Preamp Voyager
Moderator: Beheerdersteam
- RobertD
- Contacteer:
Re: Preamp Voyager
Je kunt ook de eindversterker weer terugbouwen naar hun oorspronkelijke configuratie. Ik heb eventueel ook nog wat 76 triodes liggen om te proberen. Ik herinnerde me ineens dat je destijds moeite hebt gedaan om de versterking van de eindtrappen wat op te voeren. Dat moet nu dus weer teruggedraaid worden.
Wat je ook kunt doen is de 6SN7 in de eindversterkers vervangen door de 6N6P. Dat is bijna een halvering van de versterking in de stuurtrap ( van 20 naar 11 ). Wellicht is dat al voldoende.
Je moet alleen -weer- een ander voetje plaatsen.
Wat je ook kunt doen is de 6SN7 in de eindversterkers vervangen door de 6N6P. Dat is bijna een halvering van de versterking in de stuurtrap ( van 20 naar 11 ). Wellicht is dat al voldoende.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Grappig dat je het zegt, Dalojan stuurde een mailtje met hetzelfde voorstel, ook tegenkoppeling met als voordeel wat lagere vervorming en een lagere uitgangsimpedantie. Ga ik proberen.RobertD schreef:Zou je niet met wat lokale tegenkoppeling de versterking wat terug kunnen brengen? Bijvoorbeeld vanaf de kathode van de SRPP naar de ingang van de SRPP ?
De klank zal daar niet slechter van worden.
Omdat je het "teveel aan signaal" zowel vanaf de Phonodude als vanaf de cd-speler ervaart, zou ik de Phonodude lekker ongemoeid laten.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Eigenlijk wil ik de eindtrappen ongemoeid laten. De eerste trap, de 6SN7 doet 20x met de 2.5x van de 300B erachteraan. Als ik die nog een keer op een andere bron wil aansluiten heb ik wat meer speling. De VT67 die er origineel in zat had een versterking van 7x als ik me dat goed herinner, wat echt te weinig was. Los daarvan, het geluid is nu zoals ik het graag hoor... klinkt gewoon echt beter dan m'n PP met opamp preamp. Het lijkt wel ruimtelijker, ongestressed, echt goed.RobertD schreef:Je kunt ook de eindversterker weer terugbouwen naar hun oorspronkelijke configuratie. Ik heb eventueel ook nog wat 76 triodes liggen om te proberen. Ik herinnerde me ineens dat je destijds moeite hebt gedaan om de versterking van de eindtrappen wat op te voeren. Dat moet nu dus weer teruggedraaid worden.
Als ik wat aan pas doe ik dat het liefst in de preamp. En dat gaat gewoon te onbenullig, als ik 5mV op de phono ingang aanbied zit ik op een ruime 5V aan de uitgang....
Om niet aan teveel knoppen tegelijk te draaien heb ik net eerst de Auricap koppel c's op het eind van de Phonodude vervangen voor Xicon polypropyleen condensatoren, die ik eens van Dalojan gekregen heb. Conclusie: geen verschil. Saillant detail, factor 20 in prijsverschil
Bij de P11 die ik gebruik (heeft standaard 16x versterking) gewoon een spaningsdeler op de uitgang naar de eindversterker toe.
Voordeel daarvan is dat je niet alleen het signaal verzwakt maar ook de ruis uit je voortrap verlaagd.
Werkt prima.
En als je dan ook aparte uitgangen neemt kan je ook nog eens een eindbak aansluiten die wel meer versterking nodig heeft.
Voordeel daarvan is dat je niet alleen het signaal verzwakt maar ook de ruis uit je voortrap verlaagd.
Werkt prima.
En als je dan ook aparte uitgangen neemt kan je ook nog eens een eindbak aansluiten die wel meer versterking nodig heeft.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Dit lijkt me niet de juiste manier George, omdat je dan problemen kunt krijgen met de kabelcapaciteit van de interlinks naar de eindtrap toe, wat ten koste kan gaan van de frequentiekarakteristiek. Tegenkoppelen is denk ik een beteren methode.
Met tegenkoppelen pas je het karakter van de versterker aan en doet in een buizen versterker vaak meer fout dan goed.
Begrijpen mee niet verkeerd, tegenkoppelen kan heel goed werken maar dan gelijk veel en niet een beetje. Dat kan met buizen niet om dat je daar niet genoeg gain voor hebt.
Het toepassen van een spaningsdeler kan dan een mooiere oplossing zijn.
Deze kan je natuurlijk hoog ohmig of lag ohmig maken net wat het beste bij de volgende trap past.
Ik zal zo even zoeken hoe dat bij de P11 zit daar nog nooit problemen gehad met kabel capaciteit.
