Marantz cd5000/ Philips cd753 verbouwing

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Jan Geert

Marantz cd5000/ Philips cd753 verbouwing

Bericht door Jan Geert »

Een beetje spuit elf......maar ik wilde dat wonder wel eens een keer zien en proberen:

http://lampizator.eu/LAMPIZATOR/REFEREN ... z5000.html

http://lampizator.eu/LAMPIZATOR/REFEREN ... CD753.html

Dus toen forumgenoot Muug er eentje in goede staat aanbood en ik toevallig in de buurt moest zijn, allé dan maar :mrgreen:
Zo, dat is dan weer geregeld. De weledelgeboren heer Jan Geert stond gisterenmiddag mooi geparkeerd in de parkeerkelder van ons kantoorgebouw, ergens in Brussel.... daar gebeurde geheel klandestien de overdracht van erg bezwarend materiaal dat in zijn handen getransformeerd gaat worden tot een niet te onderschatten audiodevice.
:dank: :lagge:

Er is ook dit forum het een en ander over geschreven:

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 3#p1510488

De eerste indruk van de CD5000: je moet er niet mee op de tocht gaan zitten werken, want dan waait-ie weg.... :roll:

Eerst een avondje on de hoofdinstallatie, daar klinkt-ie niet echt verkeerd, maar we hebben hem voor een ingrijpende verbouwing gekocht, gewoon omdat het kan. En wel in 2 stappen:
- opvoeren van de speler 'as-is'
- toevoegen buizenuitgang.

Met de service manual van de Philips 753 in de hand en wat draadjes op internet te lezen, blijkt er na inspectie toch wat meer aan de hand.

'de cd5000 en Philips cd753 zijn volledig identiek, niet 1 weerstand is anders'
Wel.. ja en nee. ze zijn niet gelijk. OP onderdelen niveau heeft Marantz alle caps vervangen door Rubycon en Elna Cerafine. Nou ja.
Ook de digitale uitgang is anders; op foto's van de philips speler zie je altijd wat lege posities op het achterste bord. Bij Marantz zijn die gevuld, vooral met een 74HCU buffer chip voor de digitale uitgangen. In de Philips service manual is daar dus niets over te vinden, niet erg, het blijft gewoon op zijn plaats.

'De hele speler zit op 1 spanningsregelaar'.
Natuurlijk niet... :roll: :roll: Om te beginnen heeft de trafo sowieso al meerdere secundaire wikkelingen. Laten we die service manual eens beter bekijken:
philips_cd-753_voeding.jpg
Van boven naar beneden:
- een voeding voor de verlichting (F)
- een voeding die -VKK heet, en die de bedieningslogic en het display aanstuurt.

Dan een voeding met +10v en -10V. Dit is voor de analoge uitgang (1 opamp). De +10V voedt echter ook nog de motorsturing. In veel modificaties wordt aangeraden de C2258 van 3300uF gelijk te maken aan C2254 van 4700uF, dit om de trafo 'symmetrisch te belasten'. Dat lijkt me, het schema gelezen te hebben, dus eigenlijk onzin. Je kan ook andersom redeneren: welke reden zou Marantz/ Philips toch gehad hebben om die 2 C's ongelijk te maken, wat niet voor de hand ligt?.... Lekker laten zitten.

Dan komen we bij de 5 volt: een aparte helemaal onderaan voor het KILL circuit: on/ standby/ mute.

Dan komt uiteindelijk de 'beroemde' spanningsregelaar waar dus de 'hele speler' op zou zitten. :^o Maar wat zit daar nu eigenlijk op?
En wat hier inderdaad opvalt, zoals in het draadje op het forum in de link hierboven al is genoemd: de spanning is opgetild haar 5.6 volt, terwijl alle chips uit die generatie op 5V werken. Dit is dus, als genoemd, om gegeven de keuze voor 1 gemeenschappelijke voedingslijn zoveel mogelijk hoogfrequent gribus tegen te houden middels het plaatsen van weerstanden. En om jitter te verlagen, maar hoe dat zou werken begrijp ik niet, maar ik ben in dat opzicht dus een nul... :cry:
Het eerste dat die lijn tegenkomt zijn de drie 5V voedingspunten van de TDA1549 DAC.
Dan springt hij over naar de print onder het loopwerk met de sturing en digitale processing. Daar splitst hij in een lijn met een smoorspoel erin die de laser voedt en een lijn waar een discrete stabilisatie met een transistor de spanning verder verlaagt naar 4V. Dit voedt SAA7378 receiver/ filter processor.

