trio amp model WE-24

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

trio amp model WE-24

Bericht door nl3prc »

Hier wat info over de trio amp
Deze amp levert ongeveer 10 wat
Afbeelding 050.jpg
zoals je kan zien is het maar een klein doosje
trio_ecl82_amp_normal.JPG
in het schema aangegeven waarden in het rood tussen haakjes zijn gemeten waarden.
ecl82.jpg
Zo ziet hij er van binnen uit.
Ik weet dat een hoop hobbyisten deze doosjes slopen om de uigangs trafo,s en dergelijke in een ander opzetje te gebruiken ik heb hier niet voor gekozen.

Snel kom ik met meer over de tweaks die ik heb toegepast.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: trio amp model WE-24

Bericht door RobertD »

Leuk ding. Volgens mij moet die EZ81 wel heel hard werken hier.
De tweak die ik hier zou toepassen is voor elke eindbuis een eigen instelbare negatieve roosterspanning maken. Een weerstand van 1 of 10 Ohm van de kathodes naar massa geeft je dan een mogelijkheid om de stroom door de eindpenthodes te meten.
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: trio amp model WE-24

Bericht door nl3prc »

Die EZ81 die erin zat heb ik ook om die redenen uit gehaald
Ik heb dan ook het volgende toegepast
trio_ecl82_amp.jpg
Op de tekening zie je dat alle penthodes zijn eigen instelling heeft gekregen.
Ook heb ik in plaats van een diode buis een diode blokje gebruikt omdat ook met gebruik van de EZ81 de brom er niet uit te krijgen was ' die toch behoorlijk hinderlijk was.

Maar ja met het gebruik van diodes wordt de spanning te hoog voor de elco's dus heb ik er een soort van stabilisatie schakelingetje in gemeubeld en deze werkt perfect ook de brom is er meteen uit :D

meer over de instelling van die penthode's vertel ik later je kan hier immers niet over de cathode meten.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: trio amp model WE-24

Bericht door TheoK »

nl3prc schreef:
dus heb ik er een soort van stabilisatie schakelingetje in gemeubeld en deze werkt perfect ook de brom is er meteen uit :D
Is dit schakelingetje ook toepasbaar op mijn HF10?
Mooie versterker trouwens.
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: trio amp model WE-24

Bericht door nl3prc »

Ik heb hier gebruikte transistors gebruikt omdat ik die toevallig in mijn archief had liggen.
Makkelijker zou zijn om iets te maken met een fet
moet ik even graven ik had daar iets voor gevonden.

Ja gevonden
Bijlagen
PP-NT-Neu.gif
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: trio amp model WE-24

Bericht door TheoK »

Het is niet dat ik nu direct wil toepassen.
Ben gewoon nieuwsgierig.
Heeft zo'n schakeling invloed op het "buizengeluid" ?
Wordt het beter of slechter?
Ik weet dat de audio door de hoogspanning gaat.
Vandaar mijn vraag.
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: trio amp model WE-24

Bericht door nl3prc »

Sommige beweren van wel.
Ik geloof daar niet zo in als de voeding maar goed vlak is en dat is met buizen nogal een omslachtige bezigheid.
Je verandert echt de eigenschappen van je penthode of triode niet met een diode voeding.

Audio door je hoogspanning als daar al een signaal wil gaan zitten wordt dit geblokt door je elco's
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: trio amp model WE-24

Bericht door RobertD »

Het lijkt mij ook dat het audio signaal kortgesloten wordt door de elco in de voeding.
Dus dat schakelingetje zal niet veel invloed op de klank hebben, denk ik zo.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: trio amp model WE-24

Bericht door Ah!buis »

Of het veel uitmaakt wat het geluid betreft weet ik niet.
Er zijn wel verschillen in gedrag.
Een PP-versterker in AB,zoals meestal, verbruikt meer als ie harden moet werken (meer lawaai :lol: )
Dan zakt de voeding wat in elkaar en verandert de instelling van de (eind)buizen.
Met een buis als gelijkrichter het meest wegens de hoge serieweerstand,met halfgeleiderdiodes al minder.
Maar als de voeding gestabiliseerd is blijft de spanning hetzelfde onafhankelijk van het verbruik,tenzij de voeding voor de regeling het niet trekt.
Anne
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: trio amp model WE-24

Bericht door nl3prc »

RobertD schreef:
Een weerstand van 1 of 10 Ohm van de kathodes naar massa geeft je dan een mogelijkheid om de stroom door de eindpenthodes te meten.
Ik heb het het anders opgelost omdat ik hier toch een klein probleempje voor me zie namelijk dat je dan ook het opgenomen vermogen meet van je G2 schermrooster.

dus ik kwam dus op de volgende oplossing.


