net kabel

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: net kabel

Bericht door AatV »

Muug schreef:

Dat dit echte pro's zijn kan je hieraan merken : http://pwbelectronics.co.uk/product/odl ... Liquid.pdf
Ik zeg je, daar heb je talent voor nodig.
Broddelwerk! Iedereen met het vermogen tot het knippen en plakken kan een veel beter verhaal verzinnen!

groet
Aat
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: net kabel

Bericht door Muug »

AatV schreef:
Broddelwerk! Iedereen met het vermogen tot het knippen en plakken kan een veel beter verhaal verzinnen!
groet
Aat
Bewijs. 8)
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: net kabel

Bericht door ds23man »

Walt schreef:
Ik zit al op 9 hoog dus ben al een eind in de goede richting... :lol: :lol: :lol: :lol:
Oh, vandaar je wartaal al die tijd. Zuurstofgebrek........ :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: net kabel

Bericht door JvS »

Walt schreef:
Als ik er maar blij mee ben toch? :mrgreen:

Ik ben er wel achter dat er in de audio wereld meer is dan tussen hemel en aarde. Sommige zaken zijn niet meetbaar maar wel hoorbaar, denk aan dure condensators etc. Verstand op nul zetten en er maar van profiteren zou ik zeggen. Soms helaas wel even tussendoor de portemonnee openen, meneer Bybee en consorten moeten ook eten natuurlijk! :lol:

Groetjes Walter
Ik respecteer dat je verschillen waarneemt, maar ik vind het echt kwalijk dat het als feitelijke verbetering wordt gepresenteerd.

Letterlijk elke serieus opgezette en goed gecontroleerde test maakt gehakt van elke kabelvergelijk.

Digitale (HDMI) kabels en netkabels zijn de ergste oplichterij uit die hele catagorie.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: net kabel

Bericht door ds23man »

Ach, Wallo is onze Vagia...... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: net kabel

Bericht door Pjotr »

Muug schreef:
Ik zeg je, daar heb je talent voor nodig.
Volgens mij is het een zware mescaline (paddoo) gebruiker. Voor LSD is het te een te keurloos suf verhaal :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: net kabel

Bericht door ds23man »

Pjotr schreef:
Muug schreef:
Ik zeg je, daar heb je talent voor nodig.
Volgens mij is het een zware mescaline (paddoo) gebruiker. Voor LSD is het te een te keurloos suf verhaal :mrgreen:
Zei de ervaringsdeskundige.... :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: net kabel

Bericht door Pjotr »

ds23man schreef:
Pjotr schreef:
Muug schreef:
Ik zeg je, daar heb je talent voor nodig.
Volgens mij is het een zware mescaline (paddoo) gebruiker. Voor LSD is het te een te keurloos suf verhaal :mrgreen:
Zei de ervaringsdeskundige.... :lol:
Klopt, niet met het spul zelf maar met gebruikers ervan lang geleden. Is geen feest kan ik je verzekeren.
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: net kabel

Bericht door Mr Tube »

JvS schreef:
Walt schreef:
Als ik er maar blij mee ben toch? :mrgreen:

Ik ben er wel achter dat er in de audio wereld meer is dan tussen hemel en aarde. Sommige zaken zijn niet meetbaar maar wel hoorbaar, denk aan dure condensators etc. Verstand op nul zetten en er maar van profiteren zou ik zeggen. Soms helaas wel even tussendoor de portemonnee openen, meneer Bybee en consorten moeten ook eten natuurlijk! :lol:

Groetjes Walter
Ik respecteer dat je verschillen waarneemt, maar ik vind het echt kwalijk dat het als feitelijke verbetering wordt gepresenteerd.

Letterlijk elke serieus opgezette en goed gecontroleerde test maakt gehakt van elke kabelvergelijk.

Digitale (HDMI) kabels en netkabels zijn de ergste oplichterij uit die hele catagorie.
Dat is nogal kort door de bocht, juist een serieuze goed gecontrolleerde test zou wel verschillen moeten aantonen anders deugt de test niet.
Er zijn mensen die totaal geen zin hebben om in kabels te investeren en dat is hun goed recht, die willen ook geen verschillen horen maar hou dit soort stelling name dan ook voor je. Er zijn genoeg mensen die er een hobby van maken om steeds weer kleine verbeteringen door te voeren, die investeren daarin en zijn daar ook happy mee.