het idee dat ik had was om de voedingslijnen te splitsen en ieder punt van de DAC een eigen voeding te geven. Ook met de SAA7378 zou ik dit hebben willen doen, maar de datasheet van die chip geeft uitdrukkelijk aan dat alle voedingspunten vanuit 1 lijn moeten komen! Dus niet 'overboard' gaan!
Uiteindelijk resulteert dat in 4 extra voedingen, 3 voor de DAC en 1 voor de SAA7378. De bestaande regelaar blijft de laser voeden. De weerstanden kunnen weg uit de digitale voedingen, de gaatjes kan ik dan gelijk gebruiken om de draadjes van de nieuwe voeding op te zetten, het verwijderde component is ook gelijk de onderbreking die nodig is voor de splitsing.

Bordjes er dus maar uit:
DSCF4882.jpg
en het loopwerk op zijn kop. Een Philips VAM1201 met een 'kort' lademechanisme:
DSCF4884.jpg
Even 4 voedinkjes maken. 2 Schottky diodes, en eerst toch nog een RC filter om de spanning alvast wat te verlagen en ter verdere onderlinge isolatie voor je weet nooit:
DSCF4886.jpg
En het hele boeltje op zijn plaats. Een paar woorden over de uitgangstrap:
- Ondanks de sjieke Cerafines in de 'signaalweg' toch maar overgestapt op MKP. Pas op, dit gaat niet zomaar! Je moet in ieder geval de aardref weerstand aan de ingang van de opamp flink ophogen, van 4k7 naar iets van 47k of nog meer, zeker als je wat lagere waardes MKP gebruikt (<=1uF), wat gezien de beperkte ruimte wel voor de hand ligt. Uiteindelijk ging het eigenlijk vrij eenvoudig.
- De mute transistoren: daar wordt hier en daar nogal hysterisch over gedaan, want ze 'zitten in de signaalweg' en geven dus ' natuurlijk' een ernstige verslechtering van de klank.
Ik weet niet zoveel van transistoren af, maar hoe het op het schema in elkaar zit lijkt het me nogal onschuldig: de transistoren 'hangen' tussen de uitgang en de aarde. Het KILL circuit kan de transistor open sturen en zo legt die het signaal aan aarde. Een fancy kortsluitschakelaar dus....maar 'in de signaalweg'?.....
Wat diezelfde modders dan weer over het hoofd zien zijn de HF killer caps op de uitgang, ook een doodzonde volgens Lampizator... maar die dingen zien eruit als een weerstand, dus als je niet de moeite neemt om de schema's te lezen vind je ze nooit O:)

Hup het hele boeltje weer in elkaar:
DSCF4888.jpg
Oh ja, die caps rond de DAC zijn 'organic polymer caps'. OSCONs dus, maar dan zonder de fancy naam. Deze zijn van Nippon Chemicon. Redelijk geprijsd bij Mouser. Het zijn die blauw/zilveren dingen.

De enige tegenslag was dat bij testen 1 van de 4 spanningsregelaars DoA bleek. Gelukkig niet op de DAC aangesloten... :-&

Daarna aangesloten en het werkt in 1 keer. Zoals het hoort.