De voeding spanning wordt op ongeveer 255 Volt gezet gemeten tussen TP0 en TP1.
Zorg er voor dat de spanning niet onder de 250 volt komt, de spanning is in te stellen met VR1.


Voor de Pentode instellingen is een makkelijke procedure beschikbaar deze kan het makkelijkst met een voltmeter worden uitgevoerd een ampère of milliampèremeter is niet direct noodzakelijk.

Over de uitgangtrafo's komt een aantal milliampères te staan omdat we met push en pull werken moet je dit dus per kanaal twee keer instellen.

Als je nu de versterker uit heb staan kan tussen meet punt TP1 en TP2 de impedantie gemeten worden, deze geeft bij mij aan 112 Ohm.

Om nu even snel een controle uit te voeren moet je dus bijna op dezelfde waarde uit komen als je de meter tussen TP1 en TP3 zet, of tussen TP1 en TP4 of TP1 en TP5

Vervolgens zet je de meter op volt meting in bereik 20 volt en zet je de versterker aan.
Door nu VR2 en VR3 rechter kanaal en VR102 en VR103 linker kanaal te draaien kan de buis op zijn gewenste waarde worden ingesteld.


Hou er wel rekening mee dat omdat de amp op zijn kop staat tijdens het instellen links en recht omgekeerd voor je ligt

Over de vier meetpunten moet nu 1,2 volt komen te staan.
1,2 volt gedeeld door 112 Ohm=0,010714285714285714285714285714286 Amperé is ongeveer 11 milliampère als je dit nu maal de 255 volt neemt kom je dus op ongeveer 2,7 Watt per buis.

Ik weet dat de buis zelf maximaal 7 Watt kan hebben maar omdat de buizen in fixed bias staan zal dus de belasting over de anodes ook groter worden bij signaal versterking


Nog even voor alle duidelijkheid

tussen TP1 en TP2 staat 1,2 volt in te stellem met vr2
tussen TP1 en TP3 staat 1,2 volt in te stellem met vr3

tussen TP1 en TP4 staat 1,2 volt in te stellem met vr102
tussen TP1 en TP5 staat 1,2 volt in te stellem met vr103
test.jpg
Mocht ik foutjes hebben in mijn veronderstellingen dan hoor ik het wel.
Ook zie je op de foto dat ik er een koelplaatje in heb gezet dit is ruimschoots voldoende om zo'n 150 ma te trekken.
Dit het ik getest door de buizen even zo in te stellen dat er 150 ma werdt afgenomen in ruststand.

Edit

Ik kwam ook nog een foutje tegen in het schema het gebruikte diode blokje moet lezen als KBPC106 in plaats van KBC106.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: trio amp model WE-24

Bericht door Ah!buis »

Zie er allemaal wel goed uit :D
Twee dingen toch,11mA zet de versterker zo goed als in klasse B.Als ie goed klinkt zo,voor mij niet gelaten,maar meestal is het klasse AB met een ruststroom van goed 25mA per buis.
Om de anodestroom te meten,gewoon een mA-meter over de trafowinding,die extra shunt van 115ohm zal 'm de kop niet kosten.
Anne
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: trio amp model WE-24

Bericht door nl3prc »