Verder maakt het uit met wie je de test doet, met een stel studenten die nog aan het MP3 geluid gewend zijn of een audioclub.

Ik test wel eens kabels voor een ned. kabelboer om met name verschillende concepten te beoordelen, dan heb ik de kabels wekenlang in huis om te vergelijken. Dat doen we dan ook weer in een team van verschillende luisteraars onafhankelijk om tot een goed oordeel te komen, ik heb dan ook begrepen dat de ontwikkeling van een netkabel best wel een heel langdurig proces is. Uiteraard is er ook een hoop kaf onder het koren met van die bling bling kabels maar niet veel beter dan een gemiddelde dropvreter, dat is inderdaad oplichterij... ik kwam in deze kabels magnetisch koper tegen.....

Een keer een kabel test mee willen maken?
be my guest en stuur een PB
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: net kabel

Bericht door Muug »

JvS schreef:
Letterlijk elke serieus opgezette en goed gecontroleerde test maakt gehakt van elke kabelvergelijk.
Hier kan ik toch niet akkoord mee gaan. Hier thuis heb ik zelf eens een vijftal interlinks getest met een klein publiek dat niet wist wat ik inplugde. Er was een duidelijke verliezer en een even duidelijke winnaar. Dus daar geloof ik echt wel in.
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: net kabel

Bericht door Gerrit »

Dat is nogal kort door de bocht, juist een serieuze goed gecontrolleerde test zou wel verschillen moeten aantonen anders deugt de test niet.
Geweldig, als er geen verschil is deugd de test niet :rofl:
Er is geen serieuze theorie waarom er enig effect zou moeten zijn, het valt niet te meten, maar als je niet mee wilt doen aan deze onzin dan 'wil' je geen verschil horen.
Muug schreef:
JvS schreef:
Letterlijk elke serieus opgezette en goed gecontroleerde test maakt gehakt van elke kabelvergelijk.
Hier kan ik toch niet akkoord mee gaan. Hier thuis heb ik zelf eens een vijftal interlinks getest met een klein publiek dat niet wist wat ik inplugde. Er was een duidelijke verliezer en een even duidelijke winnaar. Dus daar geloof ik echt wel in.
JvS heeft het over een serieus opgezette test, geen groupthink sessie.

De mensen die aan deze test hebben meegedaan waren natuurlijk allemaal doof. :wink:
Dit was voor mij in ieder geval de druppel die de emmer deed overlopen. Dus tegenwoordig meet ik mijn installatie en luister alleen nog naar muziek. Dat wil niet zeggen dat ik allemaal kabel van de Gamma gebruik, dat 'past' gewoon niet bij de rest. Gewoon fatsoenlijk spul, Mogami voor het signaal, Belden voor de stroom en pluggen van Neutrik en verder niet moeilijk doen.

Eigenlijk kan mij dit allemaal geen barst schelen ware het niet dat met dit soort verhalen mensen met weinig geld worden verleid om dit besteden aan kabels en pluggen i.p.v. muziek (of het gewoon in de zak houden).

Gerrit
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: net kabel

Bericht door Pjotr »

Gerrit schreef:
Eigenlijk kan mij dit allemaal geen barst schelen ware het niet dat met dit soort verhalen mensen met weinig geld worden verleid om dit besteden aan kabels en pluggen i.p.v. muziek (of het gewoon in de zak houden).

Gerrit
Dat gaat nou ook weer te ver. Mensen met weinig geld hebben wel wat anders aan hun hoofd. Het is gewoon cultus en meer iets voor sociologen. Bedrijven als Kemp moeten het toch echt hebben van mensen met (te?) veel geld.

Verder ben ik het met je eens, gebruik gewoon goed degelijk materiaal en dat hoeft echt niet heel te kosten. En zoals ik al zei, hou gewoon je netkabels en signaalkabels uit elkaars buurt (ook in de kast trouwens).
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: net kabel

Bericht door Gerrit »

Pjotr schreef:
Verder ben ik het met je eens, gebruik gewoon goed degelijk materiaal en dat hoeft echt niet heel te kosten. En zoals ik al zei, hou gewoon je netkabels en signaalkabels uit elkaars buurt (ook in de kast trouwens).
Dit is een punt waar je met zelfgemaakte kabels winst kunt boeken door alles netjes op maat te maken, dan wordt het vanzelf een stuk minder rommelig.

