GU50 buizen
Moderator: Beheerdersteam
Re: GU50 buizen
De maximaal toelaatbare schermroosterspanning bij een GU50 is niet hoog. (zo'n 300V dacht ik).
Dus bij een gebruikelijke voedingsspanning van 450 volt of hoger is een UL- of triodeschakeling niet haalbaar.
groet
Aat
Dus bij een gebruikelijke voedingsspanning van 450 volt of hoger is een UL- of triodeschakeling niet haalbaar.
groet
Aat
Re: GU50 buizen
Maar een echte nerd simuleert wel 
Hier mijn simulatie
Hier mijn simulatie
- Bijlagen
-
- gu50-amp-003.zip
- (74.31 KiB) 42 keer gedownload
Re: GU50 buizen
Tis jammer dat mijn mega projectje nog niet klaar is,anders deed ik mee..........................
De voedingstrafo heb ik nog liggen.
De voedingstrafo heb ik nog liggen.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: GU50 buizen
Met maximaal pakweg 300V anodespanning voor de GU50 heb je weinig speelruimte wat betreft uitgangsvermogen, hou dat wel even in je achterhoofd.
Re: GU50 buizen
Volgens mij mag de anode spanning wel hoger dan 300 volt maar G2 ( screen ) niet.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: GU50 buizen
Klopt, evengoed ben je beperkter dan bij een KT88. Maar puur qua vermogen, ben met mijn KT88PP die in de woonkamer staat van UL naar triode gegaan en zo'n beetje gehalveerd in vermogen (25W dacht ik), merk je niet. Tenminste niet de niveaus die ik aan heb staan..
Re: GU50 buizen
UL kan wel zei 't wat omslachtig.
Afzoderlijke wikkelingen op de UGT met midden 250...300V voor g2.
Of in de leidingen naa de g2 stevige zeners.
Anne
Afzoderlijke wikkelingen op de UGT met midden 250...300V voor g2.
Of in de leidingen naa de g2 stevige zeners.
Anne
Re: GU50 buizen
Volgens de info die ik heb gelezen kun je de GU50 het beste als pentode schakelen. Vervolgens zit je uiteraard wel vast aan een of andere vorm van feedback. Wat daarnaast ook kan helpen is om voor de eindtrap een cathodevolger te zetten die uit een mosfet bestaat. Ik heb daar voorbeelden van gezien. Is daar ervaring mee bij de deelnemers aan dit forum ? Het kost geen drol, je hoeft er geen gat voor te boren in het chassis en bovendien klinkt het als ik de info van anderen moet geloven beter als een buis die als cathodevolger is geschakeld. Misschien zou je het schema dat in dit draadje zit hiermee nog kunnen opleuken ? ! 
Re: GU50 buizen
is de buis de 6J9P of heb ik dit verkeerd
- Bijlagen
-
- TGMV.JPG (31.23 KiB) 454 keer bekeken
Re: GU50 buizen
Ik zit zo eens te kijken naar de schakeling maar die 1k weerstanden op G2 ( screen ) zijn die niet wat te laag moeten die niet in de 100k liggen
Re: GU50 buizen
Die buisjes zijn idd 6J9P ofwel ook E180Fnl3prc schreef:Ik zit zo eens te kijken naar de schakeling maar die 1k weerstanden op G2 ( screen ) zijn die niet wat te laag moeten die niet in de 100k liggen
Er is geen gemeenschappelijke weerstand van 1k wel 6k8.Als je die, in gedachten, opsplitst krijgt elke g2 een weerstand van 2x6k8 + 1k=14lk6.Spanning gaat van 200V voeding naar 150Vg2, 50V over 14k6 geeft Ig2=3,4mA.Wat 't volgens de data ong. moet zijn.Als de anodespannng teveel (>10%) afwijkt kan de 6k8 wat aangepast.Gedrag en data zijn bij buizen nogal 's twee
Anne
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: GU50 buizen
Alles besteld om een protoplankje te maken. Het moet overal en nergens vandaan komen, hoop dat alles binnen is voor de feestdagen
Die 6J9P heeft een achtervoegsel -e- , wat zoiets als 'long life' betekent. Whatever that may be
Die 6J9P heeft een achtervoegsel -e- , wat zoiets als 'long life' betekent. Whatever that may be
Re: GU50 buizen
@ barry wat is je plan barry ?
Setup maken van het schema en weer een mooie versteker maken......
Komt er nog een draadje??
Dennis
Setup maken van het schema en weer een mooie versteker maken......
Komt er nog een draadje??
