Hier op het forum is te volgen wanneer er geluid uit komt.....
De Hestia, een kleine vloerstaander met wat apparte vorm.
Moderator: Beheerdersteam
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Nou, het is zover. Kast 1 zit in elkaar voor de test. Het filter is ontworpen en heb er wat metingen aan gedaan.
Het fiter wat gebruikt wordt is een seriefilter met een Fs van rond de 2700Hz. Het schema staat hieronder.

Paar dingen die opvallen zijn dat er geen weerstanden gebruikt worden bij de tweeter. Dat zal nog wel veranderen, maar volgens de datasheets blijkt dat de HDS132 op een gevoeligheid zit van 89 dB (1W; 1m) en de XT300 op 88,5 dB (1W; 1m). De tweeter is theoretisch dus een 0,5 dB zachter dan de woofer. Da's de theorie, in de praktijk blijkt dat het erg mee te vallen. Eerste metingen vallen goed uit. Moet deze nog een paar keer herhalen en uitwerken, dus kom ik later op terug.
Dan L2 in het filter. De waarde van L2 heeft invloed op het gehele filter.
En heb eigenlijk een beetje met de natte vinger en door te luisteren de waarde bepaald.
Hieronder zie je de meetresultaten van verschillende waardes voor L2.

Gevoelsmatig heb ik gekozen voor een gemiddelde spoel van 0,5 mH. (de groene lijn in het figuur hierboven).
De verdere metingen aan de speaker zelf moeten nog gedaan worden, dus er kan nog van alles veranderd worden, maar de berekeningen, simulaties en metingen blijkten tot nu toe te kloppen.
Dan het zobel netwerkje over de woofer om de impedantie aan te passen. Volgens de op internet staande sheets moet een netwerk van 8 Ohm / 7uF gebruikt worden.
De computersimulatie gaf 10 Ohm / 12uF aan. Even meten wat de verschillen zijn.....
Hieronder de resultaten:

Tot zover maar weer....
Op naar de volgende metingen.
Edo
Het fiter wat gebruikt wordt is een seriefilter met een Fs van rond de 2700Hz. Het schema staat hieronder.

Paar dingen die opvallen zijn dat er geen weerstanden gebruikt worden bij de tweeter. Dat zal nog wel veranderen, maar volgens de datasheets blijkt dat de HDS132 op een gevoeligheid zit van 89 dB (1W; 1m) en de XT300 op 88,5 dB (1W; 1m). De tweeter is theoretisch dus een 0,5 dB zachter dan de woofer. Da's de theorie, in de praktijk blijkt dat het erg mee te vallen. Eerste metingen vallen goed uit. Moet deze nog een paar keer herhalen en uitwerken, dus kom ik later op terug.
Dan L2 in het filter. De waarde van L2 heeft invloed op het gehele filter.
En heb eigenlijk een beetje met de natte vinger en door te luisteren de waarde bepaald.
Hieronder zie je de meetresultaten van verschillende waardes voor L2.

Gevoelsmatig heb ik gekozen voor een gemiddelde spoel van 0,5 mH. (de groene lijn in het figuur hierboven).
De verdere metingen aan de speaker zelf moeten nog gedaan worden, dus er kan nog van alles veranderd worden, maar de berekeningen, simulaties en metingen blijkten tot nu toe te kloppen.
Dan het zobel netwerkje over de woofer om de impedantie aan te passen. Volgens de op internet staande sheets moet een netwerk van 8 Ohm / 7uF gebruikt worden.
De computersimulatie gaf 10 Ohm / 12uF aan. Even meten wat de verschillen zijn.....
Hieronder de resultaten:

Tot zover maar weer....
Op naar de volgende metingen.
Edo
Laatst gewijzigd door Edo op ma 25 okt 2004, 15:32, 2 keer totaal gewijzigd.
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Ben nu voor het eerst aan het luisteren/meten en wat je zegt, en ik al dacht, klopt.
Uit de eerste metingen blijkt dat er best nogwel een paar dB's afkunnen (stuk of 4 dus). Schel klinkt het trouwens niet echt, wel merk je dat het hoog teveel aanwezig is.
Ben dus aan het aanpassen in het hoog, maar nog niet tevreden.
Maar we komen een heel eind zo.....
Uit de eerste metingen blijkt dat er best nogwel een paar dB's afkunnen (stuk of 4 dus). Schel klinkt het trouwens niet echt, wel merk je dat het hoog teveel aanwezig is.
Ben dus aan het aanpassen in het hoog, maar nog niet tevreden.
Maar we komen een heel eind zo.....
Het hoog goed aanpassen is best lastig, is mijn ervaring.
Een simpel spanningsdelertje heeft niet alleen effect op de hoogte van de curve, maar ook nog eens op de vorm ervan.
Simpelweg het niveau met 3dB verlagen zit er vaak niet in, je moet vaak ook nog met de waarden van de spoelen/condensatoren aan de slag.
Ik kon zo snel niet op een beter woord dan "schel" komen
Een simpel spanningsdelertje heeft niet alleen effect op de hoogte van de curve, maar ook nog eens op de vorm ervan.
Simpelweg het niveau met 3dB verlagen zit er vaak niet in, je moet vaak ook nog met de waarden van de spoelen/condensatoren aan de slag.
Ik kon zo snel niet op een beter woord dan "schel" komen
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Toch wel erg handig die meetapparatuur.... Ondertussen met twee computers aan het meten/rekenen/simuleren met als resultaat dat de boel ietswat veranderd is. De spoel L2 is veranderd naar 1 mH en een weerstandsnetwerkje is erbij gekomen rondom de tweeter.
Meetgegevens zijn al veel beter nu en kwa klank ook beter in evenwicht.
Nog niet optimaal, maar het wordt steeds beter...
Nog even om een idee te krijgen hoe we nu bezig zijn:



Meetgegevens zijn al veel beter nu en kwa klank ook beter in evenwicht.
Nog niet optimaal, maar het wordt steeds beter...
Nog even om een idee te krijgen hoe we nu bezig zijn:



- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Kleine update: Vandaag weer wat testen kunnen doen. Ehm, alleen de 22uF condensator van het hoog is gebleven....de rest is toch wel wat veranderd.
Het leuke is aan dit alles dat de theorie klopt als een bus...denk je. Berekeningen in diverse programma's gedaan, komen allen op hetzelfde uit. Simulatie gedaan...ook goed, maar dan blijkt in de praktijk dat het toch nog niet helemaal lekker zit. (Door te luisteren en vooral te meten).
Het leuke is aan dit alles dat de theorie klopt als een bus...denk je. Berekeningen in diverse programma's gedaan, komen allen op hetzelfde uit. Simulatie gedaan...ook goed, maar dan blijkt in de praktijk dat het toch nog niet helemaal lekker zit. (Door te luisteren en vooral te meten).
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Update: Paar dagen aan het meten/tweaken en luisteren geweest....Eindelijk resultaat. Wat spoelen veranderd en een paar weerstanden bij de tweeter geplaatst voor wat demping. Meettechnisch klopt het en ziet er goed uit.
Luistertechnisch klinkt alles nu op z'n plaats. Laag is redelijk aanwezig (voor zo'n kleine speaker/kast), mid is heerlijk helder en zeker niet "te" aanwezig, en het hoog is perfect naar m'n zin. Het totaalplaatje klinkt erg lekker. Nu speaker 2 nog en dan nog maar eens luisteren.
Luistertechnisch klinkt alles nu op z'n plaats. Laag is redelijk aanwezig (voor zo'n kleine speaker/kast), mid is heerlijk helder en zeker niet "te" aanwezig, en het hoog is perfect naar m'n zin. Het totaalplaatje klinkt erg lekker. Nu speaker 2 nog en dan nog maar eens luisteren.
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
En nog een update natuurlijk. Afgelopen twee dagen bezig geweest met lakken van de kast. Lekker in de schuur, radio aan, verwarming aan...
De eerste laag was een kleurlaag. Het gebruikte hout is berken, dus wit van kleur. Ook wel mooi met alleen blanke lak, maar toch (in overleg met klant) wat proefstukjes afvalhout gekleurt in diverse kleuren. Het werd grenen. Nu zitten er twee lagen blanke lak overheen. De bedoeling is een laag of 5 en daarna polijsten voor het mooie glanswerk.

