
Maar het is gebaseerd op de Technics SL1200 en dat is dan weer wel vintage :sure:
Het is i.i.g. een mooi alternatief, wat anders dan die goedkope usb meuk.
Ja, mijn auto is ook gebaseerd op een Ford T uit 1908 :lol:
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: Welke platenspeler?

Bericht door sander1238 »

Een thorens td 160 is heel mooi. Wat ik zelf ook mooi vindt en waar ook veel over te vinden is is de lenco L75. Staan ook met grote regelmaat op mp. Kun je denk ik ook geen buil aan vallen
Gebruikersavatar
ARK-Deurne
Berichten: 157
Lid geworden op: zo 29 sep 2013, 14:23

Re: Welke platenspeler?

Bericht door ARK-Deurne »

Dan schreef:
Voor dat bedrag kun je een mooie TD160 kopen. Maar ik heb gezien dat de prijzen behoorlijk door het dak gaan. Kon je vorig jaar een TD160 die een kleine renovatie nodig had voor 100 eur kopen, tegenwoordig gaan de opknappers voor 150 de deur uit.
maar welk type moet je nu nemen? Ik denk zelf eentje met een metalen subplatter. En voor 250 mag je verwachten dat er geen werk meer aan is. Die moet puntgaaf zijn en een fatsoenlijk element hebben. Liefst met een dikke MDF bodemplaat en nieuwe bekabeling.
Je kan ook voor eentje gaan met een SME2009 arm. Die koop je vanaf 350. Dat zou ik persoonlijk doen.

Dit model heb ik ook vaak bekeken, maar had geen enkel idee of dit juist een instap model was. Of dat dit al meteen een goede speler is
die gewoon iets goedkoper is dan de andere Thorens.
Dus tips als, een metale subplatter en de SME2009 arm zijn van harte welkom.
Als ik voor die arm zou gaan word het wel even langer sparen :roll:
Chris_T schreef:
Platenspelers zijn weer helemaal 'hip' :).
Waarschijnlijk heb je er niet veel aan, maar mocht je besluiten om toch voor een nieuwe te gaan dan is de: Stanton STR8-150 misschien wel een mooie.
Kost wel wat met ca. €450, maar wordt ook gezien als een geduchte tegenhanger van de Technics 1200 (zo niet een beter).
Ander naaldje erin en spelen maar.
Heeft btw ook een spdif uitgang :lol:
Heel leuk idee, maar deze valt bij voorbaat al af. Hij zit met zijn prijs bijna op het dubbele van mijn budget, zeker met een andere naaldje erbij.

Barry2001 schreef:
Vwb de keuze, maak eerst voor jezelf uit of je een direct drive wil of een riem aangedreven, of misschien heb je die keuze al gemaakt?

Ook helemaal aan de vinyl hier :D Thorens spelers zijn degelijk en hip, prijzen lopen nog steeds op. Als je naar een speler gaat kijken ga dan ook kijken, koop er nooit zo 1 op afstand via MP ofzo. Het meeste is eenvoudig te vervangen/repareren aan zo'n speler, maar waar je echt op moet letten of er speling in het lager zit, dat repareer je niet zo even. Of het ding niet bv lang droog heeft gelopen. Verder kun je het zo gek maken als je zelf wilt, Thorens zijn ook zat vervangingsplinten voor te koop, originele snaren, etc.
Ook goede spelers en misschien wat ondergewaardeerd kan bv Dual zijn, zou je ook nog eens naar kunnen kijken.
Direct drive of riem aangedreven.. op dit moment zou het me geen :-# uitmaken.
Mijn lijkt het dat er bij een direct drive geen riem kan knappen/slippen
en dat bij riem aangedreven de plaat minder trillingen kan opvangen van de motor?

