Geniaal idee?!? - Vorm midkast maken (update, start test 1)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

TH0M
Contacteer:

Geniaal idee?!? - Vorm midkast maken (update, start test 1)

Bericht door TH0M »

Ik was net aan het nadenken, hoe kan ik nu voor mijn eerste bouwsel het makkelijkste de bolvormige midkast maken waarvan de inhoud ook nog eens overeenkomt met de berekende inhoud.

Nou, ik heb had het volgende bedacht? Ben benieud naar het comentaar, geniaal, leuk bedacht, erg omslachtig of zelfs dom er gaat nooit werken.

Volgens mij berekening heb ik een inhoud nodig van 3.8 liter, maar wil graag een 3d bol / onregelmatige vorm, zodat er minder reflecties komen. Wellicht al overbodig omdat staande golven weinig voorkomen bij zo'n kleine inhoud?

Maar ik dacht, ik ga het volgende doen. Ik vul een balon (oid) met de 3.8 liter water/zeep mengsel, en leg deze in een bak, die de oppervlakte / diepte heeft van de kast die ik er voor in gedachte had. De ballon heeft nu een mooie 3d bol-vorm die ik (denk ik) zoek.

Dit geheel de diepvries is om fijn te bevriezen. Als het eenmaal bevroren is, kun je de vorm nog enigzins kneden doordat het zeep het ijs nog wat zacht houdt.

Vervolgens kwak je in de bak met de waterbalon iets van tegellijm of gips, aangezien dit snel hard, voordat het water smelt. Als alles dan goed is, kun je de "gips" vorm zo in de kast lijmen, en heb je de perfecte inhoud in de gewenste vorm.

Ben benieuwd of dit het overwegen waard is, of dat dit niet gaat werken.
Laatst gewijzigd door TH0M op vr 03 jul 2009, 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

moeite van t proberen waard lijkt me.. ik hoop alleen wel dat het gips snel genoeg hard (en niet te warm wordt tijdens het uitharden) voordat het ijs smelt...

btw: je had dit topic al gelezen neem ik aan?
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Ik vind het in ieder geval een slim idee! (als dat werkt met zeep)

Helemaal rond is niet optimaal, omdat je dan 1 hele sterke staande golf krijgt, dus het moet wel een beetje pion achtig rond worden, zoals B&W doet. Maar misschien kan je de balon ook al vormen met elastiekjes of kousen.

Werkt cement niet ook? Voor een middentoner hoef je niet precies 3.8 liter aan te houden. Ik zou hem gewoon 5 liter maken als 3.8 optimaal is, want te klein is nooit fijn!
Hansie

Bericht door Hansie »

Ijs zet uit als het bevriest dus wordt automatisch wat meer dan de 3.8 liter

Vroeguh maakte we zo maskers : ballon met lucht en daar papierpulp met behangselplak er overheen.

Biologische manier: blok hout kopen en boktor erin zetten,wordt gratis en milieuvriendelijk uitgehold! (zwager heeft huis vol voorbeelden,gratis af te halen!)
bartsegers

Bericht door bartsegers »

je kan ook met klei werken ? Dat wordt ook hard en is kneedbaar.
Al is het maar om een gietmal mee te maken.
Voordeel van klei is dat je heel netjes kunt werken. Met water nawrijven en je kan een heel glad resultaat krijgen denk ik.
Daarna lekker schuren etc. moet lukken!

Nadeel is misschien de prijs, ik weet niet wat klei kost :oops:
Martijn H

Bericht door Martijn H »

Hansie schreef:
Ijs zet uit als het bevriest dus wordt automatisch wat meer dan de 3.8 liter

Vroeguh maakte we zo maskers : ballon met lucht en daar papierpulp met behangselplak er overheen.
max 0.38 liter groter jah, dat schiet niet op. Maar komt ook weer niet zó nauw, een opslingerende mid is alleen niet erg lekker voor het filteren.
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

bartsegers schreef:
je kan ook met klei werken ? Dat wordt ook hard en is kneedbaar.
Al is het maar om een gietmal mee te maken.
Voordeel van klei is dat je heel netjes kunt werken. Met water nawrijven en je kan een heel glad resultaat krijgen denk ik.
Daarna lekker schuren etc. moet lukken!