Ja dat had ik ook eerst maar omdat die voedings trafo bloedheet werdt heb ik de boel wat lager gezet.
Na wat testen werdt deze ook onbelaste na een uurtje bloed heet.
Ik begin haast het idee te krijgen dat die trafo voor 220 is en daarmee niet meer geschikt is voor 230 wat er nu op het net staat.
Of die japanners hebben in de jaren 60 weer op koper zitten bezuinigen
Ik moet zeggen dat het geluid nog steeds perfect klinkt dus laat ik hem voorlopig zo staan want de buizen moeten ook nog inwerken.
Een ma meter eroveheen wordt er door die trafo ook niet wat verbruikt dan is je meting toch niet meer correct of mis ik hier wat.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: trio amp model WE-24

Bericht door Ah!buis »

Dat met die meter over de UGT dus toch niet zo vanzelfsprekend :o
Bij stroommeting is de eigen weerstand van de meter erg laag.Bijv stel een meter max 100mV heeft voor stroommeting dus een weerstand van 1 ohm voor max uitslag (100mA door 1 ohm geeft 100mV)
Zet die parallel met een winding van 99 ohm (rekend makkelijk)dan gaat 99% van de stroom door de meter(omgekeerd evenredig met de weerstand),mooi genoeg :sure: .
Anne
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: trio amp model WE-24

Bericht door nl3prc »

Dat is natuurlijk helemaal waar daar had ik nog niet eens op die manier naar gekeken de weerstand van die meter is inderdaad zo laag dat de eventueele weerstand van de spoel in dit geval de trafo te verwaarlozen is.

Dan hebben we dus twee manieren om het te meten zonder dat gehark via de Cathode :rock:
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: trio amp model WE-24

Bericht door nl3prc »

Hier nog het schema en wat foto's zoals ik hem heb aangepast.
Bijlagen
trio_ecl82_amp20.JPG
IMG_1274-a.JPG
IMG_1304-a.JPG
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: trio amp model WE-24

Bericht door nl3prc »

vervolg
Bijlagen
IMG_1306-a.JPG
IMG_1324-a.JPG
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: trio amp model WE-24

Bericht door nl3prc »

En voor de lief hebbers heb ik ook nog even een simulatie gedraaid
Bijlagen
trio-amp-012.zip
(102.51 KiB) 66 keer gedownload
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: trio amp model WE-24

Bericht door Kappa7 »

nl3prc schreef:
En voor de lief hebbers heb ik ook nog even een simulatie gedraaid
Mooi, en hoe klinktie
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: trio amp model WE-24

Bericht door Ah!buis »

Enneh, is de heetlopende voedingstrafo nog heel ? :o
Anne
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: trio amp model WE-24

Bericht door nl3prc »

Hij klink echt perfect en die trafo doet het nog steeds heb hem meestal maar een uurtje aanstaan.

Ik zag ook dat ik nog wat vergeten was in mijn sim omdat ze bij mij in ( C:\Program Files\LTC\LTspiceIV/lib/cmp/standard.bjt ) al vermeld staan kan ik gewoon kiezen maar voor de meeste van jullie zal er een directive gemaakt moet worden met de twee transistors

CODE: Selecteer alles

.model BUW13AW NPN(Bf=73 Br=2.66 Rb=.81 Rc=.0856 Re=.000856 CJC=1000P PC=.75 MC=.33 Tr=.5703U Is=2.37E-8 CJE=415P PE=.75 ME=.5 TF=99.52N NE=1.26 IK=1 Vceo=450 9.vbbe=9 Icrating=15 mfg=SavantIC)
En

CODE: Selecteer alles

.model 2SC4106 NPN(Bf=73 Br=2.66 Rb=.81 Rc=.0856 Re=.000856 CJC=1000P PC=.75 MC=.33 Tr=.5703U Is=2.37E-8 CJE=415P PE=.75 ME=.5 TF=99.52N NE=1.26 IK=1 Vceo=400 9.vbbe=7 Icrating=7 mfg=Sanyo)
Bijlagen
trio-amp-016.zip
(116.89 KiB) 66 keer gedownload
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: trio amp model WE-24

Bericht door nl3prc »

This alweer bijna 9 jaar geleden maar hij werkt nog steeds ook het warm worden van de voedings trafo valt mee
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: trio amp model WE-24

Bericht door nl3prc »

Overigens staat er op mijn site ook nog wat info
http://www.nl3prc.nl/trio-amp/index.html
Plaats reactie