CR Developments Kalypso EL84 reparatie

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: CR Developments Kalypso EL84 reparatie

Bericht door Jan Geert »

Ik kom toch nog even terug op deze versterker. En wel omdat hij zo verrekte goed klinkt. Dat is subjectief natuurlijk, maar na een paar weken hier een Accuphase E206 aangesloten te hebben gehad na een onderhoudsbeurtje, is dit toch wel een verrassing. Het is een super transparant en evenwichtig klinkend ding, die mijn Cleo5 met KT88PP EV, de 845 en 300B SET aardig schrik aanjaagt.
Zoals gezegd komen ze nogal eens langs op MP voor niet te veel geld, volgens mij staat er nog 1 te koop. Dus voor wie in de markt is voor zoiets, zeker in overweging nemen, met inachtneming van bovenstaande discussie (vooral aangaande de 6P14P ipv de El84)

Aangesloten op; Cabasse Pacific, geen eenvoudige belasting met complex filter, minimum 3.6ohm.

De buizen zijn nu: 3x ECC83 Valvo, 2x 5814 JAN, 4x 6P14P-EV Reflector.

Ik heb gelijk bij Wim de Rotte nog maar een paar setjes 6P14P-EV besteld en wat 5814 buizen voordat ook hij er doorheen is en ze of onvindbaar of schreeuwend duur worden (dat zijn ze op sommige plaatsen al, zeker in vergelijking met wat Wim vraagt)..

Sorry Anne, maar kennelijk hebben ze bij mcIntosh toch iets goed gedaan :mrgreen: :mrgreen: (kon het niet laten)

Jan Geert
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: CR Developments Kalypso EL84 reparatie

Bericht door Ah!buis »

Jan Geert schreef:
Sorry Anne, maar kennelijk hebben ze bij mcIntosh toch iets goed gedaan :mrgreen: :mrgreen: (kon het niet laten)
Jan Geert
Mooi toch :sure: ,gaat uiteindelijk niet om de middelen maar om 't resultaat :o .
Blijft wel een rare bezigheid ,uit de UGT naar de kathode tegenkoppelen en tegelijk naar het schermrooster meekoppelen.
Anne
Jippy
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 25 jul 2012, 22:13

Re: CR Developments Kalypso EL84 reparatie

Bericht door Jippy »

Hallo Jan Geert,

Zag dat je kortgeleden een CR Kalypso onder handen hebt genomen. Heb nu sinds kort ook een Kalypso, wat mij hier bij opvalt is dat bij het afspelen van een CD de volumeknop behoorlijk ver open moet staan (vanaf half tot driekwart) om een er wat herrie uit te krijgen. In mijn manual staat een gevoeligheid van 100mV terwijl op de CR site 250mV staat. Gevoeligheid zou toch geen probleem moeten zijn bij een CD signaal van 2V. Luidsprekers zijn ca. 88dB. Ook is het zo dat na ca. 1 uur spelen er meer laag in de weergave komt. Ben benieuwd naar jouw ervaringen met deze amp.
Bij voorbaat dank,
Jitze
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: CR Developments Kalypso EL84 reparatie

Bericht door Jan Geert »

Hallo Jitze,

Inderdaad is de ingangsgevoeligheid van deze amp heel hoog. Op mijn 91db speakers kan ik niet met goed fatsoen voorbij '9 uur'. Wat jij vertelt klinkt niet goed.
Het eerste waar ik aan denk is: zitten de goede buizen op de goede plaats?
Kanalen in balans?
Als dat allemaal is zoals het hoort, kan je spanningen meten? Het schema heb ik al voor je uitgezocht :D
Jippy
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 25 jul 2012, 22:13

Re: CR Developments Kalypso EL84 reparatie

Bericht door Jippy »

Bedankt voor je reactie, buizenbezetting klopt wel, zal inderdaad de spanningen eens gaan meten aan de hand jouw schema.
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: CR Developments Kalypso EL84 reparatie

Bericht door Jan Geert »

Hallo Jitze,

Kijk gelijk aan de hand van mijn foto's of je iets opvalt wat afwijkt. Is er bv. aan 'gemodificeerd'?

Waar woon je ergens?

