Troels HDS-134 + XT25 monitor

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ronald_1
Berichten: 384
Lid geworden op: zo 05 mar 2006, 21:13

Troels HDS-134 + XT25 monitor

Bericht door Ronald_1 »

Afgelopen week ben ik begonnen met de bouw van een nieuw setje luidsprekers. Het worden de HDS-134 + XT25 monitoren van Troels Gravesen. De reden dat ik voor dit ontwerp heb gekozen is dat ik de looks van de gebruikte units erg mooi vind (op zich niet het beste uitgangspunt om een goede luidspreker te bouwen... :wink: ). Ook heb ik enkele positieve reacties op de creaties van Troels gelezen, o.a. de Deense donderstenen van fgroen.

De kasten worden rechttoe rechtaan kasten met buitenafmetingen van 18 cm x 31,5 cm x 26,5 cm (bxhxd). Als afwerking wil ik de kasten gaan fineren, het zal mijn eerste fineerklus worden dus ik ben benieuwd hoe ik het er vanaf zal brengen. :)

Onlangs heb ik de units + filteronderdelen bij Speakerland gehaald en vorige week heb ik het MDF onder verstek laten zagen. Gisteren begonnen met wat freeswerk en vandaag heb ik met montagekit bitumen op de zijwanden geplakt.

Hopelijk kan ik dit weekend het frezen afmaken en de kasten in elkaar lijmen.

Natuurlijk heb ik alvast enkele foto's gemaakt:
Bijlagen
Alles in de klemmen om een dagje te drogen.
Alles in de klemmen om een dagje te drogen.
Bitumen aanbrengen...
Bitumen aanbrengen...
Montagekit met een lijmkam opbrengen.
Montagekit met een lijmkam opbrengen.
IMG_2245.jpg
De gezaagde plankjes.
De gezaagde plankjes.
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Bericht door indoubt »

Dat is een hele mooie combinatie. Sterker nog ik heb een setje van deze units liggen om een nieuw luidsprekertje te maken.

Ik had wel moeite om de HDS134 nog te vinden, die heb ik 2e hand moeten kopen. Waar heb je die vandaan?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12449
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

De HDS134 is gewoon bij BMM of speaker en co te krijgen hoor.

Zijn heel erg fraaie drivers, evenals de tweeters.
De woofertjes zijn een tijdje geleden getest in HH en die waren erg goed kan ik wel zeggen :)
Gebruikersavatar
Ronald_1
Berichten: 384
Lid geworden op: zo 05 mar 2006, 21:13

Bericht door Ronald_1 »

indoubt schreef:
Ik had wel moeite om de HDS134 nog te vinden, die heb ik 2e hand moeten kopen. Waar heb je die vandaan?
In dit ontwerp is de HDS-134 PPB gebruikt, deze is gewoon verkrijgbaar. Het ontwerp is een update van het ontwerp met de oude HDS-134 drivers (850488), deze drivers zijn inderdaad niet meer leverbaar.
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Bericht door indoubt »

Ah, ik was inderdaad in de veronderstelling dat de "oude" HDS134 black label met sandwich cone werd gebruikt. Ik kon me herrinneren dat Troels die namelijk had toegepast.

indoubt heeft nog een paartje black labels liggen :o
Gebruikersavatar
Ronald_1
Berichten: 384
Lid geworden op: zo 05 mar 2006, 21:13

Bericht door Ronald_1 »

Gisteren met de frees in de weer geweest om de gaten voor de drivers te maken. Zo'n Peerless-driver met rechte zijden is toch een lastig formaat. Eén wooferuitsparing is aardig gelukt, maar bij het andere gat heb ik helaas toch wat ruimte tussen driver en baffle. :(

Helemaal opnieuw beginnen is nogal veel werk, dus ik wil toch kijken of ik het randje opgevuld krijg. Ik zit te denken om een strookje karton met houtlijm vast te lijmen, volgens mij wordt dat redelijk stevig. Andere ideëen zijn welkom!
Bijlagen
Front met drivers
Front met drivers
Gebruikersavatar
Ronald_1
Berichten: 384
Lid geworden op: zo 05 mar 2006, 21:13

Bericht door Ronald_1 »

De afgelopen weken weer de nodige vorderingen gemaakt bij de bouw, dus hierbij een update.

Allereerst nogmaals een freesfout, het gat van één van de tweeters had een iets te grote diameter. Het wordt tijd om een nieuwe cirkelgeleider te maken, ik heb het idee dat de frees net niet lekker vast blijft zitten op de draadeinden van mijn huidige geleider. :(

Het tweetergat heb ik opgevuld met een plaatje van 4 mm MDF, met in de uitsparing eronder nog een schijfje spaanplaat geplakt. Met wat plamuren is dit straks prima weg te werken. Deze mislukte baffle is nu gepromoveerd tot achterpaneel.

