Compact design actieve mivoc aw2000 woofer, gradient w160al

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
santheman

Compact design actieve mivoc aw2000 woofer, gradient w160al

Bericht door santheman »

Beste lezers :)

Ik ben bezig met het bouwen van een compacte set speakers met actieve subwoofers. Ik zal even kort omschrijven hoe of wat.

Voor de kasten heb ik 8 plaatjes van 20x70 gehaald, in 22 mm mdf. Dit betekent dat de buitenmaten zijn; (bxdxh) 20x24,4x70. De binnenmaten zijn (bxdxh) 15,6x20x63,4 (uitgaande van 1 tussenschot). Dit is bruto +- 20 liter.

De drivers die ik heb zijn de Mivoc AW2000. Deze gebruik ik nu in een bassreflex kast van +- 17/18 liter en ben ik erg tevreden over (worden nu aangestuurd met een stereoversterker). Om deze speakers aan te gaan drijven heb ik 2 plaatversterkers beschikbaar uit de Philips sw3000. Specs zijn;
output power; 75 watt
thd: 10%@80hz
reproduction frequency response; 30 - 180 hz

Voor de middentonen heb ik de gradient W160AL 8 driver beschikbaar. Deze wil ik minimaal graag mee laten doen vanaf 100 - 150 hz tot 3 of 4 kHz.

De tweeter is een VIFA BC25 SC06-04.

Ik zit nu al avonden/weken te prutsen in boxsim en fora te lezen, maar om eerlijk te zijn kom ik geen stap verder dus wil graag jullie hulp vragen. Wat is nu wijsheid?

De mivoc kan al vanaf 10 liter. Zelfs als bassreflex, fc is dan ongeveer 37. Is dit dan laag genoeg? Voor een beetje een goede bioscoop ervaring? Hoe ziet dit eruit in bijvoorbeeld 14/15 liter? Wat is dan weer beter, gesloten, of BR, of misschien nog wel iets anders?

Voor de gradient heb ik werkelijk waar geen idee. Ik las ergens dat deze het prima doen in 6 liter, zowel gesloten als bassreflex. Er stond echter niet bij vermeld om hoeveel hz het dan ging:) Heeft er iemand misschien zin om dit even voor mij te bekijken in boxsim? Ik heb deze eerlijk gezegd gekocht omdat ze mooi en goedkoop zijn en volgens de verkoper is de prijs/kwaliteit erg goed :) Specificaties zijn:
• Belastbaarheid: 80/100 W
• Bandbreedte: 40-4500 Hz
• fs: 44 Hz
• Impedantie: 8Ω
• Rendement: 88 dB (2,83V; 1m)
• Re: 6,18Ω
• Sd: 125 cm2
• Mms: 13 g
• Vas: 21 l
• Qts: 0,46
• Qms: 2,13
• Qes: 0,59
• Spoeldiameter: 26 mm
• Montage opening: 143 mm
• Diameter 171mm
• Diepte: 88 mm
• Xmax: 3 mm

Ik hoop dat iemand zich toevallig zit te vervelen, of er iemand heel veel zin heeft om te boxsimmen :)

Alvast bedankt voor jullie reacties,

Groeten Sander
markbakk

Re: Compact design actieve mivoc aw2000 woofer, gradient w16

Bericht door markbakk »

santheman schreef:
Ik hoop dat iemand zich toevallig zit te vervelen, of er iemand heel veel zin heeft om te boxsimmen
Boxsim heeft pas zin wanneer je beschikt over meetgegevens van de units terwijl ze zijn ingebouwd in de kast. Zowel akoestische response (niveau en fase) als complexe impedantie. Als dit al abracadabra is moet je iemand zoeken die die metingen voor je kan doen en die hier de meetbestanden kan posten.
santheman

Bericht door santheman »

hi mark, thanks. Maar met boxsim kun je toch je kast simuleren met de gegevens van de fabrikant? om een idee te krijgen van het resultaat?
bramwilbrink

Bericht door bramwilbrink »

jazeker, als je ze van visaton zijn wel, anders moet je ze nog steeds meten , omdat je een spl grafiek moet hebben en de impedantie grafiek, anders wordt het niks, je kan ze misschien wel in winisd zetten , alleen die is meer bedoeld om subwoofers te ontwerpen.

gr
bartsegers

Bericht door bartsegers »

om grofweg een idee te krijgen, kun je SPL en impedantie grafieken ook inladen van andere units.

Die kun je doen met progje SPLTrace
santheman

Bericht door santheman »

thanks, zal ik even proberen bart :)

van de week even 2 test kastjes gemaakt voor de woofers, 14 liter, maar dit valt toch heel erg tegen. Bepaalde tonen gaan hard, anders weer zacht. Toch maakt hij geluid vanaf 32hz. Iemand enig idee hoe dit komt? Komt dit door de liters of de versterker? 75 watt zou toch genoeg moeten zijn?