Hier nog een plaatje van Belden 19364 afgeschermde netkabel:
belden-19364-shielded-mains-cable.jpg
Mooi soepel spul, niet te dik zodat het prima in Neutrik PowerCon True1 pluggen past. De folieafscherming met 'drain wire' is ook handig want die krijg je tenminste fatsoenlijk aangesloten in een stekker. De manier waarop de kabel in de Neutrik connectors geklemd wordt is trouwens ook een stuk degelijker dan dat simpele schroefje wat je ook nog in peperdure Furutech stekkers aantreft (en waar eigenlijk een aderhuls bij nodig is).

Gerrit
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: net kabel

Bericht door Pjotr »

Die afscherming kun je ook wel laten. Doet niks in het audiogebied. Is alleen handig voor frequentieconverters die veel HF produceren. En dan moet die afscherming ook wel meer zijn dan alleen ge-aluminiseerd plastic folie.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: net kabel

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef:
Die afscherming kun je ook wel laten. Doet niks in het audiogebied. Is alleen handig voor frequentieconverters die veel HF produceren. En dan moet die afscherming ook wel meer zijn dan alleen ge-aluminiseerd plastic folie.
wat is dan het nut van dat folie? beetje bescherming bij beschadiging van de isolatie?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: net kabel

Bericht door Pjotr »

Dit soort (net?)kabel kom ikzelf eigenlijk nooit tegen. Het is statische afscherming, schermt af tegen capacitieve invloeden van buitenaf. Dit is ook meer signaalkabel dan netkabel. Dat zie je ook wel aan de dikte van de buitenisolatie. Die is voor netkabel veel dikker.

De storing die netkabels veroorzaken bij audio apparaten is inductief (magnetisch). Om dat een beetje af te schermen heb je koperen pijp nodig van minsten 1 - 2 mm dik :)
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: net kabel

Bericht door Mr Tube »

Gerrit schreef:
Pjotr schreef:
Verder ben ik het met je eens, gebruik gewoon goed degelijk materiaal en dat hoeft echt niet heel te kosten. En zoals ik al zei, hou gewoon je netkabels en signaalkabels uit elkaars buurt (ook in de kast trouwens).
Dit is een punt waar je met zelfgemaakte kabels winst kunt boeken door alles netjes op maat te maken, dan wordt het vanzelf een stuk minder rommelig.

Hier nog een plaatje van Belden 19364 afgeschermde netkabel:
belden-19364-shielded-mains-cable.jpg
Mooi soepel spul, niet te dik zodat het prima in Neutrik PowerCon True1 pluggen past. De folieafscherming met 'drain wire' is ook handig want die krijg je tenminste fatsoenlijk aangesloten in een stekker. De manier waarop de kabel in de Neutrik connectors geklemd wordt is trouwens ook een stuk degelijker dan dat simpele schroefje wat je ook nog in peperdure Furutech stekkers aantreft (en waar eigenlijk een aderhuls bij nodig is).

Gerrit
En zo zijn we nu weer terug bij de essentie van dit topic, de vraag was iets van hoe maak ik een goede netkabel. En dan komt er meteen een hele stortvloed van reacties als het maakt niks uit of het is onzin, daarmee is de vraag niet beantwood. Wat die Belden kabel betreft, dat is een prima oplossing. Die pas ik zelf ook toe in mijn studio, daar hangen tientallen apparaten aan elkaar geknoopt hetgeen al snel een behoorlijke chaos kan worden. Om het nog iets simpeler te houden komen er in de 19inch kasten metalen kastjes met directe kabels naar de apparaten, dit ipv een stekkerblok en diverse kabels. Dit scheelt toch een hoop spaghetti in die kast.

Wat die test met die twee sets betreft, zegt me niets eigenlijk. Ik heb ca 150 demo's meegemaakt waarvan er maar enkele tientallen zijn waarvan ik zeg dat klinkt lekker. Het is ongelooflijk dat soms peperdure sets gedemonstreerd worden en en dan blijkt het helemaal niet te klinken, als die highendset goed uitgebalanceerd was geweest hadden ze hem er feilloos uit moeten halen.
Met ABX testen ben ik ook wel een beetje klaar, vaak speelt smaak een grote rol en zegt de uitkomst meer iets over de luisteraar dan het product. Verschillen zijn er, vaak heel klein en soms wat groter, hoeveel waarde kennen we daaran toe?

geniet vooral van de muziek zou ik zeggen.
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: net kabel

Bericht door Mr Tube »

Pjotr schreef:
Dit soort (net?)kabel kom ikzelf eigenlijk nooit tegen. Het is statische afscherming, schermt af tegen capacitieve invloeden van buitenaf. Dit is ook meer signaalkabel dan netkabel. Dat zie je ook wel aan de dikte van de buitenisolatie. Die is voor netkabel veel dikker.