Het probleem uit mijn vorige post (woofergat te groot) heb ik opgelost door een strookje fineer tegen de rand te plakken met bisonkit. Daarna even bijschuren en de woofer past nu wel goed.

Gelukkig gaat het frezen niet altijd verkeerd. :wink: Bij de uitsparingen voor de woofers heb ik aan de achterkant schuine randen gefreesd om de woofer extra ademruimte te geven. Dit is prima gelukt.
Bijlagen
Ademruimte voor de woofers.
Ademruimte voor de woofers.
Strookje fineer om het woofergat te repareren.
Strookje fineer om het woofergat te repareren.
Gat opgevuld met een plaatje MDF.
Gat opgevuld met een plaatje MDF.
Te groot gat voor tweeter...
Te groot gat voor tweeter...
Gebruikersavatar
Ronald_1
Berichten: 384
Lid geworden op: zo 05 mar 2006, 21:13

Bericht door Ronald_1 »

De zijkanten, boven-, onder- en achterkanten heb ik voorzien van bitumen.Vervolgens heb ik pritex aangebracht als dempingsmaterial. Ik wilde hier eerst een lijmpistool met hot glue voor gebruiken, echter de pritex wilde niet lekker aan de lijm hechten.

Ik heb de pritex uiteindelijk met dubbelzijdig plakband bevestigd. Simpel, snel en de pritex blijft prima zitten.

Daarna konden de kasten in elkaar gelijmd worden. Ik heb hiervoor constructielijm gebruikt. De kastren heb ik met hobbytape in elkaar gezet.

Helaas bleek het MDF niet perfect in verstek gezaagd te zijn, hierdoor waren er naden zichtbaar na het lijmen van de kasten. Ik ben dus maar met plamuur aan de slag gegaan, iets wat ik had gehoopt niet te hoeven doen.
Bijlagen
met_units.jpg
kast_gelijmd.jpg
plakken.jpg
binnenkant.jpg
Gebruikersavatar
Ronald_1
Berichten: 384
Lid geworden op: zo 05 mar 2006, 21:13

Bericht door Ronald_1 »

De kasten gaan afgewerkt worden met kuiperflex in de smaak Amerikaans noten. De flexplaat heb ik op maat gesneden, ook al omdat ik een hele plaat van 250 x 120 cm niet zo maar kwijt kan in mijn appartement.

Om het fineer zo vlak mogelijk te maken heb ik de stukken vanmiddag licht bevochtigd met water en tussen twee platen geklemd.

Als het goed is kan ik de komende week een begin maken met het fineren van de kasten. Ik denk dat ik voor de contactlijmmethode ga met bisontix. Ik ben benieuwd hoe het fineren gaat verlopen, maar gezien de positieve ervaringen hier op het forum heb ik er wel vertrouwen in dat het goed gaat komen. :)
Bijlagen
fineer_persen2.jpg
fineer_persen1.jpg
Gebruikersavatar
Ronald_1
Berichten: 384
Lid geworden op: zo 05 mar 2006, 21:13

Bericht door Ronald_1 »

Deze week lekker opgeschoten met het fineren. Ik heb de contactlijmmethode gebruikt met als lijm bisontix. Ik moet zeggen dat die tix erg prettig in het gebruik is, makkelijk aan te brengen en geen lijmdraden zoals met bisonkit.

Het fineren is bijna klaar, op een kast moet de voorkant nog gefineerd worden. De fineerklus valt me niet tegen, ik ben tevreden over het resultaat tot nu toe.

Voor de behandeling van het fineer ga ik Danish oil Afbeelding gebruiken. Ik ben erg benieuwd oe de kasten er uit zullen zien nadat ze geolied zijn. :)
Bijlagen
fineren_2.jpg
fineren_1.jpg
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Bericht door anonamemouse »

ziet er heel erg leuk uit!
ik ben ook nog van plan om een kleintje te bouwen... dit is een kanshebber.
Gebruikersavatar
4smulders
Berichten: 18
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 13:36
Locatie: Zegveld

Bericht door 4smulders »

Hey Ronald, leuke speakers en ze zien er mooi uit zo met het fineer er op. ben ook een kleintje te bouwen
Gebruikersavatar
Ronald_1
Berichten: 384
Lid geworden op: zo 05 mar 2006, 21:13

Bericht door Ronald_1 »

Bedankt voor de complimenten! :D

Nadat ik klaar was met fineren moest het overtollig fineer worden verwijderd uit de basreflex- en driveropeningen. Dit kostte meer tijd dan verwacht.
Ik heb de openingen afgetekend zodat ik ongeveer een mm fineer over liet. Vervolgens met een stanleymes het fineer weg gesneden. De laatste mm heb ik daarna met schuurpapier weggehaald. Het schuren was nog best wat werk, maar het resultaat is dik in orde wat mij betreft.

