Project 02: Mission Impossible

Moderator: Beheerdersteam

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Re: Project 02: Mission Impossible

Bericht door Henkjan »

de eerste betekening "slaan" moet je dan aan denken uiteraard, dit is een AL forum hè
http://nl.wiktionary.org/wiki/slaan schreef:
ergens plotseling mee beginnen
Chris_T

Bericht door Chris_T »

Mooi werk Leo!
Ik heb bij mij even een pauze ingelast, het tankje is tijdelijk leeg (was er dag en nacht mee bezig).
Een kleine vraag van mijn kant, zijn de metingen ook onderling vergelijkbaar qua SPL?
pappaleo schreef:
De driehoekige ruimte onder het middencompartiment is niet in gebruik en meet ongeveer 1,5 liter.
Een basreflexpijpje met een binnen diameter van 4,7cm en een lengte van ca 7cm zou het werk doen dan?

Of moet dat ding dan ook zitten op de plaats waar de luchtsnelheid van de te onderdrukken frequentie het grootst is?
Dat is ook iets wat mij bezig houd. Ik heb de IHA op diverse plekken gezien, zowel op de knoop (bodem BR-vloerstaander) als op de buik (1/3 & einde van een TL).
Ander vraagstuk is of een IHA wel een goede oplossing is.
De Q-factor van de storing is vrij laag (= breedbandig = lastig aan te pakken) en de IHA vormt buiten zijn afstemming een loze ruimte voor de TL.
Neemt niet weg dat ik toch heel nieuwsgierig ben of zoiets goed werkend te krijgen is :lol:
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Chris_T schreef:
Mooi werk Leo!
Ik heb bij mij even een pauze ingelast, het tankje is tijdelijk leeg (was er dag en nacht mee bezig).
Een kleine vraag van mijn kant, zijn de metingen ook onderling vergelijkbaar qua SPL?
Dank je. Ik ben zelf een weekje ziek geweest en heb ook niet zo heel veel gedaan.

Per meting zitten de unitoutput en de poortoutput op hetzelfde SPL niveau. Tussen de diverse metingen kan daar wel wat verschil tussen zitten door een andere stand van de volumeknop van de versterker of van de gain van de geluidskaart. Ik heb van elke meting van de unitoutput gekeken wat het verschil in SPL was met een door mij vastgesteld referentieniveau. De samengestelde platen zijn met dat verschil gecorrigeerd. Dus in dat plaatje met de poortoutput in diverse kleuren is het SPL met elkaar vergelijkbaar.
Afbeelding
De schaal is echter niet absoluut, de output van de driver is dus geen 100dB (veronderstel ik).
Alle metingen tot nu toe zijn gedaan met het microfoonkapsel flush met de baffle.
Chris_T schreef:
pappaleo schreef:
De driehoekige ruimte onder het middencompartiment is niet in gebruik en meet ongeveer 1,5 liter.
Een basreflexpijpje met een binnen diameter van 4,7cm en een lengte van ca 7cm zou het werk doen dan?

Of moet dat ding dan ook zitten op de plaats waar de luchtsnelheid van de te onderdrukken frequentie het grootst is?
Dat is ook iets wat mij bezig houd. Ik heb de IHA op diverse plekken gezien, zowel op de knoop (bodem BR-vloerstaander) als op de buik (1/3 & einde van een TL).
Ander vraagstuk is of een IHA wel een goede oplossing is.
De Q-factor van de storing is vrij laag (= breedbandig = lastig aan te pakken) en de IHA vormt buiten zijn afstemming een loze ruimte voor de TL.
Neemt niet weg dat ik toch heel nieuwsgierig ben of zoiets goed werkend te krijgen is :lol:
Ik weet ook niet of ik aan zo'n IHA moet. Er moet weer een nieuwe testkast voor gebouwd worden, want behalve die ene geschroefde zijkant is de rest gelijmd en ik krijg daar natuurlijk nooit meer fatsoenlijk een rond gat in.

