GU50 PP versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Barry2001 »

Ok, duidelijk. Nog een vraagje, over het aansluiten van de UGT. Ik kan toch de plate aansluitingen aan de anodes van de GU-50 hangen (blue en brown), en de screen aansluitingen (blue/yellow en brown/yellow) los laten hangen? En dan de 420V op red. Ik gebruik de 1650HA trafo.
Bijlagen
1650HA.jpg
1650HA.jpg (14.5 KiB) 997 keer bekeken
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: GU50 PP versterker

Bericht door TubeHead »

Kan je inderdaad los laten hangen naar mijn idee :)
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: GU50 PP versterker

Bericht door nl3prc »

Aangezien je opzet zo is dat de anode spanning zo'n 120 volt hoger ligt dan je screen ( G2 ) mag hebben is het niet handig deze aan te sluiten.
Deze zijn dan ook voor ultra liniare aansluiting het zou overigens wel kunnen maar dat moet de voeding van je anode niet hoger zijn dan 300 volt ( voeding die je op je trafo zet )

Nu sluit je volgens het schema van Anne G2 ( screen ) aan op 210 volt en heb je pentode configuratie
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Barry2001 »

Ik wist dat het UL aansluitingen zijn die in deze penthode opzet niet gebruikt worden, maar vroeg me af of ik ze gewoon los kon laten hangen. Kon dat niet helemaal opmaken uit de datasheet. Ik laat ze gewoon los hangen, het zijn echt taps op de wikkeling.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Barry2001 »

En de rest aangesloten:
2014-12-23 10.33.49.jpg
Weerstanden hier en daar wat onwies, maar had dan even niet anders :D . Ingang kortgesloten, dummy eraan, scoop op de uitgang. Het staat als een malle te oscilleren op 200kHz, ook kan ik de nrs niet instellen, vermoedelijk door het oscilleren. Dit is echt fors, ik zie wel een volt of 6. Als ik de GU-50's eruit trek is het weg en meet ik achter de 6J9P's wat je daar zou verwachten, dus het lijkt wel bij de GU's vandaan te komen.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: GU50 PP versterker

Bericht door RobertD »

Ik zou de stopweerstanden op de roosters en schermroosters maar eens wat groter maken. Op het stuurrooster kun je makkelijk 10k inzetten. Op de schermroosters beter een wat kleinere stap maken, daar er natuurlijk wat meer stroom doorheen gaat.

Dit zijn echte HF buizen, dus die zijn ook gevoelig op hoge frequenties.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: GU50 PP versterker

Bericht door RobertD »

(En jij weet natuurlijk dat je de stopweerstanden zo kort mogelijk op de buisvoet moet zetten.)
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Barry2001 »

Ha Robert, heb de stopweerstand op het stuurrooster vergroot naar 10k, geen effect. Hierna die op het schermrooster, tot 1k5 erin gezet wat ik eigenlijk wel veel vind, nog steeds oscilleren. Nu heb ik precies hetzelfde probleem gehad met m'n KT88PP versterker, oplossing was daar een filtertje 22k in serie met 100pF tussen schermrooster en anode. Dit helpt wel, oscillatie is weg. Als ik vervolgens de weerstand op het schermrooster weer kleiner maak begint íe weer te oscilleren.

Nog steeds kan ik de nrs niet goed instellen, blijft hangen op 100mV dus 100mA wat veel teveel is. Ga even een bammetje eten, kijk ik vanmiddag naar.
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: GU50 PP versterker

Bericht door nl3prc »

Is de fase van je feedbak wel goed niet dat hij mee staat te koppelen in plaats van tegen koppel
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Barry2001 »

Nrs schakelingetje aangepast, heb nu 100k op het stuurrooster met 22k naar gnd, met over de 22k een 47k potmeter naar de -80V toe. Is nu wel goed te regelen, kan 'm nu keurig op 50mV afregelen.
Bijlagen
2014-12-23 13.33.10.jpg
2014-12-23 13.33.38.jpg
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Barry2001 »

nl3prc schreef:
Is de fase van je feedbak wel goed niet dat hij mee staat te koppelen in plaats van tegen koppel
Ja, moet (volgens mij) goed zijn. Maar het begint ook ergens op te lijken nu :D
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Barry2001 »