Begrijpen mee niet verkeerd, tegenkoppelen kan heel goed werken maar dan gelijk veel en niet een beetje. Dat kan met buizen niet om dat je daar niet genoeg gain voor hebt.
Het toepassen van een spaningsdeler kan dan een mooiere oplossing zijn.
Deze kan je natuurlijk hoog ohmig of lag ohmig maken net wat het beste bij de volgende trap past.
Ik zal zo even zoeken hoe dat bij de P11 zit daar nog nooit problemen gehad met kabel capaciteit.
- audiomanics
- Contacteer:
Ik zag net een glimp van een zwarte knop ergens... Is wel erg mooi geworden zo..
Kees
Kees
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
De spanningsdeler op de uitgang zie ik nog steeds niet zitten George. Volgens mij, ik kan me vergissen, doet men in de Squeezebox ook zoiets. Normaal heb ik het volume 'vast' staan en regel ik dit via de voorversterker, maar als ik via tablet/telefoon de Squeezebox bedien en het volume regel op de knijpdoos zelf hoor ik ook iets veranderen in het stereobeeld. Met zoiets te vergelijken.
Ben met tegenkoppeling aan de gang geweest. Iets van 100k terug naar de ingang achter 10k. Inderdaad kan ik op deze manier de versterking terugdraaien, maar ik ben net dat beetje extra wat ik hoor als ik naar de set luister ook kwijt. Wat dynamiek vermindering ofzo, kan het niet goed onder woorden brengen. Helaas kan ik nog niet fatsoenlijk meten, wel mee bezig, hoop dit binnenkort zover te hebben.
Heb besloten het zo te laten. Ik kan op de ruststroom meters van de 300B zien als ze uit balans raken en het te hard gaat, de ingang blijft lekker gevoelig voor als er een bron met wat minder output aangeboden wordt. De ruis en prut van de CIII en Phonodude op volle versterking neem ik dan voor lief, want waar heb je het over. Ik hoor geen ruis en prut op mijn luisterpositie, en genoeg power om dit wel te laten horen hebben de eindblokken toch niet.
Heb nu een zwarte schijf op staan, Crossroads - Chapman en dat klinkt gewoon akelig lekker hier in m'n hobbyruimte op de Refmons.
Tsja, en dan nadert het project dan eindelijk z'n eindpunt. Ben met de laatste cosmetische zaken bezig, en dan is het af. Zal wat picjes uploaden als het zover is.
Daarna wil ik proberen eens wat aan de vering van de TD150 te gaan doen waar ik nu naar luister. Het klinkt gewoon echt lekker, maar voor m'n gevoel is de vering nog voor verbetering vatbaar. We hadden het er nog over in Beetsterzwaag, George, als je meeleest. Het is dit apparaat http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 20&t=18443 , zal daar de ervaringen wel posten.
Ben met tegenkoppeling aan de gang geweest. Iets van 100k terug naar de ingang achter 10k. Inderdaad kan ik op deze manier de versterking terugdraaien, maar ik ben net dat beetje extra wat ik hoor als ik naar de set luister ook kwijt. Wat dynamiek vermindering ofzo, kan het niet goed onder woorden brengen. Helaas kan ik nog niet fatsoenlijk meten, wel mee bezig, hoop dit binnenkort zover te hebben.
Heb besloten het zo te laten. Ik kan op de ruststroom meters van de 300B zien als ze uit balans raken en het te hard gaat, de ingang blijft lekker gevoelig voor als er een bron met wat minder output aangeboden wordt. De ruis en prut van de CIII en Phonodude op volle versterking neem ik dan voor lief, want waar heb je het over. Ik hoor geen ruis en prut op mijn luisterpositie, en genoeg power om dit wel te laten horen hebben de eindblokken toch niet.
Heb nu een zwarte schijf op staan, Crossroads - Chapman en dat klinkt gewoon akelig lekker hier in m'n hobbyruimte op de Refmons.
Tsja, en dan nadert het project dan eindelijk z'n eindpunt. Ben met de laatste cosmetische zaken bezig, en dan is het af. Zal wat picjes uploaden als het zover is.
Daarna wil ik proberen eens wat aan de vering van de TD150 te gaan doen waar ik nu naar luister. Het klinkt gewoon echt lekker, maar voor m'n gevoel is de vering nog voor verbetering vatbaar. We hadden het er nog over in Beetsterzwaag, George, als je meeleest. Het is dit apparaat http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 20&t=18443 , zal daar de ervaringen wel posten.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Heb de bovenplaat gespoten met eerst primer, daarna Hammerite, zodat dit gelijk is met de eindblokken. Nu mag het eerst even goed uitharden 
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Beetje aan het luisteren naar de set, uitval in 1 kanaal.. terwijl het kanaal uitvalt zie ik ook de ruststroommeter van de 300B op het bewuste kanaal naar 0 springen. Buis gewisseld naar het andere kanaal, gaat even goed, maar probleem verhuisd mee. Shit.... buis naar de eeuwige jachtvelden. Als ik naar de buis kijk zie ik ook geen gloei meer.