Dus om hier op dit moment een keuze uit te maken zou ik dan eerder voor een riem aangedreven gaan, maar of dit mijn juist keuze is ?? :-k

sander1238 schreef:
Een thorens td 160 is heel mooi. Wat ik zelf ook mooi vindt en waar ook veel over te vinden is is de lenco L75. Staan ook met grote regelmaat op mp. Kun je denk ik ook geen buil aan vallen
Dan vind ik persoonlijk de Thorens mooier voor dat geld. Toch bedankt voor de tip


Dus nu even wat informatie zoeken over de directdrive/riem aangedreven spelers en een TD 160 onder de loep nemen
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Welke platenspeler?

Bericht door rikpost »

Gewoon voor de thorens gaan .
Met zijn zwevend plateau onverslaanbaar in die prijsklasse.
Simpele techniek ook .
Met een direct drive kan er veel meer stuk .
Plus dure motorren.
Terugkoppeling toerenregeling enz

Kijk ook eens op audiofrends.nl daar staat wat je nog allemaal aan zo'n Thorens kunt modificeren.
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1508
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Welke platenspeler?

Bericht door Dan »

Waar je denk ik met een thorens rekening moet houden is betaalbaarheid en bruikbaarheid. Een TD124 is niet te betalen. Net als de 125 en126.
de TD150 I is qua loopwerk super maar heeft standaard niet een hele beste arm.
De TD150 ll heeft een wat betere arm en is dus goed bruikbaar. At tweakbaarheid betreft zit je met een TD150 weer heel goed.
Dan heb je de TD146, wat een prima keuze is. De TD160 I en II welke goed zijn.
Vanaf de TD 165/166 is het minder gesteld met het loopwerk. Een plastic subplatter en soms zelfs een spindelas van 8mm. Die kun je beter mijden.
Dan zij er nog de modernere typen waar ik weinig vanaf weet en wat minder vaak voorkomende typen zoals de TD135
Kijk anders eens rond op TheAnalogdept.com of vinylfactory.com en lees de ervaringen daar.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Welke platenspeler?

Bericht door ray5150 »

Misschien ook een idee om eens te kijken naar een mooie Japanner ?
Merken als Denon, Pioneer, JVC en Micro-Seiki bouwden in de jaren '70 en '80 ook machtige draaitafels.
Punt is dat je met Thorens momenteel flink betaald voor de Hype. het is inderdaad wel simpele techniek. kan weinig aan stuk gaan.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Welke platenspeler?

Bericht door John P »

Ik heb ook het idee dat je op het moment te veel betaald voor een Thorens, Ik denk dat je bij bv een Dual 5serie of een top japanner een betere prijs-prestatie krijgt. Alleen de mooie Micro Seiki zijn ook zo gehypet.
Gebruikersavatar
simsalabim
Berichten: 388
Lid geworden op: do 30 dec 2010, 12:39
Locatie: Hillegom

Re: Welke platenspeler?

Bericht door simsalabim »

Wat heel leuk is om een Lenco L75 of L78 te kopen voor max 80 euro en deze op te knappen.
Ik ben er zelf ook mee bezig en er is een levendige community van:

http://www.lencoheaven.net/forum/index. ... &board=3.0

De Lenco is een hele mooie speler en doet absoluut niet onder voor een Gerrard of Thorens als deze een ander armpje krijgt (ik heb zelf een mooi Jelco arm voor deze beauty)
Gebruikersavatar
ARK-Deurne
Berichten: 157
Lid geworden op: zo 29 sep 2013, 14:23

Re: Welke platenspeler?

Bericht door ARK-Deurne »

rikpost schreef:
Gewoon voor de thorens gaan .
Met zijn zwevend plateau onverslaanbaar in die prijsklasse.
Simpele techniek ook .
Met een direct drive kan er veel meer stuk .
Plus dure motorren.
Terugkoppeling toerenregeling enz

Kijk ook eens op audiofrends.nl daar staat wat je nog allemaal aan zo'n Thorens kunt modificeren.

