Paranello, de bouw van een 803D kloon

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Ik heb met opvullen van holle ruimtes met zand goede ervaringen. Al waren deze ruimtes iets groter dan die van jou, werkte dit erg goed.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Edo op zo 21 jan 2007, 23:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Dat zeg ik de gamma! :) Vogelzand=Zilverzand :!:
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Ja ok, ik begrijp hem..

Jullie willen gewoon niet dat ik met siliconenkit of giethars ga klooien zeker...

Maar eerlijk is eerlijk: zand is wel het handigste om te verwerken. een vloeistof in zulke kanaaltjes is altijd lastig... Ik denk dat ik maar eens om een zak zilverzand ga..

Hebben ze dat ook bij de karwei trouwens??
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Jasper Joppe Geers schreef:
Hebben ze dat ook bij de karwei trouwens??
Vast wel, anders bij een ander DHZ-zaak (of in mijn geval bij de dierenzaak...)
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Maar welk zand gebruik jij dan Edo?
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi Jasper!

Het probleem van harsen (epoxy en polyester) is dat ze warm worden als ze uitharden, lomp gezegd een platte bak hars doet langer over het uitharden dan een hoge smalle beker, als de beker (laag hars) te hoog is kan de hars zelfs gaan verbranden. Hars gieten lijkt me voor dit project dus niet verstandig.

(ps dat is wat ik er van begrepen heb, er is ook nog zoiets als gietrubber en er zijn vast nog wel harsen met andere uithardings tijden/ minder snelle reacties)
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Jasper Joppe Geers schreef:
Maar welk zand gebruik jij dan Edo?
Ik heb van dat zand gebruikt wat je onderin een vogelkooi strooit. Zeeer fijn en superdraag (schelpenzend) Neemt ook niet zoveel vocht op. En het ruikt (tenminste de versie die ik gebruikt heb) naar anijs... :)
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Mjaaa.. eerlijk gezegd moet ik me er nog in gaan verdiepen hoor, maar de epoxyharsen en gietharsen die ze gebruiken in de hobbywereld moeten toch wel te doen zijn??

Ik ga er achteraan..

groetjes!

JJ.
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Bericht door Wijx »

de anijsversie is van de dierenwinkel, die van de dhz meurt wat minder
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Lijkt me dat dat ook prima kan....heb daar alleen geen ervaring mee..

Groet,
Edo (die z'n bed in duikt)
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Edo schreef:
Ik heb van dat zand gebruikt wat je onderin een vogelkooi strooit. Zeeer fijn en superdraag (schelpenzend) Neemt ook niet zoveel vocht op. En het ruikt (tenminste de versie die ik gebruikt heb) naar anijs... :)
Ok, dus mijn mooie speaker gaat straks nog meuren ook!? Mooi is dat...

Ga je meemaken, draai ik Yes of Genesis op de zondagochtend, krijg je de duiven van de buurman op bezoek...
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Haha...gelijk de BBQ aanzetten zou ik zeggen...
(geur ruik je niets meer van. Alles dicht en met laklagen erover gaat prima...)
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Je bedoelt de geur van gebakken duif ;)...

Ik duik nu onder de wol!
Gebruikersavatar
Wijx
Berichten: 741
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 17:29

Bericht door Wijx »

whaha, nee je speaker zal niet zoveel meuren maar je kamer de eerste uren des te meer. Maar ach dan ruikt het net alsof je net heb schoongemaakt.

Wacht trouwens met de ruimte afsluiten totdat het zand goed gezakt is. Ik heb het verwerkt in meubels (en in de vogelkooi) maar als ie vol is en je schud een beetje, dan past er weer een hoop in.

Dat zand van de dierenwinkel pruts is er gewoon in zonder het in de oven te drogen. Wel even door een zeef halen
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Met een rubber hamer op je kastwand meppen zorgt er wel voor dat het zand inzakt, als het even kan de boel afsluiten met een puntig stuk hout om er nog dat laatste beetje druk op te zetten. Zo heb ik laatst een subwoofer volgegoten met twee 25 kilo zakken zilverzand. Als het goed droog is vloeit het prima door een klein trechtertje.

Groet Roland
Laatst gewijzigd door Roland op wo 17 aug 2005, 1:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Maar nou nog even voor de duidelijkheid:

Hetgeen wat in die knaaltjes gaat, moet dat nou de kast verzwaren, of moet het geluid dempen?
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Bericht door daniel »

beiden dus.
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Bij deze weer eens een update:

Afgelopen week heb ik de ene speaker nadat deze uit de mallen was gehaald alvast zover ontdaan van het overtollige materiaal. Gewoon met een deecoupeerzaag zoveel mogelijk de uitstekende delen MDF weggezaagd. Daarnaast hebben we afgelopen maandag de tweede speaker zoals gezegd in de mallen gezet en gelijmd, en deze is daar wel een paar dagen in blijven zitten.

De tweede speaker hebben we afgelopen donderdag eruit gehaald, en hieronder zie je de tussenstand tot zover:
DSCN1141.JPG
Links dus de mallen, daarnaast de speaker zoals ie eruit komt, en rechts nadat het overtollige materiaal is weggezaagd.