De storing die netkabels veroorzaken bij audio apparaten is inductief (magnetisch). Om dat een beetje af te schermen heb je koperen pijp nodig van minsten 1 - 2 mm dik :)
Dat folie is meer voor RFI, voor magnetische inductie moet je de draden twisten of vlechten.
Dat is vaak ook de essentie bij duurdere kabels, kun je ook makkelijk zelf maken.
drie draden vlechten en in een stuk slang proppen, een paar goede stekkers eraan (Bals heeft betaalbare) en een conductive kous eromheen en klaar.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: net kabel

Bericht door Pjotr »

Dat van die RF velden schreef ik al. Oh nee ik noemde het HF velden :D
Dat is vaak ook de essentie bij duurdere kabels, kun je ook makkelijk zelf maken.
drie draden vlechten en in een stuk slang proppen, een paar goede stekkers eraan (Bals heeft betaalbare) en een conductive kous eromheen en klaar.
Yup, ik heb zelf wel eens als experiment dit soort kabels gemaakt:
cable_cross.jpg
cable_cross.jpg (11.78 KiB) 1694 keer bekeken
Aarddraad omwikkeld met de fase en nul dradaden om en om. De vectoriële som van het magnetisch veld is nul. Theoretisch dan, in de praktijk is dat nooit voor 100%. Maar eerlijk gezegd deed het niet veel meer dan gewoon snoer van de rol. Mahja, bij mij is het ook geen spaghetti in de kast en liggen netsnoeren direct onder de (metalen) apparaatkast door uit de buurt van interlinks :mrgreen: Vind het ook niet de moeite en tijd waard. Maar wie het proberen wil en tijd over heeft... Het is i.i.g. een rustgevend meditatief werkje :D
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: net kabel

Bericht door SSassen »

Pjotr schreef:
De storing die netkabels veroorzaken bij audio apparaten is inductief (magnetisch). Om dat een beetje af te schermen heb je koperen pijp nodig van minsten 1 - 2 mm dik :)
Pas maar op Peter, voor je het weet gaan de kabelboeren met je idee aan de haal :D
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: net kabel

Bericht door Pjotr »

Ik had er destijds een rainbow sticker opgeplakt met holografisch logo :D Dus dan zie je zo dat het nep is en zonder dat logo werkt het niet :lol:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: net kabel

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef:
De storing die netkabels veroorzaken bij audio apparaten is inductief (magnetisch). Om dat een beetje af te schermen heb je koperen pijp nodig van minsten 1 - 2 mm dik :)
doe zoiets t ook? met een mooie sok er omheen en sticker er op uiteraard :relax:
grondkabel.jpg
grondkabel.jpg (3.94 KiB) 1671 keer bekeken
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: net kabel

Bericht door Pjotr »

Als het deugdelijk spul is (i.v.m beschadigen) lijkt het mij i.i.g. geen kwaad kunnen. Al lees ik van audiofielen weer dat afscherming het geluid in hun oren dof maakt :shock:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: net kabel

Bericht door pappaleo »

Pjotr schreef:
... Al lees ik van audiofielen weer dat afscherming het geluid in hun oren dof maakt :shock:
Ja, de kwantumruis die in het 50Hz signaal aanwezig is kan door de afscherming niet meer weg en is de hele weg lang instaat om de absolute sinusvorm aan te tasten. :roll: 8)
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: net kabel

Bericht door Mr Tube »

Pjotr schreef:
Als het deugdelijk spul is (i.v.m beschadigen) lijkt het mij i.i.g. geen kwaad kunnen. Al lees ik van audiofielen weer dat afscherming het geluid in hun oren dof maakt :shock:
Jaja natuurlijk! die kabels gaan trillen tgv van de stroom pulsen en slingeren extra harmonischen de ruimte in, dat ga je toch niet afschermen :lagge: :lagge: :lagge:

zo weet ik een vergelijkbaar geval met onderzettertjes (iets als masterbase) gaf een heel aander geluid en veel meer detail, vind je het gek...die dingen stonden met de luidprekers mee te resoneren.

Allemaal kwantum fysica en nanotechnologie jaja
Plaats reactie