Versterker bouwen met 4% kennis

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Bericht door TubeHead »

wauw ! mooi dat die RCA busjes verzonken in het houtzitten
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Bericht door Arno »

Ziet er strak uit hè? Ik ben er zelf ook erg over te spreken. Jammer dat het de achterkant is :)

Ik moet ook nog 8 leds aansluiten. Deze moeten allemaal tegelijk aan zodra de versterker aangaat. Ik wil de leds in serie zetten en als voeding de 2x42V trafo gebruiken. Ik moet dus nog een gelijkrichter bouwen voor de leds.

Nu heb ik her en der iets gelezen over dat de spanning na gelijkrichting x 1.4 is. Klopt dit?

Hoe kan ik het beste zo'n gelijkrichter maken (in simpele taal).
Gebruikersavatar
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 758
Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door amanda »

Ziet er netjes uit!

Volgens mij zit op de versterker ook een voeding voor een Fan aan te drijven, misschien kun je daar je leds op aansluiten....
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Je hebt toch sowieso je gelijk richter van je versterker, of zit die al op de print?

In feite hoef je niet perse je LED's gelijk te richten.
Kan wel natuurlijk, met 2 maal een 1n400x (de 7 bv, kan een hoop hebben), ben je al klaar. Klein elcotje er achter van iets van 470uF.

Voor de rest nog wel een weerstand voor die 8 Leds. 42V is nmlk een hoop (wordt nmlk 59-60V)
Na gelijk richt is het inderdaad 1,414 = wortel(2 )

edit:
Oplossing van amanda is netter vind ik :)
zorg er wel voor dat die uitgang 120mA ongeveer kan leveren.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Bericht door Arno »

Die 5V aansluiting levert 500 mA. Ik heb er wel aan gedacht om die aansluiting te gebruiken, maar dan moet ik de leds parallel aansluiten. Dat lijkt me een hoop werk, maar dat is misschien helemaal niet zo.

Ik heb dit allemaal nog nooit gedaan, dus het lijkt me al snel ingewikkeld. :?
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Arno schreef:
Die 5V aansluiting levert 500 mA. Ik heb er wel aan gedacht om die aansluiting te gebruiken, maar dan moet ik de leds parallel aansluiten. Dat lijkt me een hoop werk, maar dat is misschien helemaal niet zo.

Ik heb dit allemaal nog nooit gedaan, dus het lijkt me al snel ingewikkeld. :?
Parallel lijkt me prima te doen. Of anders serie/parallel :D
(een Led zit ongeveer op de 1,2V, dus 4 kan net :) )
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Maar waarvoor heb je dan 8 LED's nodig?
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Bericht door Arno »

b_force schreef:
Parallel lijkt me prima te doen. Of anders serie/parallel :D
(een Led zit ongeveer op de 1,2V, dus 4 kan net :) )
De leds die ik ga gebruiken zijn 3.2V - 20mA. Dan zal ik ze parallel moeten doen toch? Zo ja, laat ik dat dan maar doen. Het is idd wel de netste oplossing als ik die 5V voeding kan gebruiken.


ray5150 schreef:
Maar waarvoor heb je dan 8 LED's nodig?
Voor de verlichting 8)

Is niet echt makkelijk uit te leggen, maar ik wil een opaalwitte perpex strip van achteren belichten met de leds, zodat er een soort lichtlijn in het front te zien is. Dit is dan het 'aan-en-uit-lampje'.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Dat veranderd de zaak :)

Dan zou ik ze parallel zetten.
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Bericht door daniel »

b_force schreef:

In feite hoef je niet perse je LED's gelijk te richten.
Kan wel natuurlijk, met 2 maal een 1n400x (de 7 bv, kan een hoop hebben), ben je al klaar. Klein elcotje er achter van iets van 470uF.
Jawel, al is het maar een enkele diode. Leds kunnen namelijk maar een beperkte reverse spanning hebben.

Bij het parallel schakelen van leds moet je wel absoluut iedere led een eigen voorschakelweerstand geven. Er zit vaak nogal veel spreiding, zou je alle leds parallel op een enkele weerstand zetten is de kans op verschillende intensiteit erg groot.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Bericht door Arno »

Dan kom ik op zoiets uit?:
Bijlagen
leds.jpg
Gebruikersavatar
nai
Berichten: 44
Lid geworden op: za 24 jan 2009, 17:26

Bericht door nai »

Zou je geen 260 ohm moeten pakken van plaats 100. Je komt dan uit op rond 19mA en dat sluit mooi aan op je led's.
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Bericht door daniel »

het plaatje klopt inderdaad. De berekening van nai is niet correct (leds zijn niet lineair, ook bij een lagere stroom zal de spanning ongeveer 3.2V blijven), maar de boodschap wel. Ik zou ook een wat grotere weerstandswaarde proberen. De stroom is dan lager, en de lichtintensiteit ook. Zeker als je 8 leds gebruikt is de kans groot dat je daarmee 's avonds je halve kamer kunt verlichten.

welke waarde je moet pakken is een kwestie van proberen. behalve 100 ohm zou je ook nog 150 en 200 kunnen proberen.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Bericht door Arno »

Arno schreef:
...ik wil een opaalwitte perpex strip van achteren belichten met de leds, zodat er een soort lichtlijn in het front te zien is...
De leds zullen dus niet direct de kamer inschijnen, maar op de kopse kant van een 2mm dik perspex stripje, dat het licht moet transporteren. Voor zover dat uit te leggen valt :?

Met andere woorden: Ik zal proefondervindelijk vast moeten stellen wat de waarde van de weerstanden moet worden.

Als de waarde maar 100 Ohm of meer is?