MVG Sander
meiborg

Bericht door meiborg »

Zonder filter is het frequentie verloop vaak onbruikbaar. De nadruk op sommige tonen kan ook komen door kamerinvloeden, waarschijnlijk speelt dat ook mee.

Mvg Reinder
santheman

Bericht door santheman »

goedemorgen reinder, thanx. Ik weet niet in hoeverre de versterker ook al gefilterd is. Hij geeft aan, in de specs van de versterker, dan het bereik (reproduction frequency response) 30 -180 hz is.

Besloten nog maar even 2 kasten te maken. Maar dan met frontfire set up, toch maar weer naar 18 liter, ook gesloten en bassrelex, en dan nog maar eens proberen.

Ik baal er stiekum wel een beetje van.
santheman

Bericht door santheman »

ben een beetje bezig geweest met winisd en boxsim en ben benieuwd naar jullie mening.

Het subwoofer (mivoc aw2000) gedeelte, met behulp van b-force gekomen tot 17 ltr, 30 hz. De bedoeling is er een frontfire van te maken. Met de woofer en de bassreflexbuis aan de voorkant. Of geeft dit problemen? Ik zit nog te twijfelen of ik hem gelijk maak aan de kast (dat je zon sleuf krijgt aan de onderkant) of gewoon een pvc buis. Dit vergt dan nog wel wat soldeer werk aan de versterkers. Weet iemand misschien of ik de lp en hp er gewoon uit kan halen zodat mn receiver dit regelt?

De midwoofer (gradiënt) en de tweeter (vifa) wil ik in een 6 ltr gesloten behuizing doen. Het is de bedoeling dat deze ongeveer vanaf 100 hz mee gaan doen. Met boxsim en een website die de waardes berekend kwam ik op het volgende filter met de volgende resultaten.

Ik ben erg benieuwd wat jullie ervan vinden. Heb ik het goed gedaan?

gr Sander
Bijlagen
gradientw160vifabc25filter.png
gradientw160vifabc25.png
gradientw160vifabc25richting.png
gradientw160vifabc25maxspl.png
gradientw160vifabc25fase.png
gradientw160vifabc25polar.png
markbakk

Bericht door markbakk »

Voordat we hierover van alles gaan zeggen: hoe heb je de gegevens van de drivers in Boxsim gekregen?
santheman

Bericht door santheman »

Hey Mark,

Dank voor je reactie. Alle waardes die ik kon vinden van de betreffende drivers "gewoon" ingegeven. Zal ik het BPJ bestandje erbij posten?

gr Sander
santheman

Bericht door santheman »

he mark, als aanvulling. Gebaseerd op het ontwerp van mn vorige speakers. Ik denk ik zal eens wat waardes aanpassen en kijken welke invloed dit heeft op het verloop. Waardes als Re2, Le2, Re3 en Le3 leken geen invloed te hebben op het verloop.

gr Sander
santheman

Bericht door santheman »

mark, je hebt gelijk :)
bartsegers

santheman schreef:
Hey Mark,

Dank voor je reactie. Alle waardes die ik kon vinden van de betreffende drivers "gewoon" ingegeven. Zal ik het BPJ bestandje erbij posten?

gr Sander

Dat kan toch niet "gewoon" worden ingelezen in boxsim.
Je zult ook impedantie en frequentie karakteristieken moeten invoeren bij NIET visaton drivers.

De tweeter filter je nu zo dat hij na 10khz inkomt, zie ik dat goed?
santheman

Bericht door santheman »

hey bart,

je hebt (helaas) gelijk :). Ik dacht bij mezelf, ik pak gewoon het boxsim bestandje van m`n huidige speakers, en pas de "bekende" waardes aan, dan kom ik vast wel aardig in de richting :) maar was er ook al achter dat dat niet werkt. Bij mijn huidige speakers komt de tweeter ong vanaf die waarde :)

Hoe kom ik achter deze waardes?

gr Sander
markbakk

Bericht door markbakk »

Die gegevens krijg je door het 'leuke' aspect van speakers ontwerpen: het maken van metingen... In tegenstelling tot vroeger kun je vandaag de dag met een pc en wat betaalbare randapparatuur (synchrone AD-DA-converter met goede microfooningang en meetmicrofoon) en wat kabeltjes en losse onderdelen zeer goede metingen verkrijgen die je alles leveren om goede luidsprekers te kunnen ontwerpen.
santheman

Bericht door santheman »

ok, zou je me een beetje op weg kunnen helpen? Of hangt er misschien ergens een draadje waar het al in staat? Ik zou dat wel willen proberen!
markbakk