Dankje, hier kan ik al beter zien wat en hoe ze het hebben gedaan, eventueel zelf ooit wat foefjes toevoegen aan mn eigen speler!
Dan schreef:
Waar je denk ik met een thorens rekening moet houden is betaalbaarheid en bruikbaarheid. Een TD124 is niet te betalen. Net als de 125 en126.
de TD150 I is qua loopwerk super maar heeft standaard niet een hele beste arm.
De TD150 ll heeft een wat betere arm en is dus goed bruikbaar. At tweakbaarheid betreft zit je met een TD150 weer heel goed.
Dan heb je de TD146, wat een prima keuze is. De TD160 I en II welke goed zijn.
Vanaf de TD 165/166 is het minder gesteld met het loopwerk. Een plastic subplatter en soms zelfs een spindelas van 8mm. Die kun je beter mijden.
Dan zij er nog de modernere typen waar ik weinig vanaf weet en wat minder vaak voorkomende typen zoals de TD135
Kijk anders eens rond op TheAnalogdept.com of vinylfactory.com en lees de ervaringen daar.
Hier mee krijg ik meer inzicht in de type nummers van Thorens en wie wat welke + en - punten heeft
ray5150 schreef:
Misschien ook een idee om eens te kijken naar een mooie Japanner ?
Merken als Denon, Pioneer, JVC en Micro-Seiki bouwden in de jaren '70 en '80 ook machtige draaitafels.
Punt is dat je met Thorens momenteel flink betaald voor de Hype. het is inderdaad wel simpele techniek. kan weinig aan stuk gaan.
Z'n Micro-Seiki heb ik ook al eens bekeken ook bijzonder mooi en strakke tafels! 8) De rest van de merken ook eens goed bekijken.
John P schreef:
Ik heb ook het idee dat je op het moment te veel betaald voor een Thorens, Ik denk dat je bij bv een Dual 5serie of een top japanner een betere prijs-prestatie krijgt. Alleen de mooie Micro Seiki zijn ook zo gehypet.
Idd, George (Kappa7) heeft me overtuigd/aangestoken:kwijl: (volgens mij was dat toch een Thorens? :roll: ) in ieder geval.. een ontzettend mooie tafel!!
Ik ben een beetje te bang om een ander merk te nemen en dan uiteindelijk iets te kopen waar ik net niet te vrede mee ben.
maar als ik zo de verhalen horen valt het wel mee dus?
simsalabim schreef:
Wat heel leuk is om een Lenco L75 of L78 te kopen voor max 80 euro en deze op te knappen.
Ik ben er zelf ook mee bezig en er is een levendige community van:

http://www.lencoheaven.net/forum/index. ... &board=3.0

De Lenco is een hele mooie speler en doet absoluut niet onder voor een Gerrard of Thorens als deze een ander armpje krijgt (ik heb zelf een mooi Jelco arm voor deze beauty)
Zo iets heb ik altijd nog als alternatief, omdat ik zelf ook redelijk handig ben. Zou ik zelf ook nog altijd een frame/behuizing kunnen maken om de rest van de "oude" speler te gebruiken.
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: Welke platenspeler?

Bericht door sander1238 »

De thorens is een geweldig ding. Maar de prijzen die gevraagd worden vind ik echt van de zotte. Daarommijn voorstel voor de lenco. Heb zelf een lenco L60. Was meer een lb model uit die tijd. Wel een heel leuk ding. De L 75 is een model waarvan er onder de 100 euro een hoop van staan. Succes
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Welke platenspeler?

Bericht door ds23man »

Ben zelf jaren fan en bezitter geweest van diverse Thorens draaitafels. Totdat ik een Revox in bezit kreeg, eindelijk een ding wat niet een grote microfoon is voor het geluid wat uit je luidsprekers komt ( zonder gigantische naalddrukken....).
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Welke platenspeler?