De laatste versie, die met dat extra stukje pritex (gele lijn) klinkt nog het beste. Dat test ik heel triviaal door de grote kast met alleen de woofer naast de kleine kastjes te zetten en dan de CP168 op het filter aan te sluiten ipv de CP104. Dat klopt filtertechnisch natuurlijk niet, maar het is aan te horen. het stereobeeld trekt scheef, maar ik luister alleen naar het laag. Dat wordt in de uiteindelijke versie natuurlijk wat steviger omdat er 2 komen te staan ipv 1.

Het klinkt allemaal wel gemakkelijk en het gaat echt diep. Ik merk overigens wel dat er iets mist. Uiterst laag is er wel, maar in gewoon laag ontbreekt er iets. Ik vermoed dat dat die 200 Hz is.

Ik heb daarom vandaag de kast eens buiten gezet en wat metingen gedaan op 50cm en 100cm. Probleem is natuurlijk de reflectie waardoor je niet betrouwbaar laag kan meten, maar het ging me maar om een indruk. Ik wilde meten tot onder de 200Hz. Als je het tijdvenster dan groter maakt dan tot het moment waarop de eerste reflectie te zien is, dan krijgt de frequentierespons direct zo'n hanekam. Die heb ik een beetje weggewerkt door de smoothing op 1/3 octaaf te zetten. Wat ik wilde zien was er wel uit te halen:
50cm
50cm
Dit is de meting op 50cm afstand. De kast stond gewoon op de grond. De 3 metingen zijn met de microfoon op unithoogte (rood); halverwege de unit en de poort (geel) en op poorthoogte (groen). Beetje een verkeerslicht dus :mrgreen:
Ondanks het berglandschap is wel duidelijk de uitdoving tussen de 200 en 300Hz te zien. Dat is ongetwijfeld wat ik hoor als er muziek op staat.

Bij mij is in het gunstigste geval de poortoutput qua SPL gelijk aan de unitoutput. In minder gunstige gevallen steekt de piek in de poortoutput zelfs boven de unitoutput uit. Ik heb bij jouw metingen gezien (sonofill met visaton wol vulling) dat de piek wel 6dB onder het SPL van je unit blijft. Dat heb ik nog niet voor elkaar gekregen.
simsalabim

Bericht door simsalabim »

Hoi Leo, mooi werk, goed gedocumenteerd ook :goedzo:

Kun je mij uitleggen wat een IHA is? Thanks :)
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

simsalabim schreef:

pappaleo schreef:
wouter schreef:
Die kasten hebben de driver op 1/3e en een IHA.
Wat is een IHA ? (Ik Haat Afkortingen) :mrgreen:
wouter schreef:
Des ome Bernds kurzform vor Interne Helmholz Absorber :yeah:

Of te wel een resonator kamer in een box. Zie je veel in TL constructies en in lange BR constructies van Hobby Hifi.
pappaleo schreef:
AHA (Afkorting Hierbij Aanvaard)
:rofl: :rofl:
Laatst gewijzigd door pappaleo op ma 08 dec 2014, 14:49, 1 keer totaal gewijzigd.
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Alle schapen zijn er weer uitgehaald en ik heb er nu Akotherm ingestopt. Aangeschaft bij De Akoestiekwinkel. Wordt heel netjes bezorgd, precies passend in een grote doos.

Leuk spul, makkelijk te verwerken.
Akotherm D20
Akotherm D20
Ik heb het onder de speaker op alle wanden geplakt (beetje smeltlijm). In de bocht alleen aan de buitenzijde en zijwanden en dan geleidelijk aan verminderend. Op het laatste stuk van het verticale kanaal zit het nog maar op 1 zijwand.
Ik heb de indruk dat het minder heftig dempt dan Pritex (en ik gebruikte de goedkope Gamma variant), maar of dat werkelijk zo is moet een meting uitwijzen.
Vanavond misschien als de televisieterreur weer afgelopen is...... 8-[ :( :-&
simsalabim

pappaleo schreef:
Siempie schreef:

pappaleo schreef:
wouter schreef:
Die kasten hebben de driver op 1/3e en een IHA.
Wat is een IHA ? (Ik Haat Afkortingen) :mrgreen:
wouter schreef:
Des ome Bernds kurzform vor Interne Helmholz Absorber :yeah:

