Leo, ik richt me niet op jullie TL's specifiek. Dus niets persoonlijks, ik vind het juist gaaf dat jullie zo proefondervindelijk bezig zijn. Even goed ga je niets nieuws ontdekken: lees de recente literatuur er maar op na. En omdat ik waarde hecht aan relativering en een zo goed mogelijke interpretatie van gemeten en waargenomen zaken, geef ik mijn kritische commentaar. Zeg maar als tegengeluid op (an sich aan te moedigen) enthousiasme waarop andere, minder ervaren lezers soms te eenvoudig zullen (mee)varen.
Mijn opmerking over bandpass-systemen is ingegeven door de ervaring dat dit systeem, net als andere, ondanks de meettechnisch goede resultaten geen hoge ogen gooit bij consumenten en ons zelfbouwers. Dat is vooral een emotionele kwestie (je ziet de woofer niet, dus je hoort hem ook niet...

) waarbij dan nog komt dat de gemiddelde bandpass zo weinig vervorming introduceert dat ook 'deskundigen' het geluid nogal eens als te kaal of droog benoemen. Dat zet mij wel aan het denken.