Nadeel is misschien de prijs, ik weet niet wat klei kost :oops:
Klei kost niet zoveel, een paar euro voor 10kg. Maar heb je er dan geen last van dat de klei krimpt bij het drogen?
TH0M
Contacteer:

Bericht door TH0M »

@ Henkjan, inderdaad, dat verhaal heb ik een aantal keer gelezen. Verschil is wel goed te zien. Ik weet alleen niet, (door gebrek aan kennis) of dit ook bij mijn TB W3 net zo'n duidelijk effect heeft. Maar dit project is toch bedoeld om te knoeien en prutsen.

@Montana
Dat van de zeep heb ik gezien op Discovery, bij How's stuff made. Daar buigen ze de dunne koperen pijp van een trompet. Dit doen ze ook met een bevroren mengsel van water en zeep, om plooien te voorkomen.

De vorm kan wellich makkelijk beinvloed worden door de ballon in een punt te trekken zodat je een druppel vorm krijgt. Ongeveer zoals het plaatje in de bijlage.

Cement of klei werkt denk ik minder, aangezien dat veel langer drogen moet voordat het hard genoeg is om vorm vast te worden, en tegen die tijd is het ijs al gesmolten. Klei is ook te stug, en krijg je dus niet mooi om de mal.

Om met klei een mal te maken, zou wel gaan, maar dat is wel een stuk bewerkelijker, en de exacte inhoud is dan nog lastig, alhoewel in begrijp dat het niet super nauwkeurig komt.
Bijlagen
Midkast mal.JPG
bartsegers

misschien niet zo spannend, maar als ik je plaatje zie, denk ik waarom niet ergens twee bloempotten/vaasjes opsnorren welke een goede vorm hebben. als je dat in je behuizing plaatst, en de rest aanvult met gips/cement ben je klaar. Droogtijd is toch geen issue?
Ik zie wel potentie:
Afbeelding

Of de mal met klei vullen (zoals grijs op jou plaatje) en dan die mal uithollen met één of ander. voordeel is dat een foutje makkelijk te herstellen is. misschien dat een ronddraai plateau dan wel handig is bedenk ik me net, dus toch wat bewerkelijker idd.

makkelijk en snel is denk ik twee bloempotten inkapselen.

Een ideetjes voor je tweeter ook al ? (zgn Kikkers op boten)
:wink:

Afbeelding[img]
Laatst gewijzigd door bartsegers op di 30 jun 2009, 14:40, 2 keer totaal gewijzigd.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ballonen?

Ik moest direct denken aan papier-maché. Ideaal om mallen te maken.
Klei is ook zeker geen slechte optie. Hiervan heb je volgens ook prima goedkope klei die uit hard en in vorm blijft (zal eens mijn vriendin vragen, die weet dat vast wel :) ). Hierna zou je het geheel in bv cement kunnen zetten.

Klei kun je trouwens ook super glad krijgen door te schuren, dus dat zit wel goed!
TH0M
Contacteer:

Bericht door TH0M »

Als die bloempot / vaas de goede vorm en inhoud heeft, heb je helemaal gelijk. Punt is natuurlijk dat je keuze wat beperkter is, en dat je de balon in elk gewenst volume krijgen kunt.

Die kikkers zijn trouwens wel heel erg mooi. Alleen kost een meer dan het setje tweeters!! Aan de andere kant, niet alles kan "voor weining". Was inderdaad aan het denken hoe ik de tweets op de kast zou maken. platte kant aan frezen en er op lijmen vind ik niet zo chique, maar dit is wel heel mooi!
bartsegers

Ik besef me net dat je puur en alleen de druppelvorm wilt toch als midbehuizing?

Ik was even in de evronderstelling dat het alleen om het binnenwerk ging van een kastje :oops:

Dan denk ik dat je toch het beste resultaat boekt met goede hobbyklei en dat kun je prachtig schuren dan. De binnekant kun je alsnog met een bevroren ballon doen natuurlijk!