Of te wel een resonator kamer in een box. Zie je veel in TL constructies en in lange BR constructies van Hobby Hifi.
pappaleo schreef:
AHA (Afkorting Hierbij Aanvaard)
:rofl: :rofl:
:lol:
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Net eventjes de prijzen van alle onderdelen die ik nu in gebruik heb bij elkaar opgeteld:

CODE: Selecteer alles

Dayton ND25-FA4     13,30
Mission CP104       16,27
Mission CP168       19,32

Filter H            12,15
Filter M            19,32
Filter L            29,52

Totaal             108,91
Nog net binnen budget :yeah: :yeah:
simsalabim

Voor een 3-weg is dit budget toch wel heel netjes 8)

Benieuwd naar het resultaat!
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Per luidspreker dus. Dit heb je tweemaal nodig.
simsalabim

Ja dat had ik begrepen, maar dan nog, onder het wedstrijd budget en 3-weg, netjes.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

:wink: je filters zijn nog duurder dan de units... waarschijnlijk omdat het kan. Net als op het werk, budgetten moeten op.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Waarschijnlijk meer om dat het nodig is.
Kan me goed voorstellen dat je betere filters nodig hebt om met goedkopere units het goed aan te laten sluiten.
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

George zit er het dichtste bij. De concave Mission units lijden allemaal aan een walgelijke piek bij de 6 a 7 kHz, als je die netjes wegwerkt klinken ze best goed. Maar dat kost onderdelen. De tweeter heeft een bult bij 15kHz, klinkt net iets te scherp zonder correctie.

TL lijdt aan uitdoving bij 230Hz. Dat bestrijden we met een HELE dikke spoel. Die 230Hz komt dus gewoon uit mijn midrange unit.

Ik heb nog twee peerless tweetertjes (zelfde prijs) in backorder staan. Als die wat makkelijker te filteren zijn, dan scheelt dat onderdelen. Maar eigenlijk is dat de moeite niet (eurootje of 5).

Maar eigenlijk klinkt het nu al best lekker :mrgreen:
ray5150

Bericht door ray5150 »

Kappa7 schreef:
Waarschijnlijk meer om dat het nodig is.
Kan me goed voorstellen dat je betere filters nodig hebt om met goedkopere units het goed aan te laten sluiten.
Zou dat omgekeerd ook gelden ? :-k
Walt

Bericht door Walt »

Nee, hoe duurder/beter de units, hoe beter de filtercomponenten moeten zijn om de units tot hun volle recht te laten komen, dat is inherent aan de de wet van hi-end: je kan er nooit genoeg geld in pompen.

Groetjes Walter
ray5150

Bericht door ray5150 »

En dan nu de mening van een wat objectiever forumlid, bijvoorbeeld Wouter. :mrgreen:
dre

Bericht door dre »

ray5150 schreef:
En dan nu de mening van een wat objectiever forumlid, bijvoorbeeld André. :mrgreen:
U riep? :sure:
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

dre schreef:
U riep? :sure:
Nee hoor, hoorde jij iets?
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Je hebt, of er zijn ook mensen met een kokerblik v.w.b. luidsprekers en hun filters. :sure: :rofl:
ray5150

Bericht door ray5150 »

dre schreef:
ray5150 schreef:
En dan nu de mening van een wat objectiever forumlid, bijvoorbeeld André. :mrgreen:
Klik. :mrgreen:
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Walt schreef:
Nee, hoe duurder/beter de units, hoe beter de filtercomponenten moeten zijn om de units tot hun volle recht te laten komen, dat is inherent aan de de wet van hi-end: je kan er nooit genoeg geld in pompen.

Groetjes Walter
Hoeft dus niet echte goede units hebben een mooie natuurlijke afloop waardoor filteren alleen aan de onderzijde van de tweeter nodig is. Vaak zijn dit systemen die erg verrassend presteren. Reference 3A is zo een merk dat dit doet met erg goede resultaten.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Wat zijn echt goede units :wink:

Dat is volgens mij iets dat voor z'n inzet goed geschikt is. Voor de ene driver is dat een bepaald gebied, daarbuiten gebeuren allerlei te corrigeren dingen. Andere drivers zijn goedmoediger maar zoals elke concessie betekent dit wellicht een soort demping over het hele gebied. Slechts weinig units kunnen alles goed, dit zijn vaak kostbare drivers. Neem als voorbeeld AT, of Scanspeak, die maken drivers die met weinig filtering af kunnen.