Bericht door markbakk »

Dit topic en dit ook bijvoorbeeld. En hier vind je ook leesvoer.
Om kort te gaan heb je nodig:
  • Het programma ARTA (en het bijbehorende LIMP).
  • Een (USB) audio interface die je aan je computer hangt. M Audio Fast Track Pro, Creative/EMU Tracker Pre of 0404, Focusrite Scarlett 2i2 zijn een er een paar. Haal ze van Marktplaats of E-bay, tweedehands moet je voor 50 Euro kunnen slagen. In de handleiding van ARTA staat waaraan een interface moet voldoen.
  • Een meetmicrofoon. Kies maar een Behringer ECM8000 en maak je voor nu niet druk over dat'ie niet geijkt is, voor filters bouwen is dat niet zo heel belangrijk. Een ECM8000 met correctiecurve kan je trouwens bestellen bij Isemcon.
  • Een impedantiemeetbox. Kijk hiervoor in de manual van het programma LIMP, dat bij ARTA wordt geleverd. Op dit forum staan ook diverse tips hierover.
  • De nodige kabeltjes en een statief voor je meetmicrofoon.
  • Een audioversterker die je kunt gebruiken om je luidsprekers aan te sturen.
  • BlueTack of iets anders dat kleeft en een gewicht van 10-15gr (stalen ringen of muntstukken) waarvan je het gewicht precies kunt bepalen. Of een testkastje.
  • Een rustige ruimte, het liefst zo groot mogelijk (minstens een huiskamer).
Als dit je een leuke uitdaging lijkt, ga dan eerst maar eens lezen en verzamelen!
bartsegers

markbakk schreef:
Dit topic en dit ook bijvoorbeeld. En hier vind je ook leesvoer.
Om kort te gaan heb je nodig:
  • Het programma ARTA (en het bijbehorende LIMP).
  • Een (USB) audio interface die je aan je computer hangt. M Audio Fast Track Pro, Creative/EMU Tracker Pre of 0404, Focusrite Scarlett 2i2 zijn een er een paar. Haal ze van Marktplaats of E-bay, tweedehands moet je voor 50 Euro kunnen slagen. In de handleiding van ARTA staat waaraan een interface moet voldoen.
  • Een meetmicrofoon. Kies maar een Behringer ECM8000 en maak je voor nu niet druk over dat'ie niet geijkt is, voor filters bouwen is dat niet zo heel belangrijk. Een ECM8000 met correctiecurve kan je trouwens bestellen bij Isemcon.
  • Een impedantiemeetbox. Kijk hiervoor in de manual van het programma LIMP, dat bij ARTA wordt geleverd. Op dit forum staan ook diverse tips hierover.
  • De nodige kabeltjes en een statief voor je meetmicrofoon.
  • Een audioversterker die je kunt gebruiken om je luidsprekers aan te sturen.
  • BlueTack of iets anders dat kleeft en een gewicht van 10-15gr (stalen ringen of muntstukken) waarvan je het gewicht precies kunt bepalen. Of een testkastje.
  • Een rustige ruimte, het liefst zo groot mogelijk (minstens een huiskamer).
Als dit je een leuke uitdaging lijkt, ga dan eerst maar eens lezen en verzamelen!
Niks aan toe te voegen.
USB interface die ik gebruikt heb, kun je evt ook kopen: (scheelt wat knaken)

http://www.bax-shop.nl/usb-geluidskaart ... tAodMTgAgQ
markbakk

Bericht door markbakk »

bartsegers schreef:
USB interface die ik gebruikt heb, kun je evt ook kopen: (scheelt wat knaken)

http://www.bax-shop.nl/usb-geluidskaart ... tAodMTgAgQ
Klopt. Bedenk wel dat je dan ook nog een microfoonversterker moet bouwen. Ik ben wel voor quick and dirty en heb interfaces met microfoonversterkers en +48V fantoomvoeding in gebruik.
sevenup

Bericht door sevenup »

Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Als je ook fase wilt kunnen meten (toch wel heel handig), heb je twee inputs nodig. Deze werkt prima: http://www.bax-shop.nl/usb-geluidskaart ... tails.html
markbakk

Bericht door markbakk »

Ik haalde een tijd geleden een Yamaha Audiogram 3 van Marktplaats voor 50€. Doet het ook prima, nadat ik de microfooningang naar één kanaal had omgeleid en de direct monitoring had uitgeschakeld... Niet alle interfaces zijn kortom zo uit de doos geschikt.

En we hebben een tijdje geleden hier nog eens vastgesteld dat je sowieso tweekanaalsmetingen moet kunnen doen voor de correcte fase-informatie. Ook voor LIMP heb je twee ingangen nodig.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”