Buizenversterkers simuleren.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Buizenversterkers simuleren.

Bericht door nl3prc »

Ik ben in zover sceptisch over de vervormingen die de buizen amps in de sims laten zien.
Gebruik het dan ook om te zien wat te verwachten is in spanningen en het aan ma's wat een buis gaat trekken.

Bij deze NOTE mijn visie op UITGANSTRAFO"S van 1k tot 10k
Bijlagen
ugt's.JPG
ugt's.zip
(29.27 KiB) 2048 keer gedownload
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Buizenversterkers simuleren.

Bericht door mtb »

Voor de liefhebbers (en sceptici) van simuleren, zie http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =7&t=18051 hoe je zelf een model kan maken.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Buizenversterkers simuleren.

Bericht door Ah!buis »

Gezien mtb zomooi met simulatie-prog's overweg kan,heb ik nog een raar? idee.
Een fasedraaier met een lange staart (Schmidt) heeft max. de versterking van de helft van een enkele buis.
Aan de ene kan de ingang en de andere kant aan massa of de tegenkoppeling.
Door de tegenkoppel-ingang ook nog van een infase signaal te voorzien kun je de versterking van het geheel flink opschroeven.Zover dat de boel net niet gaat oscilleren.Het gevolg is dat bijna ingang en tegenkoppeling gelijk zijn,zo goed als geen vervorming meer :o .
Ben benieuwd,
Anne

(schijffout,dt)
Bijlagen
VV-FDr.JPG
Laatst gewijzigd door Ah!buis op wo 04 jan 2017, 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Buizenversterkers simuleren.

Bericht door Ah!buis »

Bedacht nog dat 't mogelijk wat lastig is om in een simulatie de uitgang van de versterker aan te brengen.
Daarom voor de sim. is het misschien makelijker om zo te testen.
Anne
Bijlagen
VVmPT.JPG
Laatst gewijzigd door Ah!buis op di 26 mar 2013, 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Buizenversterkers simuleren.

Bericht door mtb »

Het lijkt mij op het eerste gezicht een soort Op-Amp tegenkoppeling, maar om de hele lus te kunnen testen voor stabiliteit, heb je toch alle polen en nulpunten nodig, vooral die van de trafo in combinatie de buis-C's. Ook de luidspreker-impedantie kan voor oscillaties zorgen.
Ik heb dus meer gegevens nodig en eigenlijk voorlopig geen tijd om een goed model te maken.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Buizenversterkers simuleren.

Bericht door Ah!buis »

Met een versterker erbij wordt 't natuurlijk een hele klus ,is dan ook niet de bedoeling.
Ik heb het laatste schema vervangen door enkel het deel waar 't om gaat.Vermoedelijk wordt de boel onstabiel (oscilleert) met die weerstand (pijl) te groot.
Als dat zo werkt zit 'r muziek in.Zoveel versterking haal je zelfs lang niet met een penthode daar.Een PP met EL84 kan dan teruggekoppeld met ruim 30dB en dan hou je nog een ingang van 1Veff over.
Anne
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Buizenversterkers simuleren.

Bericht door mtb »

Ik heb je idee getest met de triode uit de PCL86, omdat ik daar een redelijk model van heb:
Anne1.PNG
Het gaat goed tot 22k, je hebt dan ca. 9 dB winst, bij 27k gaat ie laagfrequent oscilleren (motorboten).
Ik heb alles ook getest in het tijdsdomein, maar dat zijn me teveel plaatjes om hier te plaatsen.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Buizenversterkers simuleren.

Bericht door Ah!buis »

Ziet er best hoopvol uit,bedankt :D
Het is wel een heel andere buis,niet erg geschikt met deze weerstanden,maar er komt wel wat uit.
Zo te zien versterkt de schakeling zonder terugkoppeling 12x.De uitgangsspanningen staan er niet bij :( .
Vermoed dus dat 100mV in 1,2V uit levert met de (bijna verwaarloosbare 1k).Met 22k en +9dB (3x) krijg je dan 3x12x100mV=3,6V.Voordat ie onstabiel wordt,zeg 25k, zou dat 14dB (5x) zijn,ofwel 60x in naar uit =6V.
In een versterker komt daar de tegenkoppeling vanuit de LS weer tussen wat de boel wat minder vlug onstabiel maakt :sure: .
Anne
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Buizenversterkers simuleren.