In de lagere segmenten heb je dingen als de Vifa P13WH en meer recent de Tangband W4-655 (Dschinn ontwerpen Hobby Hifi) die zich heel netjes gedragen. Toch wil dit niet zeggen dat het klankmatig beter is dan een goed gefilterde driver die alleen binnen een specifiek gebied zich (uitzonderlijk) goed gedraagt.

En qua filtering en driver opzet heb ik ervaren dat er meer wegen zijn die naar een muzikaal Rome leiden. Momenteel staan hier een paar Visaton B200 fullrange drivers te spelen, heb ik een complex gefilterd 2-weg systeem uitvoerig beluisterd/ontwikkeld en blijf ik fan van 1e orde achtige flauw gefilterde systemen. En hoor ik dan de Chorda weer dan denk ik, een X-over beneden 1,2kHz doet wonderen.

Daarom ook deze wedstrijd, het is echt heel leuk om straks de boel naast elkaar te zetten. We zijn allemaal bezig een soort optimum in een bepaalde klasse te bereiken. En als dit het beste met goedkope Mission units kan... nou, dan is dat leuk voor alle nieuwkomers maar dan baal ik flink :rofl:

En wat betreft de vraag, dure units eenvoudigere filtering: zie Walt's wedstrijdtopic. (elektrisch) Briljant eenvoudig en ook heel netjes akoestisch. Dat lijkt me een prima beantwoording van de vraag. Behalve dan dat 'duur' bij die drivers ook heel relatief is. Volgens mij zijn ze zo goed dat ze eigenlijk goedkoop genoemd mogen worden.
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Ik zou nog een tweede testkast maken met dezelfde buitenafmetingen als de eerste kast maar de interne panelen dan zo geplaatst:
MI_170.png
MI_170.png (831 Bytes) 415 keer bekeken
Dat heeft in mijn optiek twee nadelen, de unit zit dan aan het begin van de lijn en de golf waarvan de lengte 4/3 van de pijplengte is (dus ca 135Hz) moet met demping onderdrukt worden. Dat heb ik nu opgelost door de unit op 1/3 van de lijn te zetten, zodat deze golf door de beweging van de unit zelf gedempt wordt.

Het tweede nadeel is dat de opening aan de achterzijde zit, dus plaatsing dichtbij een muur moeilijk wordt. Verder wordt het op deze manier ook een prachtige afvalbak voor kinderspeelgoed.

Het nadeel van mijn eerste constructie is dat er teveel midden uit de pijp komt. Dat heb ik omzeild door erg laag te filteren; wat de unit niet produceert, komt ook niet uit de pijp. Laag filteren heeft ook als voordeel dat de golf waarvan de lengte 5/4 van de pijp is (220Hz), die het TL gat veroorzaakt (uitdoving van de unit output door de poortoutput in tegenfase), al een stukje buiten het werkingsgebied van de woofer ligt.

Ik zit er dus over te denken om de tweede testkast maar ietsje anders te maken dan de eerste. De pijplengte wordt dan iets korter, maar dat moet volgens mij wel kunnen. De afstemming is nu zo'n 32Hz en dat is eigenlijk best wel laag. Een hogere afstemming heeft ook als gevolg dat de uitdovingsfrequentie stijgt en bij een gelijkblijvende filterfrequentie nog verder buiten het werkingsgebied van de woofer komt te liggen. Ik zal vanavond eens opnieuw een simulatie maken.
FR_Aad

Bericht door FR_Aad »

Voor wat het waard is. Bij Henkjan zijn All Black tl's zit de opening ook aan de achterzijde. Ik vond het verschil tussen 10 tot 30cm van de muur te verwaarlozen.
Plaats reactie

Terug naar “Luidspreker Ontwerpwedstrijd”