Even geprobeerd (nu de nrs ok is) met het rc filter eraf, gelijk weer oscilleren, dus dit moet er wel echt in. De oorzaak hiervan is faseverschuiving in de uitgangstrafo in combinatie met de grote bandbreedte. Het is een tip van het forum hier, ik dacht van Dalojan,, heb precies hetzelfde gehad met m'n KT88's PP.

Bij iets van 700mV in meet ik 17V op de uitgang, dus aan 8 Ohm zou dit iets van 35W zijn. Speaker aangesloten hier in de hobbyruimte, komt een hoop herrie uit :lol: Spanningen gecontroleerd, B en B+ zijn resp. 424V en 211V, niks meer aan doen. Brom op de scoop is iets van 8mV in deze opstelling, die opstelling is zeker te optimaliseren en zal er wel af te krijgen zijn. Wat niet goed is zie ik net is de gloei van de 6J9P's, die is maar 4,5V aan beide kanten. Snap ik niet helemaal, ga ik nog even naar kijken. Maar verder ja, begint erop te lijken!
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Ah!buis »

Welke manier van terugkoppelen heb je gedaan? Uitgang naar de kathodes of weerstand vanuit de anode ?
In 't eerste geval kan bij verkeer aansluiten wel oscilleren, anode-aansluitinfgen verwisselen.Met tegenkoppelen vanuit de anode zit 't altijd goed.
Die eindbuizen zijn niet erg steil (4mA/V) ,stopweerstanden aan 't stuurrooster niet echt nodig.Een paar Kohm mag wel voor zekerheid.Oscilleren kan wel makkelijk als de anodeleidingen te dicht bij het ingangscicuit komen.
Hoe je nu de ruststroom en lekweerstand doet is me niet helemaal duidelijk.Zie dat er niet teveel (liever geen) stroom door de loper van de potmtjes gaat.
De gloei van de voorversterker zweeft, nergens aan.De enige massa-verbinding is tussen de twee buizen.Met te weinig spanning dan zou er iets mis zijn met de afvlak-elco (4m7) of de 7812 er te ver vanaf, gaat ie (ook) oscilleren .
Anne
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Barry2001 »

Terugkoppelen heb ik gedaan door de uitgang aan de kathodes te hangen. Dus LS aan de 0 en 8 Ohm uitgang, de 16 Ohm uitgang aan kathode onderste GU-50 en de 0 Ohm aan kathode bovenste. 4 Ohm hangt aan gnd.
Edit: die stopweerstanden op scherm- en stuurrooster moeten er echt in en stevig ook, net als het filter. Als ik maar iets terugbreng oscilleert het. Ik heb die andere methode ook geprobeerd trouwens, anode via weerstanden, ook oscilleren. De anode draad ligt niet dicht bij de ingang.
tk.jpg
tk.jpg (19.39 KiB) 866 keer bekeken
De nrs zit er nu zo in:
nrs.jpg

Stroom gaat inderdaad door de loper van de potmeter, en zou er nog een elco-tje bij kunnen plakken, die zit er nu niet in.

Gloei van de 6J9P's heb ik nog niet naar gekeken, doe ik morgen. Misschien ook wel aardig om de spanningen die ik meet in het schema te zetten, wie weet valt er nog wat te optimaliseren, doe ik ook morgen wel even.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: GU50 PP versterker

Bericht door democles »

Mooi werk Barry :wink:

Als ik dit zo lees ben ik echt toe aan een scoop en dummyload :lol:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Ah!buis »

Heb je er dit dan bij gezet en de weerstand verandert bij 't schermrooster ?
RCg2.jpg
RCg2.jpg (21.87 KiB) 850 keer bekeken
Voor 't leven van de trimpot veiliger zo (1M voor als er toch nog een slecht kontakt zou komen).
Komt eigenlijk overeen met wat ik al had. En ook nog een weerstandje bij het stuurrooster ?
nrs.jpg
Anne
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Barry2001 »

Bedankt Peter, eigenlijk kan de versterkerbouwert niet zonder.. Heb een luxe dummyload gemaakt, maar een dikke 8 Ohm weerstand wordt ook veel gebruikt. En een oscillatieprobleem als dit zie je helaas niet op de multimeter.