Ballon ophangen in de vriezer met 4 liter water erin (flinke ballon trouwens)
Eenmaal bevroren kun je hem voorzien van een dikke laag klei, en de rest is dan een eitje. Misschien dat je hem daarna met klei en al weer terug in de vriezer kan doen? (ZOdat klei uithard, en daarna het ijs eruit kan laten smelten)
TH0M
Contacteer:

Bericht door TH0M »

Hoi Bart,

Het gaat niet om het uiterlijk. Mid komt (bij mij) gewoon in de kast. (tweeters komen in een druppel er boven op)

Het gaat in dit geval er puur om, om een technisch goed gevormde midkast te maken. Dus het mag gewoon een vierkant blok worden, maar dan met een druppel achtige binnenkant, en met het correcte volume. Dus je veronderstelling was wel correct!
richard

Bericht door richard »

Of gips en cement wel zo goed uithardt bij temperaturen om het vriespunt vraag ik me af, het zijn chemische reacties en die hebben meestal wel enige warmte nodig om goed te verlopen.

Misschien is het ook een optie om de mal te maken met wat polystyreenschuim (EPS, Tempex of piepschuim). Dat kun je als binnenmal gebruiken en na uitharden met wat gepulk door de opening verwijderen. Desnoods ga je met een föhn, wat aceton of thinner aan de slag.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Gips is prima spul voor zoiets. Maar daarvoor hoef je niet zo ingewikkeld te doen. Gewoon opblazen geeft ook al voldoende stevigheid, zit je alleen met het bepalen van het exacte volume. Dat komt voor een mid niet zo nauw omdat je die toch meestal ver boven de F_box filtert. Beste resultaat geeft toch een midbehuizing met een lage Qb vind ik.

Ik vraag mij trouwens af of gips dan wel cement wel doorhardt om een ballon gevuld met ijs.

Het gips kun je het beste wapenen met verbandgaas. Daardoor wordt het veel sterker. Dat is eigenlijk ook de enige manier om het op/om een ballon te krijgen: Stroken verbandgaas in de vloeibare gips dopen en daarna kruislings er omheen plakken. Eerst een dunne laag aanbrengen en laten drogen, zal niet zo'n probleem zijn met deze warmte ;) Daarna de volgende lagen.

@Montana

In een bol krijg je géén staande golven, daarvoor heb je voldoende grote evenwijdige vlakken nodig en die heb je niet met een bol. Een bol gedraagt zich vrij netjes uitsluitend als luchtveer. Bovendien zit de speaker niet in het midden van de bol maar aan de zijkant.

<Edit>

Zie dat Richard ook al zijn bedenkingen heeft vanwege de lage temperatuur met een ijsgevulde ballon. Had ik nog niet gelezen toen ik bovenstaande typte.

</Edit>
Laatst gewijzigd door Pjotr op di 30 jun 2009, 21:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Yewst

Bericht door Yewst »

Ej.. misschien dom want het klinkt mij iets te logisch.....

Maar, is het niet gewoon mogelijk om een ballon de vullen met lucht zoals ie bedoeld is ;) en daar omheen te "boetseren"? Als je eenmaal een wat hardere vorm hebt kun je daar nog wat klei op smeren om m eventueel wat dikker en sterker te maken. En dan laat je de ballon leeg lopen..

Scheelt een hoop geklooi met ijs enzo. Of zie ik iets over het hoofd..?
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Montana heeft gelijk, in een bol krijg je wel degelijk staande golven. De staande golf die overeenkomt met de diameter is daarbij het sterkst. Logisch, want in een bol zijn alle afstanden tot het centrum gelijk.

Zie onderstaande meting die ik heb gedaan met de driver in een bolvormige behuizing. Komt goed overeen met de metingen die B&W heeft gepubliceerd in hun white paper over bolvormige behuizingen.