De kasten heb ik geschuurd met korrel 180, 240, 320, 400 en 600 en daarna heb ik de eerste laag Danish oil aangebracht. Ziet er al aardig uit, De komende dagen ga ik nog de nodige lagen olie aanbrengen op de kasten en beginnen met het maken van de filters.
Bijlagen
Een eerste laag Danish oil.
Een eerste laag Danish oil.
Even de drivers passen...
Even de drivers passen...
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Zéér fraai!

Dat danish oil is echt fantastisch spul!!

jan
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Bericht door Boerenterprise »

Heeuuul erg netjes :shock:
Gebruikersavatar
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 758
Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door amanda »

Ze zien er erg mooi uit hoor :wink:
Wordt de laatste laklaag een blanke lak? of is dat niet mogelijk met de olie?

Enig puntje vind ik is dat het waarschijnlijk mooier had geweest als de fineer aan de zijkanten ook met de nerf in de hoogte zou lopen zoasl de baffle....

Ben wel benieuwd hoe ze klinken :wink:
Gebruikersavatar
Ronald_1
Berichten: 384
Lid geworden op: zo 05 mar 2006, 21:13

Bericht door Ronald_1 »

amanda schreef:
Ze zien er erg mooi uit hoor :wink:
Wordt de laatste laklaag een blanke lak? of is dat niet mogelijk met de olie?
Voorlopig wil ik alleen olie gebruiken. Als de olie droog is kun je er overheen lakken, maar de olie alleen zou ook een goede bescherming moeten bieden.
amanda schreef:
Enig puntje vind ik is dat het waarschijnlijk mooier had geweest als de fineer aan de zijkanten ook met de nerf in de hoogte zou lopen zoasl de baffle....
Ik heb getwijfeld of ik het fineer op die manier aan zou brengen, ik vind het zelf op de uiteindelijke wijze ook geslaagd.
amanda schreef:
Ben wel benieuwd hoe ze klinken :wink:
Ik ook! :wink: Wellicht dat ik ze meeneem naar de luisterdag in Breda, hoewel daar al een flink aanbod aan monitorluidsprekers is. En anders zal er vast wel weer een luistermiddagje hier of daar komen. :)
DerKammi
Berichten: 25
Lid geworden op: do 22 feb 2007, 8:52
Locatie: Dokkum
Contacteer:

Bericht door DerKammi »

Ziet er allemaal zeer fraai uit en zeker een kanshebber voor een volgend project.

Maar heb je toevallig nog een foto van de afgebouwde speakers?
Dan kan ik de welstandcommisie ook even een indruk geven ;)
Gebruikersavatar
Ronald_1
Berichten: 384
Lid geworden op: zo 05 mar 2006, 21:13

Bericht door Ronald_1 »

Ik zal binnenkort wat foto's maken, ik was al van plan om een update te geven met foto's van het uiteindelijke resultaat.
Gebruikersavatar
Ronald_1
Berichten: 384
Lid geworden op: zo 05 mar 2006, 21:13

Bericht door Ronald_1 »

Het heeft even geduurd maar hier dan wat foto's van het eindresultaat. Let niet op de speakerstands, die zijn eigenlijk voor andere luidsprekers bedoeld en dus te breed.

Zoals jullie zien heb ik het filter extern geplaatst en met Neutrik Speakon connectoren met de luidspreker verbonden. De filterkastjes zijn theedozen van de xenos, deze wil ik nog een keertje zwart verven.

Door het externe filter is het makkelijk om de weerstand voor het tweeterdeel van het filter aan te passen. Ik gebruik nu voor R1011 een waarde van 2,2 Ohm, ik wil nog eens een waarde met 1,0 Ohm proberen.

Hoe klinken de speakers nu? Wel, er komt verbazend veel laag uit zo'n klein kastje. De speaker klinkt prettig, wel wat "zwaar". Andere luidsprekers die ik in huis heb klinken frisser. Wellicht door het hoog wat op te krikken via weerstand R1011 dat dit nog verandert.

Al met al vind ik het een geslaagde luidspreker geworden. :) Binnenkort wil ik eens wat metingen aan de luidspreker gaan doen, ook om het meten een beetje onder de knie te krijgen.
Bijlagen
IMG_2390a.jpg
IMG_2384a.jpg
IMG_2370a.jpg
IMG_2380a.jpg
IMG_2364a.jpg
DerKammi
Berichten: 25
Lid geworden op: do 22 feb 2007, 8:52
Locatie: Dokkum
Contacteer:

Bericht door DerKammi »

Ik vind ze er toch wel heel fraai uit zien. Zeker de afwerking is wel naar mijn smaak.

Mooi gedaan hoor.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”