Hieronder nog een wat duidelijkere foto van wat het uiteindelijk word..
DSCN1142.jpg
Ik moet de boven en voorzijde nog mooi gelijk schuren, maar dat is nou typisch een karweitje voor de bandschuurmachine...

...

...die ik dus niet heb. Laat ik nou toch binnenkort jarig zijn!!

Dus bij deze ook een beetje de vraag: wat is nou een goede bandschuurmachine, en waar moet je op letten? Ik kan natuurlijk wel meteen naar DeWalt stappen, maar ja...
Laatst gewijzigd door Jasper Joppe Geers op ma 18 nov 2013, 23:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

Toch wel handig die verjaardagen...(laat ik nou net jarig geweest zijn afgelopen vrijdag en o.a. een mooie schaaf gekregen hebben....maar goed...)...ehm, ik gebruik al een tijd een Bosch bandschuurmachine. Niet te duur en doet wat ie moet doen zonder problemen.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Edo op zo 21 jan 2007, 23:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
DIY_Freak
Berichten: 806
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
Locatie: Nuenen

Bericht door DIY_Freak »

Edo schreef:
Toch wel handig die verjaardagen...(laat ik nou net jarig geweest zijn afgelopen vrijdag en o.a. een mooie schaaf gekregen hebben....maar goed...)...ehm, ik gebruik al een tijd een Bosch bandschuurmachine. Niet te duur en doet wat ie moet doen zonder problemen.[/img]
Gefeliciteerd :D

Ik maak ook vaak gebruik van die bandschuurmachine (zelfde type geloof ik). Had laatst een nogal langdurig klusje waarbij het apparaat zo warm werd dat de kunstoffen hendel slap werd... dus tip van de dag: laat 'm afkoelen voor je de band wisselt, anders buig je de hendel zonder dat het mechanisme erachter in werking treedt :lol:. Het klinkt nu wellicht als een stuk bagger gereedschap, maar afgezien hiervan is het een perfect apparaat.
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

Heb een black and dekker (type geen idee) maar voor stukken recht en vlak te schuren gebruik ik nog ouderwetse vlakschuurmachine. Dit omdat de schuurband machine me altijd net iets te hard gaat en je dan net ff teveel weg hebt dan dat je wou. Tip: Met mdf en veel schuur werk is het handig als je een stofzuigeraansluiting op je bandschuurmachine hebt. Ookal schuur je buiten als je brildragend bent is dit groot voordeel omdat je bril niet helemaal vol komt te zitten met stof en je ziet meteen je resultaat van je schuren
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Heedag!

Ben vandaag weer lekker bezig geweest in mijn klushok, maar daarover straks meer, als ik bij de plaatjes kan ik ik vandaag heb geschoten..

Even de volgende vraag: Weet iemand wat het soortelijk gewicht is van zand, of liever gezegd dat zilver- ofwel vogelzand waar we het over gehad hebben? Ik heb nu de totale inhoud berekend van al die kanaaltjes en ben benieuwd wat er in totaal bij gaat komen aan gewicht..

Dus: Hoe zwaar weegt 1 liter zand?
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Hoi Jasper,

Dat weet ik morgen, want dan moet ik voor de tortelduif van schoonmoeder toch nieuw gaan halen en zal ik het ff wegen.

Sietse
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

De dischtheid van zand (droog) is 1.6 tot 1.8 10^3Kg/ m^3, Dus ongeveer 1.6 tot 1.8 Kg per liter.
http://www.natuurwetenschappen.nl/modul ... cle&sid=65
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Kijk! Dat betekent dus dat je met een inhoud van 6 liter aan kanaaltjes er nog eens zo'n 10 tot 11 kilo gewicht bij krijgt! Maar goed, dat wetende kan ik morgen mooi om de eerste zakken zilverzand, want de onderzijde van de kasten zijn dicht en klaar.

Even terug: Soms kan een verjaardag bijzonder handig uitkomen, en heb je ineens een mooi cadeau voor jezelf in gedachte. Bijvoorbeeld een mooie bandschuurmachine. Daar kun je mooie dingen mee doen, tenminste, als je zo'n apparaat goed onder controle kan houden, want dat viel wel wat tegen..

Ik heb aan alle kopse kanten het overtollige materiaal verder weggeschuurd en vlak gekregen, voor zover mogelijk. De rest werk ik af als de kasten helemaal klaar zijn, en ik in een aantal etappes kan gaan schuren en plamuren.

Hieronder de pics:
Eerst de boven en onderzijde vlak geschuurd, waarna ik even een paar lijntjes op de zijkant heb gezet. Zo kan ik in de gaten houden waar het meeste materiaal weggeschuurd moest worden..
DSCN1143.JPG
Hieronder kun je als het goed is een beetje zien aan de rand dat het allemaal nog niet helemaal strak is, maar dat moet je met een zware bandschuurder ook niet willen..
DSCN1144.JPG
DSCN1145.JPG
En hier dus mijn verjaardagscadeautje! Had ik zelf uitgezocht hoor, en ga volgende week een industriele stofzuiger halen die ik erop kan aansluiten, want dat is eigenlijk onontbeerlijk..
DSCN1146.JPG
Laatst gewijzigd door Jasper Joppe Geers op ma 18 nov 2013, 23:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”