Huiswerkopdracht: wat is de diameter van de bol?
Bijlagen
bol.jpg
richard

Bericht door richard »

De onregelmatigheid zit op 870 Hz. De halve golflengte van 870 Hz is ca. 20 cm. Dat is dan waarschijnlijk ook de diameter van de bol.
indoubt

Bericht door indoubt »

waarom zo moeilijk doen met zeep en ijs? Je gaat naar de lokale hobbyclub met een pottebakkersschijf. Daar maak je de vorm van het binnenwerk die je wilt hebben. vervolgens maak je een rechthoekige bak waar de vorm die je hebr ruim inkan. je zorgt dat deze bak deelbaar is. Je neemt je kegel/bol/druppel en trekt daar een condoom omheen (maatje XXL). Plaats de druppel op voldoende afstand van de wand en giet het geheel vol met gips. Daarna trek je je omkasting eraf, je neemt een grote zaag en zaagt het geheel overlangs door. Je kunt dan de klei verwijderen en je gips"kast" weer aan elkaar plakken. Ik zou wel vezels door het gips mengen
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Richard, klopt helemaal! :)
Maurice01

Bericht door Maurice01 »

Ga naar de betere bouwmarkt en haal een zak SNELBAND, dit is gips wat snel uithard.

Bv een bouw emmer voor de helft gevuld begint bij 20 graden in een kwartiertje als stijver te worden.

Leuk idee,,, gewoon eens proberen :D
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

indoubt schreef:
.... en trekt daar een condoom omheen (maatje XXL).
en hoe ga je dat thuis uitleggen, lege condoomverpakking in de schuur [-X
TH0M
Contacteer:

Bericht door TH0M »

Of gips uithard in bevroeren toestand? Dat zou inderdaad wel wat problematisch kunnen zijn. Zal vanaafvond ff een testje doen door een ijsblokje in wat gips te drukken.

De reden om de balon te vullen met water was omdat dit dan beter een druppelvorm vorm, wat ik veronderstelde als een betere vorm als bol. Die vorm krijg je als je ballon gewoon opblaast.

Het idee van de balon was omdat het heel eenvoudig thuis gedaan kan worden. Tuurlijk kun je het zelfde effect bereiken door naar de pottenbak club te gaan. Maar dit is toch wat lastiger omdat ik de skills daar niet voor heb.

Gips wapenen met stroken verbandgaas is wel een goede! Idd eerst als papiermache de ballon bekleden, en daarna in de vulling ook snippers textiel stoppen. Eens kijken of ik daarvoor de papierschredden op het werk voor kan misbruiken.

@Henkjan, als mijn vriendin een XXL condoomverpaking vind, dan verdenkt ze mij niet van buitenechtelijke praktijken en volgt er ook geen steniging met de dood tot gevolg. Je moet weten dat ik mijn auto's en motoren idd heb ter compensatie.... :roll:
Christian

Bericht door Christian »

Hallo Thom,

Je zou ook de ballon (een dubbele weliswaar) met knikkers of Hydrokorrels kunnen vullen. Daardoor kan je de ballon mooi in model plooien en heb je geen gesmeer met water.

Als vulmiddel zou ik PUR gebruiken in plaats van gips. Een goeie kwaliteit PUR vult goed en is daarna eenvoudig bij te werken.

Groeten,

Christian
TH0M
Contacteer:

Bericht door TH0M »

Hoi Christian,

Ik vraag me beetje af hoe je bijvoorbeeld 4 liter knikkers in een ballon krijgt, maar dat zal mischien wel lukken.

Wat is acoustisch gezien het beste? Gips is natuurlijk zwaar en zal niet snel in beweging gebracht worden. PUR heeft wellicht goed dempende eigenschappen.

Zat zelf nog te denken om het gipsblok kleiner te maken dan de ruimte in de kast, zodat je de overige ruimte met pur opvult om een soort acoustische ophanging te maken.

Vanavond zal ik eens kijken of ik een schaalmodel kan maken. Denk aan een halve liter ofzo, dit is sneller bevroren, en dan kan ik vanaaf het gips (MP75) er nog in prutsen. Deze gipssoort is ook redelijk snel hard. Beetje droog aanmaken, en binnen een kwartier is het al te stijf om mee te stucen.

Morgen pics!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”