Die krijgen we wel weer correct aan het spelen 8)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: CR Developments Kalypso EL84 reparatie

Bericht door ray5150 »

Kan er niet een buis versleten zijn ?
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: CR Developments Kalypso EL84 reparatie

Bericht door Jan Geert »

Als de L/R balans in orde is dan is dat erg onwaarschijnlijk.

Zoveel is er niet gemeenschappelijk tussen beide kanalen.
De eerste 3 hoogspanningscaps.
En de gloei natuurlijk. Dat zou het best eens kunnen zijn, trouwens.

Het kan natuurlijk nooit kwaad om even wat met buizen te schuiven om te kijken of je daar wat wijzer van wordt, ook als je geen nieuwe reservebuizen hebt liggen.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8109
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: CR Developments Kalypso EL84 reparatie

Bericht door Kappa7 »

of van links naar rechts wisselen natuurlijk :-"
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: CR Developments Kalypso EL84 reparatie

Bericht door Barry2001 »

Lijkt me ook een goede mogelijkheid Jan Geert, voeding niet in orde.. als inderdaad de balans L/R in orde is, maar blijkt dat uit Jippy's verhaal.. Eerst maar eens voeding en gloei meten.
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: CR Developments Kalypso EL84 reparatie

Bericht door Jan Geert »

Jan Geert schreef:

Ik heb gelijk bij Wim de Rotte nog maar een paar setjes 6P14P-EV besteld en wat 5814 buizen voordat ook hij er doorheen is en ze of onvindbaar of schreeuwend duur worden (dat zijn ze op sommige plaatsen al, zeker in vergelijking met wat Wim vraagt)..


Jan Geert
Wim heeft de verkoop van buizen gestopt...... :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:

http://www.electrontubes.nl/Voorraad/voorraadset.htm

net op tijd dus...
Jippy
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 25 jul 2012, 22:13

Re: CR Developments Kalypso EL84 reparatie

Bericht door Jippy »

heb even wat gemeten, spanningen liggen beduidend hoger dan wat jezelf gemeten hebt, op de choke meet ik 469V tegen 420. Ook liggen de kathodespanningen van V2 en V3 links zo'n 25V hoger dan rechts. Zeer vreemd verhaal. Heb wel en electronica achtergrond maar niet veel ervaring met reparaties van dit soort zaken.
Bijlagen
schema kalypso1.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: CR Developments Kalypso EL84 reparatie

Bericht door Ah!buis »

Als ik dat zo's bekijk geeft de voedingstrafo een veel te hoge spanning, zou maar goed 300Veff mogen zijn.Een mogelijk verschil 220/230 verklaart zo'n grote afwijking niet,zit ie soms een (verkeerde) tap op de secundaire vd trafo ?
Dat de katodespanning van de eindbuizen toch ongeveer dezelfde waarde laat zien doet vermoeden dat de 220 Ω wel een stuk kleiner zal zijn (tenzij de buizen ver uitgeput zijn)
Het verschil in de voorversterker rechts/links zou wel 's aan een van de 15k weerstanden van de voeding kunnen liggen.
Anne
Jippy
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 25 jul 2012, 22:13

Re: CR Developments Kalypso EL84 reparatie

Bericht door Jippy »

De 220 ohm R meet 330, dus groter, R13 zijn allebei 15K is dus goed. Op de foto van Jan Geert zit blauw en grijs op sec. wat overeenkom met mijn versie.
Zal morgen de andere aftakkingen eens meten.
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: CR Developments Kalypso EL84 reparatie

Bericht door Jan Geert »

De kathodeweerstand zou af fabriek 180 ohm zijn dacht ik.
Er is iets vreemds aan de hand met R3 aan 1 kant.. Die spanning die daar overheen valt icm de spanning op de kathodes van v1 kan niet kloppen.
Heb je nog ergens een nieuwe ecc83 liggen?

