http://lampizator.eu/LAMPIZATOR/REFEREN ... z5000.html
http://lampizator.eu/LAMPIZATOR/REFEREN ... CD753.html
Dus toen forumgenoot Muug er eentje in goede staat aanbood en ik toevallig in de buurt moest zijn, allé dan maar
Zo, dat is dan weer geregeld. De weledelgeboren heer Jan Geert stond gisterenmiddag mooi geparkeerd in de parkeerkelder van ons kantoorgebouw, ergens in Brussel.... daar gebeurde geheel klandestien de overdracht van erg bezwarend materiaal dat in zijn handen getransformeerd gaat worden tot een niet te onderschatten audiodevice.
Er is ook dit forum het een en ander over geschreven:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 3#p1510488
De eerste indruk van de CD5000: je moet er niet mee op de tocht gaan zitten werken, want dan waait-ie weg....
Eerst een avondje on de hoofdinstallatie, daar klinkt-ie niet echt verkeerd, maar we hebben hem voor een ingrijpende verbouwing gekocht, gewoon omdat het kan. En wel in 2 stappen:
- opvoeren van de speler 'as-is'
- toevoegen buizenuitgang.
Met de service manual van de Philips 753 in de hand en wat draadjes op internet te lezen, blijkt er na inspectie toch wat meer aan de hand.
'de cd5000 en Philips cd753 zijn volledig identiek, niet 1 weerstand is anders'
Wel.. ja en nee. ze zijn niet gelijk. OP onderdelen niveau heeft Marantz alle caps vervangen door Rubycon en Elna Cerafine. Nou ja.
Ook de digitale uitgang is anders; op foto's van de philips speler zie je altijd wat lege posities op het achterste bord. Bij Marantz zijn die gevuld, vooral met een 74HCU buffer chip voor de digitale uitgangen. In de Philips service manual is daar dus niets over te vinden, niet erg, het blijft gewoon op zijn plaats.
'De hele speler zit op 1 spanningsregelaar'.
Natuurlijk niet...
Van boven naar beneden:
- een voeding voor de verlichting (F)
- een voeding die -VKK heet, en die de bedieningslogic en het display aanstuurt.
Dan een voeding met +10v en -10V. Dit is voor de analoge uitgang (1 opamp). De +10V voedt echter ook nog de motorsturing. In veel modificaties wordt aangeraden de C2258 van 3300uF gelijk te maken aan C2254 van 4700uF, dit om de trafo 'symmetrisch te belasten'. Dat lijkt me, het schema gelezen te hebben, dus eigenlijk onzin. Je kan ook andersom redeneren: welke reden zou Marantz/ Philips toch gehad hebben om die 2 C's ongelijk te maken, wat niet voor de hand ligt?.... Lekker laten zitten.
Dan komen we bij de 5 volt: een aparte helemaal onderaan voor het KILL circuit: on/ standby/ mute.
Dan komt uiteindelijk de 'beroemde' spanningsregelaar waar dus de 'hele speler' op zou zitten.
En wat hier inderdaad opvalt, zoals in het draadje op het forum in de link hierboven al is genoemd: de spanning is opgetild haar 5.6 volt, terwijl alle chips uit die generatie op 5V werken. Dit is dus, als genoemd, om gegeven de keuze voor 1 gemeenschappelijke voedingslijn zoveel mogelijk hoogfrequent gribus tegen te houden middels het plaatsen van weerstanden. En om jitter te verlagen, maar hoe dat zou werken begrijp ik niet, maar ik ben in dat opzicht dus een nul...
Het eerste dat die lijn tegenkomt zijn de drie 5V voedingspunten van de TDA1549 DAC.
Dan springt hij over naar de print onder het loopwerk met de sturing en digitale processing. Daar splitst hij in een lijn met een smoorspoel erin die de laser voedt en een lijn waar een discrete stabilisatie met een transistor de spanning verder verlaagt naar 4V. Dit voedt SAA7378 receiver/ filter processor.
het idee dat ik had was om de voedingslijnen te splitsen en ieder punt van de DAC een eigen voeding te geven. Ook met de SAA7378 zou ik dit hebben willen doen, maar de datasheet van die chip geeft uitdrukkelijk aan dat alle voedingspunten vanuit 1 lijn moeten komen! Dus niet 'overboard' gaan!
Uiteindelijk resulteert dat in 4 extra voedingen, 3 voor de DAC en 1 voor de SAA7378. De bestaande regelaar blijft de laser voeden. De weerstanden kunnen weg uit de digitale voedingen, de gaatjes kan ik dan gelijk gebruiken om de draadjes van de nieuwe voeding op te zetten, het verwijderde component is ook gelijk de onderbreking die nodig is voor de splitsing.
Bordjes er dus maar uit: en het loopwerk op zijn kop. Een Philips VAM1201 met een 'kort' lademechanisme:
Even 4 voedinkjes maken. 2 Schottky diodes, en eerst toch nog een RC filter om de spanning alvast wat te verlagen en ter verdere onderlinge isolatie voor je weet nooit:
En het hele boeltje op zijn plaats. Een paar woorden over de uitgangstrap:
- Ondanks de sjieke Cerafines in de 'signaalweg' toch maar overgestapt op MKP. Pas op, dit gaat niet zomaar! Je moet in ieder geval de aardref weerstand aan de ingang van de opamp flink ophogen, van 4k7 naar iets van 47k of nog meer, zeker als je wat lagere waardes MKP gebruikt (<=1uF), wat gezien de beperkte ruimte wel voor de hand ligt. Uiteindelijk ging het eigenlijk vrij eenvoudig.
- De mute transistoren: daar wordt hier en daar nogal hysterisch over gedaan, want ze 'zitten in de signaalweg' en geven dus ' natuurlijk' een ernstige verslechtering van de klank.
Ik weet niet zoveel van transistoren af, maar hoe het op het schema in elkaar zit lijkt het me nogal onschuldig: de transistoren 'hangen' tussen de uitgang en de aarde. Het KILL circuit kan de transistor open sturen en zo legt die het signaal aan aarde. Een fancy kortsluitschakelaar dus....maar 'in de signaalweg'?.....
Wat diezelfde modders dan weer over het hoofd zien zijn de HF killer caps op de uitgang, ook een doodzonde volgens Lampizator... maar die dingen zien eruit als een weerstand, dus als je niet de moeite neemt om de schema's te lezen vind je ze nooit
Hup het hele boeltje weer in elkaar:
Oh ja, die caps rond de DAC zijn 'organic polymer caps'. OSCONs dus, maar dan zonder de fancy naam. Deze zijn van Nippon Chemicon. Redelijk geprijsd bij Mouser. Het zijn die blauw/zilveren dingen.
De enige tegenslag was dat bij testen 1 van de 4 spanningsregelaars DoA bleek. Gelukkig niet op de DAC aangesloten...
Daarna aangesloten en het werkt in 1 keer. Zoals het hoort.
Wordt vervolgd, met een buizentrap. Hier alvast een preview. En dan moet er echt nog wat mechanisch worden verstevigd, wat dit kan echt niet. Een goede trespa of contactplaat onder de speler en die kap ook maar eens goed dempen.