afkortzaag advies (budget klasse)

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

afkortzaag advies (budget klasse)

Bericht door bartsegers »

Voor af en toe snel afkorten (vooral verstek) zoek ik een afkortzaag.
Het is veelal voor eenvoudig plaatwerk tot 30mm dik. (steigerplanken, vuren algemeen etc)

Ik denk dat ik het beste een afkortzaag koop welke ook nog kan bewegen.
Dit omdat ik anders beperkt ben in de breedte (25cm bv)

Is er iemand die bekend is met dit huismerk: (HBM machines)

http://www.hbm-machines.nl/producten/ho ... aagmachine

Zou ik deze machine kunnen plaatsen in het rijtje Ferm, Kinzo, Gude ?
Gebruikersavatar
Nijn
Berichten: 278
Lid geworden op: za 23 okt 2004, 22:31

Re: afkortzaag advies (budget klasse)

Bericht door Nijn »

Die zitten in de buurt van mijn ouders; kijk ook even op http://www.hermanbuitelaar.nl, soms zit er prijsverschil tussen de producten.

Voor mijn vader hebben we een vlak-van-dikte-bank en een afzuiginstallatie van HBM en die voldoen prima. Zelf heb ik een ultrasoonreiniger, en die werkt ook net zo goed als duurdere die ik gebruikt heb en zit minstens zo degelijk in elkaar. Qua de apparaten die ik ken wel een slagje boven de merken die je noemt. Volgens mij importeren ze zelf uit China, gezien de handleiding van mijn ultrasoonreiniger is dat daar in ieder geval gebeurd.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: afkortzaag advies (budget klasse)

Bericht door bartsegers »

Bedankt voor je reactie,

Ik heb zelf geen ervaring met afkortzagen.
Alle kennis moet ik dus hebben van her en der lezen. (en dan gaat het overal direct over dewalt hier en daar... € )
Uiteraard heb ik wel kennis van andere elektrische apparaten, en soms zijn budgetspullen prima voor bepaalde toepassingen.

Of dat dan ook voor een afkortzaag geldt?
Als ik 100€ uitgeef en ik kan alsnog niks haaks, of onder correcte hoek zagen, is het weggegooid geld natuurlijk.
Ik hoef nooit snel veel en vaak. (hobby dus)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: afkortzaag advies (budget klasse)

Bericht door ray5150 »

Vrijwel alles bij die zaak komt uit China, ze importeren het met scheepladingen tegelijk.
Daarom is de prijs ook allezins redelijk

Denk dat je er ook goed aandoet om voor een goed zaagblad te kijken, er zijn speciale voor afkortzagen.
https://www.ecotools.nl/afkortzaagbladen/
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: afkortzaag advies (budget klasse)

Bericht door bartsegers »

ray5150 schreef:
Denk dat je er ook goed aandoet om voor een goed zaagblad te kijken, er zijn speciale voor afkortzagen.
https://www.ecotools.nl/afkortzaagbladen/
Er zit op de HBM70 een 30 tands blad.
Mijn "gevoel" zegt dat meer tanden (kleinere tanden) een netter resultaat geven.
Bijvoorbeeld 60 tanden ?

Het grotere broertje van de HBM70 (de 80) heeft een 30cm blad.
Ook met 30 tanden.

De china import is mij ook duidelijk. (maar is dat verkeerd?)
Uit krantje Van Cranenbroek een afkortzaag gespot die EXACT hetzelfde is. (maar dan groen)
Bijlagen
hbm-l-3492-1.jpg-1920x1080-767a737c8d.jpg
Laatst gewijzigd door bartsegers op di 25 nov 2014, 8:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: afkortzaag advies (budget klasse)

Bericht door rjmulder »

Een tijdje terug heb ik een Evolution Fury 3 aangeschaft (bij de Praxis met 25% korting) i.v.m. de bouw van mijn schuur, het voordeel vind ik dat je hout maar ook metaal kunt zagen met het zelfde blad.
Echt ideaal zo'n machine.
Bij de Praxis hebben ze ook een goedkoper merk maar daar zit echt verschil in, de lagers lopen schokkerig/minder soepel en de bediening vind ik ook minder.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: afkortzaag advies (budget klasse)

Bericht door bartsegers »

Vanavond ook maar eens gewoon ff kijken bij gamma en praxis.
Moet toch een beetje "feel" krijgen met die dingen.

Her en der lees ik dat de goedkopere 100-200€ modellen zagen zijn voor brandhout. :-#
Er moet toch iets zijn in die prijsklasse waarmee je 30cm planken goed kunt verstekzagen. (give or take 0,5 graad??)
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: afkortzaag advies (budget klasse)

Bericht door beijert »

ik weet niet hoe het met de rode einhell lijn zit, die zou voor de gevorderde hobbyist voldoende moeten zijn.

http://www.redcoon.nl/B410370-Einhell-R ... agmachines



Met een beperkt budget zou ik ook een beetje rondkijken naar een goede tweedehands
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1508
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: afkortzaag advies (budget klasse)

Bericht door Dan »

Ik heb een Ferm van de Gamma.
Zaagt als een tiet. Ik heb voor het haaks zagen wel een grote winkelhaak omdat een paar tienden van een graad op 30cm al een millimeter of wat is. De winkelhaak gebruik ik om de machine precies haaks te stellen. (er zit op dit type geen 90° vergrendeling. Die van 179 euro heeft dat wel.)
Machine zaagt zuiver en het standaard blad is goed scherp en maakt geen rafels.
Ik zaag er net zo makkelijk een stuk aluminium toolingplate mee.
En dat voor 150 euro's, tis niet te geleuven! :mrgreen: :yeah:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: afkortzaag advies (budget klasse)

Bericht door Kappa7 »

Dat werkt ook prima maar is erg arbeid intensief.
Op de Bosh afkortzaag van mijn vader zit een klik op het moment dat je op 45 of 90 graden zit deze is behoorlijk nauwkeurig enwerkt wel een stuk sneller daardoor.
Ik vind dat wel het extra geld waard maar als je tijd genoeg hebt dan kan dat anders uit vallen natuurlijk en werkt de winkelhaak ook prima.
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1508
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: afkortzaag advies (budget klasse)

Bericht door Dan »

Kappa7 schreef:
Dat werkt ook prima maar is erg arbeid intensief.
Op de Bosh afkortzaag van mijn vader zit een klik op het moment dat je op 45 of 90 graden zit deze is behoorlijk nauwkeurig enwerkt wel een stuk sneller daardoor.
Ik vind dat wel het extra geld waard maar als je tijd genoeg hebt dan kan dat anders uit vallen natuurlijk en werkt de winkelhaak ook prima.
Als ik het had geweten was ik ook voor die keuze gegaan. Maar zo werkt het ook. En echt arbeidsintensief is het ook weer niet.
Ik probeer al plannend te zagen. Dwz zoveel mogelijk in een bepaalde hoek achter elkaar. Anders is het inderdaad wel een arbeidsintensief gebeuren.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: afkortzaag advies (budget klasse)

Bericht door bartsegers »

Via ander forum de tip gekregen van een ryobi zaag.
Ikke = fan van ryobi, maar de zaag kost 300€+

En zul je net zien dat een ryobi dealer in roermond gestopt is met dealen...
Andere dealer in de buurt is er volgens mij niet helaas.
Plaats reactie