Als ik de pin aansluitingen van de buis bekijk ziet het er wat broos uit, niet lekker doorgesoldeert. Kunnen er wel vergulde contacten op zitten met vergulde contacten op de chassisdelen, maar als je die niet goed door soldeert heeft dat ook weinig zin natuurlijk. De pinnen zijn iets open aan de onderkant, soldeerbout erop gezet en wat tin in de pinnen laten lopen. Probleem heeft zich niet meer voorgedaan, dit moet het zijn geweest
Als ik de pin aansluitingen van de buis bekijk ziet het er wat broos uit, niet lekker doorgesoldeert. Kunnen er wel vergulde contacten op zitten met vergulde contacten op de chassisdelen, maar als je die niet goed door soldeert heeft dat ook weinig zin natuurlijk. De pinnen zijn iets open aan de onderkant, soldeerbout erop gezet en wat tin in de pinnen laten lopen. Probleem heeft zich niet meer voorgedaan, dit moet het zijn geweest
Hoi Barry daar heb je mazel mee.
Een set nieuwe 300B's is toch altijd weer schrikken.
Een set nieuwe 300B's is toch altijd weer schrikken.
- audiomanics
- Contacteer:
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Nee en nee. Het is 1 buis die niet in de bankschroef zit maar dit als geleidesteun gebruikt. Helaas bracht de Staatsloterij weer niet het gewenste resultaat en kan ik me dat nog niet veroorloven 
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Ha George, zou zonde zij ja, de buizen zijn amper ingespeeld. Heb op m'n KT88 JJ's gehad, die gaven na een half jaar al de geest. Erop googelen gaf meerdere klachten hierover, zitten nu EH's op die het al veel langer volhouden.. Kan overigens geen verschil in geluid horen.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
En dan is zomaar het punt daar gekomen dat het project gereed is
Wat is er de laatste tijd gebeurd, wat achterstallige zaken die steeds maar waren uitgesteld. Maar eens doorgepakt, ik maak in principe eigenlijk altijd een project af en het moest maar eens van komen. Allereerst de eindtrappen, de inschakelvertraging zat hier nog steeds niet in.
Ik gebruik 2 hoogspanningsvoedingen in de eindtrappen, elk heeft een eigen relais gekregen.
Hoe ziet de versterker er nu uit: 6SN7 als eerste versterkende trap met een 6AG7 erachter, waarna een 300B volgt. De 6SN7 en 300B hebben elk een eigen voeding, vanaf de trafo elk een eigen smoorspoel en gelijkricht buizen.
Het 'docking station' kwam weer eens van pas:
Onderkant eronder, die er wat mij betreft de eerste tijd niet meer onder vandaan komt..
De eindblokken in bedrijf, met aan de achterkant de 2 gelijkrichters AZ1 en 5Z3:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... hilit=300b voor de perikelen rond deze versterker, ook staan hier meetresultaten.
De preamp, picje van de achterkant:
Bovenzijde. Vooraan is het trafokapje te zien, in Hammerite zwart gespoten. De bovenplaat is trouwens ook Hammerite, wat misschien op de foto niet zo overkomt maar echt een mooi effect geeft.
Voorzijde, met de knopjes zwart gespoten. Staat inderdaad mooier dan het alu grijs wat ze eerst waren.. De volumeknop gaf nog wat zorgen. Bleek dat het Corian stukje rechts van de knop iets tegen de knop schuurde. Corian stukje eraf gehaald, iets bij moeten vijlen/werken/polijsten zodat het precies past.
Rooster om de gloeistroom voedinkjes gelegenheid te geven hun warmte kwijt te raken. Gewoon een stukje geperforeerd aluminium zwart gespoten aan de onderkant van de bovenplaat bevestigd.
Wat me nog stoorde waren de priemende blauwe ledjes onder de ruststroom meters van de 300B. Vervangen voor oranje ledjes, om zo een beetje in lijn met de nixies te blijven.
De preamp bestaat uit een Phonodude op ingang 1. De ingangen 2, 3 en 4 zijn 'gewone' lijn ingangen die een Classic III ingaan. Het ingaande signaal op ingang 1 wordt 150x versterkt, en hierna nog 7x in de CIII.
Hiet ziet er helemaal naar m'n eigen wens uit, het klinkt naar wens, het is de set geworden zoals ik die altijd al eens heb willen maken
Rest mij nog iedereen te bedanken die me met raad en daad heeft bijgestaan, om tot het resultaat te komen zoals het er nu staat!
Ik gebruik 2 hoogspanningsvoedingen in de eindtrappen, elk heeft een eigen relais gekregen.