Anne, klopt zoals je het hebt getekend met het filter erachter. Moet inderdaad stuurrooster zijn natuurlijk. De R die nu direkt op het rooster zit is bij mij 10k, en inderdaad 1k5 erachter. Die 1M over de potmeter zal ik nog even doen, goede suggestie. Zal als alles gereed is voor de volledigheid nog wel een keer een compleet schema tekenen.

Nog even snel naar de gloei gekeken, daar is iets naar de eeuwige jachtvelden. Of 1 vd diodes of de 7812. Die dingen kunnen ook verschrikkelijk oscilleren trouwens, zet standaard ook 100nF over de in- en uitgang. Maar moet weg vanavond, wordt morgen.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Ah!buis »

Bij definitieve montage zit de 7812 meestal wel bij de afvlak-C in de buurt maar op een plankje krijg je vaak lange draden en dan zijn extra 0µ1 bij 't IC wel aan te raden.
Ook mooi dat de oscillatie van de versterker weg te werken is met die RC bij g2.De steilheid van een KT88 is meer dan 10mA/V, bij den dezen ong.4mA/V .Ik vermoed dan toch dat de RC symptoombestrijding is en niet de oorzaak,wat die dan ook mag wezen, aanpakt.
En nog een leuke avond :D .
Anne
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Barry2001 »

De gloei van de stuurbuisjes bekeken, diodes en 7812 zijn ok. De elco van 4u7 is echter te klein, ik heb die anagepast naar 470u en dan heb ik keurig 6V (iets meer) gloei.

Dan is denk ik 1 van de GU50's overleden, of misschien allebei wel. De 100 Ohm weerstand waarmee de 420V op de CT staat vd UGT fikt eruit. Was even bang dat het sluiting in de trafo zou zijn, maar zonder buizen gaat het goed. Misschien door het oscilleren, of ben ik een keer vergeten de dummyload aan te sluiten? gelukkig heb ik nog een paar buizen liggen.

Ik heb de spanningen gemeten, in rood:
TGME (1)_sp.jpg
TGME (1)_sp.jpg (27.91 KiB) 809 keer bekeken
TGMV_sp.jpg
TGMV_sp.jpg (28.99 KiB) 809 keer bekeken
Wat opvalt is de spanning op de kathodes van de stuurbuisjes. Klopt dit wel?
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: GU50 PP versterker

Bericht door nl3prc »

Ik blijf het raar vinden dat G2 van de 6j9 buisjes een hoger voltage hebben dan de anode
ik zou zeggen haal die twee koppel c's van 220nF naar je gu50 buizen eens los en kijk wat er dan gebeurt.

O ja als je feedback goed staat moet je misschien twee metalen schotjes plaatsen tussen de G50 en de 6j9p buizen misschien dat je daar oscillaties van krijgt aangezien die anodes nogal wat massa heeft en kan gaan rond zingen.

Heb je wel het metalen gedeelte van de ugt aan massa gelegt?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Barry2001 »

nl3prc schreef:
Ik blijf het raar vinden dat G2 van de 6j9 buisjes een hoger voltage hebben dan de anode
ik zou zeggen haal die twee koppel c's van 220nF naar je gu50 buizen eens los en kijk wat er dan gebeurt.

O ja als je feedback goed staat moet je misschien twee metalen schotjes plaatsen tussen de G50 en de 6j9p buizen misschien dat je daar oscillaties van krijgt aangezien die anodes nogal wat massa heeft en kan gaan rond zingen.