Bericht door pappaleo »

ds23man schreef:
Ben zelf jaren fan en bezitter geweest van diverse Thorens draaitafels. Totdat ik een Revox in bezit kreeg, eindelijk een ding wat niet een grote microfoon is voor het geluid wat uit je luidsprekers komt ( zonder gigantische naalddrukken....).
Welke, de B795?
Revox-B795.jpg
Heb ik ook nog een tijdje gehad.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Welke platenspeler?

Bericht door ds23man »

Die staat inderdaad hier in de voorkamer.......
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Welke platenspeler?

Bericht door pappaleo »

Ik kreeg op een gegeven ogenblik de beschikking over een Dynavector 23R ruby MC element.
Dat was niet in deze draaitafel te monteren.

Ik ben toen overgestapt op een Thorens TD160 B met een SME III, zo'n zwarte titanium arm.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Welke platenspeler?

Bericht door ds23man »

Hier een Ortofon Vinylmaster Red in dat ding en hij speelt de sterren van de hemel......
Gebruikersavatar
ARK-Deurne
Berichten: 157
Lid geworden op: zo 29 sep 2013, 14:23

Re: Welke platenspeler?

Bericht door ARK-Deurne »

Ik kwam toevallig een Sony PS-1150 tegen, wat zeggen jullie hiervan?
Gebruikersavatar
sevenup
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 27 jun 2007, 21:33
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Welke platenspeler?

Bericht door sevenup »

ARK-Deurne schreef:
Ik kwam toevallig een Sony PS-1150 tegen, wat zeggen jullie hiervan?
Heb ik ook een tijdje gehad. Ooit gekocht voor 25 euro. Is een simpel ding en heeft geen dwarskracht compensatie. Ik zou wat anders zoeken.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Welke platenspeler?

Bericht door Kappa7 »

ARK-Deurne schreef:
Idd, George (Kappa7) heeft me overtuigd/aangestoken:kwijl: (volgens mij was dat toch een Thorens? :roll: ) in ieder geval.. een ontzettend mooie tafel!!.
Ha bedankt ik heb het graag gedaan. :D
De tafel die ik nu al een paar keer heb mee genomen is inderdaad een Thorens TD160.
Daar is de plint van vervangen en het sub chassis verzwaard met bitumen.
Ook zit er een andere arm op.
Het is dus niet een standaard tafel.
Toch kan de standaard TD160 prima klinken.
Ik heb hier een versie met 7mm as maar wel met een ALU binnen plateau.
Die zijn gewoon goed en hoef je niet te laten staan.
De kunststof binnen plateau's zijn inderdaad iets minder.
De standaard TP16 arm is al erg goed en met een passend element is daar heel goed muziek mee te maken.
Wel goed nakijken of de koppeling in het midden van de arm nog goed contact maakt.
Dat was bij mij de reden om de arm te vervangen.

Neem gewoon de tijd om een nette tafel te zoeken.
€100,- voor een TD160 is een nette prijs.
Vaak vind je bij een kringloop nog wel iets voor die prijs.
Op mp moet je mazel hebben.
De rest van je budget heb je hard nodig voor een mooi element.
Die is bijna nog het meest bepalend voor het geluid.
Ik weet niet waar en wanneer je mijn tafel hebt beluisterd.
In Breda in 2011 zat er een Sumiko evoIII bluepoint special in.
Later in Hengelo of was het nu Almelo in 2012 zat die er ook nog in.
De laatste keer zat de Acutex STR420 er in en dat is een element dat eigenlijk niet meer te vinden is maar het nog best aardig doet.

Groetjes George.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Welke platenspeler?

Bericht door ray5150 »

pappaleo schreef:
ds23man schreef:
Ben zelf jaren fan en bezitter geweest van diverse Thorens draaitafels. Totdat ik een Revox in bezit kreeg, eindelijk een ding wat niet een grote microfoon is voor het geluid wat uit je luidsprekers komt ( zonder gigantische naalddrukken....).
Welke, de B795?
Revox-B795.jpg
Heb ik ook nog een tijdje gehad.
Is dat met een tangiale arm, of zit er een afdekkap overheen ?
Plaats reactie