Dennis
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: GU50 buizen
Ha Dennis, jazeker. Heb alles besteld om een proefplankje te maken. Het is nu wachten tot alles binnenkomt, ik weet oa niet hoe lang post uit de Oekraine onderweg is tegenwoordig...daar komen de buizen vandaan. Momenteel erg druk met werk, maar heb vakantie en dus tijd rond de feestdagen, hoop dat alles binnen is dan. Zal tegen die tijd een draadje openen 
Re: GU50 buizen
Ben nog even wat aan simuleren geweest maar die 1 k weerstanden op G2 (screen ) lijken me toch wat laag volgens de sim mag dit niet lager zijn dan 22k anders gaat het voltage van G2 boven je anode voltage uit
Ik zou dan ook beginnen met iets van 47k om schade te voorkomen kan je ze altijd nog aanpassen
Ik zou dan ook beginnen met iets van 47k om schade te voorkomen kan je ze altijd nog aanpassen
- Bijlagen
-
- e180f-amp-an-001.zip
- (126.51 KiB) 29 keer gedownload
Re: GU50 buizen
Met verwijzingen v006 en v016 die nergens in 't schema staan is het raden war dat moet zoeken
.
De R2 en R3 zijn geen serieweerstanden om de spanning/stroom te beperken, zijn stopweerstanden van 1k.
De serieweerstand voor de g2 (samen, som van de twee = konstant) is R1.Met elk een weerstand moeten die ontkoppeld naar hun kahode.
Eindje terug heb ik al gezegt dat die R1 misschien wat aangepast moet om Va=100V te krijgen
.
Volgens mijn data kwam ik op 6k8. In jou simulatie lijkt 't 18k.
Anne
De R2 en R3 zijn geen serieweerstanden om de spanning/stroom te beperken, zijn stopweerstanden van 1k.
De serieweerstand voor de g2 (samen, som van de twee = konstant) is R1.Met elk een weerstand moeten die ontkoppeld naar hun kahode.
Eindje terug heb ik al gezegt dat die R1 misschien wat aangepast moet om Va=100V te krijgen
Volgens mijn data kwam ik op 6k8. In jou simulatie lijkt 't 18k.
Anne
Re: GU50 buizen
Als je uitgaat van een Anodespanning van ruim 200Volt en een spanning op het keerrooster van 150 á 160 Volt, met de in het datasheet aangegeven keerroosterstroom van ruim 3 mA kom je netjes uit op de waarden die Anne aangegeven heeft.nl3prc schreef:Ben nog even wat aan simuleren geweest maar die 1 k weerstanden op G2 (screen ) lijken me toch wat laag volgens de sim mag dit niet lager zijn dan 22k anders gaat het voltage van G2 boven je anode voltage uit
Vergeet ook niet dat het hier een differentiële schakeling betreft waardoor er geen (zoals gebruikelijk) condensator hoeft te staan tussen keerrooster en massa. De schakeling zou theoretisch het beste werken met 1 keerroosterweerstand van 7,3 kOhm, maar terecht dat Anne stopweerstanden van 1k gebruikt worden om oscillaties te voorkomen.
Bij toepassing van 22k of erger nog 47k wordt de stroom over het schermrooster veel te klein, het gedrag van de buis wordt dan niet meer gespecificeerd. Bovendien doe je hiermee de differentiële werking teniet, krijg je voor AC spanningspieken en moeten dus C's naar massa worden aangebracht.
groet,
Aat
Re: GU50 buizen
Inderdaad heb ik waarschijnlijk overheen gelezen dat het stop weerstanden zijn
de praktijk zal uitwijzen wat de waarde moet zijn.
mijn sim doet het prima met R1 18k
Ja ik had dat van die sim ook duidelijker moeten vermelden dat het de uitgang is
de praktijk zal uitwijzen wat de waarde moet zijn.
mijn sim doet het prima met R1 18k
Ja ik had dat van die sim ook duidelijker moeten vermelden dat het de uitgang is
- Bijlagen
-
- E180F-amp-an-002.zip
- (191.94 KiB) 33 keer gedownload
Re: GU50 buizen
Je overstuurt de boel zo wel
.Er is hoogstens 45Vt nodig, in met iets van 0,5V.Geeft minder vervorming, de toppen zijn nu niet gelijk.
Wat is trouwens de anodespaning hier (gelijkspanning) ?
Anne
Wat is trouwens de anodespaning hier (gelijkspanning) ?
Anne
Re: GU50 buizen
Vermoedde al zoiets.De bedoeling is R1 zoveel kleiner tot Va=100V, duik je bij grote uitsturing niet naar zo kleine Ia waar de steilheid (en de versterking) ook een duik nemen = meer vervorming.nl3prc schreef:Anode is hier 126 volt 7,7Ma screen 123 volt 2,2Ma cathode 1v1
Anne
Re: GU50 buizen
Blijf het raar vinden dat G2 (screen ) 57 volt hoger ligt dan de anode altans volgens de sim
- Bijlagen
-
- E180F-amp-an-003.zip
- (137 KiB) 33 keer gedownload
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: GU50 buizen
Je hebt R1 kleiner gemaakt om aan een anodespanning van ongeveer 100V te komen?
