Ik ben bezig met het bouwen van een compacte set speakers met actieve subwoofers. Ik zal even kort omschrijven hoe of wat.
Voor de kasten heb ik 8 plaatjes van 20x70 gehaald, in 22 mm mdf. Dit betekent dat de buitenmaten zijn; (bxdxh) 20x24,4x70. De binnenmaten zijn (bxdxh) 15,6x20x63,4 (uitgaande van 1 tussenschot). Dit is bruto +- 20 liter.
De drivers die ik heb zijn de Mivoc AW2000. Deze gebruik ik nu in een bassreflex kast van +- 17/18 liter en ben ik erg tevreden over (worden nu aangestuurd met een stereoversterker). Om deze speakers aan te gaan drijven heb ik 2 plaatversterkers beschikbaar uit de Philips sw3000. Specs zijn;
output power; 75 watt
thd: 10%@80hz
reproduction frequency response; 30 - 180 hz
Voor de middentonen heb ik de gradient W160AL 8 driver beschikbaar. Deze wil ik minimaal graag mee laten doen vanaf 100 - 150 hz tot 3 of 4 kHz.
De tweeter is een VIFA BC25 SC06-04.
Ik zit nu al avonden/weken te prutsen in boxsim en fora te lezen, maar om eerlijk te zijn kom ik geen stap verder dus wil graag jullie hulp vragen. Wat is nu wijsheid?
De mivoc kan al vanaf 10 liter. Zelfs als bassreflex, fc is dan ongeveer 37. Is dit dan laag genoeg? Voor een beetje een goede bioscoop ervaring? Hoe ziet dit eruit in bijvoorbeeld 14/15 liter? Wat is dan weer beter, gesloten, of BR, of misschien nog wel iets anders?
Voor de gradient heb ik werkelijk waar geen idee. Ik las ergens dat deze het prima doen in 6 liter, zowel gesloten als bassreflex. Er stond echter niet bij vermeld om hoeveel hz het dan ging:) Heeft er iemand misschien zin om dit even voor mij te bekijken in boxsim? Ik heb deze eerlijk gezegd gekocht omdat ze mooi en goedkoop zijn en volgens de verkoper is de prijs/kwaliteit erg goed
• Belastbaarheid: 80/100 W
• Bandbreedte: 40-4500 Hz
• fs: 44 Hz
• Impedantie: 8Ω
• Rendement: 88 dB (2,83V; 1m)
• Re: 6,18Ω
• Sd: 125 cm2
• Mms: 13 g
• Vas: 21 l
• Qts: 0,46
• Qms: 2,13
• Qes: 0,59
• Spoeldiameter: 26 mm
• Montage opening: 143 mm
• Diameter 171mm
• Diepte: 88 mm
• Xmax: 3 mm
Ik hoop dat iemand zich toevallig zit te vervelen, of er iemand heel veel zin heeft om te boxsimmen
Alvast bedankt voor jullie reacties,
Groeten Sander