Hoe ziet de versterker er nu uit: 6SN7 als eerste versterkende trap met een 6AG7 erachter, waarna een 300B volgt. De 6SN7 en 300B hebben elk een eigen voeding, vanaf de trafo elk een eigen smoorspoel en gelijkricht buizen.
Het 'docking station' kwam weer eens van pas:
Onderkant eronder, die er wat mij betreft de eerste tijd niet meer onder vandaan komt..
De eindblokken in bedrijf, met aan de achterkant de 2 gelijkrichters AZ1 en 5Z3:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... hilit=300b voor de perikelen rond deze versterker, ook staan hier meetresultaten.
De preamp, picje van de achterkant:
Bovenzijde. Vooraan is het trafokapje te zien, in Hammerite zwart gespoten. De bovenplaat is trouwens ook Hammerite, wat misschien op de foto niet zo overkomt maar echt een mooi effect geeft.
Voorzijde, met de knopjes zwart gespoten. Staat inderdaad mooier dan het alu grijs wat ze eerst waren.. De volumeknop gaf nog wat zorgen. Bleek dat het Corian stukje rechts van de knop iets tegen de knop schuurde. Corian stukje eraf gehaald, iets bij moeten vijlen/werken/polijsten zodat het precies past.
Rooster om de gloeistroom voedinkjes gelegenheid te geven hun warmte kwijt te raken. Gewoon een stukje geperforeerd aluminium zwart gespoten aan de onderkant van de bovenplaat bevestigd.
Wat me nog stoorde waren de priemende blauwe ledjes onder de ruststroom meters van de 300B. Vervangen voor oranje ledjes, om zo een beetje in lijn met de nixies te blijven.
De preamp bestaat uit een Phonodude op ingang 1. De ingangen 2, 3 en 4 zijn 'gewone' lijn ingangen die een Classic III ingaan. Het ingaande signaal op ingang 1 wordt 150x versterkt, en hierna nog 7x in de CIII.
Hiet ziet er helemaal naar m'n eigen wens uit, het klinkt naar wens, het is de set geworden zoals ik die altijd al eens heb willen maken
Rest mij nog iedereen te bedanken die me met raad en daad heeft bijgestaan, om tot het resultaat te komen zoals het er nu staat!
dat heb je erg mooi voor elkaar Barry, grote klasse !
Breng je't geheel eens mee naar Breda komend jaar ?
Breng je't geheel eens mee naar Breda komend jaar ?
Mooi Barry,
Vooral de vervanging van een blauwe door een oranje led om in stijl te blijven spreekt me wel aan!
En ben je nu klaar? Geen projecten meer? Pas dan op voor : groet,
Aat
Vooral de vervanging van een blauwe door een oranje led om in stijl te blijven spreekt me wel aan!
En ben je nu klaar? Geen projecten meer? Pas dan op voor : groet,
Aat
Laatst gewijzigd door AatV op zo 23 nov 2014, 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Netjes Barry
Ben zeer benieuwd naar het resultaat.
Dit laat je toch horen in februari....
Dennis
Ben zeer benieuwd naar het resultaat.
Dit laat je toch horen in februari....
Dennis
- sander1238
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Bedankt allemaal mannen!
@BertDB: Breda weet ik niet (kon ivm vakantie er wel eens helemaal niet zijn dit jaar), Hengelo gaat zeker lukken, dat is hier om de hoek
. Die eindbakken zijn gewoon niet te tillen, alles 3mm dik staal, trafo's ingegoten, loopt niet weg in elk geval..
@Q: Nou Aat, ben eigenlijk wel blij dat het af is. Het leuke werk is op een gegeven moment gedaan he, het uitvlooien van de schakelingetjes, printen tekenen, opbouwen, en vooral veel nadenken over hoe en wat, ook ruimte was nou niet bepaald 'over'. Blijven die cosmetische dingetjes over, spuitwerk enzo, niet mijn meest favoriet.. maar hoort er wel bij. En voor de rest, nog ideeen zat, komt goed
@metabaron: Jazeker, present 7 februari voor een luisteroordeel!
@BertDB: Breda weet ik niet (kon ivm vakantie er wel eens helemaal niet zijn dit jaar), Hengelo gaat zeker lukken, dat is hier om de hoek
@Q: Nou Aat, ben eigenlijk wel blij dat het af is. Het leuke werk is op een gegeven moment gedaan he, het uitvlooien van de schakelingetjes, printen tekenen, opbouwen, en vooral veel nadenken over hoe en wat, ook ruimte was nou niet bepaald 'over'. Blijven die cosmetische dingetjes over, spuitwerk enzo, niet mijn meest favoriet.. maar hoort er wel bij. En voor de rest, nog ideeen zat, komt goed
@metabaron: Jazeker, present 7 februari voor een luisteroordeel!