Bericht door mtb »

Je berekeningen zijn goed: de uitgangsspanning is met 0dB 1Vt en de ingangsspanning is (AC=)87mVt dus ca. 12x.
De buis valt wel mee, er komt 2x35Veff uit:
Anne2.PNG
In het tijdsdomein moet je de amplitude van de brondefinitie aanhouden, hier dus 5Vt en 1Vt.
Maar wat in je feite wil doen, is de overall-tegenkoppeling verminderen met een meekoppeling in de ingangstrap, wat op het zelfde neer komt als minder tegen te koppelen.
Want zoals je ziet, wordt het er met de meekoppeling niet beter op.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Buizenversterkers simuleren.

Bericht door Ah!buis »

Het is idd wel te verwachten dat de vervorming toeneemt met meekoppeling.
Als de vervorming minder snel toeneemt dan de versterking is er winst.De bedoeling is om een grote openlusverstrerking te krijgen waardoor er veel algemene tegenkoppeling kan.
Het kleine verschil a1 a2 komt door de belasting van 330k aan maar één kant,is wel te verhelpen.
Wel raar is dat,bij de 22k test,de eerste halve periode langer uitvalt en dat alleen de eerste keer zodat er een verschuiving van 0,1ms is.
Anne
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Buizenversterkers simuleren.

Bericht door mtb »

Ben toch bang dat het lood om oud ijzer is, als ik het ff snel in een blokschema bereken.
De vertraging komt door fase-draai (=looptijd) met de meekoppeling en de simulatie begint met een sinus vanaf 0, dus die moet worden opgebouwd.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Buizenversterkers simuleren.

Bericht door Ah!buis »

Het principe wordt blijkbaar wel toegepast,zei het met een kathodyne-fasedraaier ipv de lange staart zoals ik hier aandraag.
Bij mij gaat het van de anode eerste triode na verzwakking via rooster-kahode tweede triode terug naar kathode eerste.
Bij HarmanK (HK20) is het anode eerste triode naar rooster tweede en kathode->verzwaking -> eerste kathode.Dus de kring is hetzelfde enkel de plaats van de verzwakking is verschoven.
Anne
Bijlagen
MeeKopp.JPG
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Buizenversterkers simuleren.

Bericht door mtb »

Dat is inderdaad ook een vorm van meekoppeling, maar zoals je al schreef zit 'm de winst er in dat je minder vervorming toevoegt dan je er met extra overall-fb uit kan halen.
Als iemand dat daadwerkerlijk wil proberen (en bouwen en nameten!) kan ik wel helpen met een model.
Je kan nu ook makkelijk zelf buizen-modellen maken met mijn spreadsheet, zie http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =7&t=18051.
Gebruikersavatar
tijger
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 15:55

Re: Buizenversterkers simuleren.

Bericht door tijger »

Is er als iemand die spice modellen van de KT120 en KT150 is tegen gekomen?
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Buizenversterkers simuleren.

Bericht door mtb »

Je kan zelf een model maken aan de hand van de datasheets en met bijv. mijn spreadsheet zie: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=18051
Voor meer theorie zie: http://www.normankoren.com/Audio/Tubemo ... ticle.html
Gebruikersavatar
tijger
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 15:55

Re: Buizenversterkers simuleren.

Bericht door tijger »

Is mij allemaal veel te moeilijk :(
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Buizenversterkers simuleren.

Bericht door nl3prc »

OP Diy vond ik ook nog een hulp file voor uitgangs trafo's
Het werkt met het progje Excel

Voor europese gebruikers moet je even kijken of Excel een decimale . ( punt ) gebruikt als dit zo is is het goed maar ik moest dat in options van Excel veranderen van , ( comma ) naar . ( punt )
Bijlagen
transformers-001.JPG
transformers-001.zip
(163.06 KiB) 44 keer gedownload
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Buizenversterkers simuleren.

Bericht door nl3prc »

Ik heb ook zelf nog wat symbol's gemaakt voor push and pull
Bijlagen
transformer-push-and-pull.JPG
transformer-push-and-pull.zip
(122.82 KiB) 44 keer gedownload
Plaats reactie