Tenzij dat zoiets te realiseren is:
Bijlagen
leds2.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Bericht door ray5150 »

Gewone potmeters zijn niet geschikt voor grote gelijkstromen, uit mijn hoofd iets van 20 mA max. je zult een draadgewonden potmeter moeten hebben... anders verbrand hij na een minuut of zo.
Gebruikersavatar
Implo
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 16:17

Bericht door Implo »

ray5150 schreef:
anders verbrand hij na een minuut of zo.
Misschien precies genoeg om te testen bij welke weerstand de lichtintensiteit goed is, en daarna de pot vervangen met een weerstand van die waarde. Deze weerstand moet wel redelijk gedimensioneerd zijn, aangezien er 160mA doorheen loopt. Een 1watter bijvoorbeeld is afaik genoeg.
Gebruikersavatar
nai
Berichten: 44
Lid geworden op: za 24 jan 2009, 17:26

Bericht door nai »

nai schreef:
Zou je geen 260 ohm moeten pakken van plaats 100. Je komt dan uit op rond 19mA en dat sluit mooi aan op je led's.
klopt idd niet heb een fout reken gemaakt :oops:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Is toch niet zo lastig om even uit te rekenen met spannings deling?
Dat mag je namelijk prima zo benaderen.

LED heeft 3,2V nodig en ongeveer 18mA (beetje midden weg).
Deze heeft dus een weerstand van ongeveer 178ohm.

Vuit (spanning over de LED) = (Rled / (Rserie / Rled)) * Vbron

Vuit = 3,2V
Vbron = 5V
Rled = 178ohm.

dus
(Rled / (Vuit/Vbron)) - Rled = Rserie.

178 / (0,64) - 178 = 100ohm

Overigens heb je voor zulke problemen ook diverse caclulators op internet als je dat gemakkelijker vindt.

zoiets:
http://www.hebeiltd.com.cn/?p=zz.led.re ... calculator


@ Moderators we moeten toch echt eens een formule editor hebben, wat een gepruts



Overigens kun je ook zo bepalen wat voor potmeter je moet hebben.
Spanningsverschil over Rserie is namelijk 5-3,2 = 1.8V.
P=U^2 / R, neem die potmeter iets van 250ohm en minimaal 82ohm ofzo
kom je op een vermogen uit van respectievelijk 0.013W en 0,04W
Moet wel lukken lijkt 8)
Gebruikersavatar
Implo
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 16:17

Bericht door Implo »

Ik gebruik altijd Ledcalc.com, zie bijgevoegde afbeelding. Hiermee kun je zowel een enkele led, als een aantal led's in serie of parallel berekenen. Ook weet je direct wat de totale consumptie van het netwerkje is. Dit is handig voor een serieweerstand (op de plek van de potmeter hierboven).
Bijlagen
zba.png
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik gebruik zelf altijd gewoon mijn simulaties software om te controleren of ik eventueel geen fout heb gemaakt (in dit gevoel hoeft dat niet, maar bij meer complexer werk soms wel).
Deze houdt oa WEL rekening met niet lineair gedrag.

Bewijsje
Bijlagen
LED.png
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Ingewikkeld allemaal.

Je hebt 5V voeding.
De LED brandt op 3,2V.
Je moet dus 1,8V kwijt in de weerstand. ( 5-3,2 )

De stroom is 18mA.

1,8V / 18mA = 0,1kOhm = 100 Ohm.

Klaar.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

RobertD schreef:
Ingewikkeld allemaal.

Je hebt 5V voeding.
De LED brandt op 3,2V.
Je moet dus 1,8V kwijt in de weerstand. ( 5-3,2 )

De stroom is 18mA.

1,8V / 18mA = 0,1kOhm = 100 Ohm.

Klaar.
Dat zeg ik net :P
Gebruikersavatar
Implo
Berichten: 258
Lid geworden op: ma 04 feb 2008, 16:17

Bericht door Implo »

RobertD schreef:
Ingewikkeld allemaal.

Je hebt 5V voeding.
De LED brandt op 3,2V.
Je moet dus 1,8V kwijt in de weerstand. ( 5-3,2 )

De stroom is 18mA.

1,8V / 18mA = 0,1kOhm = 100 Ohm.

Klaar.
Zo zijn er meerdere wegen naar Rome ;)

1.8 / 0.018A = 100, doordat je mA gebruikt, kom je uit op kOhm.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Is in feite dezelfde weg hoor 8)
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Bericht door Arno »

Nou, die 100 Ohm waar ik op was uitgekomen blijkt dus wel goed te zijn. Bedankt dat jullie het allemaal even hebben willen narekenen :P .

Ik heb het ook maar hier vandaan hoor.

Ik kan dus verschillende dingen doen:

-Ik zet ze parallel met 8x die 100 Ohm weerstand, en als het te fel is naar mijn zin, dan schuif ik de leds verder naar achter zodat het licht indirecter op de perspex strip valt. Dit vind ik de prutsmethode maar het zou kunnen werken.

-Ik zet ze parallel met 8x die 100 Ohm weerstand, en als het te fel is plaats ik voor de parallelle reeks nog een zwaardere weerstand om het geheel wat te dimmen. (kan dit?)

-Ik zet ze parallel met 8x die 100 Ohm weerstand, en daarvoor een potmeter om het precies zo te tunen als ik het hebben wil. Wordt dat dan wel of niet zo'n dure draadgewonden potmeter?

-Aangezien ik blijkbaar nogal bang ben dat ze te fel zullen branden, zou je ook kunnen zeggen; neem 8x een weerstand van 200 Ohm. Maar als ik dat te zwak vind dan kan ik weer opnieuw beginnen.

Wat een gedoe voor een aan-en-uit-lampje. Maar ik verzeker jullie dat het oogverblindend mooi gaat worden :lol:
Plaats reactie