De 6.3v gloei is correct neem ik aan? Dat zijn die 2 fastons die aan de zijkant op de ptint zitten.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: CR Developments Kalypso EL84 reparatie

Bericht door Ah!buis »

Jippy schreef:
De 220 ohm R meet 330, dus groter, R13 zijn allebei 15K is dus goed. Op de foto van Jan Geert zit blauw en grijs op sec. wat overeenkom met mijn versie.
Zal morgen de andere aftakkingen eens meten.
Met 330 Ω kan 't wel kloppen, zo'n 25mA/buis.
Als de 15k in orde zijn kan ook C2 (22µ) aan een kant kapot zijn.
Met de elco's ,volgens schema, max.450V is niet onmogelijk dat er nog sneuvelen met zo'n hoge spanning.
Anne
Jippy
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 25 jul 2012, 22:13

Re: CR Developments Kalypso EL84 reparatie

Bericht door Jippy »

Heb V1 en V2 v.v. , dit had geen resultaat, wat ik niet snap:
-Links: spanning op C2 is 390 en op C3 336
-rechts: spanning op C2 is 332 en op C3 385 (lijkt omgedraaid)
-U sec. is 360V, dus veel te hoog
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: CR Developments Kalypso EL84 reparatie

Bericht door Ah!buis »

Jippy schreef:
Heb V1 en V2 v.v. , dit had geen resultaat, wat ik niet snap:
-Links: spanning op C2 is 390 en op C3 336
-rechts: spanning op C2 is 332 en op C3 385 (lijkt omgedraaid)
-U sec. is 360V, dus veel te hoog
De spanning kan bergaf niet oplopen :sure:
Benaming op print verwisseld :? .
Anne
Jippy
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 25 jul 2012, 22:13

Re: CR Developments Kalypso EL84 reparatie

Bericht door Jippy »

Inderdaad codering C2 en C3 voor R-kanaal klopt niet, is net andersom! Spanningen zijn m.i. toch nog te hoog. Gloeispanning is ok.
kan ik de elco's in circuit controleren? even wat foto's erbij.
Bijlagen
Kalypso.jpg
Kalypso2.jpg
Kalypso3.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: CR Developments Kalypso EL84 reparatie

Bericht door Ah!buis »

De elco's zien er nog goed uit.Met een te hoge spanning Gaan ze bol staan en ontploffen of barsten open.Om dat openbarsten te bevorderen zodat ze niet ontploffen zit er ergens (meestal de vlakke top) een zwakke plek.
Op de print zie ik bij beide eindversterkers 350V vermeld, dat klopt dan zeker ook niet :? .
Anne
Jippy
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 25 jul 2012, 22:13

Re: CR Developments Kalypso EL84 reparatie

Bericht door Jippy »

Nee, staat 469V op deze punten, ook niet een beetje hoger!
Heb zonet de kalypso even doorgemeten, 8 ohm weerstand, bij 100mV ca. 5W en bij 250mV c. 14 W, links en rechts vrijwel gelijk en sinus ziet er mooi uit.
Hier leid ik uit af dat gevoeligheid 250mV moet zijn. Verklaart echter nog niet gemeten spanningsverschillen tussen L en R.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: CR Developments Kalypso EL84 reparatie

Bericht door Ah!buis »

Jippy schreef:
Verklaart echter nog niet gemeten spanningsverschillen tussen L en R.
Het verschil is toch enkel rond V2. Vermoedelijk zijn die ECC83 verscillend.
Anne
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: CR Developments Kalypso EL84 reparatie

Bericht door Jan Geert »

Er is al aardig in gewerkt, is niet meer origineel. Hoeft niet erg te zijn.
1 ding verbaast me ten zeerste: waar is c1 nou toch gebleven???
Dat is de koppelcap tussen trap 1 en 2.
Die plaats is leeg aan beide kanalen. Voor zover ik weet is er op de achterkant nauwelijks ruimte om hem neer te zetten, en waarom zou je dat doen? Aan deze kant is veel meer ruimte.
Wat is daarmee gebeurd?
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: CR Developments Kalypso EL84 reparatie

Bericht door Jan Geert »

In relatie met het vorige, zomaar een wild idee: kijk eens op de andere kant van de print, zou iemand doodleuk de eerste buis hebben gebypassed? Dat zou de missende c1 en de lage ingangsgevoeligheid verklaren.
Zonder een dergelijke modificatie zou er zonder een c1 helemaal geen geluid uit de versterker mogen komen......
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: CR Developments Kalypso EL84 reparatie

Bericht door Ah!buis »

Zou 't niet kunnen dat de eerste trap niet gebruikt werd, veel te gevoelig.En dan het rooster van V2 aan de volume regelaar.
Anne
Plaats reactie