Heb je wel het metalen gedeelte van de ugt aan massa gelegt?
Heb de koppelc's los laten hangen, ik meet dezelfde spanning, is niet anders.
Nee, metalen gedeelte UGT hang niet aan massa, goede suggestie zou wat kunnen doen, en misschien zitten inderdaad de 6J9P en GU50 te dicht op elkaar. Heb wat kabels verlegd zodat in- en uitgang elkaar minder zien, maar het blijft wat onstabiel. Soms gaat het goed, soms niet. Heb nu 2 nieuwe GU-50's er in gedrukt trouwens.

Heb helemaal voor de zekerheid die terugkoppeling eens omgedraaid, dan weet je niet wat je overkomt. Staat letterlijk te gillen :D Maw, de terugkoppeling zit wel goed om.

Trouwens, als ik de koppelc's los heb hangen zijn de GU50's stabiel, kan ik doen wat ik wil. Maw het idee dat de 6J9P's er te dicht op staan/ te weinig afgeschermd zou best eens waar kunnen zijn. Ik ga eens kijken of ik dit wat uit elkaar kan trekken. Moet me zo lichamelijk en geestelijk voorbereiden op de gourmet, dus dat wordt een volgende keer.
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: GU50 PP versterker

Bericht door nl3prc »

Ja ik had het ook met mijn ecl82 ampje dordat de ugt te dicht bij de preamp zat ging hij oscilleren heb daar wat blik tussen gezet en alles was rustig geen oscillaties meer dus het doet wel wat als je ingang te dicht bij je uitgang zit
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Barry2001 »

Wat ik trouwens het eenvoudigst kan proberen is die UGT daar weghalen en achter de GU's plaatsen, misschien is dat al genoeg. Die staat daar ook wat ongelukkig. En als dat niet helpt de GU's wat van de stuurbuisjes afplaatsen. Zoiets moet het wel zijn, zonder ingang is 'ie zo stabiel als een huis.
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: GU50 PP versterker

Bericht door nl3prc »

Volgens mij als ik zo naar je ugt kijk moet dat niet veel uitmaken er zit immers een metalen kooi omheen die de boel afschermt het kan wel uitmaken als het trafo metaal zelf niet is geäard.

ook moet je goed uitkijken met de draden van je ugt naar je buizen die kunnen ook wel eens wat rondstrooien
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: GU50 PP versterker

Bericht door Ah!buis »

Barry2001 schreef:
De gloei van de stuurbuisjes bekeken, diodes en 7812 zijn ok. De elco van 4u7 is echter te klein, ik heb die anagepast naar 470u en dan heb ik keurig 6V (iets meer) gloei.
Die C in niet 4µ7 , er staat toch 4m7 bij :o .Is dus 4,7milliFarad = 4700 microFarad (4700µF).
Dan is denk ik 1 van de GU50's overleden, of misschien allebei wel. De 100 Ohm weerstand waarmee de 420V op de CT staat vd UGT fikt eruit. Was even bang dat het sluiting in de trafo zou zijn, maar zonder buizen gaat het goed. Misschien door het oscilleren, of ben ik een keer vergeten de dummyload aan te sluiten? gelukkig heb ik nog een paar buizen liggen.
Je kon de rustroom op 50mA afregelen zei je, dan gaat er 100mA door de 100 Ω, da's 1W verstoken.Waarom nu ineens mis?Met opzet niet meer dan 2W voorgesteld, wordt ie goed warm maar met redelijke kans dat die doorbrand als er wat mis is voordat de UGT het opgeeft.
Ik heb de spanningen gemeten, in rood:
Wat opvalt is de spanning op de kathodes van de stuurbuisjes. Klopt dit wel?
De anodespanningen zijn nogal verschillend.De twee buizen lijken nogal verschillend.Is de 12V wel redelijk verdeeld met 2x 6V.Of zijn de 10k anodeweerstanden wel in orde?
Ook is de anodespanning wat laag, vervang de 6k8 (van de g2) door 7k5 of 8k2 dan komt de anodespanning hoger.Met een beetje geluk ook wat minder verschillend.
Anne
Plaats reactie