Edo
De eerste laag was een kleurlaag. Het gebruikte hout is berken, dus wit van kleur. Ook wel mooi met alleen blanke lak, maar toch (in overleg met klant) wat proefstukjes afvalhout gekleurt in diverse kleuren. Het werd grenen. Nu zitten er twee lagen blanke lak overheen. De bedoeling is een laag of 5 en daarna polijsten voor het mooie glanswerk.

Edo
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
De condensator voor het hoog is een AUDYN-CAP POLYPROPYLEEN MKP, Zobelnetwerkje over de woofer een doodgewone bipolaire elko, de weerstanden simpele 5Watt draadgewonden.weidok schreef:dan bedoel de merk kwaliteit en type van de onderdelen?
De twee spoelen is een simpele luchtspoel en een HQG spoel (ferrietspoel)
Geen High-end onderdelen dus, maar het normale gewone spul. Dit heeft te maken met de plaats waar de speakers komen te staan. Dit is een erg simpel audiosetje, dus dure High-end spoelen heeft geen zin. De condensatoren daarintegen zijn wel OK. Da's iets waar ik niet op bespaar.
De interne bekabeling bestaat uit 2,5 mm "gewoon" koper.
B.t.w. Ik heb ze gisteravond nog even voor de gein op de weegschaal gezet...16 kilo
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Het uur van de waarheid. Dochter op bed, vrouw weg... Buizenversterker warm gestookt....even lekker luisteren.
Ik had op zolder constant naar 1 speaker zitten luisteren, en nu ze beide bijna af zijn even aangesloten in de woonkamer.
Heerlijk, lekker vlot en strak met een heerlijk subtiel hoog.
Minder diepgang dan de Proteus maar da's niet zo verwonderlijk. Kleine kast (liter of 6 effectief) maar wel een HDS en XT300 die ook in m'n huidige speakers zitten. Kwa klank zit het wel goed.

De verdere afwerking bestaat uit een paar mooie spikes van aluminium. Deze komen half onder en half aan de zijkant te zitten. En nog een rond/ovaal met aluminium afgewerkt frontje.


Zo...nu een biertje en even genieten...
Ik had op zolder constant naar 1 speaker zitten luisteren, en nu ze beide bijna af zijn even aangesloten in de woonkamer.
Heerlijk, lekker vlot en strak met een heerlijk subtiel hoog.
Minder diepgang dan de Proteus maar da's niet zo verwonderlijk. Kleine kast (liter of 6 effectief) maar wel een HDS en XT300 die ook in m'n huidige speakers zitten. Kwa klank zit het wel goed.

De verdere afwerking bestaat uit een paar mooie spikes van aluminium. Deze komen half onder en half aan de zijkant te zitten. En nog een rond/ovaal met aluminium afgewerkt frontje.


Zo...nu een biertje en even genieten...
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Nee, eigenlijk niet echt. Door toevoeging van zand is de kast wel lekker dood en klinkt het laag beter dan m'n voorgaande Momus MKII die dezelfde woofer had. Maar de BR-pijp, kastinhoud, demping,vorm en filter zijn anders....dus eigenlijk geen vergelijk.Krunk schreef:Zeer goed gelukt.
Krijg je iets mee van het effect van deze speciale kast?
Gister de spikes (kegels) binnen gekregen en vanmiddag er eens onder geschroeft. Wordt gelijk een heel ander gezicht...