Wordt vervolgd, met een buizentrap. Hier alvast een preview. En dan moet er echt nog wat mechanisch worden verstevigd, wat dit kan echt niet. Een goede trespa of contactplaat onder de speler en die kap ook maar eens goed dempen.
DSCF4890.jpg
Laatst gewijzigd door Jan Geert op ma 01 dec 2014, 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Ah!buis

Re: Marantz cd5000/ Philips cd753 verbouwing

Bericht door Ah!buis »

Zo zo, nogal bezig zou je zeggen :D .
Die VKK is voor de display, een fluorecentie geval.Heeft een gloeidraad (=kathode) aan f1 en f2 van de voeding en dan met een zener 4,7V nar VKK om de gloei wat positiever te maken.
De 5V een diodespanning ophogen wordt vaak gedaan omdat er verderop in de schakeling weer een serie-diode zit voor bijv. een batt.bach-up of standby voeding.
De audio kortsluiten met een transistor kan best, 't wanneer er wel signaal langs moet dat er iets mis kan gaan.De basis moet dan wel negatief geschakeld (als NPN) en niet enkel naar massa want dan zit de collector-basis diode de toppen op 0,6V te klippen.
Anne
Muug
Contacteer:

Bericht door Muug »

Jan Geert schreef:
De eerste indruk van de CD5000: je moet er niet mee op de tocht gaan zitten werken, want dan waait-ie weg.... :roll:
Ja, je kan die gemakkelijk in een rugzak steken en 'm dragen zonder dat je achterover valt :mrgreen:
Tof dat je er al zo meteen toffe dingen mee doet !
Niet teveel meer in de file(s) gezeten trouwens?
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

Ah!buis schreef:
De 5V een diodespanning ophogen wordt vaak gedaan omdat er verderop in de schakeling weer een serie-diode zit voor bijv. een batt.bach-up of standby voeding.
De audio kortsluiten met een transistor kan best, 't wanneer er wel signaal langs moet dat er iets mis kan gaan.De basis moet dan wel negatief geschakeld (als NPN) en niet enkel naar massa want dan zit de collector-basis diode de toppen op 0,6V te klippen.
Anne
Verderop in de schakeling zitten in dit geval weerstanden die de HF overspraak tussen de verschillende chips moeten tegengaan.
Mute heeft zijn eigen voeding, en de schakeling ziet er zo uit:
Philips cd753 DAC en output.jpg
voor zowel de line out als de koptelefoon een transistor per kanaal. Lijkt me vrij onschuldig?
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

Muug schreef:
Jan Geert schreef:
Niet teveel meer in de file(s) gezeten trouwens?
In Belgie geen enkel probleem :D .... tot ik bij Rotterdam kwam. 2 uur vast gezeten daar. :cry:
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

Dit weekend maar eens bezig geweest met het in elkaar klussen van een buizentrap:
DSCF4891.jpg
Een gewone klassieke SRPP, zonder een extra laagdoorlaatfilter ervoor. We gaan later wel eens meten of dat nog nodig is. Er zit ook al een filter op de DAC zelf.

Daarnaast heb ik ook een plateau gemaakt waar de speler op is vastgezet, van MDF en een stuk daklood. De speler heeft nu in ieder geval een rotsvaste 'wegligging'. :mrgreen:

Alles op zijn plaats gezet, er moet nu alleen nog wat bedrading worden getrokken. Van de extra trafo (Amplimo 1n1729) heb ik een 6.3v tap over, die gaat gebruikt worden om de extra voedingen van de digitale signaalbehandeling over te nemen van de originele trafo.
De HS wikkeling en de 6.3 wikkeling voor de buizengloei krijgen een eigen schakelaar zodat ik de buizentrap kan inschakelen onafhankelijk van de rest van de speler. Dit omdat ik ook de OpAmp uitgang nog gewoon kan gebruiken (omschakelbaar). En de speler zelf heeft geen harde aan/uit knop, wat integratie wat lastiger maakt.
DSCF4894.jpg
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Is weer 's wat anders dan een plankjes-versterker :D
Was wel even zoeken waar, tussen al die grote onderdelen, er nog buisjes verstopt zitten :-s .
Nog even gekeken naar dat laatste schema, nogal bleek en weinig kontrast.Kon nog wel ontcijferen dat de basissen van de transistors die het geluid moeten kortsluiten op -6,3V zitten.Dus dat zit wel snor.De aansluiting waar die min vandaan komt mist wel een punt op de kruising.
Anne
Laatst gewijzigd door Ah!buis op zo 14 dec 2014, 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

En dan zijn het nog subminiature buisjes ook..... :bakkie:

Ik zit me voor de opamp uitgang nog af te vragen of er een vuistregel is voor de tegenkoppeling.
Volgens het schema zit er een 2k7 in serie in de feedbackloop, en een 4k7 naar aarde.
Ik had die 4k7 even vervangen door een 100k, het geluidsniveau was niet eens zo heel veel lager dan ik had gedacht, maar wel heel 'netjes' en precies.
Ik weet eigenlijk niet of er een theoretisch optimum is. De opamp is een NJM4560d, wat kennelijk een NE5532 lookalike is.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Met 't vervangen naar 100k gaat de versterking van 3x naar 1x, geen enorm verschil.
Bij toepasingen waarbij de gelijkspanning meespeelt (hier niet) worden de weerstand aan de +in en de -in liefst ongeveer gelijk gemaakt, geven de ingangsstomen voor beide eenzelfde verval.Verder is er een ondergrens omdat de terugkoppeling ook de uitgang belast, moet niet te zwaar zijn.Naar boven is het een kwestie van ruis en ingangsstroom die een grens stellen.Beetje schipperen naar gelang de toepasing en de soort op-amp.
Anne
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

Ok, duidelijk.
De ondergrens van de pulldown weerstand aan de + in wordt bepaald door de koppelcondensator ervoor, die is ipv een 47uF elko nu een 0.47uF MKP.
De weerstand zal dus enige tientallen kohm moeten worden. Als de weerstand aan de - ingang dan meegaat in die waarde neemt de tegenkoppeling toe, wat voor mij subjectief het geluid wat transparanter maakte. Met ergens rond de 30-40k lijkt het me wel o.k., dan ligt het kantelpunt voor hoogdoorlaat rond de 10hz.
De originele belasting was 2k7 + 4k7 met parallel daaraan wat er aan de uitgang hangt, kan zomaar 10k zijn. dan zit je aan de ondergrens wat de opamp wil zien zonder dat de voltage swing aan de uitgang wordt beperkt (>6k)
Bij de gebruikte voedingsspanning van +/- 10V is de maximale output swing van de opamp overigens +/-7v aan de uitgang, dat is bij 3 keer versterking van de DACuit van 1.5v RMS net aan.
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

Sinds gisteravond draait 'Frankenstein' rondjes in de installatie. Het valt beslist niet tegen maar om er nu lyrisch over te worden...
Hij kan in ieder geval moeiteloos mee met wat ik verder nog heb staan, en dat is al heel wat.

Uiteindelijk heb ik de pulldown weerstanden van de opamp vastgezet op 36k voor + en -, omdat ik die nog in klein formaat had liggen. Ook bleek ik het grote formaat glaszekering nodig te hebben voor de gebruikte zekeringhouder, en die had ik niet in huis. Dat is nog een hele zoektocht om daar aan te komen. Uiteindelijk maar gisteren de stad in (Leiden) en bij de tweede zaak hadden ze ze zowaar. Moet ik die nu ook online gaan kopen??

Daarna was het verder een fluitje van een cent.
DSCF4899.jpg
Er moeten nu alleen nog wat extra gaten on de achterkant van de kap worden gehakt voor de extra uitgangen en schakelaars. Dan kan die er ook weer op.
De oplettende lezertjes/ kijkertjes zien misschien dat het aantal spanningsregelaars voor de DSP en de DAC is teruggebracht van 4 naar 2. Nog eens goed in de datasheet van de TDA1549 kijkend bleek ook die een voetnoot te hebben waarin staat dat alle voedingspunten op dezelfde voeding moeten worden aangesloten. Dus vooruit dan maar, en de scheidingsweerstanden weer teruggezet -die grote 3 Dale RN70 dingen kunnen precies op de plaats van de 2 weggehaalde regelaars.

Een sfeerimpressie met buisjes (6N16B-EV):
DSCF4901.jpg
Muug
Contacteer:

Bericht door Muug »

Dat bakje is goed gevuld geraakt ! :shock:
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

Welzeker :lol: maar er was natuurlijk niet echt een 'incentive' om heel compact te gaan bouwen. Ruimte genoeg.
Met een mdf/lood bodemplaat met spikes eronder staat het ook goed stevig nu.
Plaats reactie