Nu eventueel nog een frontje....eens denken wat ik daar mee ga doen...
Edo
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Ik gebruik diverse programma's.
Meestal begin ik in WinISD. Even globaal kijken hoe en wat. Daarna verdere uitwerking in LspCAD.
Dan filters eerst globaal berekenen in excel. dan die info weer in LspCAD en verder simuleren.
Dan na de bouw wordt de DLSA uit de kast gehaalt en ga ik beginnen met de metingen. Impedantie, filters etc.
En dan het fine-tunen natuurlijk. De praktijk blijkt vaak toch anders dan de mooie simulaties, dus weer naar de computer, simuleren, meten, weer luisteren.....
Meestal begin ik in WinISD. Even globaal kijken hoe en wat. Daarna verdere uitwerking in LspCAD.
Dan filters eerst globaal berekenen in excel. dan die info weer in LspCAD en verder simuleren.
Dan na de bouw wordt de DLSA uit de kast gehaalt en ga ik beginnen met de metingen. Impedantie, filters etc.
En dan het fine-tunen natuurlijk. De praktijk blijkt vaak toch anders dan de mooie simulaties, dus weer naar de computer, simuleren, meten, weer luisteren.....
Zo best wel veel werk in je eentje (grapje)...
Kun je in WinISD ook TL simuleren...
Waar ik naar zoek is een prog waar je TL met resonators kunt berekenen
zoals de Flatline van Klang und Ton..
Met een TL heb je het zgn. TL gat een dal zou rond de 180 Hz
dat kun je met zo'n resonator (een br kastje met een bepaalde afstemming) in het begin ? van de TL tunnel oplossen..
Kun je in WinISD ook TL simuleren...
Waar ik naar zoek is een prog waar je TL met resonators kunt berekenen
zoals de Flatline van Klang und Ton..
Met een TL heb je het zgn. TL gat een dal zou rond de 180 Hz
dat kun je met zo'n resonator (een br kastje met een bepaalde afstemming) in het begin ? van de TL tunnel oplossen..
- ome subtilieco
- Berichten: 316
- Lid geworden op: vr 10 dec 2004, 19:20
- Locatie: poortugaal
Hey Edo,
Het is misschien een beetje laat maar ik had een vraagje.
Een vriend van mij gaat samen wonen en voor de woonkamer zocht hij nog een leuk/simpel project. Zijn vriendin vind het formaat van de Hestia zeer aantrekkelijk.
Dus mijn/zijn vraag was of de Hestia ook op een behoorlijk volume kon spelen?
Zelf dacht ik dat het project wel met een buget van 300 euro zou kunnen
En zou het verplaatsen van de poort naar de voorkant kunnen?
Omzo de speaker wat dichter bij de muur te kunnen zetten.
mvg
ome subtilieco
Het is misschien een beetje laat maar ik had een vraagje.
Een vriend van mij gaat samen wonen en voor de woonkamer zocht hij nog een leuk/simpel project. Zijn vriendin vind het formaat van de Hestia zeer aantrekkelijk.
Dus mijn/zijn vraag was of de Hestia ook op een behoorlijk volume kon spelen?
Zelf dacht ik dat het project wel met een buget van 300 euro zou kunnen
En zou het verplaatsen van de poort naar de voorkant kunnen?
Omzo de speaker wat dichter bij de muur te kunnen zetten.
mvg
ome subtilieco
- Edo
- Mede-oprichter ZBA
- Berichten: 4448
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Hallo Ome subtilieco,
De Hestia kan zeker op een aardig volume spelen. De gebruikte woofer en tweeter kunnen behoorlijk wat hebben (een keer feestje gehad en daar tijdlang op behoorlijk volume gespeelt).
Kijk, het blijft natuurlijk een klein woofertje van ~13 cm dus krachtpatsers in het laag zijn het niet, maar voor in een huiskamer ging het hier prima. (Isis ging wat beter op het laatste feestje hier, maar is ook een slagje groter...
). Mijn woonkamer is iets van 35m2 waar ze toen stonden.
Alleen omdat de eigelijke speaker een vrij kleine inhoud heeft wordt het wat lastig om de BR opening aan de voorkant te plaatsten.
Op onderstaande foto zie je waar het schot zit wat de eigelijke kast scheid van de rest van de kast. Wat zou kunnen is een pijp die via dit schot naar beneden gaat en via een bocht uitkomt aan de voorkant.

De Hestia kan zeker op een aardig volume spelen. De gebruikte woofer en tweeter kunnen behoorlijk wat hebben (een keer feestje gehad en daar tijdlang op behoorlijk volume gespeelt).
Kijk, het blijft natuurlijk een klein woofertje van ~13 cm dus krachtpatsers in het laag zijn het niet, maar voor in een huiskamer ging het hier prima. (Isis ging wat beter op het laatste feestje hier, maar is ook een slagje groter...
Alleen omdat de eigelijke speaker een vrij kleine inhoud heeft wordt het wat lastig om de BR opening aan de voorkant te plaatsten.
Op onderstaande foto zie je waar het schot zit wat de eigelijke kast scheid van de rest van de kast. Wat zou kunnen is een pijp die via dit schot naar beneden gaat en via een bocht uitkomt aan de voorkant.

- ome subtilieco
- Berichten: 316
- Lid geworden op: vr 10 dec 2004, 19:20
- Locatie: poortugaal

